Het materiaal dat (i.c.m. de wateraanvoer van het betreffende filter) de beste verhouding geeft van deze twee eigenschappen, geeft de grootste productiviteit per gegeven volume.
Ik denk dat de wateraanvoer eigenlijk niet zo belangrijk is . Zolang het rond het materiaal stroomt is dat mijn inziens voldoende .
Omdat bacteriekolonies op elkaar ingesteld worden , zal e.e.a. via ingenieuze manieren aan elkaar doorgegeven worden .
En voor het "nitrificatieproces" (wat dat eigenlijk ook mag zijn) is het in elk geval niet zo spannend omdat je hier bijna geen oppervlak voor nodig hebt .
Hoeveel van je materiaal zou dat innemen ? 1 procent , 5 % procent ? vast niet meer .
Ik heb vandaag eens wat verder getest met de houtskool en zelf eens wat gemaakt .
1 ding weet ik al , het is ontzettend groot van intern oppervlak .
De brokjes die ik in water heb gelegd , staan nog steeds te "bruizen" (vele uren inmiddels)
Als je het vergelijkt met actieve kool , die stopt meestal vrij snel met bruizen als je het nat maakt .
Actieve kool is zwaar , houtskool vederlicht .
Ik ben eens benieuwd wanneer het gaat zinken .
Het oppervlak van de houtskool zou rond 800m2 per GRAM (kunnen) zijn. (=9000 square feet)
Vergelijk dat eens met het tabelletje wat hierboven geplaatst is .
Ik ga nog wat verder hier mee experimenteren 😊
Is gratis , en eigenlijk ook nog eens best proper materiaal , geeft ook bijna geen zwart af .
zo ziet het eruit na een goei uur (zuurstofarm) stoken (morgen 2 uur)