Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoihoi,

ik heb Javamos gekocht want wilde voor mijn garnalen wat mooie pakketjes mos in mijn aquarium bak hebben. Javamos zou makkelijk moeten groeien en kunnen hechten aan poreuze oppervlakken. Ik heb met een stukje dun draad wat klompjes mos vast gemaakt aan losse achterwand stukken die ik in mijn bak heb geplaatst. Inmiddels heel wat weken verder heb ik praktisch geen mossoort meer over, er zweefde continu stukjes mos door de bak en ik zag het mos ook niet verder groeien. Ik weet niet zo goed wat ik verkeerd heb gedaan?

Ik wil heel graag een mossoort in mijn bak laten groeien die het liefst niet veel eisen heeft. Ik heb een stuk kienhout met een anubias in mijn bak waar de mos eventueel op zou kunnen hechten, en wat stukken achterwand. Heeft iemand tips en suggesties voor geschikte mossoorten en effectieve manieren om ermee om te gaan (denk aan vastbinden en onderhoud)? Ik hoor het graag!

Groetjes,
Teun
 
Mos is zo'n plantje die wel zal groeien waar het wil groeien.
Ik heb hier verschillende bakken waar mos zit die ik er nooit ingestoken heb.
Het komt dan bvb mee met een stuk hout (waar geen zichtbaar mos op zat) uit een andere bak.

Waarmee ik wil zeggen, laat het doen en het zal wel ergens beginnen groeien.
 
Misschien is de dry start yoghurt methode een optie? En dan met het stuk kienhout en eventueel (een gedeelte van) de achterwand in een andere bak, zodat je je bak niet hoeft leeg te halen? Ik ben vandaag zelf begonnen met deze methode in mijn nieuwe bak.

Mossoorten die hiervoor geschikt zijn, zijn o.a. de fissidens en de riccardia. Zie o.a. deze video van @Cornelius.
 
Die dry-yoghurt methode klinkt goed. Ik ga dat proberen met de restjes mos die ik nog heb
 
Die dry-yoghurt methode klinkt goed. Ik ga dat proberen met de restjes mos die ik nog heb
Kijk eerst even of de mossoort die je wilt gebruiken wel geschikt is voor de yoghurt methode. Het werkt namelijk niet met alle mossoorten. Ik kan je aanraden om dit topic nog even door te lezen.
 

Terug
Bovenaan