Plantengroei opeens vertraagd


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo allemaal,

ik heb mijn 54L bak nu ongeveer een halfjaar draaien en na aan het begin wat opstartproblemen gehad met plantjes maar daarna ging het als een speer, het belgisch groei moest ik zeker wekelijks snoeien en de wortels van de drijvers al helemaal.

Nu is die snelle groei eigenlijk uit het niks enorm vertraagd, het enigste wat er aan de bak aangepast is zijn 2 uitgekookte catappa bladeren en de groei was daarvoor al vertraagd.

Er zit verder maar 1 visje is, een kempvis genaamd Bubbel. Zou het een tekort aan iets kunnen zijn door de lage bezetting?

Ik voer nu wekelijks een waterwissel van 12L uit en voeg dan 5 spuitjes profito en 5 ml aquasafe toe aan het nieuwe water. Any ideas wat het kan zijn?

Zou bijvoorbeeld minder waterwissels helpen zodat de afvalstoffen van Bubbel de plantengroei wat meer kunnen helpen?
 
Welke verlichting zit er boven en hoelang en kun je ook andere waarden meten zoals de nitraat en de fosfaat?
 
Welke verlichting zit er boven en hoelang en kun je ook andere waarden meten zoals de nitraat en de fosfaat?

Er zit een SF retrofit combi boven van 18W volgensmij. Die zit er al boven vanaf de 4e week, als vervanging voor een verouderde tl buis.

fosfaat kan ik niet meten, nitraat wel. Heb nogsteeds geen druppeltest dus gebruik nogsteeds teststrips die hier een beetje als troep worden beschreven. Maar her werkt voorlopig voor mij. Als ik wat meer gespaard heb en nog wat over heb na vivarium ga ik wel een druppeltest aanschaffen.
 
Weet je toevallig hoeveel lumen die buis is want 18W aan led is best redelijk denk ik en een stuk meer dan de oude T8 buizen verwacht ik. Bij meer licht zal de vraag naar voeding ook groter zijn.
Hoeveel milliliter Profito voeg te toe wekelijks?
 
Weet je toevallig hoeveel lumen die buis is want 18W aan led is best redelijk denk ik en een stuk meer dan de oude T8 buizen verwacht ik. Bij meer licht zal de vraag naar voeding ook groter zijn.
Hoeveel milliliter Profito voeg te toe wekelijks?

Ik heb geen idee hoeveel lumen het is, kan ik ook nergens online vinden. Het is sws beter dan de oude t8 buis die ik had. De planten staan er echter pas in sinds ik de nieuwe verlichting heb, dus het is geen plotselinge verandering voor de planten geweest.

Ik voeg dus ongeveer 5 spuitjes profito toe, dit zou dus ongeveer 5 ml zijn denk ik.
 
Ok, ik ben toch benieuwd naar de waterwaarden gemeten met druppels dus wellicht kan de lfs dat voor je doen. Ik vermoed dat ze een tekort hebben en dat daarom de groei stokt. Heb je geen algen in de bak?
 
Ok, ik ben toch benieuwd naar de waterwaarden gemeten met druppels dus wellicht kan de lfs dat voor je doen. Ik vermoed dat ze een tekort hebben en dat daarom de groei stokt. Heb je geen algen in de bak?

Bij mijn lfs meten ze allemaal met strips voor je, niet met druppels helaas.
Ik heb geen algen in de bak, we nogsteeds veel afval vanaf het hout.
Ik heb Bubbel vanmorgen opgemerkt met pop-eye dus het kan best zijn dat er iets helemaal mis is met de waterwaardes... maar volgens de stripjes lijkt er niks aan de hand.
 
Profito was toch 5 ml per 100liter water?

Nee, 10ml op 100l, en heb dus een 54L bak, dus 5ml :).

FADAFEEE-A630-4572-B1D3-6513C8D82CA9.jpeg
 
Ik heb zojuist een jbl testkip aangeschaft met kh, ph, no2, no3 en no4. Snap alleen niet helemaal hoe die kh nou getest moet worden.
 
Zou meer water verversen omdat ik verwacht dat je KH mega hoog zit,.
verder wat meer voeding doseren in de vorm van fosfaat en nitraat en daarbij de aquasafe in kliko dumpen
 
Zou meer water verversen omdat ik verwacht dat je KH mega hoog zit,.
verder wat meer voeding doseren in de vorm van fosfaat en nitraat en daarbij de aquasafe in kliko dumpen

Ik ben nog bezig met testen en de ph zit op 7,5/8 (wat ik vrij hoog vind aangezien ik er catappa bladeren in heb). Kh is 5 en NO2 is lager dan 0.01. Ben nu bezig met de nh4 test dus moet even een kwatiertje wachten.
 
Ik ben wel net begonnen met een esha kuur en ik heb voogle toegevoegd, kan dit kwaad voor het testen van de no2 waarde? De rest heb ik voor de kuur getest.
 
Hierbij een foto van Bubbel in zijn momenteel behandelde betta jungle. Kan niet behandelen in mijn extra bak, omdat ik daar filter over actieve kool.
61C11E27-7D0A-4B94-BA71-7FE4257F7B4D.jpeg
 
Volgens mij is dat juist de medicatie die nog erg weinig doet door resistentie.
Misschien is het handig om je Betta probleem in het daarvoor geopende topic verder aan de orde te stellen want anders loopt het denk ik nogal doorelkaar:


mijn ervaring hiermee is dat het juist goed werkt, de vorige keer heeft het ook de vinrot van Bubbel volledig verholpen. Maar dat ik het hier deelde wat meer om de vraag of die kuur kwaad kan voor de no3 test van je water.
 
Ok, ik snap je vraag hoor en als het bacterie dodend is dan zal het invloed hebben op je goede bacterien. Je bacteriepopulatie zal dus een tik ervan kunnen krijgen.
 
Ik vind je betta ook wat mager. Ik heb even voor je gezocht en hier kom ik op uit naar aanleiding van wat je aan info. geeft.

Naam Ziekte : Uitpuilende ogen “pop-eye” Soort Ziekte : Bacteriële infectie Herkenningspunten : Ogen van de vissen puilen uit, meestal vormt zich een witte was over het oog of langs de oogrand. Behandelwijze : Meestal voldoet een behandeling met Esha 2000. In veel gevallen zal dit verschijnsel zichzelf genezen.

Ik zou je betta dus afwisselend voeren. Ik weet niet of je wel eens artemia voert. Dit is echt krachtvoer voor ze. Je behandeling met esha afmaken.Mijn ervaring met Esha is dat het wel gewerkt heeft. Ook vind ik Bactopur een goed product.
 
Ook had ik die catappa eruit gehaald. Het is allemaal extra belasting voor je bakje.
 
Dat je plantengroei ineens stil ligt.. Ik zou als eerst denken aan een fosfaat tekort aangezien dat niet in profito zit. En die voedinstof alleen je aquarium binnenkomt via het voer van je betta.
 
Ik vind je betta ook wat mager. Ik heb even voor je gezocht en hier kom ik op uit naar aanleiding van wat je aan info. geeft.

Naam Ziekte : Uitpuilende ogen “pop-eye” Soort Ziekte : Bacteriële infectie Herkenningspunten : Ogen van de vissen puilen uit, meestal vormt zich een witte was over het oog of langs de oogrand. Behandelwijze : Meestal voldoet een behandeling met Esha 2000. In veel gevallen zal dit verschijnsel zichzelf genezen.

Ik zou je betta dus afwisselend voeren. Ik weet niet of je wel eens artemia voert. Dit is echt krachtvoer voor ze. Je behandeling met esha afmaken.Mijn ervaring met Esha is dat het wel gewerkt heeft. Ook vind ik Bactopur een goed product.

Ik heb bubbel vandaag nog witte muggenlarve gevoerd, voor het eerst. Normaal ga ik altijd voor bloedwormen. Hij genoot hier enorm van! Ik voer hm om de dag en dat lijkt me verder meer dan voldoende. Hij krijgt normaal gesproken gewoon betta bio-gold pellets. Ik vind het lastig om af te wisselen met levend en diepvries voer door de grote porties en het hebben van dus maar 1 betta.

verder ga ik zeker de esha kuur afmaken. :)
 
Ik heb ondertussen alle waterwaardes:

ph: 7,5-8, mijn kraanwater heeft dezelfde ph waarde.
Kh: 5
No2: <0,01
Nh4: <0,05
No3: <0,01
 
Ik heb bubbel vandaag nog witte muggenlarve gevoerd, voor het eerst. Normaal ga ik altijd voor bloedwormen. Hij genoot hier enorm van! Ik voer hm om de dag en dat lijkt me verder meer dan voldoende. Hij krijgt normaal gesproken gewoon betta bio-gold pellets. Ik vind het lastig om af te wisselen met levend en diepvries voer door de grote porties en het hebben van dus maar 1 betta.

verder ga ik zeker de esha kuur afmaken. :)
Je kunt die diepvriesblokjes ook in stukken hakken (denk om je vingers) en dan in een boterhamzakje in de vriezer doen. Dat scheelt weer.
 
Ik zie dat je eigenlijk geen no3 meet en dat hebben de planten wel nodig om goed te kunnen groeien evenals po4 en plantenvoeding. ook co2 is van belang voor voldoende groei.
 

Terug
Bovenaan