Wat is er nieuw

Plantenvoeding halveren tegen baardalg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
Daar sla je de spijker op de kop😉

Niet helemaal. Ik test regelmatig en de waarden zijn heel normaal, maar ik vergeet ze altijd. Zou eigenlijk een goed logboek moeten bijhouden, maar heb eigenlijk nooit gekke waarden of uitschieters.

Ik heb vanochtend naast de algexit kuur ook iets een boost toegevoegd aan carbo. Het is alleen even afwachten hoe mijn vallisneria's dit gaan verdragen.

Overigens ga ik volgende week zondag met 2 aquarianen uit de buurt naar de Vivarium beurs. Just to let you know 🙂 Nog nooit geweest en lijkt me nu wel een keer leuk 🙂

Ik had in mijn 350 liter Aquarium enorm veel last van baardalg. Ik ben er zo vanaf gekomen:
Ik heb de instroming van het filter onder de waterspiegel gezet. Verdrijft zo minder CO2.
Ik had reflectoren op mijn T5 lampen die zijn er af.
Geef dagelijks easy carbo.
Gebruik van easylife Fosfo en Nitro en mijn waardes zijn Fosfaat 1 en Nitraat 10.
Profito plantenvoeding.
Belicht van 9 tot 13 uur en dan weer van 17 tot 22 uur.
Voor mij werkte dit prima. Geen baardalg meergehad de laatste 3 jaar.

Die lichtpauze, daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Ben wel benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zetten 🙂

Ik ben de lichtpauze een jaar of 3.5 geleden gaan doen op aanraden van iemand hier in het forum. Ik heb werkelijk nooit meer last gehad van algen.
Of het door de lichtpauze komt weet ik niet.

Ja dat denk ik ook. Geloof zelfs dat ik de meeste hulp van u gekregen heb:smitten:. Mijn aquarium loopt al jaren zonder problemen.

Baardalg ontstond bij mij vaak wanneer ik een grote onderhoudsbeurt heb uitgevoerd. Veel planten verplaatst waarbij er veel rotzooi in het water terecht komt! Zelfs na een grote waterwissel.

Het verwijderen van de geinfecteerde bladeren helpt niet en komt (bij voornamelijk de langzame groeiers) weer snel terug.

Wat voor mij erg goed werkt is de geinfecteerde bladeren behandelen met waterstofperoxide 12%. Door een plantenspuit te voorzien van een stukje luchtslang (verlijmen) kan je de bladeren goed lokaal behandelen. De volgende dag is de baard roze van kleur (dood) en verdwijnt dan met een paar dagen. Je hoeft dus maar een heel klein beetje te gebruiken waardoor je het risico dat er iets mis gaat erg beperkt.

Planten uit de bodem trekken doe ik het liefst niet. Jouw methode heb ik al eens geprobeerd met mijn anubia's, maar dan met Easycarbo inspuiten.

De baardalg ging dood, echter de plant ook...

Baard alg en staghorn algen ontstaat in elk aquarium waar de Co2 waardes vrijwel 0 zijn, fosfaat en nitraat heeft niet gek veel effect op deze alg zolang het maar binnen de beperkingen blijft van waardes fosfaat 0.5 tot 2mg en nitraat 0.10 tot 50mg.
Baard algen komen niet alleen op de planten maar beginnen wel vaak op de blad randen te ontstaan waarna de planten vaak worden overwoekerd in de ergste gevallen, daarna komt het op decoratie zoals stenen met name poreuze stenen zoals lava maansteen als doelwit.
Ook plantenvoeding heeft niet veel effect op baard algen als je deze gaat verminderen of verhogen maar zwakker gaan belichten of korter en pauze in lasten hebben algen een hekel aan.
Als je zwakker gaat belichten is de vraag naar Co2 ook minder en kan je iets Co2 in je water houden dat vissen uit ademen in het water wat net voldoende is om baardalgen weg te houden, pauze inlasten is voor de vissen en planten niet zo'n probleem maar algen houden er niet van die willen lang licht en het liefst zo lang en fel mogelijk om goed te kunnen ontwikkelen.

Eenmaal aangetaste planten zullen bij succes van verdwenen baard alg nog weken nodig hebben om goed te kunnen herstellen en ook weer met het oog duidelijk groei en fris groen eruit gaat zien.

Daarom is het raadzaam als je geen Co2 installatie hebt om 10 tot max 15 lummen per liter water te gebruiken met een pauze van minimaal 1 tot 2uur uur zonder licht bij een plantenbak, zo deed ik het jaren zonder Co2 en had geen baardalg en de planten deden het prima op wat groenalg na op de ruiten en groene wier alg in de toppen van de planten aan de opervlakte die je heel makkelijk kon weghalen.

Nu hebben natuurlijk opgeloste carbon in een flesje dat heel effectief algen tegen gaat en de planten de stof carbon dat ook wordt afgegeven met Co2 in het water om toch de planten te laten assimileren en voedingstoffen kunnen opnemen om suikers voor energie te maken om de celdeling in gang te zetten ofwel hij gaat groeien.
Wanneer je dus al baardalgen hebt kan je met dit goedje ze gaan bestrijden maar bij normale dosering per dag kan het wel een x aantal weken duren voordat de baardalgen afsterven dus geduld zal je even moeten hebben en niet opgeven en elke dag trouw je dosering toevoegen.
Je kan een overdosis geven van bijv 2 tot 3x de toegestane waarde elke dag geven dan zijn de baardalgen in 1 week rood verkleurd en zijn dan al dood maar helaas kunnen ook sommige planten deze dosis niet verdragen en zijn al in enkele dagen aan het versnotteren dus pas hier wel mee op.

Beste wat hier altijd heeft gewerkt is maximaal 9uur belichten en een pauze van 2uur , dus 11uur gaat het licht aan en om 15uur uit tot 17uur, dan 17uur weer aan tot 10uur en gewoon elke dag Carbo toevoegen geven de baardalgen het na een aantal weken wel op.
Wel gewoon waterwissel blijven doen met de normale dosering voeding voor de planten en elke week minsten even de water waardes meten op fosfaat en nitraat of deze in balance blijven en geen rare afwijkingen vertonen met de week daarvoor. er bestaat bij afsterven van algen dat de planten nog even moeten herstellen en nog niet veel groei vertonen en hier door weinig voedingstoffen verbruiken zoals nitraat en fosfaat.
gaan deze waardes te veel schommelen loop je weer de kans op blauw algen door ophopingen van voedingstoffen en dood organische afval van de dode baard algen die oplossen in het water.
maar die kans is niet erg groot gelukkig anders had ik in de vele aquariums uit het verleden wel smurfen kunnen kweken zo blauw. 😱

Laatst bewerkt:
Dan voor je verhaal. Het gekke is wel dat ik er wel degelijk een CO2 installatie op heb staan en de PH waarde is absoluut stabiel. Dan zou je toch onder normale omstandigheden niet zo'n baardalg uitbraak mogen verwachten...? Ik durf mijn PH echter niet nog lager te zetten, want ik zat al tegen de grens van te veel aan.

Baardalg ontstond bij mij vaak wanneer ik een grote onderhoudsbeurt heb uitgevoerd. Veel planten verplaatst waarbij er veel rotzooi in het water terecht komt! Zelfs na een grote waterwissel.

Het verwijderen van de geinfecteerde bladeren helpt niet en komt (bij voornamelijk de langzame groeiers) weer snel terug.

Wat voor mij erg goed werkt is de geinfecteerde bladeren behandelen met waterstofperoxide 12%. Door een plantenspuit te voorzien van een stukje luchtslang (verlijmen) kan je de bladeren goed lokaal behandelen. De volgende dag is de baard roze van kleur (dood) en verdwijnt dan met een paar dagen. Je hoeft dus maar een heel klein beetje te gebruiken waardoor je het risico dat er iets mis gaat erg beperkt.
Rotzooi veroorzaakt geen baardalg. Het kan wel andere problemen veroorzaken. Baardalg ontstaat echt door CO2 tekort. De bladeren behandelen met waterstofperoxide stopt de baardalg voor het moment maar lost je probleem niet op! Het is als het innemen van een aspirine tegen hoofdpijn, het helpt natuurlijk voor het moment maar een eventueel achterliggend probleem blijft.

Rotzooi veroorzaakt geen baardalg. Het kan wel andere problemen veroorzaken. Baardalg ontstaat echt door CO2 tekort. De bladeren behandelen met waterstofperoxide stopt de baardalg voor het moment maar lost je probleem niet op! Het is als het innemen van een aspirine tegen hoofdpijn, het helpt natuurlijk voor het moment maar een eventueel achterliggend probleem blijft.
niet helemaal mee eens.. wanneer je co2 en waardes weer ok zijn blijft het erg moeilijk om can baardalg af te komen.. waterstofperoxide heeft bij mij net het laatste zetje gegeven!

Dan voor je verhaal. Het gekke is wel dat ik er wel degelijk een CO2 installatie op heb staan en de PH waarde is absoluut stabiel. Dan zou je toch onder normale omstandigheden niet zo'n baardalg uitbraak mogen verwachten...? Ik durf mijn PH echter niet nog lager te zetten, want ik zat al tegen de grens van te veel aan.
hoe meet je de co2? alleen via kh/ph of ook via een dropchecker? In het verleden deed ik de co2 toevoeging via een controller echter vaak tekorten die te weinig co2 aangaven. Nu kijk ik naar mn dropchecker en hou ik mn vissen in de gaten en heb veel betere resultaten.

niet helemaal mee eens.. wanneer je co2 en waardes weer ok zijn blijft het erg moeilijk om can baardalg af te komen.. waterstofperoxide heeft bij mij net het laatste zetje gegeven!
Haha, eigenlijk ben je het dus helemaal met me eens...:thumbs: immers ook ik zeg dat waterstof peroxide baardalg stopt voor het moment. Alleen moet je het achterliggende probleem wel oplossen, dus idd zorgen dat de CO2 niveau op peil is, anders komt het terug!

Haha, eigenlijk ben je het dus helemaal met me eens...:thumbs: immers ook ik zeg dat waterstof peroxide baardalg stopt voor het moment. Alleen moet je het achterliggende probleem wel oplossen, dus idd zorgen dat de CO2 niveau op peil is, anders komt het terug!
yep..alleen onstond het bij niet bij een co2 tekort! vandaar niet helemaal mee eens🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan