Wat is er nieuw

Plantjes, levend voer en visziekten

Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Ik heb al wel gelezen dat je via plantjes een ziekte in je bak kan krijgen, Van een aantal ziekten weet ik dat als er een paar dagen of een dikke week geen vis in de buurt is ze niet kunnen overleven. Maar zijn er ziekten die langer kunnen overleven? Is een plantje uit een aquarium waar een zieke vis in heeft gezeten ooit weer 'veilig'?

Zelfde geldt voor levend voer, iemand warschuwde ergens dat je het maar beter eerst in quarantaine kan doen, maar hoe lang dan? En is dat in Nederland ook zo? (dit was op een internationaal forum)

Het zal erg verschillen per ziekteverwekker. Dat maakt het moeilijk om over alle gevallen iets te zeggen. Je moet dan een heel biologieboek aan artikelen bij elkaar gaan zoeken. 😛 Een aantal voorbeelden van bekende ziekten/parasieten:

Witte stip: moet levende vis als gastheer hebben, anders sterft het binnen een aantal weken uit. Kan via planten e.d. wel verspreid worden, maar is normaal gesproken --over een langere tijd gezien-- niet in een bak aanwezig.

Bacteriën (o.a. oorzaak van vinrot, vis-TB, bloedkleurige infecties en veel "schimmel"): daar zijn natuurlijk heel veel soorten van, maar zo'n beetje alles wat in aquaria ziekten geeft, is al permanent in de bak aanwezig als normaal onderdeel van de voedselketen. Ze worden alleen ziekmakend voor vissen onder bepaalde omstandigheden. Met levend voer KAN je in theorie de pech hebben dat er in het meegeleverde water veel bacteriën zitten. Maar gewoon goed afspoelen en dan lijkt het risico (t.o.v. de concentraties die al in je bak zitten) me verwaarloosbaar. Planten uit een (bacterieel) zieke bak: idem, even afspoelen. Als de oude bak nou echt een gore, dodelijke toestand is, en daar wil je planten uit overnemen... dan mag je je afvragen waar je mee bezig bent..... 😂 Dat wel.

Neon tetra ziekte (Pleistophora hyphessobryconis): de sporen hiervan kunnen in principe heel lang ongemerkt in vissen en in de omgeving blijven, en wie weet ook wel vastgeplakt aan vaste objecten zoals een plant. Daar is weinig tegen te beginnen dus, qua "import".

Overige parasieten, zoals allerlei wormen: sommige zijn altijd in of op de vis aanwezig in kleine aantallen, andere (ik noem maar iets: camallanus) heb je niet per se al in je bak zitten en dan kunnen levend voer, slakjes of spullen uit een andere bak een klein risico zijn. Al komt het met levend voer, zoals @jessicapilon al zegt, niet veel voor. Ik zou het persoonlijk wat al te veel moeite vinden om levend voer (zoals gekocht in een dierenwinkel) in quarantaine te plaatsen. Dan nog liever geen levend voer geven, als er twijfel bestaat over de kwaliteit.

@Gino88 Dank je wel voor wederom een heel uitgebreid, helder omschreven en leuk om te lezen antwoord! :thumbs:

Sommigen vangen levendvoer in de sloot en dan is het wel opletten wat je vangt en waar.

Sommigen vangen levendvoer in de sloot en dan is het wel opletten wat je vangt en waar.
Oh ja dat snap ik inderdaad. Eerder had ik dat misschien nog kunnen overwegen, maar na wekenlang zoet zijn met die wormen ben ik toch wel een stuk huiveriger geworden. Misschien te huiverig, maar de balans heeft even tijd nodig om weer in het midden te geraken 🙂

Maar binnenkort maar weer eens starten met levend voer, vind dat toch wel echt leuk voor de vissen.

Ik geef het ook aan de Manen maar goed ze eten net zo lief diepvries en dat is veel voordeliger.

Ik heb soort van natuurlijke bodem (geen idee hoe je dat in het Nederlands noemt) en als ik blackworms of tubifex koop dan planten die zich daar gewoon voort. Daarmee hebben de vissen een leuke bezigheid de hele dag door en ik vind het leuk om ze te zien speuren. En watervlooien worden ook gewaardeerd, maar het is vast ook inlegkunde van mij want ze hebben nooit gezegd dat ze het lekkerder vinden 😄

Het jagen op levendvoer is ook leuk om te zien en dat mis je inderdaad weer met diepvries.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan