Rainforrest 45x60cm Fozzy (Albert)


Fozzy

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 januari 2009
Berichten
18,516
Leeftijd
63
Locatie
Bergentheim
Vorige week tijdens het afstruinen van Marktplaats kwam ik deze tegen., incl kast. Formaat bodem is 45x45cm. Hoogte 60, dus mooie verhouding om de hoogte in te gaan werken, Morgen ga ik hem halen. De planten en inrichting zijn eruit. Dus ik kan van scratch af beginnen met opbouwen. Moet nog even uitdokteren hoe ik een en ander wil realiseren. Wel of geen waterdeel.
Of bio-actieve bodem met tropische pissenpbedden etc. Heb boven op de logeerkamer oud decoratiespul vd ega gevonden wat ik wil gebruiken. Een paar lianen. Heb er 1 in de regenton gezet om te zien wat er mee gebeurt als die vol water is gezogen. Morgen eerst naar Meppel om alles te halen
IMG_2946.jpeg
IMG_5775.jpeg
 
Vorige week tijdens het afstruinen van Marktplaats kwam ik deze tegen., incl kast. Formaat bodem is 45x45cm. Hoogte 60, dus mooie verhouding om de hoogte in te gaan werken, Morgen ga ik hem halen. De planten en inrichting zijn eruit. Dus ik kan van scratch af beginnen met opbouwen. Moet nog even uitdokteren hoe ik een en ander wil realiseren. Wel of geen waterdeel.
Of bio-actieve bodem met tropische pissenpbedden etc. Heb boven op de logeerkamer oud decoratiespul vd ega gevonden wat ik wil gebruiken. Een paar lianen. Heb er 1 in de regenton gezet om te zien wat er mee gebeurt als die vol water is gezogen. Morgen eerst naar Meppel om alles te halen
Bekijk bijlage 373113Bekijk bijlage 373114
Een kikkerbak?
 
Daar staat het spul. Ziet er niet heel schoon uit maar dat komt wel goed. Ff aan de poets. Heb zojuist Benzinegaas besteld om de afdekking te vervangen. Zitten paar gaten in van sproeiers en veeeeeeel roest.

Heb ook een vracht hout en kurk meegekregen. Zien wat ik ervan houden wil. Daar zit veel PUR resten aan. En de lichtkap.
Ben er wel ff mee bezig voor hier ‘leven’ in zit.


IMG_5788.jpeg
IMG_5789.jpeg
IMG_5790.jpeg
 
Het benzinegaas zit er in. Ff pielen met dat rubber maar het is gelukt. Ziet er weer netjes in.
IMG_5798.jpeg
IMG_5799.jpeg
 
Ik ben ook benieuwd wat je ervan gaat maken, veel succes 👍.
 
Bij Filterschuim 2 stukken zwart filterschuim (grof) besteld om op de bodem te leggen. Totaal 8cm hoog. Goedkoper als de Matalamat en zelfde werking. Puur om als waterbuffer te dienen voor de opvoerpomp van de waterval/druppelslang.
De pomp komt in de linkerhoek, en hiervoor even naar de DHZ winkel van die clip waar een man uit een cocon komt.. wie bedenkt dat steeds, en daar een Guttagliss kunststof plaat halen om een soort van droogkamer te maken.
Langzaam steeds wat doen. En tussendoor steeds wat bedenken qua materiaal en inrichting.
 
En ook maar een nieuwe LED verlichting gekocht. Ligt ook op de andere bak te shinen, deze eerst met een standaard controller die meegeleverd wordt.
 
Wilde iets van een dripwall maken. Maar daar zie ik vanaf na contact met de kweker en webshop uit Zwolle. Doordat het water langs en door de Varenwortel plaat loopt krijg je extreem zuur en donkerbruin water.

Ga dus gewoon voor iets van een waterval oid.
 
Wilde iets van een dripwall maken. Maar daar zie ik vanaf na contact met de kweker en webshop uit Zwolle. Doordat het water langs en door de Varenwortel plaat loopt krijg je extreem zuur en donkerbruin water.

Ga dus gewoon voor iets van een waterval oid.
Klopt heb ik hier ook. Al heb ik in verhouding veel meer water waardoor het effect wel weer meevalt.
Heb ook een waterloopje, hiervoor heb ik holle opengebroken kurkschors gebruikt.
 
Filterschuim voor onder de bodembedekking (als waterbuffer) binnen.
Vandaag ook alvast mossen besteld om te vermengen met de bodembedekking of om tussen de varenwortelplaten te drukken als opvulling .
Zaterdag, als het lukt, naar Zwolle voor de varenwortel en wat andere zaken en dan kan het opbouwen beginnen.


IMG_2947.jpeg
IMG_2948.jpeg
IMG_2950.jpeg
 
Die Tropische mix oogt droog en dood maar gaat dat dan weer mooi groen mos geven als het vochtig wordt?
 
Knipper de knip..
 

Bijlagen

  • IMG_2951.jpeg
    IMG_2951.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 16
  • IMG_2952.jpeg
    IMG_2952.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 17
Lavasteen oid ervoor en je ziet dr niks meer van. Mooi geschikt als waterbuffer.
Hierop komt dus de bodembedekking en dan de planten etc.

IMG_2951.jpeg
IMG_2952.jpeg
 
Beetje geknutseld. Paar zaken gehaald in Zwolle. Oa pompje waar ik nu ff mee bezig was. Stroomkabel door een pvc buisje. Als de pomp dan eens stuk gaat is die makkelijk te vervangen.
Dat plexiglas moet ik nog aan elkaar lijmen als afdekking vd pomp
Eerst maar eens rust.



IMG_5812.jpeg
IMG_5813.jpeg
IMG_5814.jpeg
 
Paar Dicksonia Fibrosa boomvarenplaten in de bak gekit. En daarop een 5 tal halve stammetjes. Daar kunnen straks mooi enkele planten op vastgezet worden. Nu eerst een paar dagen laten drogen en ontluchten. Eind vd week maar eens goed sproeien. Nu af en toe wat met de inrichting bezig. Nog wel een paar stukken Zwarte raamfolie scoren om op de zijkanten te plakken zodat de kit niet zichtbaar is,

Er komt zeker nog een sproeiinstallatie in de bak. Want hoe natter de platen zijn, hoe beter.


IMG_5830.jpeg
IMG_5832.jpeg
IMG_5833.jpeg
IMG_5834.jpeg
IMG_5831.jpeg
 
Leuk werk toch weer dat opbouwen.
Albert die kit blijf je immer zien, ook als je iets op de zijruit plakt neem de moeite en de inspanning om het met een stanly mes te verwijderen.Zelf ook de zichtbare kit verwijderd nu de bak nog in de beginfase zit.

Mijn zijruiten zijn ook beplakt met zwarte folie, maar de kit blijft zichtbaar als je deze niet verwijderd.
 
Leuk werk toch weer dat opbouwen.
Albert die kit blijf je immer zien, ook als je iets op de zijruit plakt neem de moeite en de inspanning om het met een stanly mes te verwijderen.Zelf ook de zichtbare kit verwijderd nu de bak nog in de beginfase zit.

Mijn zijruiten zijn ook beplakt met zwarte folie, maar de kit blijft zichtbaar als je deze niet verwijderd.
bedoel je dat grijze in de hoek links? Dat is een pvc buis waar de stroomkabel doorheen gaat. En met goede zwarte folie, van Azaqua, komt er echt geen zichtbare kit meer tevoorschijn. En vooraan langs de rand vd platen snij ik het nog wel weg met een glasschraper.
 
Inderdaad albert links in de hoek, dat leek op siliconenkit maar is het niet.
 
Met lavastenen aan het puzzelen. En wat aan elkaar zetten met aquariumkit. Bij het pompje liggen er wat los zodat die toegankelijk is om schoon te maken.
Voor het lava komt een klein laagje filterzand te liggen.

IMG_5840.jpeg
IMG_5841.jpeg
 
En een paar stukken liaan die 2 weken in de regenton hebben gestaan ook erin geplaatst. Nog niet helemaal definitief. Maar voor het idee. Kan mooi een orchidee of wat anders aanhangen. En bemossen.


IMG_5842.jpeg
 
Stromend water erin. En een paar stekken van Bromelia’s uit de andere bak. Vandaag komt de verlichting en vrijdag de sproeiset en wat planten nog.


IMG_5848.jpeg
IMG_5849.jpeg
 
Kort filmpje. Tip. Eerst naar toilet gaan. …..
 
Btw, hoe bevestig je dat soort planten eigenlijk zodat ze er niet afvallen?
Zorgen dat je de steel lang laat vanaf de moederplant. En dan steek je die steel zo achter een stammetje. Of je zet ze vast op hout met een tie wrapje. Ze groeien gewoon door en hechten zich wel aan de ondergrond. Epyfitisch noemen ze dat.
 

Terug
Bovenaan