Wat is er nieuw

PVC aansluiten voor bioloog

bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
41
Locatie
Enschede
Hi!

Nu ik de knoop heb doorgehakt dat er een overloop en een bioloog gaat komen, ben ik me flink aan het inlezen op het aansluiten van de hele boel.
Ik wil het zo aansluiten dat ik makkelijk water kan verversen zonder slangen in de bak (hooguit een keer om de bodem af te zuigen, maar de meeste gevallen moeten via de leidingen gaan lopen, door er een kraan tussen te zetten en een gardena koppeling op te maken zodat ik het water makkelijk met een tuinslag kan aftappen).
Er komt geen bodemafzuiging, omdat er nogal wat bladeren op de bodem komen ben ik bang dat deze snel verstopt zal raken.

De bioloog krijgt een volume van 60*35*35, dit moet voldoende zijn voor de filtratie van de bak van 120*50*50 (waterhoogte zal maximaal 45 zijn).

Ik heb onderstaande schematische tekening gemaakt om aan te geven hoe ik de aansluitingen voor me zie, en dient als basis, met de input van de experts hier om ervoor te zorgen dat ik het in 1 keer goed doe.
Ik wil het PVC niet verlijmd hebben, mocht er iets mis zijn wil ik het kunnen oplossen zonder de hele boel meteen te moeten vervangen.
Ik ga werken met een durso standpijp om het geluid te beperken, met een stuk filtermat er tussen en een extra overloop pijpje tegen overstromingen bij verstoppen van de mat.
De opvoerpomp zal een Sicce Syncra 1.5 zijn, met een maximale flow van 1350L/min en maximale opvoerhoogte van 1,8 meter. De uiteindelijke opvoer bedraagt ongeveer een meter dus daar moet genoeg van over blijven om het water 2 á 3 keer per uur door te voeren.
De instroom wil ik met een spraybar doen, aangezien er vissen inkomen die van bijna stilstaand water houden de stroming niet te fel blijven. De spraybar wil ik ook zelf gaan maken van PVC.

Nu een aantal vragen:
Welke maten PVC kan ik het beste gebruiken voor de aanvoer en afvoer van water?
Welke maat PVC raden jullie aan voor een spraybar?
Moet de spraybar onder water? Of boven water?
Hoe sluit ik de pomp op PVC aan? Met een stuk tuinslang? Moet ik daar een slangenklem omhoog doen, of blijft dat betrouwbaar zitten?
Hoe maak ik de overgang van slang naar PVC?
Is mijn indeling van het filtermateriaal in de bioloog een beetje OK?
Moet ik een speciaal soort kraan gebruiken? Of is iedere kraan ok?

PVC schema.png
 
Indeling ziet er goed uit.
Pomp sluit je aan met een slang die op je pomp past, je kan dan voor het gemak een maatje groter pvc nemen en hiermee de gehele perszijde afwerken.
Instroom van het bioloog zou 40mm ruim voldoende moeten zijn.
Ik zou ten alle tijden slangenklemmen aanraden, al is het enkel voor je eigen gemoedsrust.
 
Yay, in 1 keer goed 😉
Ga ik met 40mm werken, perszijde moet kleiner zijn, meen ik? Of maakt dat niet zoveel uit?
 
Een extra vraag erbij: Als ik bij Wildkamp zoek kom ik geen PVC buizen met schroefdraad tegen. Moet je hier dan een eindstuk op lijmen met schroefdraad? Of bestaat druk pvc met schroefdraad gewoon niet?
 
nope bestaat niet zo ver ik weet wel met lijm flens
maar waarom schroefdraad :S
 
Je moet er een verloopstuk oplijmen met de schroefdraad die je wilt, meestal is een stuk met schroefdraad bedoelt als uitgang bv een slangaansluiting met schroefdraad.
Deze wordt dan aangesloten op een kogelkraan met schroefdraad in.

Maar schroefdraad in of oplijmen kan zeker.
xk1EdPEQ5ifWEv7SB-5c1xz1TXei_9EL.jpeg
 
nope bestaat niet zo ver ik weet wel met lijm flens
maar waarom schroefdraad :S
Omdat ik de boel niet aan elkaar gelijmd wil hebben, als het ooit los moet wil ik niet hoeven breken
 
Omdat ik de boel niet aan elkaar gelijmd wil hebben, als het ooit los moet wil ik niet hoeven breken
Ik moet toch aanraden zoveel mogelijk lijm te gebruiken hoor, schroefdraad zal in de eerste instantie al een zeer hoge kostprijs hebben, en daarnaast is lijmen veiliger.
 
Nadeel van lijmen is als je ooit een verstopping hebt je de boel moet wegzagen, daar zit ik een beetje mee..
Ik las in een aantal artikelen dat je niet hoeft te verlijmen, dus daar ben ik op af gegaan. Als het niet anders kan zal ik het lijmen, maar had het liever geschroefd. Een goede afdichting met o-ring en eventueel vaseline in het schroefdraad zit ook echt dicht. Je kunt er ook nog teflon tape tussen draaien, als dat voor een gasleiding veilig genoeg is moet het voor een aquariumleiding helemaal fatsoenlijk dichten 😉
 
dat heb ik dan toch anders opgelost kan al mijn pijpen gewoon met deze
JBL-CLEANY-SPIRAAL-BORSTEL-JBL-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
gewoon schoon maken van daar mijn aanraden ook om geen knie te gebruiken maar 90 graden bochten
 
een verstopping lijkt me nogal onwaarschijnlijk op 40mm, dit kun je wel voorhebben in een terugslagklep of andere vernauwende delen, deze kun je er hoe dan ook altijd uitnemen omdat ze 3delig zijn.

en normaal gezien hoort er ook geen vuil door te kunnen aangezien ofwel je water vertrekt vanuit het gefilterde deel, ofwel je aquariumwater door een zeefje gaat ( als je dat hebt natuurlijk)
 
Yay, in 1 keer goed 😉
Ga ik met 40mm werken, perszijde moet kleiner zijn, meen ik? Of maakt dat niet zoveel uit?
Kan ook met 40 maar hoeft niet.
Mijn persleidingen zijn 32mm.

Ik snap je zorgen over verstopping maar lijmloos verbinden lijkt me niet slim.
Ik heb wel eens iemand voorbij zien komen die al zijn leidingen met teflon tape had gewikkeld en zo vast gezet, was toen al 2 jaar 100% dicht
 
Is ook wel weer zo natuurlijk... Dan gaan we 'gezellig' lijmen 😉 en neem ik 32mm voor de persleiding (is ook weer iets goedkoper.)

Een vraag die nog open staat, welke kranen moet ik gebruiken? Is deze ok? https://www.wildkamp.nl/VDL-pvc-kog...wartel-40-mm-PN-16-epdm_pr_720830_cat_2011240

En dan het geval met de spraybar, kan ik die gewoon van PVC maken? En kan dat dan ook in 32mm, of kan ik dan beter kleiner gaan?
 
volgens mij is een volledig leidingssysteem waterdicht krijgen met schroefdraad heel lastig.

ben geen PVC expert, maar kan je niet gewoon op een paar punten een koppeling ertussen zetten? dan kan je de stukken gewoon losdraaien, verstopping/schoonmaak werk doen en weer terugdraaien.

zag laatst in een video van reefsupply "use as many unions as possible"
en volgens mij is een union een koppeling bij ons 🙂
 
Ja, daar ben ik ook naar aan het kijken, zal er uiteindelijk wel uit komen hoe ik het ga doen.
Aan de andere kant, hoe vaak kom je nu een verstopping tegen. Ik lees hier weinig topics die beginnen met 'help mijn pvc is verstopt'.
Denk dat ik het maar gewoon plak, dan zit ik sowieso wel goed.

Nu de grote vraag, hoe ga ik van 40mm pvc naar 'Gardena'?
 
Ja, daar ben ik ook naar aan het kijken, zal er uiteindelijk wel uit komen hoe ik het ga doen.
Aan de andere kant, hoe vaak kom je nu een verstopping tegen. Ik lees hier weinig topics die beginnen met 'help mijn pvc is verstopt'.
QUOTE]
Omdat die er ook niet zijn op gewone doorgangen, vuil kan zich nergens vasthechten of ophopen.
 
De boodschap is duidelijk, ik haal mijn handschoenen alvast uit de schuur 😉
 
Nu de grote vraag, hoe ga ik van 40mm pvc naar 'Gardena'?

Ik zat weer te moeilijk te denken, gewoon een slangtule, stukje tuinslang eraan en daar een Gardena koppeling omheen. Kan de slag zo de tuin in 🙂
 
Verloop van 40mm naar 1/2" buitendraad werkt ook hoor 😉
Kan je zo de koppeling op schroeven en je slang eraan klikken
 
Die kon ik dus niet vinden... vraag me niet waarom, maar nu zie ik hem ineens staan.
Scheelt een tientje... zo!
 
vraag waarom met 40 mm das nog al zon maat waarom niet gewoon de maat aanhouden van de gemiddelde filterslang bv 16/22 19/25
lijkt me toch dat dat voldoende moet zijn
heb zelf alles uitgevoerd met 25 mm druk pvc tot nu toe geen problemen onder vonden
en 25 mm werk je makkelijker weg lijkt me
gebruik trouwens de zelfde type kranen maar dan in 25 mm uitvoering bevalt best
 
Ik ga af op wat mij hier verteld wordt 😉
Als een kleinere maat kan dan ga ik daar voor, word het ook goedkoper van en inderdaad beter weg te werken.
 
mischien dat anderen een licht kunnen schijnen over de maat voering pijp
over het hoe en waarom viel me zo op die 40 mm en de rede daarvoor :S:juggle:😀
 
gaat normaal een 16/22 slang op, dus 25mm retour lijkt mij zat.

en 32mm intake (heb je iets speling mocht er ooit iets in "vast" komen te zitten) lijkt mij dan ook zat.

maarja van biologen heb ik dan ook weinig kaas gegeten, dus misschien praat ik wel onzin :juggle:

40mm zie je wel vaak, maar dan wel bij bakken van 800+ liter.
 
Als het met 25mm kan dan ga ik daar zeker voor, het scheelt €20,- in totaal, dat is iets minder dan een kwart van de totaal prijs.
Wanneer alles op budget moet, dan is €20,- toch leuk!
 
Bij potfilters werk je niet met een echte pomp, maar met een een systeem dat je in en uitgang op gelijke hoogte zitten (net over de rand van het aquarium). Hierdoor hoeft een potfilter bijna geen 'opvoer'kracht te hebben, om de stroming te maken.
Als je ineens met 40mm buizen gaat werken, wordt het als snel een stuk zwaarder voor een potfilter, omdat er meer water in de buis zit. Wat dus zwaarder pompen is voor een potfilter. Daarom is het met potfilters beter om niet met te dikke buizen te werken.

Bij een bioloog is dit anders, zover ik weet. Je werkt met een opvoerpomp die er voor gemaakt is water met kracht omhoog te pompen. Dan maakt het niet zo heel veel uit of het 25mm is of 40mm.
Als ik jou was zou ik de in gang (de durso) 40mm doen, en de uitgang 32mm doen.

Ik weet niet welke 'back-up' je wilt gebruiken in je overloop? Die zie ik zo niet op je tekening. Ik heb zelf ook een durso, en een back-up systeem (dat als de durso vast slaat o.i.d.) in 1 gat van 40mm. Werkt goed.

Overigens is de theorie van de Durso duidelijk. Maar dat gaatje boven in gebruik ik nooit.
Die oranje knop op onderstaande foto kan je zo stabiel afsluiten, dat je exact de waterlijn in je overloop kan regelen en dus geen kolkend geluid hoort. Ik heb em muisstil nu. (kost wel €70, maar wel waard)
IMG_9249.JPG
 
Bij potfilters werk je niet met een echte pomp, maar met een een systeem dat je in en uitgang op gelijke hoogte zitten (net over de rand van het aquarium). Hierdoor hoeft een potfilter bijna geen 'opvoer'kracht te hebben, om de stroming te maken.
Als je ineens met 40mm buizen gaat werken, wordt het als snel een stuk zwaarder voor een potfilter, omdat er meer water in de buis zit. Wat dus zwaarder pompen is voor een potfilter. Daarom is het met potfilters beter om niet met te dikke buizen te werken.

Bij een bioloog is dit anders, zover ik weet. Je werkt met een opvoerpomp die er voor gemaakt is water met kracht omhoog te pompen. Dan maakt het niet zo heel veel uit of het 25mm is of 40mm.
Als ik jou was zou ik de in gang (de durso) 40mm doen, en de uitgang 32mm doen.

Ik weet niet welke 'back-up' je wilt gebruiken in je overloop? Die zie ik zo niet op je tekening. Ik heb zelf ook een durso, en een back-up systeem (dat als de durso vast slaat o.i.d.) in 1 gat van 40mm. Werkt goed.

Overigens is de theorie van de Durso duidelijk. Maar dat gaatje boven in gebruik ik nooit.
Die oranje knop op onderstaande foto kan je zo stabiel afsluiten, dat je exact de waterlijn in je overloop kan regelen en dus geen kolkend geluid hoort. Ik heb em muisstil nu. (kost wel €70, maar wel waard)
Bekijk bijlage 16769

Thanks voor je reactie!
Dat zijn inderdaad goede argumenten, dat geeft stof tot nadenken.
Wat bedoel je precies met backup? Ik heb bovenin een extra pijpje zitten die eventueel overstromen door een verstopte filtermat moet verhelpen, wat moet ik verder nog aan backup doen?
Ik heb nog niets besteld, de bak is er nog niet, dus ik kan alles nog aanpassen 😉
 
Volgens mij gaat je water aftap idee niet werken. Stel dat je doorstroom kraan dicht doet, en de aftapkraan open. Dan stroomt daar water uit. Je aquarium is dan 2cm leeg, en dan komt er niets meer de overloop over, omdat je aquarium niet wordt bijgevuld.
Hij wordt niet bijgevuld, omdat je je bioloog uit moet zetten, want als je dat niet doet pompt je pomp je bioloog droog.

Ik weet of je erg op de kosten wilt kijken wat betreft de opvoerpomp. Maar ik zou je aanraden een net wat te grote kopen. Een jebao bijvoorbeeld. Die kan je ook nog eens op 10 standen zetten, dus als hij te hard gaat zet jem zachter, ideaal.
Ik heb ene 4000 geloof ik, achteraf had ik een grotere moeten kopen. Want hij staat nu altijd op 10, en had liever een grotere gekocht zodat ik nog speling had.
 
De Sicce Synchra pompen zijn ook instelbaar, ik kan eventueel nog een stapje hoger gaan naar de 2.0, die pompt 2150 liter per uur rond. Is wel bijna 2x zo duur.
Punt is dat ik niet al teveel stroming wil, omdat de vissen die ik neem allemaal weinig stroming prefereren. Daarom ben ik voor de kleinere pomp gegaan.

Mijn theorie was om het water af te tappen en tegelijkertijd te vullen in het bioloog, Zou dat werken?
Anders laat ik dat achterwege.
 
Wat bedoel je precies met backup? Ik heb bovenin een extra pijpje zitten die eventueel overstromen door een verstopte filtermat moet verhelpen, wat moet ik verder nog aan backup doen?
Ik heb nog niets besteld, de bak is er nog niet, dus ik kan alles nog aanpassen 😉

Ik zie nu pas dat je ook een back-up systeem hebt in de durso. Maar die gaat niet werken als jij je hele pijp wil afknellen (met bijvoorbeeld dat ding met die oranje knop) om het geluid stil te krijgen. Want Je knelt dan zowel je normale ingang als je back-up af.
(het komt uiteindelijk in dezelfde buis terecht).

Wat een optie is:
Durso 1.png
Durso 2.png

IMG_9244.JPG


Hierdoor heb je een durso die altijd door gaat, maar als je hem te veel knelt, omdat je het geluidstil wil hebben, valt het er overheen en in de buis zit nog een 25mm buisje die recht de bioloog in gaat.
 
OK, een buis in een buis... maar hoe komt daar water in? Als de boel boven een bepaald niveau komt?
 
OK, een buis in een buis... maar hoe komt daar water in? Als de boel boven een bepaald niveau komt?

Precies. Ik had mijn reactie al geplaatst. Daarna nog een foto bijgevoegd. Op de laatste foto zie je het water niveau goed. Als dat nu stijgt omdat je hem bijvoorbeeld te veel afknelt stijgt het water in de overloop. Als het dan zo hoog is dat het bij dat buisje komt, valt het rechtstreeks de bioloog in.
 
Moet er eens even goed over na gaan denken hoe dat precies moet werken.
De kraan die je onderaan je pijp hebt zou wel een idee zijn, alleen ziet dat er niet uit alsof het een betaalbaar stuk hardware is 😉
 
Mijn theorie was om het water af te tappen en tegelijkertijd te vullen in het bioloog, Zou dat werken?
Anders laat ik dat achterwege.

Dat zou wel kunnen werken ja. Je hebt dan de keuze om het water in je bioloog bij te vullen en dan draait die nog steeds door tijdens het verversen. Je moet dan wel opletten dat je even veel water er in laat gaan als dat je opvoerpomp omhoog pompt (mag wel iets afwijken, maar niet te veel). Lijkt mij niet ontspannen.

Je kan ook de bioloog uitzetten en je aquarium bijvullen. Is misschien ietsje handiger als een tuinslang er in doen en daarna die weer bijvullen.
Overigens kan je ook nog een extra leiding aanleggen dat de bioloog zelf rond pompt, voor als je bijvoorbeeld medicatie in je aquarium moet doen, en niet wil dat het ook in je bioloog komt. Maar ook niet wilt dat je bioloog stil staat.

Dat kan je dan ook doen tijdens het verversen. Werkt best handig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan