Poging 101.


Nee, dat wordt een frietje ingewikkeld. :) Een vraagje dan toch nog. Is er wel ruimte voor alleen een groter aquarium?
 
Ooit geprobeerd met vloeibare CO2, maar zoals men hier op het forum al zegt: dat doet niets.
Niets is voor een low tech bak denk ik net iets teveel gezegd en soms kan het daar wel een beetje toegevoegde waarde hebben maar verwacht er geen wonderen van.
 
Hier een stukje uitleg door @Cornelius over de werking:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Nee, dat wordt een frietje ingewikkeld. :) Een vraagje dan toch nog. Is er wel ruimte voor alleen een groter aquarium?
Nee, niet echt.Als je wil kan alles natuurlijk, maar dan moeten we de woonkamer gaan herinrichten.
En de combinatie groter aquarium-herinrichten-echtgenote is...
Laten we zeggen: geen goede combi.
(In geval je meeleest schat: :sorry:)
 
Hier een stukje uitleg door @Cornelius over de werking:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
Een prachtige uitleg en vast ook een heel goede uitleg. Maar voor mensen die al moeite hebben om wat een wat eenvoudiger uitleg te begrijpen zoals ik zelf kan je beter adviezen plaatsen die wat meer direct en praktisch zijn, denk ik.
 
Ik ben het er niet mee eens dat een klein aquarium lastiger moet zijn dan een groter aquarium.
Het is meer wat je er mee doet.

Ik heb een Superfish start 50 met een klein intern eheim pickup 45 filtertje.
Lampje stelt niets voor.
Grindbodempje, wat snelgroeiers er in en die draait zo stabiel!
Planten groeien perfect en moeten iedere 2-3 weken gesnoeid worden.
Water ververs ik iedere week 25% en knijp het sponsje van het filtertje een beetje uit in wat aquariumwater.
Er gaat ook zeer weinig plantenvoeding bij.

Echt 0,0 alg, wel heel veel slakjes en slechts 1 vis (Harry) de ancistrus.
Dit bakje is ook de opvang voor Harry, die sloopt het grote aquarium.

Hetzelfde geldt voor het Fluval 57L aquarium van m'n zoontje.
Die draait al bijna vanaf het begin super stabiel (1x een baardalg explosie, maar dat is opgelost).
Heel veel makkelijke planten, redelijke verlichting, zit nog co2 in, maar staat minimaal aan.
Ook weer weinig vissen, paar tetra's en een paar zebravisjes.
 
Als ik kijk naar jouw bakken zou ik zeggen, meer planten erin. Low tech zou goed moeten kunnen, zeker met zacht water zoals je zegt. Maar wat mij opvalt is dat je heel weinig planten hebt. Ik weet ook niet of je aan de bodem zit ofzo, maar probeer daar gewoon vanaf te blijven en wel meer planten erin te zetten. Misschien ook wat planten die je niet hoeft te snoeien maar wel lekker uitbreiden zoals vallisneria en cryptocorynes. Gewoon een lekker groen, dichtbegroeid bakje wat eventuele overschotten op kan vangen. En dan kan het echt een tijd duren voordat het stabiel is. Maanden. Mocht de boel wegsnotteren gewoon weer nieuwe planten erin en van de rest afblijven.
 
Deze plantjes staan net twee weekjes.
Als het goed is wordt het snel meer.
Zal eens een bosje vallesneria halen.
Dat is ook wel mooi.
 
Je hebt je licht 8 uur aanstaan. Al eens iets aan de lichtsterkte gedacht/gedaan?
Bij een low-tech bak moet de lichtsterkte minder zijn dan bij een bak met Co2. Dat maakt meer verschil dan het aanpassen van de lichtduur.
Ook de bemesting moet worden aangepast. Planten groeien dan wel langzamer maar ze blijven dan wel gezond(er).
 

Je hebt je licht 8 uur aanstaan. Al eens iets aan de lichtsterkte gedacht/gedaan?
Bij een low-tech bak moet de lichtsterkte minder zijn dan bij een bak met Co2. Dat maakt meer verschil dan het aanpassen van de lichtduur.
Ook de bemesting moet worden aangepast. Planten groeien dan wel langzamer maar ze blijven dan wel gezond(er).
Bij een low tech plantenbak zou ik niet zomaar er vanuit gaan dat je de licht intensiteit moet gaan aanpassen. Ik zou meer praten over lage energie vragende en hoge energie vragende aquariums. Ipv low en high tech aquariums.

Tegenwoordig zijn de "low tech" aquariums eigenlijk helemaal niet zo simpel meer qua apparatuur.

Een laag energie vragend aquarium kan evengoed aardig wat werk opleveren voor de eigenaar. Door bv een dicht plantenbestand, waar toch aardig snoeiwerk inzit, maar waar algen geen kans krijgen mits voldaan aan de verlichtingseis en aangepaste bemesting.

Bij hoog energie vragen bakken komt idd CO2 bij kijken en ook vaak meer plantenbemesting. Dit resulteert in o.a. wekelijks snoeiwerk onderhoud. Maar ook hier mits voldaan aan de verlichtingseis en aangepaste bemesting zul je doorgaans geen alg krijgen.

Mijn advies zou zijn @Guppeman. Koop wat meer planten voor in je aquarium die onder jou gegeven conditie's kunnen groeien incl wat bemesting en dan moet het goed gaan komen uiteindelijk. 8h verlichtings duur is overigens prima.

Gr. Ed
 
Ik denk ook dat je met de term low tech meer moet denken aan bakken met weinig licht en dan moet je ook denk ik niet zozeer naar het wattage kijken want dat is heden ten dage met led veel minder dan voorheen met de oude tl.
10W aan led is veel meer licht dan 10W aan TL natuurlijk dus dat is wel iets om rekening mee te houden als je het hebt over low tech.
Ik versta onder high tech een bak met veel licht en co2 maar goed dat is dan mijn interpretatie.
 
Ik zal zorgen dat ik wat meer plantjes krijg.
Maar dat gaat nog even duren aangezien ik daarvoor naar Groningen moet en dat is momenteel geen sinecure.😬

Overigens:
De verlichting is een knijplampje van IKEA.

Z.jpg

Deze, maar dan zwart.
1,7W, 220 Lumen.
Geen idee of dat voldoet de ja, de nee .

Ik zag zoiets ooit boven het bakje van Esther en dat bakje zag er prachtig uit.
Vandaar.
 
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je 0,5 tot 1 Watt per liter water als vuistregel kan aanhouden.(max)
 
Jawel, maar zoals John al zei: LED Wattjes zijn niet te vergelijken met gloeilamp- of TL Wattjes.

En hoe het met Lumen zit heb ik geen benul van.
 
Hm ja ...Lumen...
Blijft puzzelen, dit "vraagstuk" :S
 
Ik háát puzzelen.
images.jpg
 
Ik háát niet ergeren.
 
Ik meen ergens te hebben gelezen dat je 0,5 tot 1 Watt per liter water als vuistregel kan aanhouden.(max)
Dat is erg veel want mn Fusion heeft 100W led max en doe staat op 70% dus zeg maar 70W op 330 liter. Dan zit ik zo rond de 0,20W aan led en dat is weinig licht maar ja 0,5 tot 1W per liter is wel veel en al helemaal zonder co2. Ik kom dan uit op zo n 20 lumen per liter.
Tot 20 lumen is dacht ik weinig, 20-40 lumen is gemiddeld dacht ik en boven de 40-50 lumen is veel.
 

Rechtsonder kun je ook de getallen zien en de behoefte aan co2 bij deze hoeveelheden licht. Ik zat er niet ver naast met de getallen.
 
Volgens mij kijk je bij led meer naar het aantal lumen, zo heb ik ongeveer 11.600 lumen op 200 liter in wat is dit 78watt.
Om het nog moeilijker te maken gaat het om de par waarde maar dat bespaar ik je :p

Dus idd wat jess hierboven zegt 0-20Lumen/liter is low light. 20-40medium 3n boven de 40 high light bak.

Bij de hoeveelheid licht komt ook de hoeveelheid voeding en co2 kijken. Hoe meer licht hoe meer behoefte aan de andere 2.
 
Laatst bewerkt:
Het zou zomaar kunnen dat het knijplampje (niet te verwarren met een knijpkat) het probleem kan zijn. Als ik kijk en vergelijk naar de verlichting van mijn bak dan is er met een goede verlichting een groot verschil te maken in groeiende planten.
 
Helemaal met je eens en ik kijk daar dus ook naar Sander.
Volgens mij kun je ook bij verlichting niet stellen dat 1 W altijd gelijk staat aan een vaste hoeveelheid Lumen.
 
Het zou zomaar kunnen dat het knijplampje (niet te verwarren met een knijpkat) het probleem kan zijn. Als ik kijk en vergelijk naar de verlichting van mijn bak dan is er met een goede verlichting een groot verschil te maken in groeiende planten.
Ik snap en volg je.
En heb hier zelf ook aan gedacht.
Maar ik vermeld ook ergens dat het 's winters wel goed gaat. (Kortere dagen, minder licht?)

Alles bij elkaar gelezen hebbende denk ik dat de bak teveel (dag) licht heeft, (wellicht) teveel meststoffen heeft, (waarschijnlijk) te vaak verschoond wordt en te weinig planten heeft.

Er wordt ook geadviseerd om één ding tegelijk aan te pakken.
Dan gaan we eerst voor meer plantjes.
 
Het gaat i.m.o. niet alleen om hoeveelheid licht maar ook het soort licht. Met de JBL balk is er al verschil in PAR, en het volledige spectrum voor een plantenbak.
 
of ze groeien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam...
 
of ze groeien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangzaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam...
En daarnaa worden ze bruiuiuiuiuiuiuiun en verdwijijijijijijnen.
(Bij mij.)
 
haha.....!
(probeer de moed erin te houden....)
Kunstplanten is natiuurlijk ook niet echt de bedoeling,.....trappen die guppen ook niet in,....:(()
 
En daarnaa worden ze bruiuiuiuiuiuiuiun en verdwijijijijijijnen.
(Bij mij.)
Javavaren krijgt bruine vlekken eigenlijk kan je dit zonder CO2 toevoegingen nauwelijk voorkomen. Ze groeien overal op of aan maar je moet ze niet met de wortelstok in de bodem zetten. Dat geeft verrotting. De plant heeft eigenlijk wel, zoals elke plant, onderhoud nodig. Zij het niet veel. Ze groeien namelijk tamelijk dicht wat zorgt dat ze vuil vasthoudt maar ook het licht dringt dan onvoldoende door. Dus uitdunnen van tijd tot tijd, kan je de minder mooie bladeren verwijderen, is en blijft noodzakelijk. Voeding nemen ze op via de waterkolom maar veel zijn ze niet nodig. De plant krijgt adventief jonkies, kleine plantjes die je los kan trekken en een plekje geven maar ze doen dit ook vanzelf wel. In mijn bak liet ik ze gewoon drijven ze hechten zich graag aan een achterwand. De wortelstok kan je trouwens ook zonder problemen doorknippen wanneer je de plant te groot vind. Op de doorgeknipte delen groeien vanzelf weer bladeren aan. Wanneer de plant bij jou bruin wordt en verdwijnt dan zal je iets aan onderhoud moeten doen. De plant heeft namelijk zo'n sterke groei dat je echt er nooit naar om moet kijken wil ze doodgaan!
 
Ja als je zelfs een Javavaren dood krijgt dan is dat best knap werk te noemen. Ik had het ook in een 60cm en ook daar kwamen wel wat bruine plekjes eraan en zoals Ben al aangeeft kan dat door te weinig co2 zijn gekomen.
Maar over het algemeen deed de Javavaren het best wel goed en gaf genoeg nieuw blad. Maar ja het is niet alleen co2 wat op orde moet zijn maar ook de resterende voeding.
 

Terug
Bovenaan