Wat is er nieuw

Probleem vissen door filter?

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
33
Hallo allemaal,
sinds 2-3 maanden heb ik problemen in mijn bak. Mijn vissen ademen erg snel en vanochtend wilde mijn sluier niet eten (de guppys wel). In de afgelopen weken heb ik erg veel waterwissels gedaan. Na een grote waterwissel is het 2-3 dagen goed en dan begint het weer. Deze keer zelfs sneller. Gisteravond heb ik een waterwissel van 90% gedaan en vanochtend zijn ze weer snel aan het ademhalen (maar happen niet naar lucht aan het oppervlak). Ik heb al vanalles geprobeerd om uit te zoeken wat het probleem is. Ik heb een spraybar bevestigd, een watercirculatiepomp zat er al in en die heb ik sinds een week vervangen door een skimmer. Er is dus oppervlakte beweging. Ik heb momenteel ook veel planten naar mijn idee. Dus het kan naar mijn idee niet met zuurstoftekort samenhangen (maar kan er natuurlijk naast zitten). Heb 1-2 weken geleden ook mijn filter eens geopend om te kijken of daar bijzonderheden zijn. Heb de witte filterwat vervangen en de blauwe spons licht uitgespoeld. Er was veel zand in de bodem in het filter, dat heb ik eruit geschept. Heb ook eens met druppeltest gemeten op ammonia getest als de vissen snel aan het ademen waren, maar dat meette ik niet. Temperatuur van aquarium staat op 22 graden. Vissen voer ik gemiddeld 3x per dag.
Ik vraag me nu af of mijn filter wel groot genoeg is voor mijn bak? Ik heb een 100x40x50 bak met 1 sluier en guppen. Mijn filter is een eheim classic 350. Het heeft een pompvermogen van 620L/u.

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ik hoop dat iemand raad heeft

zo ademt mijn sluier nu

Bijlagen

• VID_20241220_122535.mp4
    3.7 MB
Heb je ook nitriet gemeten?

Ik denk haast dat er met jouw filter niet zoveel mis zal zijn. 🙂 Als dat stabiel draait heb je niet zo gauw dat er gifstoffen spelen.

Heb je evt een filmpje van alle vissen die snel ademen? Als het kan op youtube, want zo op het forum is het slecht te bekijken. En zijn er afgelopen weken/maanden vissen toegevoegd aan deze bak? Of zijn er andere bijzondere dingen gebeurd.

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Ik hoop dat iemand raad heeft
Mijn eerste gedachte zou zijn om geen filterwatten meer te gebruiken en die ruimte aanvullen met filterspons. (filtermat op maat snijden. En een extra buitenfilter, filtervolume is beslist een goede investering.

• Leuk
Waarderingen: F.
Heb je ook nitriet gemeten?

ja. ik meette ook geen nitriet. De test was wel bijna 3 maanden over datum, maar lijkt me niet dat het dan ineens een super sterke afwijking geeft?

Ik denk haast dat er met jouw filter niet zoveel mis zal zijn. 🙂 Als dat stabiel draait heb je niet zo gauw dat er gifstoffen spelen.

Heb je evt een filmpje van alle vissen die snel ademen? Als het kan op youtube, want zo op het forum is het slecht te bekijken. En zijn er afgelopen weken/maanden vissen toegevoegd aan deze bak? Of zijn er andere bijzondere dingen gebeurd.

gelukkig!!

de filmpjes:

ademhaling sluier voor waterwissel, gisteren

ademhaling sluier na waterwissel vandaag, eigenlijk sneller dan normaal gesproken na een waterwissel

ik heb geen filmpje van de guppys van voor de waterwissel, wel van na de waterwissel:

dit zijn trouwens niet alle guppys, de rest is te druk om de ademhaling van op beeld te krijgen

sinds maart/april heb ik geen nieuwe vissen toegevoegd (ik wilde laatst wel otocinclussen toevoegen, maar heb nog geen otocinclussen met volle buikjes in de winkel gezien).
ik bedacht me laatst wel dat ik 2-3 maanden geleden zand aan mijn bak heb toegevoegd. Ik heb een tijdje bare bottom gehad, omdat een andere sluier die ik had het zand opat. De sluier die ik nu nog heb doet dat niet. Het is echt super fijn en dicht zand, waardoor er regelmatig donkere plekken onder komen. Daarom ben ik het sinds deze week beetje bij beetje aan het weghalen om ruimte te maken voor ander zand, met korrels van 0,4 - 0,8 mm.

Mijn eerste gedachte zou zijn om geen filterwatten meer te gebruiken en die ruimte aanvullen met filterspons. (filtermat op maat snijden. En een extra buitenfilter, filtervolume is beslist een goede investering.

is een filterspons hetzelfde als een filtermat?

Zou het ook wat inwendigs kunnen zijn waardoor mijn sluier zo snel ademhaalt? Het gebeurt nu weer

Dat kan heel goed, sluiers zijn qua lichaamsbouw mismaakt en hebben niet voor alle organen genoeg ruimte. Daardoor zijn ze kwetsbaarder dan de meeste normaal gebouwde vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan