Poging 101.


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,579
Leeftijd
59
Ja, het is een klein bakje. 40 liter.
Ja, da's moeilijker dan een grote.
Ja, dan moet je veel verversen. (1x p/w 70%)
Ja, dan heb je goede filtering nodig (Eheim 1100)
Ja, dan moet je het visbestand klein houden. (Gup vrouw, gup man, twee rouwtetra's)
(Oh, en ja: guppen minstens 3 vrouwen op 1 man)

Vandaag voor de honderdzoveelste keer de bak leeggehaald, schoongemaakt, nieuwe planten gehaald ivm alg.
Welke alg?
Nou, elke kleur die je wilt.
Inclusief blauwe.

Ik weet al precies wat het verloop gaat zijn:
-Plantjes gaan groeien als kool. Ik moet volgende week zelfs snoeien.
-Groei stopt, maar de boel blijft wel groen.
-Blaadjes gaan loslaten en drijven overal (nog steeds groen, dat dan weer wel) rond.
-Blauwe, groene bruine alg, alsmede een penetrante geur ontwikkelt zich.
-Bakje wordt verschoond.



Maar dit is (waarschijnlijk) de laatste keer geweest.
Ik ben er zo f*cking klaar mee.
Een hobby moet ontspanning zijn.
Geen irritatiefactortje.

(Overigens alle tips van dit forum al ter harte genomen.
Vermoed ik).
IMG_20220619_135919165.jpg
IMG_20220619_145412861.jpg
IMG_20220619_135911115.jpg
 
Algen kunnen zo veel oorzaken hebben, het belangrijkste is imo balans in de bak krijgen, dat is niet 123 voor elkaar en kan maanden duren.

Ik snap wel dat het vermoeiend is hoor als het niet lukt. Maar bovenaan moet staan dat je er plezier in hebt. Als dat weg is zal iedere tegenslag een grote impact hebben terwijl een tegenslag eigenlijk gezien moet worden als een uitdaging.
 
Daar ben ik het wel mee eens, maar na een jaartje of (weet ik geen eens) 5? 6? 7?, zoiets, zie je het plezier niet meer, alleen nog de uitdaging.
Alleen nog de frustratie.

En het gekke is: in mijn jonge jaren had ik een stuk of wat van die bakjes.
En draaien dat die deden....
 
Haha dan moet je je afvragen wat je nu anders doet dan toen ;)
 
Toen woonde ik in een ander huis...
 
Beste guppenman

Je maakt het jezelf ongemerkt erg lastig, eerder een bericht gelezen van een bakje wat in de tuin stond toch,.en dit wilde ook niet van de grond komen.

Zelf geef je al aan in je topic waar het volgens mij aan ligt, en wel dat jou bakje erg klein is qua watervolume.

Ooit hier vermeld dat de moeilijkheidsgraad van een aquarium houden ligt in de grote van de bak.Het moeilijkst zijn de zeer kleine bakken, en de zeer grote bakken, bij een kleine bak is in handelen alles minimalistisch en bij een grote bak meer massaal.

Probeer eens een bakje van 100 liter, dat is 2x de inhoud van nu momenteel.
Een keer per week 70 % verversen, is dit echt nodig.
Een Eheim 1200 leg eens uit waarom en wat dit filter doet met 40 liter inhoud, guppen zijn slow-zwemmer's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Guppen met normale vinnen zijn geweldige zwemmers en kunnen behoorlijk stroming aan.
ze zijn dan zichtbaar fitter dan vissen uit zwak stromend water
zie bijvoorbeeld

ik denk eigenlijk dat het verschil gewoon in het water zit geen chloor meer en onthardt dus algen kunnen er makkelijker groeien dan vroeger

Ik heb vroeger in mijn jeugd ook een paar kleine bakjes gehad (kunstof)
met alleen grind en zuurstof planten en een filter op lucht
dat filter maakte ik wekelijks schoon +50% nieuw water
en daar haalde ik de guppen zo 2-4 keer per jaar uit en dan ging de hele bak leeg grind wassen planten inkorten filtermateriaal vervangen en alles er weer in
Ging eigenlijk altijd goed in de zin dat de planten groeide en de guppen het overleefde.

Maar in mijn huidige 200 liter hebben ze het toch duidelijk beter naar hun zin.
Al heb ik daar op het moment ook baardalg in.
De ervaring leert echter dat de vissen van alg geen last hebben.
En met wat handmatig opruimen het "probleem"zich naar een tijdje vanzelf weer oplost.
 
Dat filter staat erop omdat ik die nog had en dus het niet voldoende werkende op lucht draaiende filter kon vervangen.

Zoals ik al zei: ik weet dat kleine bakjes moeilijker zijn, maar ik weet ook dat ik het wel kon.
Ooit.
Nog wel kleiner dan dit.

Die in de tuin is 120 liter, lukte inderdaad ook niet en staat inmiddels in de sectie "aangeboden" op dit forum.

Toen die bak voor de zoveelste keer mislukte heb ik heel veel tips gekregen en ze allemaal geprobeerd.
Tot Total black out aan toe.

Ik dank jullie voor het opnieuw proberen te helpen maar dit keer wordt het pappen en nathouden tot de laatste vis het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld heeft.

Het is mooi geweest.
 
Toch heb ik al 10 jaar bakjes van 30 tot 60 liter op een kleine binnenfilter maar nooit echt problemen met algen. Ten eerste moet de belasting niet teveel zijn en voldoende verversingen. Hier doe ik zo n 15% per week.
Niet teveel licht en makkelijke planten met een beetje voeding en dan moet het echt wel kunnen lijkt me.
Of je hebt heel erg veel pech.
 
Haha als ik dit zo hoor zou ik er bij voorbaat gewoon mee stoppen en parkeren totdat je ooit weer de wil en motivatie hebt om het een frisse start te geven zonder dat je je bagage van nu mee neemt ;)
 
Toch heb ik al 10 jaar bakjes van 30 tot 60 liter op een kleine binnenfilter maar nooit echt problemen met algen. Ten eerste moet de belasting niet teveel zijn en voldoende verversingen. Hier doe ik zo n 15% per week.
Niet teveel licht en makkelijke planten met een beetje voeding en dan moet het echt wel kunnen lijkt me.
Of je hebt heel erg veel pech.
Zoveel pech heeft niemand, dus ik zal wel iets niet goed doen.
Maar ik zou echt niet meer kunnen bedenken wat.

- Weinig verversen. veel verversen
-Weinig licht, wat meer licht
-Geen mest, wel mest.
-Binnenfilter, buitenfilter
-Vaak vuil afhevelen, juist met rust laten.
-Wit grind, zwart grind. (Nu gemengd geworden...)
-Weinig voeren.

De belasting kan met 4 kleine visjes toch niet te groot zijn dunkt me.

Zelfs waterpest geeft het na verloop van tijd op.
Dan worden de blaadjes op een gegeven moment heel kort, krullen (echt bijna een cirkeltje) en voelen hard aan.
Waterwaardes weet ik niet meer, aangezien mijn druppeltestset op is en ik geen nieuwe aan ga schaffen ivm stoppen met de hobby.
Zo goedkoop zijn die sets niet.

Mijn opties raken op.
 
Laatst bewerkt:
Vier visjes valt wel mee denk ik en ik heb geen idee wat er fout gaat bij je. Wel flink balen in elk geval als je van alles hebt geprobeerd.
 
IMG_20220703_120851153.jpg

We zijn aanbeland in de snoeifase...
 
Moeilijk te zien zo, maar zou zeggen: Valt wel mee toch?
 
Waarom steeds weer proberen? Steeds open je weer een topic met alle problemen die je tegen komt maar je doet weinig met de adviezen. En telkens begin je al ongemotiveerd met dat je het opgeeft. Ik zou lekker een andere hobby gaan zoeken, het liefste eentje zonder levende dieren.
 
Waar staat je aquarium in huis?
Ik lees nergens of je wel/geen Co2 gebruikt...?
Probeer ook mee te denken......:unsure:
 
Zoveel pech heeft niemand, dus ik zal wel iets niet goed doen.
Maar ik zou echt niet meer kunnen bedenken wat.

- Weinig verversen. veel verversen
-Weinig licht, wat meer licht
-Geen mest, wel mest.
-Binnenfilter, buitenfilter
-Vaak vuil afhevelen, juist met rust laten.
-Wit grind, zwart grind. (Nu gemengd geworden...)
-Weinig voeren.

De belasting kan met 4 kleine visjes toch niet te groot zijn dunkt me.

Zelfs waterpest geeft het na verloop van tijd op.
Dan worden de blaadjes op een gegeven moment heel kort, krullen (echt bijna een cirkeltje) en voelen hard aan.
Waterwaardes weet ik niet meer, aangezien mijn druppeltestset op is en ik geen nieuwe aan ga schaffen ivm stoppen met de hobby.
Zo goedkoop zijn die sets niet.

Mijn opties raken op.
't Ja, het zou ook kunnen dat je niet begint bij het begin? Stel je voor je hebt een auto en je hebt al alles geprobeerd maar het kreng wil niet rijden. Je kan proberen om het ding te verkopen maar je krijgt nooit je geld terug voor een auto die niet wil rijden. Maar je zou ook kunnen kijken of het beter gaat wanneer je eens tankt. Een domme vergelijking? Ik weet het niet, ik lees hier wat je al gedaan hebt maar misschien moet je je eens af gaan vragen wat die planten van je nodig hebben om te kunnen groeien? En heb jij alles om aan die vraag te voldoen? Zo simpel zou ik willen denken want daar vind je de oplossing!
 
Waarom steeds weer proberen? Steeds open je weer een topic met alle problemen die je tegen komt maar je doet weinig met de adviezen. En telkens begin je al ongemotiveerd met dat je het opgeeft. Ik zou lekker een andere hobby gaan zoeken, het liefste eentje zonder levende dieren.
Zo.
Eitje kwijt?
Mooi.
Ook dat mag.

Als je het forum een beetje volgt weet je dat ik al andere hobbies heb.
ÉN dat ik hier inderdaad mee ga stoppen.
Tenzij het nu wel lukt.

Overigens: waar baseer jij op dat ik weinig doe met adviezen?
In tegendeel!
Ik heb alle adviezen geprobeerd.
De voor mij uitvoerbare dan toch.
Dat is nu juist het frustrerende...
 
Waar staat je aquarium in huis?
Ik lees nergens of je wel/geen Co2 gebruikt...?
Probeer ook mee te denken......:unsure:
Halverwege de woonkamer.
Komt geen zon op en alle zijruiten afgeplakt.
En ik gebruik geen CO2.
Ooit geprobeerd met vloeibare CO2, maar zoals men hier op het forum al zegt: dat doet niets.
 
en het co2?
Ben zelf nog maar kort bezig en zie vaak ook de bomen door het bos niet meer.....
Wat ik wèl heb geleerd dat je maar 1 ding tegelijkertijd moet veranderen en dit de tijd te geven. Als dat niet lukt ga je naar een volgend advies. Zo weet je snel(er) wat wèl en wat niet werkt.
 
Waarom steeds weer proberen? Steeds open je weer een topic met alle problemen die je tegen komt maar je doet weinig met de adviezen. En telkens begin je al ongemotiveerd met dat je het opgeeft. Ik zou lekker een andere hobby gaan zoeken, het liefste eentje zonder levende dieren.
Schep je hier nou genoegen in?
Dan hoop ik dat je een fijne dag hebt.
 
en het co2?
Ben zelf nog maar kort bezig en zie vaak ook de bomen door het bos niet meer.....
Wat ik wèl heb geleerd dat je maar 1 ding tegelijkertijd moet veranderen en dit de tijd te geven. Als dat niet lukt ga je naar een volgend advies. Zo weet je snel(er) wat wèl en wat niet werkt.
Ja, daar ben ik het mee eens.
Ik zal je advies ter harte nemen.
 
Ik hoop voor je dat je wat meer geluk krijgt met deze hobby:cooll:(y)...en geduld(zegt een superongeduldige..:rolleyes:)...
 
Schep je hier nou genoegen in?
Dan hoop ik dat je een fijne dag hebt.
Sorry ik haalde je denk ik door elkaar met een andere forummer, iemand die het niet zo goed voor had met zijn visjes. Balen dat het niet lukt, ik las dat je vorig jaar een soortgelijk topic opende. Ik lees ook dat je nu weer de hele bak leeg hebt gehaald. Hoe lang draaide hij al? Het kan zo maar een half jaar tot jaar duren voor het stabiel is. Steeds grote wijzigingen maken gooit het evenwicht dan steeds weer overhoop.
 
Sorry ik haalde je denk ik door elkaar met een andere forummer, iemand die het niet zo goed voor had met zijn visjes. Balen dat het niet lukt, ik las dat je vorig jaar een soortgelijk topic opende. Ik lees ook dat je nu weer de hele bak leeg hebt gehaald. Hoe lang draaide hij al? Het kan zo maar een half jaar tot jaar duren voor het stabiel is. Steeds grote wijzigingen maken gooit het evenwicht dan steeds weer overhoop.
Excuus geaccepteerd en gewaardeerd.
Dat zie je niet vaak op fora.

Mag ik je dan een welgemeend advies geven? (Echt, zonder dubbele bodem of iets)
Gewoon niet doen.
Ook niet bij die andere forummer.
Het dient namelijk geen doel .
Het zaait alleen maar tweespalt en opgezette nekharen.
En daarvan hebben we al genoeg in de wereld.

Gewoon niet doen.

:petjeaf:
 
Oh, dat is frustrerend... heel veel succes gewenst dat het deze keer eindelijk lukt (y)

Ik snap het ook niet Ligt het aan het water? Heb jij daar misschien hard water? Wat zijn je waterwaarden?
Heb je al eens met osmosewater?
 
Met de waterwaarden zal misschien wel iets mis zijn, al kan dat mijns inziens niet heel erg zijn gezien mijn veelvuldige en grote waterwissels.
Testen kan ik niet meer.
Mijn test is op en omdat ik aan het afbouwen ben koop ik even geen nieuwe.
Het kost nogal een stuiver.

Ik woon in de kop van Drenthe, dat bekend staat om het zachte water.
Osmosewater heb ik niet.
Weet ook niet hoe ik daar aan moet komen, maar dat weet ome Google wel.
Die zal ik eens raadplegen.

Ikzelf houd het erbij dat het aan de hoeveelheid licht ligt.
In de winter, met kortere dagen, draait het bakje doorgaans wel goed.

Maar het bakje is nu helemaal geblindeerd op de voor- en bovenkant na.
Het lampje gaat om een uur of 10 aan en rond 18:00 weer uit.
Je zou toch zeggen dat het dan met de hoeveelheid licht wel aardig zit.
 
Hoi Guppeman.

Vervelend dat het telkens mislukt maar bewonderenswaardig dat je weer de uitdaging aangaat. Misschien zeg ik nu iets geks en het is jouw keuze uiteraard. Maar mijn gedachte zou zijn...

Je hebt een 40 liter bakje zou je daarnaast een groter aquarium zetten dat wat gemakkelijker in balans te houden moeten zijn met dezelfde soort bewoners en hetzelfde aantal dan kun je de proef op de som nemen of het dan beter gaat met het grote aquarium.

Zoals gezegd: het is een gedachte. En ik hoop dat het lukt.
 
Een grotere bak staat in de tuin om een keer te verkopen in verband met: geen ruimte.
Die heeft een poos dienst gedaan als buitenaquarium, wat nog een veel groter drama werd.

Rr3Shpk.jpg

Hier na het opzetten vorig voorjaar.
 
Aha, kijk die zou je met een verlichting en dergelijke binnen kunnen zetten en dan de proef op de som nemen. Wie weet lukt het dan wel. Tis maar een gedachte om mee te denken. Maar goed, geen ruimte. :!
 
Nee, helaas.
Ja, op zolder...
Maar what's the fun in that?
 

Terug
Bovenaan