Wat is er nieuw

Project opknappen vijver

En wat voor verschil zit er tussen vijversubstraat en de zakken lava steentjes (8-16 en 16-32mm) die ze bij bouwmarkten verkopen?
 
In vijversubstraat zit meestal nog iets van voeding en het is iig een stuk duurder. Ik ben persoonlijk een groot fan van lavagrit. Het is poreus, dus het vijverwater mét alle voedingsstoffen spoelt om de wortels en het geeft genoeg grip voorde plant om zich te verankeren.
Het kan voor waterlelies wel bevorderlijk zijn om wat extra bodemvoeding erbij te doen.
 
Nou nu is het nog 1,5 week wachten op de zuurstofplanten. Folie zit er goed in. Ga als ik hem vul met kraanwater hier en daar de folie nog even iets beter omslaan in de hoeken.

Tot de zuurstofplanten er zijn nog even wat grondwerk doen.
 
Weer even een vraag. Ik lees overal dat je binnen 24 uur na het vullen van de vijver de zuurstofplanten moet plaatsen, is dit echt binnen 24 uur? Of kan het ook binnen 72 uur zijn? Kan ik in mijn weekend vast beginnen met vullen.

En kan ik het water uit de oude vijver wat ik naar het zwembad gepompt heb ook gebruiken in de nieuwe? Ik lees wel vaak dat men een emmer uit een gezonde vijver toevoegt aan een nieuwe.
 
Je kunt het oude water gebruiken voor je nieuwe vijver en zo nauw luistert het niet met toevoegen van de planten.
 
Heb genoeg zuurstofplanten besteld, is een luchtpomp dan nog nodig? Tzt komt er een waterval maar die is er nu nog niet.
 
Dat hangt van het wateroppervlak, het aantal vissen en de temperatuur af.
 
Dat hangt van het wateroppervlak, het aantal vissen en de temperatuur af.
30/35m2 en 20 tot 30 gouewindes? Met temperatuur bedoel je de watertemperatuur of de lucht?
 
watertemperatuur
Als vissen luchtgebrek krijgen, zie je ze aan het oppervlak 'hangen'. Dan heb je een luchtpompje nodig, of een waterwissel zodat de temperatuur weer daalt ( In water van een hogere temperatuur is minder zuurstof opgelost. Dan praat je over temperaturen van boven de 25C voor goudwindes)
 
watertemperatuur
Als vissen luchtgebrek krijgen, zie je ze aan het oppervlak 'hangen'. Dan heb je een luchtpompje nodig, of een waterwissel zodat de temperatuur weer daalt ( In water van een hogere temperatuur is minder zuurstof opgelost. Dan praat je over temperaturen van boven de 25C voor goudwindes)
Ok bedankt, duidelijk. Het is sowieso niet verkeerd denk ik wat extra zuurstof in de vijver.
 
Vandaag begonnen met het vullen van de vijver met kraanwater zonder de ontharder.

Morgen komen de waterplanten.

Wanneer kan ik de vissen uit de oude vijver terug plaatsen incl het water uit de oude vijver?
 
In feite meteen, alleen moet je wel het gedrag van je vissen in de gaten houden. Als ze aan het wateroppervlak gaan lucht happen (terwijl ze geen voer verwachten) is er iets mis en zul je een waterwissel moeten doen. Maar momenteel zitten ze waarschijnlijk ook niet in een gefilterde bak, dus dat zal weinig verschil voor ze maken, behalve dan dat ze meer ruimte in de vijver zullen hebben (?).
 
In feite meteen, alleen moet je wel het gedrag van je vissen in de gaten houden. Als ze aan het wateroppervlak gaan lucht happen (terwijl ze geen voer verwachten) is er iets mis en zul je een waterwissel moeten doen. Maar momenteel zitten ze waarschijnlijk ook niet in een gefilterde bak, dus dat zal weinig verschil voor ze maken, behalve dan dat ze meer ruimte in de vijver zullen hebben (?).
Ok.
Ze zitten nu in het zwembad met diverse waterplanten welke ook terug gaan naar de nieuwe vijver. De planten ga ik nog wel in nieuwe manden doen met verse vijveraarde.

Ik las zojuist nog wel ergens dat vissen het biologische evenwicht van een nieuwe vijver kunnen verstoren? En dat je een paar maanden (!) zou moeten wachten?
 
ja, dat klopt, maar je moet wel kijken waar ze nu zitten en of het daar nu zoveel beter is....Bovendien wordt het winter, en dan komt het leven in een vijver min of meer tot stilstand. Ik zou ze er gewoon in doen.
 
Zou zelf even een weekje wachten.
Even de boel tot rust laten komen.
En als je de vissen de vijver in wil doen.
Even zorgen dat de temperatuur het zelfde is met overwennen.

Mvg ronald
 
Het is vrij simpel:
Als je kunt wachten met vissen toevoegen totdat je vijver ingedraaid is, doordat je de vissen wat later koopt, is dat mooi.
Maar als je de vissen al hebt en ze in een klein volume zonder echt filter zitten en je kunt ze verhuizen naar een groter volume zonder echt filter, heeft dat laatste echt de voorkeur.
 
Ik was vanmiddag bij een groot tuincentrum voor nog wat extra substraat en vijveraarde. Aangezien er daar ook veel vissen voor aquaria en vijvers verkocht werden de zelfde vraag gesteld. Die gaf eigenlijks het zelfde aan wat jij zegt. En hij tipte nog dat als de nitraat en nitriet waardes nul zijn de vissen er ook meteen in kunnen.
 
Nitraat moet je je niet teveel van aantrekken, planten groeien daar van en alleen bij extreem hoge waarden is dat schadelijk voor vissen. Nitraat is het (gewenste) eindproduct van de stikstofcyclus. Nitriet en ammoniak zijn wél schadelijk.
 
Ik was vanmiddag bij een groot tuincentrum voor nog wat extra substraat en vijveraarde. Aangezien er daar ook veel vissen voor aquaria en vijvers verkocht werden de zelfde vraag gesteld. Die gaf eigenlijks het zelfde aan wat jij zegt. En hij tipte nog dat als de nitraat en nitriet waardes nul zijn de vissen er ook meteen in kunnen.
Tuincentrum ....en verstand van vijvers.....
Ja ...om veel te verkopen🙃
 
Eerlijk is eerlijk: er zijn positieve uitzonderingen......
 
Eerst even de laatste update.
Over 2 weken even lekker een paar weken op vakantie naar Griekenland, wel aan toe zullen we maar zeggen.

1000024870.jpg

Afgelopen 3 dagen de vijver gevuld met water. Er ging uiteindelijk bijna 13 m3 in.
Gister de planten geplaatst en de folie ruim afgesneden en al deels weggewerkt onder de tuinaarde.

Komende week dit afmaken en tuin opruimen, in de herfst het terras afmaken en dan in het voorjaar extra planten kopen.

Tijdens de winter nog even goed nadenken over de afwerking van de rand en de waterval.

Tot zover iedereen bedankt die mij geholpen heeft!
 
Die planten zou ik nu zetten ipv in het voorjaar , dan kunnen ze heel de winter wortelen en volgend jaar hun werk al aanvatten .
Vijver plant je best aan in het najaar ipv zoals iedereen doet in het voorjaar .
 
Die planten zou ik nu zetten ipv in het voorjaar , dan kunnen ze heel de winter wortelen en volgend jaar hun werk al aanvatten .
Vijver plant je best aan in het najaar ipv zoals iedereen doet in het voorjaar .
Zou ik ook doen als je er nu aan kunt komen.
 
Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we ook een vijver. Destijds kregen wij het advies om de planten erin te doen (was toen ook einde van de zomer), maar om pas het jaar erop de vissen erin te doen. Zodoende hebben de planten ruim voldoende tijd om te groeien zonder dat de vijver al belast wordt met vissenpoep. Net als in een aquarium: eerst de planten, later de vissen.
 
Dat klopt, maar als je de vissen al hebt kun je ze moeilijk al die tijd in een jampotje zetten. En dan is in de vijver meestal de beste oplossing.
 
Ziet er al goed uit! En aangezien ik het nergens anders in het topic kan vinden, wat voor/hoeveel vissen gaan er weer in?
 
Ziet er al goed uit! En aangezien ik het nergens anders in het topic kan vinden, wat voor/hoeveel vissen gaan er weer in?
Bedankt! Zitten een stuk of 10/15 goudwindes in.
 
Die planten zou ik nu zetten ipv in het voorjaar , dan kunnen ze heel de winter wortelen en volgend jaar hun werk al aanvatten .
Vijver plant je best aan in het najaar ipv zoals iedereen doet in het voorjaar .

Zou ik ook doen als je er nu aan kunt komen.

Goed punt. Ik ga kijken of er hier lokaal nog wat te krijgen is.
Bij het tuincentrum was al niks meer te krijgen afgelopen week, daar zijn ze aan het opruimen zodat ze kunnen beginnen met de winkel in te richten voor KERST!!!!!!!!
Zit ook even qua tijd ivm werk, andere klussen en vakantie.
 
Toch nog even een vraag... Ik zal wel te snel willen maar het volgende. Het water word steeds minder helder, zie fotos

Gister water getest en dit was allemaal prima.

Zoals gezegt wil ik misschien te snel maar wat is het verloop? Is dit niet schadelijk voor de zuurstofplanten?

1000024948.jpg

Vandaag.

1000024900.jpg

Gisteren, de lelies in de manden op de bodem zijn nu niet meer zichtbaar.
 

Is normaal.
Is nog geen evenwicht in de vijver.

Mvg Ronald
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan