Poll van 26-03-2024: Hoelang laat jij een aquarium indraaien?


Hoelang laat jij je aquarium indraaien

  • ik laat hem niet indraaien

    Stemmen: 7 25.0%
  • ik laat hem de aanbevolen 4 wk indraaien

    Stemmen: 14 50.0%
  • ik laat hem korter/langer indraaien (middels een post kun je aangeven hoelang als je dat wil)

    Stemmen: 7 25.0%

  • Totaal aantal stemmers
    28

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,402
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
In diverse topics kom je adviezen tegen om je bak zo n 4 weken te laten indraaien. Een ander laat de bak dan weer 2 weken indraaien. Hoe je dat dan weer het beste kunt doen is weer heel verschillend. De een voegt middeltjes toe en de ander laat lekker de natuur zn gang gaan.
Nu ben ik dus wel benieuwd of jullie een nieuw aquarium ook laten indraaien en in een post kun/mag je toelichten of je daarbij nog iets doet of gebruikt. Het is niet de bedoeling om te gaan discussiëren of een bepaalde methode wel of niet juist is en dit soort posten zullen dan ook worden verwijderd. Het gaat er alleen om of je je bak ook laat indraaien en eventueel mag je toelichten hoe je dit doet.
Veel plezier bij deze poll.
 
Ik heb het eigenlijk iedere keer anders aangepakt.

Vroeger deed ik altijd 3 weken wachten, nooit gemerkt dat ik een visje ben verloren door te kort indraaien.

Toen ik later de hobby weer oppakte heb ik een diepvries garnaal in de bak gemikt en gewacht tot Nh4 ging stijgen. Na een weekendje weg kwam ik 's avonds laat thuis in een putlucht van een schimmelende garnaal (dit bakje stond uiteraard in de slaapkamer dus helemaal feest)... Dit indraaien heeft wel een week of 4 a 5 geduurd maar was echt een top filter die verder zeer stabiel is geweest.

Laatste 2 aquaria ben ik gestart met een flesje NiteOutII van MicrobeLift en een NH4 bron, in mijn geval salmiak. Ik geloofde vroeger nooit in het nut en de werking van die flesjes maar ik heb het nu 2x gezien en vooral de NH4 --> NO2 bacteriën doen het top. Een flinke snuf salmiak in een emmer met het filter tot 2,0 HN4, een scheut NiteOutII erbij en de dag erna is de NH4 weg. Het duurt wel wat langer (week of 2-3) voor de NO2 stabiel en snel wordt omgezet in NO3.

Vroeger deed ik ook nooit metingen, dat doe ik nu wel bijna dagelijks tijdens het opstarten. Ik vind dat een erg fijne manier van zekerheid over je stikstofcyclus. In de toekomst zal ik denk ik altijd met salmiak starten; je weet precies hoeveel NH4 je hebt toegevoegd en als dat en de NO2 weg zijn en NO3 is gestegen dan weet je zeker dat je filter het doet. Een fijne zekerheid die mij rust geeft en de vissen een veilig thuis geeft. Voor wie meer wil weten: klikkerdeklik

Of je bacteriën moet toevoegen moet je zelf weten, of je nou een filterspons uit een draaiende bak pakt of een commercieel preparaat, het kan geen kwaad is mijn idee.
 
Ik draai eigenlijk altijd door. Als je eenmaal een aquarium hebt met ingewerkt filter, kun je er andere vissen in zetten en dan draait het filter gewoon door. Mocht ik ook nog een aquarium erbij zetten, dan zou ik enten van de oude filter. En dan beetje checken of het goed gaat.
 
Ligt een beetje aan de plantenkeuze, maar zeker ook welk soort bodem wat ik gebruik.
Als ik een groot tapijt wil opkweken van bodembedekkers zoals HC of MC start ik altijd met een Drystart.
Maar met een normaal plantenbestand start ik in de regel ik altijd op via een Plantles Cycle. Ookwel bekend als een Dark Start. Dat doe ik voor 4 weken, daarna afvullen en eventueel vissen erin.
 
Laatste bakje dat ik heb opgestart heb in niet ingedraaid. Met ruim voldoende ingedraaid filtermateriaal voorhanden is dat ook niet nodig.

Bij iemand anders ben ik bezig om een low tech bakje van 500l op te starten, dit doe ik middels een dark-start.
Bak staat nu 5 weken te draaien en aankomend weekend worden de eerste vissen geïntroduceerd.
 
draaie hier nooit meer in .
start me bakken vaak met wat vuurgarnalen en slakjes en voer dan maar heel weinig de eerste weken anders kun je dus problemen krijgen met je water
 
Op dit moment draai ik de bak gewoon via de 4 weken methode in.
Dat komt omdat is geen draaiende filters heb. En helemaal opnieuw begin.
Dus water erin, planten erin, filter aan en voer erin.
En dan een beetje meten.
En dat meten is meer in de hoop wat eerder te kunnen beginnen met vissen. Maar zoals het er nu uit ziet, zal het wel 4 weken worden.

Aan de andere kant. Met de behoorlijke ammonia en nitriet. De slakken blijven gewoon in leven.
En als je dan eens wat beter gaat lezen, is ammonia alleen giftig bij een hoge pH.
Bij een pH van 7 of lager, dan mag er best aardig wat ammonia in het water zitten.
Ook voor nitriet gaat het een beetje hetzelfde op.

Dus ook al zou je eerder beginnen. En met een hoop water als buffer. Dan kunnen er al snel vissen in. En met niet al teveel vissen, blijf je ook onder de veilige normen.
Maar er blijft wel een risico.

Mijn vorige aquarium heb ik een doorstart gemaakt. Dus draaiende filters overzetten. Dan is het risico op ammonia en nitriet al een heel stuk kleiner.
Wel matig voeren.
 
Twee aquaria een week of 4-6 ingedraaid dmv een beetje voer erin te doen en vrijwel elke dag met een teststrip gecontroleerd. Nu ben ik een bak aan het indraaien met het filter van de oude bak. Hopelijk gaat het nu een stuk sneller.
 
Stel dat ik helemaal van 0 zou beginnen dan zou ik inderdaad een week of 4 wachten met de eerste vissen. En in die 4 weken gewoon elke dag een paar korrels voer erin om de bacteriën die je wilt iets te eten te geven.
Maar aangezien ik nooit zonder aquarium zal zijn pak ik daar wat biologich filtermateriaal uit. Zo kan ik vanaf dag 1 vissen erin doen. Ik zie het dan als een 100% waterwissel.
 
Als ik een bak erbij haal neem ik water uit bakken die ik al heb draaien. Voor ong. driekwart. De rest vul ik bij met water uit de kraan.
 
Ik heb denk ik al 5 jaar geen bak meer op de normale manier ingedraaid. Het is nu vrijwel altijd beginnen met ingedraaide media en dan hooguit 3 dagen wachten om te controleren dat ammonia daadwerkelijk wordt omgezet.
De bak van de Betta miniopinna is niet eens ingedraaid. 2 visjes van <3cm op 40 liter en heel wat planten vertrouw ik wel.
 

Terug
Bovenaan