Wat is er nieuw

Plantengroei stagneert.Gelig

Guy1992

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2013
Sinds een aantal weken doen een aantal planten in mijn aquarium het wat minder. Ik zou de oorzaak hiervan graag achterhalen met jullie hulp. Hier de informatie die ik nu beschikbaar heb:

Welke planten betreft het?
Met name de Hemianthus callitrichoides en de Hydrocotyle tripartita zijn geel aan het worden en groeien niet meer zo snel dan eerst. De rest groeit ook wat minder snel dan eerst.

Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
De planten staan ongeveer 10 weken in mijn bak. Sinds de opstart. Het probleem is ongeveer 3 weken geleden begonnen.

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
Ik heb geen specefiek bemestingsplan, Ik voeg wekelijks 10 ml Profito en 10 ml Ferro toe verdeeld over 2 keer.

Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
De planten staan in een ADA amazona bodem.

Gebruik je CO2 als bemesting?
Ik voeg ongeveer 1 a 2 bellen per seconden CO2 toe. Gaat een uur voordat het licht aan gaat aan en een uur eerder uit als het licht.

Hoe groot is je aquarium?
96 liter.

Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
2 T8 TL's Phillips 840 en Phillips 865. Staan 9 uur per dag aan.
Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Nee vrijwel niet.

Wat zijn je waterwaarden?
PH 6
NO3 40 MG

Meer weet ik niet.

Wat is de temperatuur van het water?
23,7 Graden

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
1x per week ongeveer 25 liter kraanwater

Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Eheim 2213 met lilypipes in en outflow.

Ik hoop dat iemand met deze info wat kan. Mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Kan je wat foto's posten?

Ik verdenk een heel foute verhouding tussen NITRAAT en Fosfaat.

40 mg nitraat is erg veel! laat je water eens meten op KH en op PO4 (fosfaat)!

De RR methode zou je meteen 63 liter water laten verversen en een hoop fosfaat toevoegen.

Daarnaast wijzen geel wordende snelgroeiers op ofwel een gebrek of een grote overmaat aan ��n bepaald element. Ik verdenk het FE ( ijzer).
Minder dat eens tot de � en houdt dat een maand vol, kijk wat het resultaat is.

Daarnaast is een PH van 6, uit kraantjes water, met behulp van CO2, zonder de KH te weten, ook niet echt fijn.....

Greetzz BigSmoke

Bedankt voor jullie snelle reactie! Hier de gevraagde info. (gemeten met mijn anderhalf jaar oude sera test koffer)

Waardes

PH: 6
KH: 3
NO3: 40
Po4: 4 mg

Foto's

553793_0_82_p1070305.jpg

836592_0_82_p1070306.jpg

617215_0_82_p1070307.jpg

297333_0_82_p1070308.jpg

797338_0_82_p1070310.jpg

Ik heb vandaag ook nog Easlife Fosfo en Nitro gehaald. Ik zat te denken om de EI methode te gaan gebruiken maar ben er nog niet helemaal uit. Ik wil eigenlijk eerst achterhalen wat nu het probleem kan zijn. Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel. Wederom bedankt!

Google eens op biogene ontkalking

Dit zou dus betekenen dat ik te weinig Co2 toevoeg en mijn PH waarde hierdoor te hoog is? Lijkt me sterk aangezien ik een PH verlagende bodem in mijn aquarium heb en ik al best wel veel Co2 toevoeg.

Guy1992 zei:
Met name de Hemianthus callitrichoides en de Hydrocotyle tripartita zijn geel aan het worden en groeien niet meer zo snel dan eerst. De rest groeit ook wat minder snel dan eerst.
Op een goed moment in het verleden is de plantengroei dus naar tevredenheid geweest.
Welke veranderingen heb je de laatste tijd doorgevoerd?

Mijn visbestand is gegroeid met 15 rasbora Galaxys en 15 Crystal reds. Hiervoor zaten er enkel 3 sherrybarbelen in. Ook ben ik iets meer Ferro en Profito gaan toevoegen.

En inderdaad de eerste 6 weken groeide de planten allemaal enorm snel!

Guy1992 zei:
Ik zat te denken om de EI methode te gaan gebruiken maar ben er nog niet helemaal uit. Ik wil eigenlijk eerst achterhalen wat nu het probleem kan zijn.

Zou dan eerst met de EI beginnen, dan kan je dat al uitsluiten en zijn je problemen waarschijnlijk opgelost.

Op je foto's is wel wat alg te zien, dus er is iets mis met je planten.
Op het eerste zicht ligt het aan je licht/CO2. Wanneer gaat je CO2 aan?

Mijn Co2 Gaat een uur eerder aan als het licht en een uur eerder uit als het licht.

Guy1992 zei:
Dit zou dus betekenen dat ik te weinig Co2 toevoeg en mijn PH waarde hierdoor te hoog is? Lijkt me sterk aangezien ik een PH verlagende bodem in mijn aquarium heb en ik al best wel veel Co2 toevoeg.

Je kan het beste een continutest gebruiken om dat vast te stellen.
Volgens de tabel zou je al op bijna 100mg zitten namelijk, maar ja je hebt een ph verlagende bodem erin zitten.

Te weinig co2 lijkt me sterk maar misschien een minder goede stroming in je bak??

BigSmoke zei:
Ik verdenk een heel foute verhouding tussen NITRAAT en Fosfaat.

40 mg nitraat is erg veel! laat je water eens meten op KH en op PO4 (fosfaat)!

De RR methode zou je meteen 63 liter water laten verversen en een hoop fosfaat toevoegen.

Daarnaast wijzen geel wordende snelgroeiers op ofwel een gebrek of een grote overmaat aan ��n bepaald element. Ik verdenk het FE ( ijzer).
Minder dat eens tot de � en houdt dat een maand vol, kijk wat het resultaat is.

Daarnaast is een PH van 6, uit kraantjes water, met behulp van CO2, zonder de KH te weten, ook niet echt fijn.....

Greetzz BigSmoke

Zolang er voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is doet de verhouding er niet veel meer toe. Na de wekelijkse dosering van 20/2 zit ik ook op 40/4 namelijk.

Ik zou naast de Profito de ijzer eens weglaten. Ik volg dus de EI en heb lang dat ook gebruikt maar nooit apart ook nog eens Fe toegevoegd hierbij. Dat was hier namelijk voldoende in de Profito.

Edit: ik zie hier niet echt gele bladeren op de foto s hoor. Op welke foto kan ik dat goed zien dan?? Het kan ook aan mij liggen hoor 😉.

Guy1992 zei:
Mijn Co2 Gaat een uur eerder aan als het licht en een uur eerder uit als het licht.

Dan zou ik dat vroeger aanzetten zodat als het licht aangaat er al genoeg in zit, of je lampen wat later aandoen. Mocht het nodig zijn, je bellen wat verhogen.

Rotala ziet er wel goed uit in je foto album! Een "blood red"?

Guy1992 zei:
En inderdaad de eerste 6 weken groeide de planten allemaal enorm snel!
Was het toen ook mooie groei?

Ik doel daarmee op het feit dat wel eens wordt geroepen dat planten als kool groeien, maar er in feite superlange internodien zijn, iets wat je eigenlijk juist niet wilt.

~ Ivo

@Jessicapilon De foto geeft denk ik een iets wat vertekent beeld. De HC is hier best gelig vooral het gebied wat het dichtste bij de lampen zit. Ook de Hydrocotyle tripartita is op sommige plaatsen bijna wit.

Ik heb een Co2 Checker in mijn aquarium hangen. Die is altijd groen blauw. Maar ik ben bang dat als ik teveel toevoeg en het te laat opmerk mijn vissen schade toe doe.

Jouw adviezen:
- Ijzer niet meer toevoegen
- Misschien filter eens schoonmaken (is nog niet gebeurd aquarium draait al 8 weken)

@Backplay
Het is inderdaad een blood red. Prachtige plant vind ik zelf!

Jouw advies:
- Co2 nog wat eerder aanzetten dan de lampen (hoeveel eerder raad je aan?)

@Mascha&Ivo
Ik heb het woord internodien even opgezocht en als je daar mee bedoeld dat je een lange stengel hebt met weinig bladeren dan had ik dit niet in het begin. Planten groeide vrij compact.

Wat is nu wijsheid?
Al deze adviezen in een keer doorvoeren of een voor een om te kijken wat de oorzaak is? Of misschien gewoon maar met de EI methode beginnen? Hier zal ik me dan nog wel even het een en ander over moeten inlezen..

Note: Filter heb ik nu net schoongemaakt met aquarium water.

Guy1992 zei:
Ik heb een Co2 Checker in mijn aquarium hangen. Die is altijd groen blauw. Maar ik ben bang dat als ik teveel toevoeg en het te laat opmerk mijn vissen schade toe doe.
Dat is altijd wat zoeken, en als je dat voorzichtig doet komt dat wel goed.

Guy1992 zei:
@Backplay
Jouw advies:
Meet je pH eens een paar keer door de dag door. Als de lampen aan gaan zou die idealiter al op een stabiel niveau moeten zijn, en de rest van de dag op dat niveau blijven.
Begin eens met 2-3h.
De CO2 verhogen kan je in stapjes doen. Voeg dagelijks, of om de paar dagen, een beetje meer toe.

Guy1992 zei:
Wat is nu wijsheid?
Al deze adviezen in een keer doorvoeren of een voor een om te kijken wat de oorzaak is? Of misschien gewoon maar met de EI methode beginnen? Hier zal ik me dan nog wel even het een en ander over moeten inlezen..
Als je wat wil experimenteren kan je eerst elke factor apart gaan proberen, kan leuk zijn. Maar voor je planten zou het beter zijn dat je alles ineens goed doet.

backplay zei:
Guy1992 zei:
Dat is altijd wat zoeken, en als je dat voorzichtig doet komt dat wel goed.

Guy1992 zei:
@Backplay
Jouw advies:
Meet je pH eens een paar keer door de dag door. Als de lampen aan gaan zou die idealiter al op een stabiel niveau moeten zijn, en de rest van de dag op dat niveau blijven.
Begin eens met 2-3h.
De CO2 verhogen kan je in stapjes doen. Voeg dagelijks, of om de paar dagen, een beetje meer toe.

Guy1992 zei:
Wat is nu wijsheid?
Als je wat wil experimenteren kan je eerst elke factor apart gaan proberen, kan leuk zijn. Maar voor je planten zou het beter zijn dat je alles ineens goed doet.

:thumbs:

Filter schoongemaakt
Co2 staat nu 2 uur eerder aan en ben het aantal bellen geleidelijk aan het opschroeven.
Ik zal mijn FE toevoeging terug draaien naar de helft.

En nu maar afwachten denk ik? Ik hoef dus verder geen nitro of Fosfo toe te voegen?

Je had vrij hoge waarden die meer dan voldoende zijn dus nu hoef je even niks toe te voegen lijkt me.

Oke dan kijk ik het nu even aan. bedankt iedereen.

Wel even de waarden in de gaten houden want op den duur word dat minder natuurlijk omdat nitraat en fosfaat worden verbruikt.
Anders heb je straks tekorten.

Ja daar was ik ook al aan het denken. Daarom ben ik nu even aan het kijken of ik misschien de EI ga gebruiken maar dan met een waterwissel van 25%. Ben even aan het zoeken hoeveel ik van elk product dan moet toevoegen op een bak van 70 liter. Ook omdat ik alleen de easy life producten heb. (ik weet dat het een stuk duurder is)

Waarom niet gewoon de helt want 35 liter is eigenlijk niet zoveel hoor. Ik doe het hier met de bakken van 200 en 125 liter namelijk.
Als je de poeders hebt dan kan ik via de pb je wel vertellen hoeveel je moet toevoegen hoor.
Dan mag je wel een pb sturen als je dat wilt weten.

Nu werk je met Easy Life zie ik maar ja dan weet je denk ik niet hoeveel mg je toevoegt met 10 of 20 ml toch??
Daarom is het bij de EI handiger en veel goedkoper om met de poeders te werken hoor. En de oplossing is zo gemaakt.
Maar denk er maar even goed over na eerst 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan