Wat is er nieuw

PVC aansluiten voor bioloog

Het punt is een beetje dat het water dat toegevoegd wordt al voorbereid moet zijn met turf of elzenproppen, er komen wat visjes in die gevoelig zijn voor waterwaardes en wil daarom niet teveel schommelen.
Het word dan ook 2x per week 10% verversen in plaats van 20% per keer zodat de waardes redelijk gelijk blijven. Daarom mijn idee om via de bioloog bij te vullen, dan loopt het water direct al via de turf en is de kans op schommelingen kleiner.

De aftakking voor het bioloog is wel een goed idee, daar ga ik even over nadenken.

Moet er eens even goed over na gaan denken hoe dat precies moet werken.
De kraan die je onderaan je pijp hebt zou wel een idee zijn, alleen ziet dat er niet uit alsof het een betaalbaar stuk hardware is 😉

Haha, ik heb ook getwijfeld. Je zult het toch moeten afknellen op een manier, of heb ik dat mis? En het gaat je niet lukken met een kogelkraan of wat dan ook, om hem precies goed dicht te doen zodat je overloop stabiel is qua waterhoogte.

Overigens zou ik je bioloog ietsje groter doen. Niet omdat je dan meer filter volume hebt, want dat heb je al zat. Maar al het water dat verdampt in je aquarium is terug te zien in je laatste vak van je bioloog, je pompvak.
Als je een kleiner bioloog hebt is dat vak denk ik best klein en heb je weinig speling daarin. Dus als er 3 liter verdampt in je aquarium, is je pomp vak 3 liter leger. En op die manier pompt de pomp zich op een gegeven moment droog als je hem niet wekelijks/dagelijks bijvult. Ik gooi nu in de zomer 1 keer in de 2 dagen 7 liter water er bij in.

Ik denk alleen mee hoor 🙂! Wat je doet moet je allemaal zelf weten, maar dit zijn allemaal dingetjes waar ik vooraf niet zo over nagedacht had.

Volgens mij is dit ook een optie. Geen idee of het werkt, maar denk het wel 🙂.

Zie het mooie rode kringetje:
Naamloos.png

Als je daar een aftappunt maakt, Kan je volgens mij domweg je bioloog laten vol lopen aan de linkerkant. Het water zal dan doorlopen tot je laatste vak. Als je dan net onder je laagste schot een buisjes maakt loopt het water daarin. Dat is dan ook een aftap-punt.

Voordeel is dat je pomp gewoon door kan lopen, en dat je je nieuwe water al gefilterd is.

Nadeel kan zijn dat je schone water ook direct door dat buisjes gaat. Maar volgens mij is dat maar minimaal als je de kraan zachtjes aan hebt staan.

Ik ga er even goed over nadenken... moet allemaal even zien hoe ik het ga inrichten. Misschien dat ik het aftappen wel gewoon weg laat en het op de ouderwetse manier doe. Zo vreselijk veel moeite kost het nu ook weer niet, ik laat het nog even bezinken.
Zo'n dure kraan wordt het in ieder geval niet, dat kan ik me simpelweg niet veroorloven bovenop alle andere kosten. Mijn vrouw kreeg al een redelijke rolberoerte toen ik alles voorspiegelde, dat gaat in etappes natuurlijk 😉
"Kast kost maar 200!"
"Ohnee, komt iets bij, 300!"
"Aquarium is 150!"
"Moet wel een filter bij, dus totaal 220"
Enzovoort 😛 Ze vind het erg leuk hoor, maar soms schrikt ze wat van de bedragen die erin gaan voor alles staat zoals het moet zijn.

Haha, ik snap je helemaal hoor. En de vulling het bioloog komt ook nog 😛 etc. etc. Hopelijk leest je vrouw hier niet mee 🙂. Wordt even een werk vakantie ipv op vakantie 🙂!

Maar heb je wel een alternatief voor die kraan? Ik wil niet vervelend zijn, maar als je het een beetje geluidsstil wil hebben zou ik niet weten hoe je dat wilt doen zonder.
Zo'n gorgelend geluid in de huiskamer is ook niet wat. Het is wat mij betreft onmisbaar, net als een opvoerpomp.

Misschien dat anderen nog een advies hebben zonder zo'n kraan en toch geluidsstil kunnen maken.

Nouja, ik had een gewone kogelkraan in gedachte. Misschien niet zo accuraat als die grote unit die jij er tussen hebt zitten, maar als ik zie wat een simpelere kraan al kost (>100) dan maar liever wat minder makkelijk af te stellen.
De beschrijvingen van durso installaties die ik gevonden heb spreken niet over zo'n dure kraan, dus zonder moet het ongetwijfeld kunnen 😉

Nee, ze leest niet mee. Op vakantie gaan doen we sowieso zelden, met 2 kinderen erbij zijn je opties beperkt en daarbij is in de zomer op vakantie gaan erg duur 😉 We pakken liever een midweek in de meivakantie. Dit jaar staat de vakantie deels in het teken van het aquarium 😉

Nu kom ik net dit nog tegen: https://www.cichlidenkwekers.nl/geruisloze-overloop/
Is dat een optie? Is volgens mij zo'n beetje hetzelfde idee als jij al hebt aangedragen, alleen de schematische tekening zorgt ervoor dat ik hem snap 😉

Laatst bewerkt:
tja dit begrijp ik dan weer niet (Bij potfilters werk je niet met een echte pomp, maar met een een systeem dat je in en uitgang op gelijke hoogte zitten (net over de rand van het aquarium)
terwijl in iedere beschrijving staat dat de opvoerhoogte niet groter is als 120-150 daarnaast zit de inlaat wel degelijk lager in de bak als de uitlaat
maar misschien begrijp ik het verkeerd :S

Ik weet of je erg op de kosten wilt kijken wat betreft de opvoerpomp. Maar ik zou je aanraden een net wat te grote kopen. Een jebao bijvoorbeeld. Die kan je ook nog eens op 10 standen zetten, dus als hij te hard gaat zet jem zachter, ideaal.
Ik heb ene 4000 geloof ik, achteraf had ik een grotere moeten kopen. Want hij staat nu altijd op 10, en had liever een grotere gekocht zodat ik nog speling had.

Ik heb inmiddels een Jebao van 2000l/ph gevonden, de SP-2000. Kost ongeveer hetzelfde als de Sicce pomp, dus dat zit wel ok. Is dat wat?

tja dit begrijp ik dan weer niet (Bij potfilters werk je niet met een echte pomp, maar met een een systeem dat je in en uitgang op gelijke hoogte zitten (net over de rand van het aquarium)
terwijl in iedere beschrijving staat dat de opvoerhoogte niet groter is als 120-150 daarnaast zit de inlaat wel degelijk lager in de bak als de uitlaat
maar misschien begrijp ik het verkeerd :S

Als je een leeg, aangesloten potfilter hebt staan in een vol aquarium. Je zuigt 1 keer aan de uitgang, dan loopt je pot helemaal vol en de uit-slang ook naar boven tot aan laat ik zeggen 5 cm onder het water oppervlak (maakt niet uit hoeveel, maar het is weinig). Als je dan het filter aan zet hoeft hij uiteindelijk maar 5cm het water op te pompen en hij is er al.

Met een bioloog breng je het water vanaf de grond 1,5m de lucht in. Dat is dus wat anders als dat een vacuüm gedeelte het water al 'aandrukt' vanaf 1,5m hoogte, zoals een potfilter wel doet.

daarnaast zit de inlaat wel degelijk lager in de bak als de uitlaat

Als is hij 10cm onder de oppervlak, of 60cm onder het oppervlak. Het buisje zal zich altijd vullen met water tot aan het oppervlak.

Ik heb inmiddels een Jebao van 2000l/ph gevonden, de SP-2000. Kost ongeveer hetzelfde als de Sicce pomp, dus dat zit wel ok. Is dat wat?

Lijkt me goed 🙂. Mij bevalt het merk in ieder geval goed! Maar ik zie dat je voor €5,- meer de 3000 hebt en voor nog €5 meer de 4000. als die euries wordt ook wel veel.
Maar ik zou overwegen 1 groter te doen. Ik koop nooit meer een ander denk ik, omdat ik dan direct €80 kwijt ben ofzo. Maar ik had liever toen €15 meer uit gegeven voor de 7000. (heb nu de 4000).

Overigens als je je verveelt, in mijn onderschrift staat een link naar mijn 170x70x60. Misschien leuk om te lezen. Daar bouw ik ook vanaf een leeg aquarium een bioloog op.
(ook met veel geknooi hoor, veel geleerd onderweg en leer nog steeds)

Met een 3000 liter zou ik ruim 10 keer per uur mijn totale watervolume kunnen rondpompen, dat lijkt me erg overdreven? Natuurlijk, €5 is niet veel, maar elke keer die €5 tikt wel aan 😉
Ik ga je topic eens door kijken, misschien dat ik daar uithaal wat ik zoek.

Ja, die heb ik inderdaad eerder gelezen. Staat zelfs een reactie in 😉
Ik heb nu wel een beetje een idee hoe je je overloop bedoelt, daar ga ik eens even mee stoeien.

Even naar aanleiding van de tips van Canon de tekening aangepast.
De durso zal een 40mm pijp worden met een 25mm erin als nood overloop.
Daar bovenop komt de dop zoals die in een normale durso ook zit, ik wil het er liever wel op hebben zodat ik altijd de mogelijkheid heb om hem af te stellen, mocht hij toch geluid maken.
Als kraan weet ik nog niet wat ik ga doen. Buiten de kogelkranen heb ik ook schuifkranen gezien, is dat een optie?
Een kraan die net zoveel kost als alle PVC bij elkaar kan ik me simpelweg niet veroorloven, dus zal het een kogel of schuif worden.
Ik heb ook al tips gelezen als een kogelkraan met verlengt handvat, zodat je wat meer controle kunt uitoefenen over de opening.

Ik ga nog even verder speuren naar het hoe en wat, uiteindelijk moet het allemaal wel goed komen en hoeft het niet morgen af.

PVC schema.png

Je tekening ziet er beter uit als die van mij, maar het zal wel duidelijk zijn mijn verhaal.

Ik heb 2 dingen:

1: Je kan die grijze buis er tussen doen en die 3 blauwe kringen.
Die 3 blauwe kringen zijn kogelkranen. Als jij bijvoorbeeld medicatie in je aquarium wil doen voor 8 uur en niet wil dat het je bioloog in gaat, zou je de opvoerpomp op jouw manier 8 uur uit moeten doen. (zie nu tekening) Je kan ook kraan 1 en 2 open doen, en kraan 3 dicht doen. Dan pompt je bioloog door, zonder dat je aquarium er iets van merkt. Is de 8 uur om, dan kan je je aquarium verversen en medicatie er uit halen.
Daarna doe je kraan 3 weer op en en kraan 1 en 2 dicht. Snapje? Zo hoeft in theorie je bioloog nooit stil te staan als je je aquarium leeg haalt om wat voor reden ook. En het is geen hele grote moeite.

2: Je back-up buisje werkt niet helemaal. Als je de rode lijn volgt zou het 20mm (of 25mm) buisje 2 bochten moeten maken en zelfs door de 'doorstroom kraan' moeten. (ik neem aan dat dat een kogel kraan is?).
Dat kan dus niet.

Wat je wel kunt doen is de groene lijn volgen.
Naamloos123.png

Om mijn 2e verhaal duidelijker te maken, zou je het zo kunnen doen:

Naamloos456.png

Foto van het 2e verhaal hoe het kan met PVC. (ik kan me voorstellen dat je niet al die PVC stukken kent, dat had ik in het begin namelijk ook).

1 is dus de 20mm buis.
2 is een tuitje die van 40mm naar 20mm gaat. Die buis van mijn zit klem vast, maar ik heb em niet gelijmd. Als er een druppel water tussendoor komt, is dat voor mij geen probleem omdat ik het bioloog onder het buisjes heb staan.
Als jij hem rechts hebt (zoals op de tekening) is dat anders. Je zou kunnen overwegen om je bioloog ook links te zetten, maar dat is jouw keuze 🙂.
3 is gewoon een Y stuk van 40mm.

IMG_33131.jpg

Dat maakt het verhaal duidelijker ja 🙂 had even niet aan de kraan gedacht.
OK, de bioloog kan links (of de overloop rechts, dat maakt weinig uit want er is nog niets besteld), maakt dat voor de opvoerdruk van de pomp niet uit dan?
Is wel handiger om een korte buis voor de uitstroom te hebben, minder kans op verstoppingen (die niet voorkomen, zoals me al verteld is 😉 )
Gaan we regelen! Thanks voor de uitleg 🙂

Welke kraan ik ga gebruiken weet ik nog niet, kogel of een schuifkraan, als dat een goede optie is.

Opvoerpomp moet het wel aankunnen. Weet niet hoeveel verlies hij gaat lijden, maar dat kan je zien op de verpakking. Een 2000 zal er (uiteraard) meer last van hebben dan een 12000 🙂.

Schuifraam heb ik ook goede verhalen over gelezen. Na mijn idee kon je die makkelijk verstellen. Maar ik heb er 1 in de hand gehad, en hij ging mij wat te licht qua op en neer. Leek mij niet fijn voor 3 jaar+. Maar dat is mijn ervaring.

@tuinkabouter heefy ervaring met een kogelkraan en afstellen volgens mij. Misschien kan hij er wat over vertellen 🙂.

Mein Deutsch ist zeer slecht 😉 Maar ik ga de plaatjes even bestuderen.
daar ben je niet de enige in maar Google bied aan om te vertalen naar NL
klopt vaak niet helemaal:juggle: maar je krijgt in combi met de plaatjes wel een idee

Schuifkranen zijn goedkoper dan kogelkranen ook nog eens. Er zijn een paar duurdere (alsnog minder dan kogelkranen) te vinden die er dan weer iets steviger uitzien, dus kan ik daar wel eens naar kijken.
Ik zag dat PVC bij Veldhuis goedkoper is dan bij Wildkamp ook nog eens, dus kan ik ze nog een beetje blij maken hier. Alleen hebben ze de pomp die ik wil niet, dus die moet ik even online bestellen. Ze hebben wel de DC2000 maar die is meer dan 2 maal de prijs van de SP2000, dus die halen we elders 🙂

Wat kost een goede schuifkraan? Bij mijn weten is dat ook €30+?

Die knop waar ik het had is €50-55. Alleen verzendkosten €15 (belachelijk).

De simpelste die ik vind is €8,95, loopt door tot rond de €20
_PVC-schuifkraan.jpg

Ja maar die is voor geen reet te regelen, net als een kogelkraan

Die knop waar ik het had is €50-55. Alleen verzendkosten €15 (belachelijk).

Die heb ik voor zo'n prijs niet kunnen vinden via de link die eerder gemeld werd. De goedkoopste schuifafsluiter in de vorm als jij laat zien die ik heb gevonden is €75,-, dat vind ik een erg hoge prijs voor een kraan.
Als ik het niet betaalbaar kan vinden dan wordt het een kogelkraan en neem ik het moeilijke afstellen wel voor lief.

Laatst bewerkt:
De 40mm is €69,95, de 32mm €49,95. Dat is wel heel veel..

Die heb ik voor zo'n prijs niet kunnen vinden via de link die eerder gemeld werd. De goedkoopste schuifafsluiter in de vorm als jij laat zien die ik heb gevonden is €75,-, dat vind ik een erg hoge prijs voor een kraan.
Als ik het niet betaalbaar kan vinden dan wordt het een kogelkraan en neem ik het moeilijke/onmogelijke afstellen wel voor lief.

Ik wil niet vervelend zijn hoor 🙂. ik kan ook niet in jouw portemonnee kijken. Maar volgens mij onderschat je de werking van het ultra nauwkeurige. Je pomp pompt zeg maar 1043 liter per uur. Als jij je kogelkraan voor 67,5% dicht doet zit je op 1043 liter per uur.
- Als jij hem op 66% dicht doet dan zit je op 1080 liter per uur en stroomt je overloop snel leeg en hoor je een zuigend geluid.
- Als jij hem op 69% dicht doet dan zit je op 1020 liter per uur en stroom je overloop over en maak je dus gebruik van je back-up systeem. Dat is iets wat je niet wilt, want daar is het niet voor bedoeld + dat maakt ook ietsje geluid.

- Met die dure draaiknop kan je 30 keer rond draaien van open naar dicht, en ik moet nog redelijk op de 1/20e draai (van de 30 draaien) letten om mijn overloop op perfect niveau te zetten. En dan kan ik em zelfs op de mm nog nauwkeurig zetten om hem ECHT stabiel te hebben, om precies die 1043 liter er door heen te laten.

(neem de getallen en % figuurlijk)

Ik zou eerder bezuinigen op de filtervulling dan op die draaiknop denk ik.

Maar ik wil niet je topic vervuilen om mijn mening 'door te drukken' hoor. Als jij het wel ziet zitten met een kogelkraan moet je dat zeker doen 🙂. Probeer alleen mee te denken.

De 40mm is €69,95, de 32mm €49,95. Dat is wel heel veel..

Is het ook. Vooral als de rest van de PVC allemaal €2 is enzo. Staat in geen verhouding, maar het is wel zo 🙂.

Kan je er niet gewoon voor sparen? de bak is nog niet besteld dus je hebt nog tijd zat.

denk dat het echt heel veel gedoe en gevloek/getier gaat schelen met zo´n "dure" kraan... en dat is mij wel wat duiten waard 🙂

snap dat je een budget hebt... maar de regel leert dat je altijd meer kwijt bent als je van tevoren had bedacht. althans voor mijn aankomende bak heb ik geen budget, ik zie wel hoe ver ik kom en anders wacht ik wel weer totdat ik weer genoeg heb gespaard om verder te gaan.
beter alles in 1x goed dan er later spijt van krijgen.

Ik neig er wel meer naar om dan de boel in 32mm uit te voeren, een verschil van 20 euro is wel extreem veel...
Ik ga er over nadenken hoe ik dit oplos, er zal toch iets moeten komen 😉

Ik heb ook geen budget, wat wil zeggen dat het allemaal zo goedkoop als mogelijk moet zijn. Het gaat me er niet om dat ik het er niet voor over zou hebben, maar het is een belachelijke prijs als je ziet wat de rest van het PVC kost.
Als ik met 1 maatje kleiner €20 kan besparen, dan doe ik het wel op die manier, dan is de doorstroom maar iets minder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan