Wat is er nieuw

Prijsverschil meubel aquatlantis en filtervraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Broertie
  • Startdatum Startdatum
B

Broertie

Guest
Goedenavond!

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw meteraquarium en ik ben erg gecharmeerd van de Aquatlantis Fusion 100. Deze is te verkrijgen met een 19mm meubel en een 40mm meubel. Prijsverschil is afhankelijk van waar je zoekt tussen de €150,= en €200,=. Ik vind dat nogal een behoorlijk verschil. Waarom zou je voor een 40mm meubel gaan? Ik bedoel, de 19mm zal toch niet zo zwak zijn dat hij er doorheen zakt? Volgens mij is het ook niet optisch, want als de deurtjes dicht zijn zie je er toch niets van?

Wat betreft het filter: Is het bijgeleverde binnenfilter een beetje praktisch schoon te maken en zijn de eventuele meegezogen jonge garnaaltjes/visjes een beetje makkelijk te bevrijden, of is het beter een extern filter te gebruiken en het meegeleverde binnenfilter te verkopen? (ik weet dat een sponsje/gaasje om de inlaat een oplossing is, maar ik schets even een worst case scenario)

Wie kan hier wat praktijkondervindelijke ervaringen delen?

Met vriendelijke groet,

Broertie

Ik denk dat voor een bak van 1 meter de 19mm prima is want de Ferplast bak die ik heb van 1 meter die staat ook op een kastje van Ferplast die ik denk nog geen 19 mm dik is. Het bijgeleverde filter is een bak van een ding en erg lelijk om naar te kijken dus ik zou voor een buitenfilter gaan hoor.

Je ziet het verschil echt wel tussen 19 en 40mm aan de kast. De horizontale plank waar ee bak op rust de zijkanten en onderlangs zijn dus 40mm dik.

Dat filter? Mooi in de doos laten zitten en een buitenfilter, of 2 erop zetten. Niet alleen voor de looks, maar ook voor t gemak bij onderhoud.

De 19mm meubel is genoeg voor een normale bak. Ik denk dat de 40mm modellen vooral zijn gemaakt voor zeebakken en malawibakken, waar heel veel steen en redelijk veel zand in gaat. En zelfs dan is 40mm voor een meterbak waarschijnlijk overbodig.

Dank voor de link, maar moet de berekening niet anders? 280 (draagvermogen 19mm)-188 (liters water)-44 (gewicht bak)=48 kilo? Of maak ik nu ergens een foutje?
ja klopt foutje
hoop dat de link je verder helpt met je keuze

Gewoon de 19mm nemen.
Wij hebben de Fusion 150 en dan ook de 19mm versie, scheelde meer dan 400 euro in ons geval.
Hij is gevuld en het meubel geeft geen krimp, het moet er ook voor gemaakt zijn.

Het interne filter zou ik zelf niet gebruiken, het is lelijk in je bak en ook qua filter capaciteit houdt het niet over.

Dat bijgeleverde filter is niet alleen lelijk maar neemt ook weer plek in dus met en buitenfilter zul je netto meer ruimte hebben in je bak.

Dat bijgeleverde filter is niet alleen lelijk maar neemt ook weer plek in dus met en buitenfilter zul je netto meer ruimte hebben in je bak.

Ik zit ook aan dit aquarium te denken maar welk extern filter? Er is zoveel keus en ook qua prijs veel verschil. Wat is een goede externe filter voor dit aquarium voor 150 euro?

Ik zit ook aan dit aquarium te denken maar welk extern filter? Er is zoveel keus en ook qua prijs veel verschil. Wat is een goede externe filter voor dit aquarium voor 150 euro?
Ik heb er 2 Eheim Prof4 op staan, 1x de 350+ en de 4/600. alles met pvc 25mm aangesloten. Maar je kunt ook voor JBL gaan en dan 1500 of 1900.

Ik heb er 2 Eheim Prof4 op staan, 1x de 350+ en de 4/600. alles met pvc 25mm aangesloten. Maar je kunt ook voor JBL gaan en dan 1500 of 1900.

Wil gewoon eerst een goede externe filter en dan kan ik later altijd nog kijken voor een 2e.

Op een meterbak zou je kunnen kijken voor een Eheim 2217 of een JBL 1502. Een 902 zal het vaak ook kunnen doen maar goed met de 1502 heb je iets meer capaciteit en meer inhoudt in het filter.

Op een meterbak zou je kunnen kijken voor een Eheim 2217 of een JBL 1502. Een 902 zal het vaak ook kunnen doen maar goed met de 1502 heb je iets meer capaciteit en meer inhoudt in het filter.

En dan 3 bakken vol vullen met biohome of wat anders?

Daar hoor je verschillende meningen over en ik heb nu de 1502 en heb de bijgeleverde sponzen gebruikt en in het midden van 2 mandjes een beetje Siporax gedaan.
Er is veel over de opbouw van een filter te vinden en vaak lees je dat ze het ook prima doen op gewoon sponzen.

Sorry, ik dacht ff dat het over de Fusion 150 ging...😊
maar op de 100 heb je wel genoeg aan 1 filter inderdaad.

Ik heb ook 19mm meubel fusion 100. Ik denk eerder dat het met het oog te maken heeft dat ze mede gekozen hebben voor 40mm de horizon 150 van mij heeft wel 40mm, 40mm is wel strakker. Maar het extra gewicht zal zeker ook een rol spelen maar voor de 100 serie is 19mm zeker goed.

Ik heb btw 2x de jbl e902 erop draaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan