Wat is er nieuw

Poelslakjes

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Na even gegoogeld te hebben ben ik erachter dat ik poelslakjes in mijn aquarium heb. Ik vroeg me af hoe ik eraan kwam omdat ik niks nieuws aan planten heb toegevoegd. Nu heb ik een juwel met ingebouwd filter en vermoed ik dat wat ik voor kleine korreltjes kit aanzag gewoon slakkeneitjes zijn die ik gratis en voor niets bij de koop van mijn tweedehands aquarium heb gekregen. Het zijn er niet veel en als ik er 1 zie verwijder ik hem. Nu toch een aantal vragen:

Is het mogelijk dat slakkeneitjes het overleven als een aquarium een poosje droog staat?

Vooral in de buurt van mijn filter zijn mijn planten aangevreten. Ik vroeg mij af hoe dat kwam. Ik heb guppen, platy's en vuurgarnalen. Is het de poelslak die dat doet of kan het toch een van de andere bewoners zijn? Wat ik op internet aan info vond is dat poelslakken niet aan planten eten maar ik betwijfel dat.

Hoe nuttig zijn poelslakken?

Ik denk niet dat slakkeneitjes het kunnen overleven wanneer het aquarium een tijd droog staat, maar zeker weten doe ik het niet.

Platy's kunnen wel planten gaan eten indien ze niet genoeg plantaardig voedsel krijgen. Poelslakken eten ook wel planten echter enkel dode planten/bladeren. De slakken ruimen restjes voer, rotte planten ect op. Dus in zeker zin zijn ze wel nuttig.

Poelslakjes zullen hooguit van al beschadigd blad eten.. ze kunnen gezond bladweefsel niet verwerken en willen dus al zacht/rottend blad.
Al beschadigde bladeren (met gaatjes erin bv) zal wel poelslakjes aantrekken omdat zich rondom de gaatjes rottend bladweefsel bevind.

De aangevreten plant heeft idd allemaal uitlopers in de oksel van de blaadjes zitten en de blaadjes zijn niet meer echt fris. Mijn platy's krijgen elke dag algentabletten en ik zie ze ook nooit aan de planten vreten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn cabomba het heel slecht doet en ik elke ochtend toppen in de bak zie drijven. Gisteravond kwam ik er achter wie de boosdoener is. Ik heb een mannetjesgup die ik toen het licht uit was als een razende Roeland in de planten zag trekken. Leuke visjes hoor die guppen. Maar als ik het dus goed begrijp kan ik de slakjes beter laten zitten want ze doen meer goed dan kwaad?

Wat ik hier heb gemerkt betreft de posthoornslakjes. Ik had in de 60cm het hele oppervlak bedekt met de Natans en steeds erg veel kapotte blaadjes. Ik dacht al hoe kan dat toch??
Ik heb dus de handvol posthoornslakken eruit gehaald en het probleem is opgelost.
Deze aten graag de blaadjes van de Natans en ze hingen daar dan ook steeds onder zag ik.
De Torenslak doet het weer niet dus.
Het is dus per soort verschillend of ze het doen.
Ik heb verder met de poelslakjes geen slechte ervaringen.

Dan laat ik ze lekker zitten, ben door topics hier een beetje bang geworden voor een plaag maar als ze goed doen dan laat ik het maar zo. Jessicapillon, je schrijft dat je hele aquarium bedekt was met salvinia natans, mij valt hier op dat als er ca 2/3 of meer bedekt is dat de vissen hier dan gaan luchthappen. Had je daar geen last van?

Nee hoor. Dat heb ik bij de meeste bakken hoor.
Nu heb ik redelijk veel planten in de bak die ook zuurstof geven.

Ik vermoed hier minder zuurstofplanten. Ik had veel cabomba maar dat is nu net de plant die door mijn gup zo gesloopt wordt. Toch maar weer eens cabomba halen.

Hey Yilleke,

Heb zelf ook in mijn begintijd, poelslakken gehad, zoals kellemes eerder al aangaf, eten ze alleen dode en rotte resten.
Het zijn opruimers. Maar 2 nadelen (maar dat is mijn mening): ze planten zich heel snel en makkelijk voort, en ze schijten enorm veel.. 😛

Ikzelf heb toen der tijd een 5 tal helena anatome (slak-etende slak) in mijn aquarium uitgezet.

Deze slak plant zich maar met 1 eitje in de zoveel tijd voort, schijt veel minder hard, en vreet alle andere slakken op!
Zo ben je rap van die poelslakken af.
Zijn er geen slakken meer? geen nood, ze eten dode vissen, dode planten resten, alles wat dood is vreten ze op.
Het zijn echt hele mooie beestjes en goeie opruimers.

Betreft de droge eitjes.
Uit mijn ervaring weten er altijd een aantal eitjes te overleven...
Heb het zelf meegemaakt met een filter die ik vervangen had, deze zat vol met eitjes van de poelslak.
Deze heb ik toen schoongemaakt en maanden niet gebruikt.
Daarna ooit weer terug geplaatst in een aquarium zonder planten. en bam! poelslakjes kwamen tevoorschijn.

survival of the fittest?! 😛 😉

Dan is dat ook hier gebeurd. Ik heb een aquarium overgenomen en deze heeft wel drooggestaan maar dat zal eerder weken geweest zijn en geen maanden. Achter het filter zaten korrels en die korrels zijn gaan opzwellen en zich gaan verplaatsen (kleine poelslakjes?). Tot nu toe heb ik alle poelslakjes verwijderd want ik heb idd wel eens een uitpuilend aquarium gezien en daar zit ik ook niet op te wachten. Inmiddels heb ik appelslakken gekocht en blijf ik de poelslakken maar gewoon verwijderen.

Zuinig voeren voorkomt vaak een plaag en met de hand verwijderen.
Dat doe ik ook als ik ze heb.

Wellicht zijn ze toch meegekomen dat planten die je hebt gekocht of wellicht met het transportwater van de vissen.

Zoals al eerder aangegeven,ik zelf vind dat slakken een uiterst nuttige functie hebben in al mijn bakken. Ze eten 'rotzooi' op zoals afgestorven plantendelen. Matig voeren voorkomt inderdaad wel een plaag.

Ik heb in al mijn bakken slakken. Heb nog nooit een echte plaag gehad. Vooral met de torenslak ben ik erg blij mee, die wroeten door de bodem en helpen mee om de bodem 'luchtig' te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan