Wat is er nieuw

Probleem vissen door filter?

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
34
Hallo allemaal,
sinds 2-3 maanden heb ik problemen in mijn bak. Mijn vissen ademen erg snel en vanochtend wilde mijn sluier niet eten (de guppys wel). In de afgelopen weken heb ik erg veel waterwissels gedaan. Na een grote waterwissel is het 2-3 dagen goed en dan begint het weer. Deze keer zelfs sneller. Gisteravond heb ik een waterwissel van 90% gedaan en vanochtend zijn ze weer snel aan het ademhalen (maar happen niet naar lucht aan het oppervlak). Ik heb al vanalles geprobeerd om uit te zoeken wat het probleem is. Ik heb een spraybar bevestigd, een watercirculatiepomp zat er al in en die heb ik sinds een week vervangen door een skimmer. Er is dus oppervlakte beweging. Ik heb momenteel ook veel planten naar mijn idee. Dus het kan naar mijn idee niet met zuurstoftekort samenhangen (maar kan er natuurlijk naast zitten). Heb 1-2 weken geleden ook mijn filter eens geopend om te kijken of daar bijzonderheden zijn. Heb de witte filterwat vervangen en de blauwe spons licht uitgespoeld. Er was veel zand in de bodem in het filter, dat heb ik eruit geschept. Heb ook eens met druppeltest gemeten op ammonia getest als de vissen snel aan het ademen waren, maar dat meette ik niet. Temperatuur van aquarium staat op 22 graden. Vissen voer ik gemiddeld 3x per dag.
Ik vraag me nu af of mijn filter wel groot genoeg is voor mijn bak? Ik heb een 100x40x50 bak met 1 sluier en guppen. Mijn filter is een eheim classic 350. Het heeft een pompvermogen van 620L/u.

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ik hoop dat iemand raad heeft

zo ademt mijn sluier nu

Bijlagen

• VID_20241220_122535.mp4
    3.7 MB
Heb je ook nitriet gemeten?

Ik denk haast dat er met jouw filter niet zoveel mis zal zijn. 🙂 Als dat stabiel draait heb je niet zo gauw dat er gifstoffen spelen.

Heb je evt een filmpje van alle vissen die snel ademen? Als het kan op youtube, want zo op het forum is het slecht te bekijken. En zijn er afgelopen weken/maanden vissen toegevoegd aan deze bak? Of zijn er andere bijzondere dingen gebeurd.

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ik hoop dat iemand raad heeft
Mijn eerste gedachte zou zijn om geen filterwatten meer te gebruiken en die ruimte aanvullen met filterspons. (filtermat op maat snijden. En een extra buitenfilter, filtervolume is beslist een goede investering.

• Leuk
Waarderingen: F.
Heb je ook nitriet gemeten?

ja. ik meette ook geen nitriet. De test was wel bijna 3 maanden over datum, maar lijkt me niet dat het dan ineens een super sterke afwijking geeft?

Ik denk haast dat er met jouw filter niet zoveel mis zal zijn. 🙂 Als dat stabiel draait heb je niet zo gauw dat er gifstoffen spelen.

Heb je evt een filmpje van alle vissen die snel ademen? Als het kan op youtube, want zo op het forum is het slecht te bekijken. En zijn er afgelopen weken/maanden vissen toegevoegd aan deze bak? Of zijn er andere bijzondere dingen gebeurd.

gelukkig!!

de filmpjes:

ademhaling sluier voor waterwissel, gisteren

ademhaling sluier na waterwissel vandaag, eigenlijk sneller dan normaal gesproken na een waterwissel

ik heb geen filmpje van de guppys van voor de waterwissel, wel van na de waterwissel:

dit zijn trouwens niet alle guppys, de rest is te druk om de ademhaling van op beeld te krijgen

sinds maart/april heb ik geen nieuwe vissen toegevoegd (ik wilde laatst wel otocinclussen toevoegen, maar heb nog geen otocinclussen met volle buikjes in de winkel gezien).
ik bedacht me laatst wel dat ik 2-3 maanden geleden zand aan mijn bak heb toegevoegd. Ik heb een tijdje bare bottom gehad, omdat een andere sluier die ik had het zand opat. De sluier die ik nu nog heb doet dat niet. Het is echt super fijn en dicht zand, waardoor er regelmatig donkere plekken onder komen. Daarom ben ik het sinds deze week beetje bij beetje aan het weghalen om ruimte te maken voor ander zand, met korrels van 0,4 - 0,8 mm.

Mijn eerste gedachte zou zijn om geen filterwatten meer te gebruiken en die ruimte aanvullen met filterspons. (filtermat op maat snijden. En een extra buitenfilter, filtervolume is beslist een goede investering.

is een filterspons hetzelfde als een filtermat?

Zou het ook wat inwendigs kunnen zijn waardoor mijn sluier zo snel ademhaalt? Het gebeurt nu weer

Dat kan heel goed, sluiers zijn qua lichaamsbouw mismaakt en hebben niet voor alle organen genoeg ruimte. Daardoor zijn ze kwetsbaarder dan de meeste normaal gebouwde vissen.

ze wil niet eten, gisteren ook al niet 🙁 ze kampt ook al een tijdje met een zwemblaasprobleem. Misschien is er intern iets mis

weet iemand of de ademhaling van de guppys wel normaal is?

Dank je wel voor het maken van de video's. 🙂 De ademhaling oogt inderdaad wat zwaar. Ook bij de lichte gup.

Wat het precies is, is zo op afstand een beetje gissen. Een teveel aan kieuwwormen zou kunnen, of een andere parasiet (normaal gesproken in lage aantallen aanwezig) die zich heeft kunnen uitbreiden door een verzwakte vis o.i.d..

Wat je zou kunnen proberen is een combinatie in de bak gooien van iets met malachietgroen erin zoals esha exit, en iets tegen kieuwwormen. Beide meds werken tegen een reeks parasieten, zodat de kans wat groter is dat je ergens op raak schiet zeg maar. Succes niet gegarandeerd, maar dan doe je in ieder geval wat je kunt. 🙂

En of het dan met een zwakke goudvis begonnen is of door omstandigheden in de bak komt, who knows. Evt kun je kijken of de filtering te verbeteren / uit te breiden is. Wat heb je nu voor filtermaterialen erin zitten en hoe onderhoud je ze?

En je zei eerder dat je 3x per dag voert. Is dat dan 1 maaltijd verdeeld over 3 momenten of zijn het echt meerdere maaltijden? En wat geef je ze? In ieder geval iets groens denk ik, te zien aan de poep. ^^

oh dan ga ik eens medicatie proberen!! heb een dierenwinkel gevonden dat morgen open is, dus dan ga ik het meteen even esha en dactacyd halen. Hoop dat mijn sluier het volhoudt.

qua filtermateriaal heb ik buisjes en bolletjes van eheim, een dikke blauwe filterspons en een witte filterwat
https://www.aquaplantsonline.nl/ehe...MIjpXhqMG5igMVfpCDBx0f7Q3GEAQYAiABEgLGS_D_BwE

https://www.aquaplantsonline.nl/ehe...MI5NOMmcG5igMVB5doCR35ixdREAQYESABEgJIovD_BwE

https://www.petsplace.nl/eheim-filt...MIjpXhqMG5igMVfpCDBx0f7Q3GEAQYByABEgJZu_D_BwE

mijn filter maak ik schoon als de uitstroom verminderd. De bolletjes, buisjes en spons spoel ik licht uit. De laatste witte filterwat heb ik er maandenlang in gehad en recentelijk een nieuwe in gedaan.

ik voer mijn vissen 3 maaltijden per dag, dus niet 1 maaltijd verspreid over 3 momenten. Ik voer ze afwisselend: korrels, vlokken, rode bloedwormen (heb ook zwarte muggelarven en mossels geprobeerd, maar daar zijn ze geen fan van), doperwten, courgette, broccoli. De guppen blijken de groente ook lekker te vinden. Mijn sluier eet vaak mijn vallisneria en waterpest haha

Dank je wel weer voor de duidelijke info! 🙂

Ik hoop ook dat je goudvis herstelt. Het is jammer genoeg niet echt te garanderen dat die middeltjes iets voor hem/haar gaan doen, wees je daarvan bewust. Maar het is wel wat ik zelf ook zou proberen in een geval als dit.

Als ik je verhaal zo lees, zijn er misschien nog een paar dingen die de kans op problemen in de toekomst kleiner kunnen maken. Doe met de info wat je wilt hoor. 🙂 Maar het kan helpen.

- Je filtering zou je kunnen verbeteren door de buisjes en de balletjes geleidelijk aan te vervangen door sponzen. (Evt zelf op maat gesneden i.p.v. dat je de dure sponzen neemt van eheim.) Dat helpt zowel je goudvis als de guppen om gezond te blijven.
- Voor nog minder belasting op je filter zou je kunnen overwegen om minder te voeren. Dus ofwel kun je de maaltijden kleiner maken, ofwel het houden bij één hele maaltijd per dag. Je goudvis leeft dan op een versnelling lager zeg maar. Dat is niet zo erg voor zo'n vis, ze zijn flexibel. En de waterkwaliteit is dan beter.
- Laatste tip zou zijn: overweeg minder tot geen groenten te geven. Qua verteerbaarheid/voedingswaarde biedt dat een goudvis namelijk niet zoveel. Het zorgt vooral (door bepaalde stoffen erin) voor meer prut in het filter, en extra vervuiling van het water. Iets wat je bij een sluier juist niet wilt. Als "ruwvoer" zijn i.p.v. groenten evt dierlijke alternatieven te geven, o.a. gammarus en gevriesdroogde artemia. En de plantjes in de bak schijnen ook lekker te zijn. :deal:

Lang verhaal geworden. :')

• Leuk
Waarderingen: F.
@Gino88
mijn filter maak ik schoon als de uitstroom verminderd. De bolletjes, buisjes en spons spoel ik licht uit. De laatste witte filterwat heb ik er maandenlang in gehad en recentelijk een nieuwe in gedaan.

ik vraag me af of het gebruik maandenlang van filterwatten wel optimaal werkt. Wat betreft Siporax en sponzen denk ik voor een gedeelte iets anders.

Dank je wel weer voor de duidelijke info! 🙂

Ik hoop ook dat je goudvis herstelt. Het is jammer genoeg niet echt te garanderen dat die middeltjes iets voor hem/haar gaan doen, wees je daarvan bewust. Maar het is wel wat ik zelf ook zou proberen in een geval als dit.

Als ik je verhaal zo lees, zijn er misschien nog een paar dingen die de kans op problemen in de toekomst kleiner kunnen maken. Doe met de info wat je wilt hoor. 🙂 Maar het kan helpen.

- Je filtering zou je kunnen verbeteren door de buisjes en de balletjes geleidelijk aan te vervangen door sponzen. (Evt zelf op maat gesneden i.p.v. dat je de dure sponzen neemt van eheim.) Dat helpt zowel je goudvis als de guppen om gezond te blijven.
- Voor nog minder belasting op je filter zou je kunnen overwegen om minder te voeren. Dus ofwel kun je de maaltijden kleiner maken, ofwel het houden bij één hele maaltijd per dag. Je goudvis leeft dan op een versnelling lager zeg maar. Dat is niet zo erg voor zo'n vis, ze zijn flexibel. En de waterkwaliteit is dan beter.
- Laatste tip zou zijn: overweeg minder tot geen groenten te geven. Qua verteerbaarheid/voedingswaarde biedt dat een goudvis namelijk niet zoveel. Het zorgt vooral (door bepaalde stoffen erin) voor meer prut in het filter, en extra vervuiling van het water. Iets wat je bij een sluier juist niet wilt. Als "ruwvoer" zijn i.p.v. groenten evt dierlijke alternatieven te geven, o.a. gammarus en gevriesdroogde artemia. En de plantjes in de bak schijnen ook lekker te zijn. :deal:

Lang verhaal geworden. :')

mijn sluier is overleden 🙁 denk dat er intern iets was, toen we haar gingen begraven kwam er bloed uit haar bips 🙁 heel jammer, want het was echt een leuk visje.
ik ga de medicatie nog wel halen voor mijn guppen.

de guppen zal ik vanaf nu 1-2x per dag voeren; 1x grote maaltijd of 2x kleine. Ook zal ik geen groente meer voeren en gammarus en gevriesdroogde artemia kopen voor de guppen.

de balletjes en sponzen in mijn filter zal ik vervangen door sponzen.

heel erg bedankt voor de adviezen!!

Jammer, dat is altijd naar als een dier dat aan je toevertrouwd is, sterft.
Maak je niet te ongerust, sluiers zijn niet erg sterk en je hebt je best gedaan. Meer kun je niet.

Jammer, dat is altijd naar als een dier dat aan je toevertrouwd is, sterft.
Maak je niet te ongerust, sluiers zijn niet erg sterk en je hebt je best gedaan. Meer kun je niet.
dankjewel

Je filtering zou je kunnen verbeteren door de buisjes en de balletjes geleidelijk aan te vervangen door sponzen
Zijn de buisjes en balletjes zo veel slechter qua filtering dan sponzen?

@F. Wat rot van de vis. 🙁 Dan zal je gelijk hebben gehad dat er van binnen iets niet pluis was. Balen. Hopelijk komt het met de rest gewoon weer goed.

Daar lijkt het wel op ja. Alle testen die daarvoor gedaan zijn (m.n. door aquariumscience.org) wijzen erop dat sponzen 5-10x zoveel bacteriën kunnen huisvesten als de meeste keramische media. Dit komt doordat de poriën in balletjes, buisjes e.d. (het grootste selling point volgens de fabrikanten) te klein zijn voor bacteriën en ook te klein om überhaupt een goede waterstroming en dus goede voedselvoorziening mogelijk te maken. Die plekken zijn dus niet bio-actief.

Dan blijven de oppervlakken over aan de buitenkant van de media. En die zijn er bij keramische media gewoon minder dan bij spons. En minder efficiënt: bij siporax zit er bijvoorbeeld een groot gat in het midden. Daar kunnen bacteriekolonies zich niet vestigen. Spons daarentegen zou op dezelfde plek allemaal gangen hebben waar water langs oppervlakken stroomt. Keramische balletjes idem, dat is grotendeels loze ruimte van binnen. Ze presteren in dat opzicht niet veel beter dan knikkers.

Maar in winkels zul je meestal "biologische media" aangeraden krijgen i.p.v. spons. Dat komt doordat de commercie in deze hobby belangrijker is dan een werkelijk bewezen nut van producten.

Daar wordt al lang een religieuze strijd over gevoerd. Voor mij was de conclusie dat sponzen meer en een beter bereikbaar oppervlak voor hechting van bacteriën geeft. Bolletjes en buisjes hebben weer minder de neiging om dicht te slibben, waardoor de stroming langer goed blijft. Tenzij je echt de maximale capaciteit nodig hebt zou het niet zoveel uitmaken. Als je filter relatief klein is, zou je voor sponzen kunnen kiezen.

Sponzen slibben inderdaad sneller dicht. Oplossing is dan om wat grover te gaan of om er gewoon nog meer van in te zetten, zodat de belasting verdeeld wordt. Een filter dat lekker doordraait omdat de keramische media zoveel ruimte niet benutten, is voor het vissenbaasje een fijn filter. Maar het geeft niet de beste waterkwaliteit. Ik dacht altijd dat filters er in de eerste plaats waren voor het frisse water. Maar ik kan er zeker naast zitten. :deal:

Dat is zeker waar. Maar als je maar genoeg minder efficiënte media bij elkaar gooit dan heb je toch genoeg capaciteit. Een en ander is bij buitenfilters natuurlijk makkelijker. Dan heb je meer ruimte voor overcapaciteit.

Maar nu ik daar zo over nadenk, als je een extra groot filter neemt dan zal je spons natuurlijk ook minder snel dicht lopen.

Ja lijkt me ook, beide punten die je aanhaalt. Het is maar net hoeveel belasting er op een bak staat. In bakken met weinig vis waar de nadruk ligt op de planten, maakt het niet zoveel uit wat je in een filter gooit. Dan werken je oude sportsokken ook nog wel zeg maar. :'-)

Ik ervaar zelf het dichtslibben van sponzen niet als een groot probleem. Er gaat soms wel een jaar overheen voor ik een potfilter eens van binnen bekijk. "Normale" bezetting, twee filters per bak. Met 1 filter per bak was het waarschijnlijk vaker blubber scheppen geweest.

Zelf heb ik trouwens nog een extra pot voor mijn filter gezet. In het hoofd filter heb ik vooral bolletjes en pijpjes. In het voorfilter spons en watten. Maar die. Spons kun je eigenlijk niet echt meetellen als biologisch filter. Die wordt elke twee weken grondig uitgespoeld. En die watten worden dan vervangen. Ik heb wel glashelder water.

bij te kort zuurstof gaan ze luchthappen dat gebeurd hier niet.
Die grote guppen zitten echter duidelijk niet goed in hun vel.
wat voor bodem heb je komt er gas uit als je er in poer met een stokje

@F. Wat rot van de vis. 🙁 Dan zal je gelijk hebben gehad dat er van binnen iets niet pluis was. Balen. Hopelijk komt het met de rest gewoon weer goed.
hoop ik ook

bij te kort zuurstof gaan ze luchthappen dat gebeurd hier niet.
Die grote guppen zitten echter duidelijk niet goed in hun vel.
wat voor bodem heb je komt er gas uit als je er in poer met een stokje

ik had een heel fijne bodem dat makkelijk kon dichtslibben. Er ontstonden regelmatig donkere plekken onder, maar er kwamen geen bubbels uit en het stonk ook niet. Heb het nu voor het grootste gedeelte eruit gehaald en nieuwe bodem geplaatst met een grotere korrelgrootte, van 0,4-0,8 mm

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan