Queeste naar niet-stuivend donker zand.


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Heb een nieuw aquarium geplaatst en heb nu al twee soorten zand getest, twee keer jbl sansibar, eerste keer de lichte variant, qua samenstelling wel ok, stuift niet super, maar veels te licht van kleur voor mijn gevoel. De vissen(en ik) hadden pijn aan de ogen, contrast met de zwarte achterwand was ook (te) groot. Dan maar de sansibar dark erin, die had ik al in m'n vorige maar nu zelfs met de vliesfilter draaiende merk ik dat het water niet superstrak doorzichtig kan krijgen. Die sansibar dark is antraciet-grijs en blinkt een beetje, dat zorgt er mede voor dat zwevende deeltjes onder de ledbalken erg oplichten. En ja, ik heb fgf en die foerageren heel erg, maar ook zonder de vissen had ik de indruk dat het nooit superhelder was. De uitstroomopeningen(3) staan nu gewoon bovenaan en totaal niet schuin gericht ofzo, het zijn alledrie 32mm openingen, dus de stroming valt heel erg mee, pomp staat op ongeveer 4 à 5000l/u.

Nu weet ik dat die sansibar ongeveer het fijnste zand is dat je kan vinden, dus ben ik eigenlijk op zoek naar iets wat een tikje groter is qua korrelgrootte, groter dus dan 0.2-0.6mm. Hier in België is niet veel te vinden, zag bij jullie in NL bij Hornbach dat ze daar zwart zand verkopen, van 0.4-0.8mm en ook Dennerle kwartsgrind van 1-2mm, iemand ervaringen mee?? Mijn voorkeur zou gaan naar de eerste omwille van de korrelgrootte natuurlijk, maar ik vraag me vooral af of die ook nog stuift? Ik heb geen zin om nog eens 150km te rijden om dan te merken dat ik nog steeds bij af ben..

Ik snap wel dat het voor velen een vrij banaal probleem lijkt, maar ik zou graag echt een heel strakke bak willen met 'strak water' erin.;):)
 
Hier in België is niet veel te vinden, zag bij jullie in NL bij Hornbach dat ze daar zwart zand verkopen, van 0.4-0.8mm en ook Dennerle kwartsgrind van 1-2mm, iemand ervaringen mee?? Mijn voorkeur zou gaan naar de eerste omwille van de korrelgrootte natuurlijk, maar ik vraag me vooral af of die ook nog stuift?
Bedoel jij met stuiven dat het substraat zélf enige tijd in het water zweeft nadat het verstoord is? Of meer het tussenliggende spul dat bij grondelen tevoorschijn komt?

Ik heb in elk van mijn drie bakken ander zand: bak 1 heeft het fijne hornbachzand waarover jij het hebt. Op de verpakking daarvan staat dezelfde maat als die van het filterzand in bak 2 (0,4-0-8) maar volgens mij klopt dat niet; ik vind het hornbachzand er gemiddeld kleiner uitzien. In bak 3 heb ik grof zand van de hornbach, maat 1-2 mm.

Van deze drie substraten zinkt het grove zand het snelst, maar het houdt duidelijk wel wat meer vuil vast tussen de korrels. In die bak zit een gravende cichlide en als die bezig is, is dat (net als bij jouw goudvissen waarschijnlijk) wel te zien aan het water.

Denk dat ik met het filterzand qua troep het meest tevreden ben. Je kunt daar eventueel ook het maatje groter van nemen, de 0,8-1,2 geloof ik.
 
Bedoel jij met stuiven dat het substraat zélf enige tijd in het water zweeft nadat het verstoord is? Of meer het tussenliggende spul dat bij grondelen tevoorschijn komt?

Ik heb in elk van mijn drie bakken ander zand: bak 1 heeft het fijne hornbachzand waarover jij het hebt. Op de verpakking daarvan staat dezelfde maat als die van het filterzand in bak 2 (0,4-0-8) maar volgens mij klopt dat niet; ik vind het hornbachzand er gemiddeld kleiner uitzien. In bak 3 heb ik grof zand van de hornbach, maat 1-2 mm.

Van deze drie substraten zinkt het grove zand het snelst, maar het houdt duidelijk wel wat meer vuil vast tussen de korrels. In die bak zit een gravende cichlide en als die bezig is, is dat (net als bij jouw goudvissen waarschijnlijk) wel te zien aan het water.

Denk dat ik met het filterzand qua troep het meest tevreden ben. Je kunt daar eventueel ook het maatje groter van nemen, de 0,8-1,2 geloof ik.
Neen, ik bedoel dus echt constant, zelfs zonder grondelen of foerageren van de vissen(weet niet wat nu exact voor vissen gebruikt wordt:S). Het zand ligt er een viertal dagen in denk ik.
Er vliegt dus bijna constant 'zweefvuil' wa erg blinkt/glittert...das dus superfijn zand, want das het enige wat in de bak ligt en ook het enige wat blinkt.

Vuil vasthouden is iets wat hier niet echt een rol speelt want het zand heeft maar twee redenen om in de bak te liggen:
Ten eerste het spiegelend effect van het glas wat breken-er ligt ook 12mm piepschuim tussen de bak en de multiplex onderplaat en dat wit reflecteert ook héél erg en ten tweede, zandbak voor de vissen,, die paar mm vormen een natuurlijke bezigheidstherapie.;)
Veel vuil kan er sowieso niet tussen nestelen omdat het echt om een superdun laagje gaat.

Goed om weten dat er zelfs nog keuze is in korrelgrootte, dat zag ik op de webshop niet. Binnenkort moet ik toch terug een hele dag naar NL, verlichting en vissen ophalen op drie adressen...dan kan ik gerust nog wel eens op de heenweg stoppen bij zo'n Hornbach. Dan heb ik dat ook eens gezien, in elk topic wat ik hier lees kom ik wel eens de naam Hornbach of Wildkamp tegen, ik heb de indruk dat heel aquariumhoudend Nederland daar gaat shoppen! :ROFLMAO:
 
Dat aquasand is ook in meerdere kleuren te verkrijgen als je een keer iets anders wil dan zwart. In het fotoalbum van Crash kun je het ook zien liggen.
 
Gewoon even de bak optillen en een donker zeiltje eronder doen dat zal het strakste idee zijn :DD

Grondelen is hun hobby en zal altijd wat troep geven. Met een bodem vond ik ook altijd na verloop van tijd een zandlaag in me filters. Ze grondelen bij de filterinlaten en spugen recht erin of je heb grapjassen die een hap mee naar boven nemen vanuit het midden en het mooi in het " niet doen" hoekje weer laten dwarrelen. Grote/kleine korrels maakt ze wat dat betreft niet veel uit.

Dat jij en je filters dit geen strak plan vinden is jouw probleem
 
Je filterdoek is toch geperforeerd? Dan krijg je je water dus niet gepolijst... de deeltjes worden er niet uit gefilterd, maar dus ook niet kleine afvaldeeltjes die eventueel ook je media(siporax) kan gaan verstoppen.
Om deze reden heb ik onder mijn filterwatten siporax liggen die ook bruin wordt. de overige siporax is om de overige deeltjes te bezinken voordat het water naar de biohome gaat. Na het oppompen nog eens met filterwatten polijsten.

Om je bak goed helder te krijgen rest je de bodem er uit te halen en nog beter te wassen tot je zand in de spoel emmer binnen enkele tellen bezinkt en je zuiver zicht hebt.

Veel werk, vooral bij filterzand is voor 1L ca 15-20 spoelbeurten nodig.

Grondelen is een voordeel: je vuil dwarrelt naar je korf.
 
0.2-0.6 is aan te bevelen dit blijft niet vast zitten in de kieuwen.

Ook zand icm goed voer vult en prikkelt de darmen. Dan zijn ze rustiger;) maar niet veel nodig. 2 liter ofzo.
 
Ja voordelen en nadelen aan zand. Wen soorten nog extra nadeel. Plussen en minnen tellen en schrappen dat gekl##i.

Maar laat hem maar even spelen en ervaren met alles. Is zo leuk een nieuw aquarium.

Zit nu met een zeefje 1000 liters te ontdoen van bling bling :ROFLMAO:
 
Je filterdoek is toch geperforeerd? Dan krijg je je water dus niet gepolijst... de deeltjes worden er niet uit gefilterd, maar dus ook niet kleine afvaldeeltjes die eventueel ook je media(siporax) kan gaan verstoppen.
Joh, het enige wat het vuil bij mijn filters tegenhoudt is een netje dat om de intakes heen zit. Een beetje hetzelfde spul als een visnetje, dus vuildeeltjes van +- een millimeter gaat zo de filters in, waar verder geen fijnfiltering is. En toch heb ik (met goudvissen + bijna alleen maar bodemdieren) nauwelijks deeltjes rondzweven. De deeltjes blijven steken/plakken in hoekjes, gaten en in de biofilm en raken vanzelf verteerd.

Maar als je het direct na een voeder- of grondelbeurt al onacceptabel vindt dat her en der nog wat dingen rondzweven, tsja..... filterwatten filterwatten filterwatten. Leuk extra werkje om steeds de boel te vervangen.

Ik bedoel dit niet als oordeel naar jouw situatie hoor... en jij hebt ook wel een aardige bezetting. Maar zat mensen die zonder directe mechanische filtering toch een heldere bak hebben. It can be done. 👌👴
 
kan ook nog een potfilter met watten erin erbij zetten scheelt ook werk.
Of een binnenfilter...
Tja, die weg gaan we echt niet meer op hoor, als een sump van 300 liter niet genoeg is, wat dan wel? De eheim is net uit elkaar om te drgen en overmorgen te verhuizen met de bak. Alles net klaargezet, media in de sump gezet om lekker vers te blijven voor de nieuwe eigenaar. Ik hou nog een jbl 1502 voor de quarantainebak en nog eentje als reserve in de opslag bij m'n reservepomp voor het grote aquarium. Zo kan ik op elk moment één op één switchen als er eentje stuk zou gaan.

20220214_165111_resized_1.jpg
20220214_165046_resized_1.jpg
20220214_165217_resized_1.jpg


Ik kan als het echt moet nog altijd filterwatten gaan gebruiken in de filter-probeer ik echter wel te vermijden. Of ander vliesdoeken, er is ook nog 50mg en 60mg verkrijgbaar in de koi-wereld.

Je filterdoek is toch geperforeerd? Dan krijg je je water dus niet gepolijst... de deeltjes worden er niet uit gefilterd, maar dus ook niet kleine afvaldeeltjes die eventueel ook je media(siporax) kan gaan verstoppen.
Om deze reden heb ik onder mijn filterwatten siporax liggen die ook bruin wordt. de overige siporax is om de overige deeltjes te bezinken voordat het water naar de biohome gaat. Na het oppompen nog eens met filterwatten polijsten.
Tja, ik ga er toch van uit dat dit kan hoor, als ik bij @tuinkabouter kijk dan lees ik dat zijn water echt superhelder is, het kan dus wel!



Om je bak goed helder te krijgen rest je de bodem er uit te halen en nog beter te wassen tot je zand in de spoel emmer binnen enkele tellen bezinkt en je zuiver zicht hebt.

Veel werk, vooral bij filterzand is voor 1L ca 15-20 spoelbeurten nodig.

Vrees dat dat quasi onmogelijk is bij die Sansibar, spoelen gebeurt bij mij(meer dan 10 keer) met de menger op een boormachine en dan nog heb je zweefvuil. De korrels zijn zo klein dat ze bij het minste stroming of beweging beginnen zweven, alhans, das mijn ervaring.

1644913852268.png


Dat aquasand is ook in meerdere kleuren te verkrijgen als je een keer iets anders wil dan zwart. In het fotoalbum van Crash kun je het ook zien liggen.

Heb daar inderdaad even gekeken en gezien dat de kleinste korrelgrootte toch een redelijke neiging tot klonteren vertoont, las ik trouwens ook op comments in de webshop en ook wel op andere fora.

Maar goed, ik ga binnenkort eens shoppen in Nederland...eens kijken wat er zoal verkrijgbaar is qua korrelgrootte.
Wordt weer een drukke dag: verlichting ophalen, vissen ophalen en bij Hornbach langs gaan-niet in die volgorde natuurlijk. Net even gegekeken, alles samen een dagje van 520km...waarvan het grootste gedeelte tegen 100/u....pfff, waarom kunnen winkels niet tussen 19u en 06u opengaan bij juliie ?! :br:
 
Water ziet er toch al een stuk beter uit dan foto van zijkant van gister. Dat zag er wel wat dramatisch uit.

Natuurlijk wel een verschilletje met @tuinkabouter. Die heeft zwevers en ws. weinig tot niets doen met een bodem. Die lomperds van jou met die grote bekken, staarten en vinnen veroorzaken een tikje meer beweging op je bodem.
 
zand hornbach.jpg

Dit is het zwarte zand van de Hornbach. Dan heb je een beetje een beeld wat voor zand het is.
Ik heb dit niet bij m'n sluiers zitten. Die zitten al jaren op fijn afgerond grind, en dat bevalt me erg goed. En de sluiers ook.
Ik ben wel tevreden over dit zand, omdat ik tot nu toe geen reden gehad heb om er ontevreden over te zijn. In de bak oogt het een beetje antraciet.
 
Water ziet er toch al een stuk beter uit dan foto van zijkant van gister. Dat zag er wel wat dramatisch uit.

Natuurlijk wel een verschilletje met @tuinkabouter. Die heeft zwevers en ws. weinig tot niets doen met een bodem. Die lomperds van jou met die grote bekken, staarten en vinnen veroorzaken een tikje meer beweging op je bodem.
Ehm...welk water?? Foto van gisteren was net nadat ik de wanden had schoongemmak van de algen. Op de foto van vandaag is de bak leeg, klaar voor vertrek! ;):ROFLMAO:

En ja, weet natuurlijk dat onze vissen grote woelers zijn, in tegenstelling tot de meeste anderen, maar bij mij was het echt ook zonder vissen.

Bekijk bijlage 339622
Dit is het zwarte zand van de Hornbach. Dan heb je een beetje een beeld wat voor zand het is.
Ik heb dit niet bij m'n sluiers zitten. Die zitten al jaren op fijn afgerond grind, en dat bevalt me erg goed. En de sluiers ook.
Ik ben wel tevreden over dit zand, omdat ik tot nu toe geen reden gehad heb om er ontevreden over te zijn. In de bak oogt het een beetje antraciet.
Super, bedankt voor de foto, trouwens, welk grind heb je dan bij de sluiers?
 
Water ziet er toch al een stuk beter uit dan foto van zijkant van gister. Dat zag er wel wat dramatisch uit.

Natuurlijk wel een verschilletje met @tuinkabouter. Die heeft zwevers en ws. weinig tot niets doen met een bodem. Die lomperds van jou met die grote bekken, staarten en vinnen veroorzaken een tikje meer beweging op je bodem.
Dus omdat ik geen goudvissen heb blijft mijn bodem netjes liggen??
 
Super, bedankt voor de foto, trouwens, welk grind heb je dan bij de sluiers?
Hornbach_grind.jpg

Dit spul zit er in. Vers uit de bak ;). Ook van Hornbach.
Dat heb ik er al jaren in, ooit gekocht toen ik alleen nog m'n enkelstaart Fishie in de bak had zitten en nog geen benul had over bodems. Er in gehouden toen een jaar geleden alweer de sluiers erbij kwamen. En het gaat helemaal prima. Heb eigenlijk nooit zooi. Vallisneria wortelt er prima in. De blinde goudvis gebruikt de steentjes ook om te helpen het voer te vermalen. Daarna spugen ze alles weer netjes uit. Zitten wat milde hoekjes aan, maar scherp is het niet.

Wat het zand betreft en hoe erg het stuift,



Er zit nog wat grover spul tussen wat er niet in hoort want dit komt uit een zakje met restjes wat nog ergens rondslingerde. Maar misschien geeft het wel een beetje een beeld van hoe erg het stuift. Het zand van Hornbach zelf is gewoon die kleine korreltjes. Geen grotere dingen er verder tussenin. Valt naar mijn mening dus erg mee. Wat er aan het oppervlak drijft dreef er al, dat is niet het opwaaierende zand. Lang leve de slowmotion functie op m'n telefoon ;).
 
Dus omdat ik geen goudvissen heb blijft mijn bodem netjes liggen??

Dat weet ik niet want nooit op bezoek bij je geweest maar daar ga ik wel een beetje van uit gezien je ervaring.

Zover ik weet heb je manen. wellicht ook wat bodem bewoners maar zoals ik schreef zal er bij @aquabelg een tikje meer beweging op de bodem zijn. Hoewel ik geen verstand van manen heb ben ik nog nooit tegen gekomen dat ze grote happen zand mee naar boven nemen. Als je grondelende manen heb zou wel heel bijzonder zijn dat dan weer wel.

Daarbij ga ik er ook vanuit dat je de stroming en dikte van bodem zo heb geregeld dat je bodem enigzins blijft liggen.
 
Ehm...welk water?? Foto van gisteren was net nadat ik de wanden had schoongemmak van de algen. Op de foto van vandaag is de bak leeg, klaar voor vertrek!

OOh dacht dat het de zandbak was. Vond al zo snel zo helder ..................................

Dacht eigenlijk omdat ik de zuignappen zag word toch een zeiltje onder geplaatst. Tijd voor vakantie...............

:cooll: Oplossing gevonden gewoon geen water.
 
Dat weet ik niet want nooit op bezoek bij je geweest maar daar ga ik wel een beetje van uit gezien je ervaring.

Zover ik weet heb je manen. wellicht ook wat bodem bewoners maar zoals ik schreef zal er bij @aquabelg een tikje meer beweging op de bodem zijn. Hoewel ik geen verstand van manen heb ben ik nog nooit tegen gekomen dat ze grote happen zand mee naar boven nemen. Als je grondelende manen heb zou wel heel bijzonder zijn dat dan weer wel.

Daarbij ga ik er ook vanuit dat je de stroming en dikte van bodem zo heb geregeld dat je bodem enigzins blijft liggen.
De elioti’s graven in de bodem, ik woel in de bodem en m’n ancistrus doet ook genoeg.
Daarbij komt dat het zand in de regel zwaar genoeg is om weer te vallen en niet mee te gaan het filter in
 
Bekijk bijlage 339623
Dit spul zit er in. Vers uit de bak ;). Ook van Hornbach.
Dat heb ik er al jaren in, ooit gekocht toen ik alleen nog m'n enkelstaart Fishie in de bak had zitten en nog geen benul had over bodems. Er in gehouden toen een jaar geleden alweer de sluiers erbij kwamen. En het gaat helemaal prima. Heb eigenlijk nooit zooi. Vallisneria wortelt er prima in. De blinde goudvis gebruikt de steentjes ook om te helpen het voer te vermalen. Daarna spugen ze alles weer netjes uit. Zitten wat milde hoekjes aan, maar scherp is het niet.

Wat het zand betreft en hoe erg het stuift,

Bekijk bijlage 339624

Er zit nog wat grover spul tussen wat er niet in hoort want dit komt uit een zakje met restjes wat nog ergens rondslingerde. Maar misschien geeft het wel een beetje een beeld van hoe erg het stuift. Het zand van Hornbach zelf is gewoon die kleine korreltjes. Geen grotere dingen er verder tussenin. Valt naar mijn mening dus erg mee. Wat er aan het oppervlak drijft dreef er al, dat is niet het opwaaierende zand. Lang leve de slowmotion functie op m'n telefoon ;).



Bwah...dat stuiven valt inderdaad, heel erg mee hoor, die sansibar van JBL is veel en veel erger.

Heb hier net de oude vliesrol gedissecteerd en een foto gemaakt, bovenste is met zand, onderste is van dezelfde bak bare bottom...er gaat dus wel degelijk veel zand mee én dat gaat ook niet door het vlies!

20220215_132103.jpg
 
Toch even ter verduidelijking:

1) elke dag de bodem schoonzuigen.
2) zand door de darmen geweest.
3) verzadigde mechanisch zweefvuil filter links (2 lagen), schoon en verzadigde polijstfilter na de pomp. Dit is de derde dag.
4)idem, maar onderzeide
5)aanslag klein vuil op siporax na mechanisch filteren. in de kleine bak zijn gaten in de bodem voor uitstroom en de andere siporax zijn relatief schoon en dient om de kleine deeltjes te bezinken voor de volgende biohome kamer.
6)de nafilter. siporax om de uitstroomopening niet te verstoppen en de filterwatten beter te verzadigen. Zonder siporax alleen verzadiging bij de doorstroomgaten dus sneller verstopt.

6 Ryukins op 500L lijkt mij nog steeds wel een werkend balans. De laag filterzand is dus voor het grondelen en de darmen te prikkelen en geeft wat minder honger gevoel bij hoogwaardig voer ( hebben ze minder van nodig maar zijn de buikjes ook minder vol dus...)
Is echt een hele dunne laag maar voldoende om ze tevreden te houden en geen ruimte voor planaria oid.
 

Bijlagen

  • 20210730_125315.jpg
    20210730_125315.jpg
    146.8 KB · Weergaven: 104
  • 20220215_195004.jpg
    20220215_195004.jpg
    156.7 KB · Weergaven: 97
  • 20220215_194924.jpg
    20220215_194924.jpg
    109.1 KB · Weergaven: 111
  • 20220215_194911.jpg
    20220215_194911.jpg
    132.2 KB · Weergaven: 102
  • 20220215_194816.jpg
    20220215_194816.jpg
    176.8 KB · Weergaven: 103
  • 20220215_194757.jpg
    20220215_194757.jpg
    220.6 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
Daarom twijfel ik ook of een filterautomaat wel toereikend is, wellicht wel met 50gr papier na de pomp als polijstmiddel dan blijft de opvoerhoogte constanter en dan ook de aanvoer naar de sump stabieler. enkele cm verschil in de bak merk je meteen in de sump.
Dan is vakantie ook wat makkelijker te regelen...
 
Ben toevallig ook bezig met mijn zand, heb dat helder witte bernina sand bright white.. dit is ook super fijn en gebruik het al jaren voor mijn bakken, echter met mijn huidige bak waar erg veel stroming in zit is het haast niet te houden.

Als de plecos ruzie hebben stuift het zo erg op 80cm omhoog en zit alles onder, aan het begin nog niet zo aan geergerd maar op het moment...😣, baal er van want vind het nog steeds erg mooi.

Liggen 20+ stukken hout in en elke x dat witte zand erop is niet mooi. Wil dus ook met de tijd wat grover en donkerder zand, wat niet opvalt als het op het hout komt. Ik ga nu in de komend maanden alles eruit hevelen zodat er niet teveel gassen vrijkomen en het evenwicht word verstoord. Wil nl nieuw zand toevoegen zonder al het hout eruit te halen.

Is het niet zo dat wanneer er veel in de bodem word gewoeld het zand fijner word? Het ligt tegen elkaar te schuren dus zal dan juist stof afgeven? Klinkt logisch maar of het zo is..
 
Als de plecos ruzie hebben stuift het zo erg op 80cm omhoog en zit alles onder

(...) Is het niet zo dat wanneer er veel in de bodem word gewoeld het zand fijner word? Het ligt tegen elkaar te schuren dus zal dan juist stof afgeven? Klinkt logisch maar of het zo is..
80 cm hoog?? Hoeveel kuub heb je staan? ;-p Nee maar dat is duidelijk niet ideaal. Ook dat je filters het misschien op gaan zuigen op die manier --> slecht voor de rotor.

Klinkt logisch ja dat zand tegen elkaar schuurt en dus wel deeltjes zal afgeven en fijner wordt. Maar het lijkt mij dat zoiets een proces is van jaaaaaren.

Maar ook weer geen honderden jaren. Er is in Fort Bragg in Californië een strand genaamd Glass Beach. Hier is een halve eeuw (tot eind jaren '60) een vuilstort geweest. Men mocht daar alles dumpen. Gewoon in de zee, dat vond men toen heel normaal.

En zo is daar ook heel veel glas beland. Door jarenlange erosie is dat glas afgerond geraakt:

ad80aca0298187f438b4aac1c40a38d1.jpg

Je zou denken (is te googelen) dat het zand in onze bakken ongeveer dezelfde hardheid heeft als glas. Dus als je vissen maar lang genoeg doorgaan met woelen.....

Inmiddels is er op dat strand overigens weinig glas meer te vinden. Hieronder een recentere foto, het is tegenwoordig even zoeken. Toeristen hebben de boel in de loop der tijd meegenomen.

o.jpg

Anyway, dat dus. :DD
 
Je zou denken (is te googelen) dat het zand in onze bakken ongeveer dezelfde hardheid heeft als glas. Dus als je vissen maar lang genoeg doorgaan met woelen.....

Als dat lukt met na zoveel jaar met het aquarium zand ben je in ieder geval heel duurzaam met de hobby bezig haha
 
Ik zit terug bare bottom...alles leeg gehaald, zelfs de planten eruit, staan even in de quarantainebak, tot ik weet wat ik ermee ga doen.
 

Terug
Bovenaan