Plantenvoeding Floratop


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hi!

Ik heb uit de tombola van de AFstand twee setjes plantenvoeding poeder van Floratop gewonnen.
Nu zoek ik op de website hoe ik die moet aanmaken, maar kan het niet direct vinden. Iemand een linkje?
Het gaat om:
Kaliumnitraat
Kaliumfosfaat
Sporenelementen

Hoe kan ik deze aanmaken?
Hoeveel maak ik per keer aan?
Moet ik het apart houden, of kan ik meerdere stoffen bij elkaar 'gooien'?

Moet nog even een weegschaaltje halen, weet op dit moment niet hoeveel er per zakje in zit (kan eventueel op het werk wel porties maken, daar heb ik een precisieweegschaal), maar voor ik iets ga doen moet ik wel even de juiste verhoudingen weten.

Alvast dank.
 
Deze vraag had ik verwacht en normaliter gebruik je op 500 ml water 8 gram fosfaat en 83 gram nitraat. Dan moet je 20 ml van de oplossing gebruiken per 100 liter om te verhogen met 20/2 mg.
De normale csm+b bevat 50 gram en die ls je ok op in 50 ml en dan voeg je 1 ml toe op 50 liter en met wat meer licht en co2 2 ml. Echter weet ik niet zeker of dit de normale csm is maar ik ga ervan uit dat het wel aardig overeen zal komen. Op de site van Floratop is dit inderdaad niet aangegeven.
 
FloraTop zegt op zijn site:

Sporenelementen- mix E.D.T.A. is een aminozuurgebonden mix van sporenelementen.

Sporenelement zijn stoffen waar plant ,mens en dier niet zonder kunnen maar slechts in kleine hoeveelheden nodig hebben.

Deze Elementen mix is gecheleerd door middel van aminozuren waardoor de elementen hierin lang beschikbaar blijven.
Te gebruiken als bladvoeding of toevoegen aan aquariumwater bij gebrek's verschijnselen, het filteren van water over actief kool moet dan gestaakt worden.

Onze Sporenelementen- mix is als volgt samengesteld:

- 3,2% ijzer, in de vorm van Fe-EDTA
- 1,5% mangaan, in de vorm van Mn-EDTA
- 1,6% koper, in de vorm van Cu-EDTA
- 0,6% zink, in de vorm van Zn-EDTA
- 0,8% borium, oplosbaar in water
- 2,5% molybdeen, oplosbaar in water

Geen stockoplossing maken in verband met bederf.


Dus mogelijk uit te rekenen naar de hoeveelheid ijzer?
 
Deze vraag had ik verwacht en normaliter gebruik je op 500 ml water 8 gram fosfaat en 83 gram nitraat. Dan moet je 20 ml van de oplossing gebruiken per 100 liter om te verhogen met 20/2 mg.
De normale csm+b bevat 50 gram en die ls je ok op in 50 ml en dan voeg je 1 ml toe op 50 liter en met wat meer licht en co2 2 ml. Echter weet ik niet zeker of dit de normale csm is maar ik ga ervan uit dat het wel aardig overeen zal komen. Op de site van Floratop is dit inderdaad niet aangegeven.
Daar heb ik wat aan, thanks! Eens even kijken want aan nitraat en fosfaat heb ik niet echt gebrek in de bak.

FloraTop zegt op zijn site:

Sporenelementen- mix E.D.T.A. is een aminozuurgebonden mix van sporenelementen.

Sporenelement zijn stoffen waar plant ,mens en dier niet zonder kunnen maar slechts in kleine hoeveelheden nodig hebben.

Deze Elementen mix is gecheleerd door middel van aminozuren waardoor de elementen hierin lang beschikbaar blijven.
Te gebruiken als bladvoeding of toevoegen aan aquariumwater bij gebrek's verschijnselen, het filteren van water over actief kool moet dan gestaakt worden.

Onze Sporenelementen- mix is als volgt samengesteld:

- 3,2% ijzer, in de vorm van Fe-EDTA
- 1,5% mangaan, in de vorm van Mn-EDTA
- 1,6% koper, in de vorm van Cu-EDTA
- 0,6% zink, in de vorm van Zn-EDTA
- 0,8% borium, oplosbaar in water
- 2,5% molybdeen, oplosbaar in water

Geen stockoplossing maken in verband met bederf.


Dus mogelijk uit te rekenen naar de hoeveelheid ijzer?
Dan moet ik eens even goed gaan rekenen. Misschien maar even een mailtje sturen wat ze aanraden.
 
Haha, ok 'we kunnen je niet van advies dienen, er zijn zoveel richtlijnen'.
Dat schiet op....
Eens even gaan zoeken hoe en wat dan!
 
Ja dat gaat lekker dus en daar heb je niet veel aan. Waarom je geen oplossing moet maken weet ik niet want ze gebruiken dacht ik geen slechte chelaten maar ik ben geen scheikundige.
Als je geen tekorten aan nitraat en fosfaat hebt dan zou ik het ook nog niet aanmaken en later kun je ook kleinere hoeveelheden aanmaken natuurlijk dan de genoemde 500ml.
 
Ik heb even gekeken de stock calculator.
Daar was een meststof met 6% ijzer.

Gebaseerd daarop kom ik op 0.3 gram per 100 liter geeft 0.1 fe.
 
Ik heb even gekeken de stock calculator.
Daar was een meststof met 6% ijzer.

Gebaseerd daarop kom ik op 0.3 gram per 100 liter geeft 0.1 fe.

Thanks, Dirk! En hoeveel ijzer zou ik moeten toevoegen? heb geen test, maar voeg ook niets met ijzer toe, dus weet niet of er uberhaupt iets in zit ;)
Met andere woorden: Wat is een goed richtgetal?
 
Thanks, Dirk! En hoeveel ijzer zou ik moeten toevoegen? heb geen test, maar voeg ook niets met ijzer toe, dus weet niet of er uberhaupt iets in zit ;)
Met andere woorden: Wat is een goed richtgetal?
Je zou kunnen beginnen met 0.4 en kijken hoe dat gaat.
 
Hoeveel FE is er gewenst in een aquarium ?
Dat varieert een beetje aan de hand van de planten die je er in hebt staan.

Het is best lastig te meten dus het is ook wel een beetje Fingerspitzengefüh
Op een bepaalde waarde sturen is lastig als je het verbruik niet weet en dst is nog lastiger meten.

Toevoegen van 0.4 per week bij voorkeur of twee of meer periodes verdeelt is denk een goed begin. Zelf zit ik nu aan 0.67 per week.
 
Kijk, daar hebben we iets aan :)
Ik heb niet heel erg veel planten, dus zou ik inderdaad eens met 0,2 kunnen beginnen. Dat is, als ik het goed lees, 0,6 gram.
Dus, kan ik het beste 2 keer per week 0,3 gram oplossen in wat water en dan toevoegen?
 
Kijk, daar hebben we iets aan :)
Ik heb niet heel erg veel planten, dus zou ik inderdaad eens met 0,2 kunnen beginnen. Dat is, als ik het goed lees, 0,6 gram.
Dus, kan ik het beste 2 keer per week 0,3 gram oplossen in wat water en dan toevoegen?
Klopt :thumbs:
 
OK, top! Ga ik even wat porties maken om ermee te beginnen. Thanks!
 
Kijk, daar hebben we iets aan :)
Ik heb niet heel erg veel planten, dus zou ik inderdaad eens met 0,2 kunnen beginnen. Dat is, als ik het goed lees, 0,6 gram.
Dus, kan ik het beste 2 keer per week 0,3 gram oplossen in wat water en dan toevoegen?
Zelfs heb ik meestal een ijzerwaarde van zo'n 0,1. (Ik voeg om de dag zo'n 2 ml. ijzer toe in mijn plantenbak.)
Volgens mij is het ook belangrijk om niet te vergeten wélke planten je hebt. Er zijn planten die het gewoon beter doen met ijzertoevoegingen en dat zijn hoeven niet altijd rode planten et zijn.
Vroeger deden we dat met een spijker bijvoorbeeld. Deze meneer schrijft er over:

http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/ijzer.htm
 
Vroeger zat er ook meer ijzer in het kraanwater vanwege de leidingen die toen gebruikt werden.

Inderdaad hebben groene planten het net zo hard nodig. En bij onvoldoende ijzer wordt het groen wat geler..
 
Wel graag een toevoeging doen .
De samenstelling van het fosfaat en nitraat van John is correct echter als je met uv-c lamp werkt best fosfaat en nitraat apart maken want je hoort meer fosfaat toe te voegen per week om de gewenste 20/2 te bekomen .
 
Afhankelijk per grote van bakje John maar ik voeg 15 ml meer fosfaat toe.
 
Ja maar hoeveel voeg je dan normaal toe zonder uv? Ik donder er hier normaal 80ml in uitgaande van de handleiding op het zakje fosfaat.
 
Ik los de nitraat en fosfaat op in 500 ml en doseer daaruit in beide bakken. 20 ml in de een en 40 ml in de ander omdat ik het in 1 fles heb en dus de dosis fosfaat dan verdubbel want normaliter voeg je een dubbele hoeveelheid fosfaat toe ivm de nitraat.
Bij 4 gram fosfaat moest ik 40 ml fosfaat doseren en nu maar 20 op 100 liter en dat is gelijk aan de nitraat en daarom kan het in 1 fles.
 
Macro oplossing

In één liter fles

• 97 gram KNO3

• 8,5 gram KH2PO4

• 43,5 gram K2SO4

Aanvullen met warm water en goed schudden tot het opgelost is.


Dagelijks 10 ml doseren.


Dit geeft per toevoeging:

• 1,75 ppm nitraat

• 0,175 ppm fosfaat

• 1, 75 ppm kalium


Dit geeft per week

• 12,25 ppm nitraat

• 1,225 ppm fosfaat

• 12,25 ppm kalium
 
Dit is dus voor mij. 340 liter netto met 25% water wissel.

Je kan dat voor elke bak uitrekenen.
 
Macro oplossing

In één liter fles

• 97 gram KNO3

• 8,5 gram KH2PO4

• 43,5 gram K2SO4

Aanvullen met warm water en goed schudden tot het opgelost is.


Dagelijks 10 ml doseren.


Dit geeft per toevoeging:

• 1,75 ppm nitraat

• 0,175 ppm fosfaat

• 1, 75 ppm kalium


Dit geeft per week

• 12,25 ppm nitraat

• 1,225 ppm fosfaat

• 12,25 ppm kalium
Mooi recept Dirk :thumbs:
 
Op de zakjes staat 83 gram nitraat op 500 ml en dat doe ik dus en dan moet je 20 ml toevoegen op 100 liter voor een toevoeging van 20mg. Van de fosfaat neem je normaal 4 gram en dan moet je 40ml toevoegen op 100 liter voor een toevoeging van 2 mg.

Zo doe ik het en om het in 1 fles te kunnen doen doe ik de fosfaat dubbel zodat ik daar ook maar 20ml van hoef toe te voegen voor een toevoeging van 2mg op 100 liter.

Ik volg dus gewoon de aanwijzing op de zakjes en dat werkt voor mij het beste.
 
ik voeg 20 ml nitraat en 55ml fosfaat toe per week voor 60l en test driemaal per week . Ik heb op 1 uitzondering na altijd 20/2 .
 

Terug
Bovenaan