Wat is er nieuw

Project opknappen vijver

Als eerste iedereen bedankt wat betreft de zones. Dan weet ik dat ik goed zit en hier niks aan hoef te doen.

Hier weer even update!
20240802_152831.jpg

Aangezien de vijver verkleind is moest ik een nieuwewal maken, dit is met wat stucgereedschap mooi strak geworden.


20240805_171128 22.jpg

Vandaag de nieuwe muurtjes gemetseld en wat grondwerk gedaan. Afgelopen dagen vooral bezig geweest met wegescheppen van het grind (#@#&&**@##@@).......
Zoals in de afbeelding is dit het huidige plan, afmetingen terras worden misschien nog weer anders, deze breedte hadden we bepaald aan het formaat van de oude vijver.

De folie ga ik uiteindelijk wel eruit halen, er zitten veel wortels onder de folie die ik weg wil hebben zodat ik de nieuwe folie ook enigszins strakker kan leggen.
De afmetingen heb ik vandaag opgenomen en uitgerekend wat ik exact nodig heb aan folie(breedte+2x diepte+100cm idem voor lengte). Ik kan hier lokaal aan EPDM en 4Everfles folie komen.
Online vind ik eigenlijk maar 1 adres (vijverbenodigheden.nl), iemand anders nog adresjes? Iemand ervaring met EPDM en/of 4Everflex?
Ik wil de folie deze week bestellen zodat ik volgende week de nieuwe beschermdoek en folie kan gaan leggen.

Morgen ook eindelijk de bult puin weg! Komt wel weer een bult tuinaarde voor in de plaats....
 
Laatst bewerkt:
In de meeste tuincentra kun je ook vijverfolie kopen, maar die staan lang niet altijd online.
 
In de meeste tuincentra kun je ook vijverfolie kopen, maar die staan lang niet altijd online.
Zal eens bellen morgen
 
Tuincentra hier in de buurt hebben niks op het formaat wat ik nodig heb, of ik moet zelf gaan plakken.
Heb gekozen voor een bedrijf hier een paar kilometer vandaan, die leveren mij de folie en beschermvilt.
Ik hoop het eind volgende week te kunnen ophalen, tot die tijd kan ik het grondwerk mooi afmaken.

Wat betreft zuurstofplanten lees ik verschillende tips, de ene website zegt 5 planten per 1000 liter en de ander weer 1,5 plant per 1000 liter.
Een collega vertelde dat hij altijd zuurstofplanten uit de sloot haalde, dat is het meest goedkope natuurlijk.... 🙂
 
Zuurstofplanten zijn nodig in je vijver, maar als je er ook andere planten in doet, kun je wat lager gaan zitten met het aantal. Het hangt ook af van andere zuurstofbronnen, zoals stroomversnellingen/ fonteintjes, verhouding diepte/ oppervlakte etc. Ook de behoefte maakt natuurlijk verschil: geen vissen -een paar vissen- een flinke bezetting.
 
Zuurstofplanten zijn nodig in je vijver, maar als je er ook andere planten in doet, kun je wat lager gaan zitten met het aantal. Het hangt ook af van andere zuurstofbronnen, zoals stroomversnellingen/ fonteintjes, verhouding diepte/ oppervlakte etc. Ook de behoefte maakt natuurlijk verschil: geen vissen -een paar vissen- een flinke bezetting.
Ik zet sowieso de waterlelies, gele lis en de kleine watereppe weer terug. Ik weet nog niet wat ik nu met de vissen doe. En is zon zuurstofpomp ook een goed systeem? Waterval ga ik pas in het voorjaar maken dus tot die tijd dacht ik een zuurstofpomp te plaatsen.
Maar wat moet je dan aanhouden qua het aantal zuurstofplanten?
 
Stuk of 3per 1000 liter schat ik?
Kijk anders even bij de website van schonevijver.nl, zij hebben goede info.
 
Tuincentra hier in de buurt hebben niks op het formaat wat ik nodig heb, of ik moet zelf gaan plakken.
Heb gekozen voor een bedrijf hier een paar kilometer vandaan, die leveren mij de folie en beschermvilt.
Ik hoop het eind volgende week te kunnen ophalen, tot die tijd kan ik het grondwerk mooi afmaken.

Wat betreft zuurstofplanten lees ik verschillende tips, de ene website zegt 5 planten per 1000 liter en de ander weer 1,5 plant per 1000 liter.
Een collega vertelde dat hij altijd zuurstofplanten uit de sloot haalde, dat is het meest goedkope natuurlijk.... 🙂
Ik heb ooit leren vijver houden door de schrijfster Ada Hofman. Zij adviseerd idd minimaal 5 bosjes zuurstofplanten per 1m3
 
Goede zuurstofplanten zijn Glanzend Fontijnkruid, Gedoornd Hoornblad en Waterpest. Andere soorten zijn Waterviolier, Warerranonkel, Aarvederkruid en Blaasjeskruid. Let op de eisen die zuurstofplanten aan de watersamenstelling stellen.
 
En de temperatuur: waterviolier wordt niet blij van minder koud water.
Waterranonkel is ook een erg veelzijdig en goed zuurstofplantje, dat nog bloeit ook.
 
Een collega vertelde dat hij altijd zuurstofplanten uit de sloot haalde, dat is het meest goedkope natuurlijk.... 🙂
Ja , daar ga je toch niet voor betalen 😊 das onkruid .
Voor jouw vijver zou ik er toch wel zeker een kruiwagen vol inzetten .
 
😢 Persoonlijk vindt ik het kwalijke zaak om zomaar planten uit de natuur te halen.
 
😢 Persoonlijk vindt ik het kwalijke zaak om zomaar planten uit de natuur te halen.
Beste Robert , ik ben best wel eens benieuwd wat u onder natuur verstaat ?
Is er in Nederland nog echte natuur ?
Bedoeld u die kunstmatig aangelegde waterloopjes en bossen ?
 
Ik ben het met jullie beide eens, maar zelfs kunstmatig aangelegde 'natuur' is toch weer natuur aan het worden, en geeft onderdak aan zeldzame en bedreigde diersoorten.. (Zie de tv-serie 'Wildernis onder water').
 
Beste Robert , ik ben best wel eens benieuwd wat u onder natuur verstaat ?
Is er in Nederland nog echte natuur ?
Bedoeld u die kunstmatig aangelegde waterloopjes en bossen ?
Sloten zijn uiteraard aangelegd, maar je moet er niet in gaan rommelen. Aquarianen en vijverliefhebbers weten hoe belangrijk het is om een natuurlijk evenwicht te verstoren. Ook aangelegde natuur kan hoge natuurwaarden bevatten waar we zuinig op moeten zijn!
 
😢 Persoonlijk vindt ik het kwalijke zaak om zomaar planten uit de natuur te halen.
Ik zal het even tegen buurman akkerbouwer zeggen die elk jaar de sloten laat hekkelen, in opdracht van het waterschap.
 
Maar ik heb inmiddels al een bestelling op afroep staan bij een leverancier. Folie kan ik vrijdag ophalen dus zien of we volgende week de folie kunnen plaatsen!
 
Ik zal het even tegen buurman akkerbouwer zeggen die elk jaar de sloten laat hekkelen, in opdracht van het waterschap.
Ik begrijp wat je bedoeld. Het Waterschap is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de doorstroming van de sloten.
Maar ook het Waterschap dient zich te houden aan de Natuurwet en moet dus rekening houden met kwetsbare en beschermde soorten.
 
Ik begrijp wat je bedoeld. Het Waterschap is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de doorstroming van de sloten.
Maar ook het Waterschap dient zich te houden aan de Natuurwet en moet dus rekening houden met kwetsbare en beschermde soorten.
Wat een lachertje , je moet echt meer buiten komen en elke dag aanschouwen waar ze mee bezig zijn ...

Maar ontopic , succes met de folie en op naar het nieuwe watervolume , en zeker zo mooi maken als voorheen hé! Was een pareltje van een vijver .
 
Wat een lachertje , je moet echt meer buiten komen en elke dag aanschouwen waar ze mee bezig zijn ...

Maar ontopic , succes met de folie en op naar het nieuwe watervolume , en zeker zo mooi maken als voorheen hé! Was een pareltje van een vijver .
Komt goed! Willen hem weer grotendeels het zelfde inrichten. Word nog even een bedte klus maar komt vast goed. Oude folie en muur rondom was echt op, deze rigoureuze renovatie was echt nodig dus.
 
Wat een lachertje , je moet echt meer buiten komen en elke dag aanschouwen waar ze mee bezig zijn ...

Maar ontopic , succes met de folie en op naar het nieuwe watervolume , en zeker zo mooi maken als voorheen hé! Was een pareltje van een vijver .
Het zou mooi zijn als we met zijn allen wat zuiniger zouden zijn op onze "natuur".
 
Korte update.

1000024422.jpg

Ik zat met de rand gelijk met het maaiveld en heb er voor gekozen toch de rand nog iets te verhogen met trottoirbanden, dit komt ff wat beter uit. De folie en beschermvilt heb ik vrijdag opgehaald en dit wil ik woensdag gaan plaatsen. Vijvermanden besteld en planten laat ik donderdag of vrijdag komen, afhankelijk hoe het folie plaatsen gaat. Zitten onder de bestaande folie veel wortels welke ik dinsdag weg wil gaan halen.

Maar dan zit ik met het puntje vijversubstraat, moet ik dit nu wel of niet in de vijver doen? Lees ook hierover weer verschillende meningen, bijvoorbeeld Ada Hofman zegt dit niet te doen:
Gebruikt nooit substraat in uw vijver, dit heeft meestal een negatieve werking op de groei van de (zuurstof)planten. Het verhaal dat het goed is voor de bacteriën is onzin.

 
Ik heb vijvers met en zonder substraat gehad, merkte niet veel verschil. Alleen zie je de vissen beter met substraat. Maar de reiger ziet ze ook beter.
 
Geen los substraat in de vijver !
Zelfs waterlelies zou ik geen grond geven .
Alles wat in substraat staat , groeit veel minder goed , wordt een dooie stinkende boel en de planten maken zowieso met de tijd vanzelf hun ideale omgeving (met slib)
Je kan wel planten in grind/flterzand en klei in bakken , ik heb de meeste in bakken van 60x40 staan (uit de tuinbouw) , vijvermandjes ook niet , die zijn ongeschikt voor de explosieve wortelgroei van de planten .
Gewoon tussen maaskeien enzo , werkt veel beter .
En jute gebruiken als je bakken gebruikt .
 
Geen los substraat in de vijver !
Zelfs waterlelies zou ik geen grond geven .
Alles wat in substraat staat , groeit veel minder goed , wordt een dooie stinkende boel en de planten maken zowieso met de tijd vanzelf hun ideale omgeving (met slib)
Je kan wel planten in grind/flterzand en klei in bakken , ik heb de meeste in bakken van 60x40 staan (uit de tuinbouw) , vijvermandjes ook niet , die zijn ongeschikt voor de explosieve wortelgroei van de planten .
Gewoon tussen maaskeien enzo , werkt veel beter .
En jute gebruiken als je bakken gebruikt .
Ik gebruikte wel vijvergrond, maar wel in grote vijvermanden50x50 met jute erin. Bovenop fijn substraat om af te dekken. Heb zo drie jaar de mooiste lelies van het tuincomplex gehad. Daarna heb ik ze gescheurd en opnieuw op dezelfde manier opgepot. Er leiden ongetwijfeld meer wegen naar Rome, belangrijk is denk ik als je manden gebruikt je de grootste neemt.
 
Ik gebruikte wel vijvergrond, maar wel in grote vijvermanden50x50 met jute erin. Bovenop fijn substraat om af te dekken. Heb zo drie jaar de mooiste lelies van het tuincomplex gehad. Daarna heb ik ze gescheurd en opnieuw op dezelfde manier opgepot. Er leiden ongetwijfeld meer wegen naar Rome, belangrijk is denk ik als je manden gebruikt je de grootste neemt.
Zo deed ik het ook, en bij waterlelies voegde ik wat beendemeel door de vijveraarde.
 
Geen los substraat in de vijver !
Zelfs waterlelies zou ik geen grond geven .
Alles wat in substraat staat , groeit veel minder goed , wordt een dooie stinkende boel en de planten maken zowieso met de tijd vanzelf hun ideale omgeving (met slib)
Je kan wel planten in grind/flterzand en klei in bakken , ik heb de meeste in bakken van 60x40 staan (uit de tuinbouw) , vijvermandjes ook niet , die zijn ongeschikt voor de explosieve wortelgroei van de planten .
Gewoon tussen maaskeien enzo , werkt veel beter .
En jute gebruiken als je bakken gebruikt .

Ik kom geregeld tegen in artikelen dat micro organismen zich in het vijversubstraat zouden nestelen.

De vijverplanten ga ik allemaal in manden plaatsen met in de manden worteldoek.
 
Foto update!

20240814_114318.jpg

Afgelopen dagen de wortels onder de oude vijverfolie verwijderd en de wanden strak en de zones waterpas gemaakt.


20240814_122745.jpg

Gisteren het beschermdoek in de vijverbak aangebracht en.....


GH011878_1723664845877.jpg

......de folie geplaatst. Aangezien de vijverplanten langer op zich laten wachten dan was afgesproken met de webshop de keuze gemaakt om bij iemand anders te bestellen, deze komen echter pas over
een week of 2 dus vul de vijver nu tijdelijk op met slootwater om de folie plooivrij te maken.

Heb gister even een watertestertje gehaald en hieronder de testresultaten (tapwater is getest met ingeschakelde waterontharder):
Knipsel2.PNG
 
Ik zou rij nr. 1 gebruiken , dus zonder de ontharder .
 
Dat is dus het slootwater.
Overigens kun je heel ijverig proberen om het water te zoeken dat aan jouw wensen voldoet, maar bedenk dat het nog wel eens regent in NL en dat je vijverwater daardoor gaat afwijken van wat jij als ideaal water beschouwt....
 
Dat is dus het slootwater.
Overigens kun je heel ijverig proberen om het water te zoeken dat aan jouw wensen voldoet, maar bedenk dat het nog wel eens regent in NL en dat je vijverwater daardoor gaat afwijken van wat jij als ideaal water beschouwt....
Was ook meer uit nieuwsgierigheid. Zag het setje liggen en denk ga eens meten.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan