Rasbora Espei dood


T

Tommie1

Guest
4 weken geleden kocht ik 15 Rasbora Espei en 15 Rasbora Galaxy.
bij de Galaxy’s zag ik na 2 dagen al een visje dat weinig bewoog, en nog een dag later lag die dood op de bodem.

Bij de Espeis leek alles goed te gaan, moeilijk te tellen als ze mooi scholen. Vorige week toch eens goed proberen te tellen, maar ik kwam naar tot 11 of 12. Nooit een dode vis gezien of zelfs maar eentje dat het minder deed. Vandaag eentje die maar tegen de bovenkant bleef hangen, en daarnet dood. Niks verkeerd aan te zien, mooi op kleur. Er is er nog eentje die een witte vlek op zijn bek heeft, en een stuk slanker is dan de rest. Dat is de enige die uiterlijk iets fout vertoont.
Als deze ook hemelt, dan heb ik er nog maar 8...

Waterwaarden zitten goed, alle andere vissen (11 Sterbais, 3 Ancistrussen, een stel garnalen en 14 Galaxys) doen het prima. Wel nog last van draad en baardalg, en nu een dikke week bezig met EI. En tot mijn verwondering zag ik nog een superklein visje, ik vermoed een jonge Rasbora.

Wat kan er mis zijn?
 
Hoi, jammer zeg! Ik hoop dat het goed komt met de rest. Ik vind je aquarium er niet zo fris uit zien. Vinrot zie je vaak als er sprake is van slechte waterkwaliteit. Je past de EI methode toe, voeg je dan ook co2 toe? Je planten zullen zeker een opkikker krijgen van die nieuwe voedingstoffen. Wat doe je nu qua water verversen dan? Wat jij ziet heb ik ook bij mijn neon tetra's gehad toen ik een periode weinig tijd had voor mijn aquarium. Ze gingen om beurten hemelen, totdat ik beter ging zorgen voor het aquarium. Ik weet dat je passie hebt voor de hobby maar er gaat iets niet helemaal lekker nog.
 
Ik geef Co2 (groene dropchecker), en ik ververs 30% per week.
heb idd nog veel last van alg, maar dus nog maar één week bezig met EI.
Planten groeien wel goed, behalve de rode.
Licht gedurende 8 uur plus op en afbouw.

Echinadora staat vol pluizige algen, dat is een moeilijke om vanaf te geraken.
 
Ik geef Co2 (groene dropchecker), en ik ververs 30% per week.
heb idd nog veel last van alg, maar dus nog maar één week bezig met EI.
Planten groeien wel goed, behalve de rode.
Licht gedurende 8 uur plus op en afbouw.

Echinadora staat vol pluizige algen, dat is een moeilijke om vanaf te geraken.
Bij de EI methode raden ze 50% water verversen aan per week voor zover ik weet. Maar dat zal je zelf ongetwijfeld weten. Als ik je fotoboek zo bekijk draait je bak nu een week of 6. Als je water waarden goed zijn zou ik gewoon wat langer doorgaan met een vaste structuur in je onderhoud/verversen/voeding etc. Zodat de balans er geleidelijk aan in komt. Je vissen, cory's en ancistrussen zijn beste vervuilers. Ik heb het idee dat mijn ancistrus meer poept dan 9 serpae's. Dus je filter is ook nog bezig die belasting te verwerken ongetwijfeld. Ik zou zeggen keep it up!
 
Het is zo lastig om van afstand een inschatting te maken wat er mis is gegaan. Ik kan me wel een aantal zaken herinneren die wellicht hebben kunnen bijdragen.

- Je hebt hard water en gebruikt deels (of was het in ieder geval van plan) regenwater om dit te verzachten. Wellicht een verontreiniging in het regenwater?
- De opbouw van je visbestand is wat sneller gegaan dan ik zelf had gedaan. 11 corydoras, 10 slakken en 1 ancistrus tegelijk plaatsen (dat zou ik al niet doen) en dan een week later nog eens 30 scholen visjes toevoegen. Zelf ben ik hier altijd een stuk conservatiever in om het aquarium zich aan te laten passen aan de nieuwe bewoners. Minimaal 2 weken tussen toevoegingen en vaak nog langer. Dit is geen exacte wetenschap maar gewoon hoe ik het zelf altijd doe, er zullen genoeg mensen zijn die het hier niet mee eens zijn ;)
- Je hebt volgens mij ook wat problemen gehad met rottende en stinkende kegels die bedoelt waren voor bloem/plant decoratie. Wellicht heeft dit toch iets achter gelaten.
- Je hebt een tijd nitriet gemeten, kan erg schadelijk zijn voor de kleine rakkers.

Bovenstaande punten noem ik wel maar het blijft natuurlijk gissen.
Wat nu te doen? Bij dit soort uitval zou ik zelf een tijd niks meer toevoegen, over actieve kool gaan filteren en verder gewoon wekelijks 50% verversen. Indien je regenwater gebruikt, stop een simpel intern filter vol met actieve kool in je resevoir om eventuele verontreinigingen te verwijderen voordat je het als aquariumwater gaat gebruiken.
 
Vandaag weer eentje die aan het hemelen is....

Zelfs aan dat visje en aan de rest van mijn bestand is helemaal niks mis te zien. Alles zwemt vrolijk rond.
Om moedeloos van te worden.
 
Vandaag weer eentje die aan het hemelen is....

Zelfs aan dat visje en aan de rest van mijn bestand is helemaal niks mis te zien. Alles zwemt vrolijk rond.
Om moedeloos van te worden.
Je bak draait toch zo een 5 a 6 weken toch?
 
Zou het aan het voer kunnen liggen? (wat ik had met mijn garnalen) Het is allicht het proberen waard door eens je voerbeleid aan te passen
 
Ik merk dat die espeis weinig eten. De rest eet hetzelfde en heeft niks.
ga voorlopig alleen tabimin geven, dat zou toch goed spul moeten zijn.

ik heb wel nog een paar plukjes blauwalg gevonden in het mos. Dat is weg nu.
blauwalg en EI past toch niet...
Nitraat is er zeker voldoende.
 
Ik zou toch beetje afwisselend voeren.
Je kunt bv gevriesdroogde artemia proberen, worden ze hier blij van.
Zijn het nog jonge dieren?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch beetje afwisselend voeren.
Je kunt bv gevriesdroogde artemia proberen, worden ze hier blij van.
Zijn het nog jonge dieren?
Ik heb nog wat cyclops in de diepvries.

Ik heb deze visjes ca 4 weken geleden gekocht.
 
Wil toch even opmerken dat je alle reacties mbt te snel gaan en teveel vissen in 1x toevoegen compleet negeert. Lijkt me dat je nogal selectief zoekt naar 'de oplossing'..
 
Er is de laatste weken niks meer bijgekomen hoor.
En telkens als er vissen bij kwamen was de nitriet 0.

Als het water slecht was, dan zouden de garnalen toch moeten omvallen, en die doen het echt wel goed.
 
Er zijn nogal wat definities van slecht. Wat voor de ene vis fantastisch is, kan voor de ander dodelijk zijn - simpel voorbeeld is al temperatuur. Veel garnalen doen het prima bij kamertemperatuur, tropische vissen bijvoorbeeld niet. Alleen nitriet meten geeft niet voldoende uitsluitsel om te beoordelen of je water 'goed' of 'slecht' is.
 
Ik heb deze visjes ca 4 weken geleden gekocht.
Dat zegt me nog niks over de leeftijd :) Zelf poosje geleden behoorlijk jonge espei's gekocht. Twijfelde zelfs om ze te nemen want ze waren nog erg klein. Gelukkig goed gegaan en eten als een stel uitgehongerde nijlpaarden. Helemaal als je jonge vissen hebt lijkt het me vreemd dat ze weinig eten. Dieren in de groei moeten vaak juist goed eten.
 
Blauwalg is toch een teken dat er bacterieen leven die je liever niet heb. Je geef aan dat nitraat genoeg is. Wat is genoeg?

Visjes die dood gaan en niet willen eten is er iets niet pluis lijkt me. Als watertje niet is moet het wat anders wezen.

Plaats eens wat foto s van aquarium en wat close ups van bewoners?
 
Ik doseer volgens EI van Planted box (de kit met poeders).
Ik zal vanavond nog eens een paar foto's maken en in mijn topic zetten.
 
Ik heb geen verstand van planten en voeding etc. Maar teveel nitraat is natuurlijk ook niet goed dus vandaar de vraag hoeveel nitraat.

Er gebruiken veel de EI methode en geen last van blauw alg en dode vissen dus eens kijken naar de vissen en aquarium. Misschien zien andere iets wat jouw niet opvalt.
 
Ik heb geen verstand van planten en voeding etc. Maar teveel nitraat is natuurlijk ook niet goed dus vandaar de vraag hoeveel nitraat.

Er gebruiken veel de EI methode en geen last van blauw alg en dode vissen dus eens kijken naar de vissen en aquarium. Misschien zien andere iets wat jouw niet opvalt.
Kijk maar eens in mijn topic. Zo zag het er een week of 2 geleden uit. Het enige verschil is dat de algen een heel klein beetje minder zijn, maar de planten zijn wel goed opgeschoten.
 
Kijk maar eens in mijn topic. Zo zag het er een week of 2 geleden uit. Het enige verschil is dat de algen een heel klein beetje minder zijn, maar de planten zijn wel goed opgeschoten.

:sorry: Planten interesseren me niet. Ik heb geen groene vingers en mijn vissen ook niet. ;)
Ook zonder planten behoren visjes niet dood te gaan.

Tracht mee te denken aan oorzaak van je dode visje en wellicht is er een verband met de blauwalg.

Soms tref je een heel goed lopend aquarium en zijn je vissen ziek. Ziekte zal dan bestreden moeten worden en helaas soms ten koste van je planten.

Foto s van 2 weken geleden is niet up too date. Foto s van de zieke vissen en aquarium om dat moment handiger om mee te kijken.
 
Ik zal vanavond nog een foto posten.
Die blauwalg zat alleen in een pluk mos, in de rest van het aquarium kan ik dat niet vinden.

De visjes zijn vanaf het begin gaan uitvallen, ca 2 per week. Van 15 zit ik nu op 7.
Ik zie echt niks mis aan die vissen (ja één had een witte vlek op zijn neus). Ze zwemmen meestal goed rond in school, of ze zwemmen wat op en neer aan één kant.
De enige andere bakgenoten die ze wat stress zouden kunnen bezorgen zijn mijn Pareldanio's. Die vallen niet uit, en daar zitten de mannetjes af en toe wel de vrouwtjes door de bak te jagen.
De 3 ancistrussen kuisen rustig, de garnalen ook, en de Sterbai's rommelen rustig op de bodem.
 
Het gebeurt meer dat een bepaald soort ziek is/word. Er kan 1 ziek visje tussen hebben gezeten en tast de rest aan. Zwakker schakels gaan als eerste.

Meer dan de helft dood is echt niet goed volgens mij.

Is denk uitdaging om goede foto s te krijgen maar doe een poging. Meteen wat close ups van de collega s als het kan.

Misschien dat Willem 666 nog reageert, die heeft een tijd terug ook gedoe gehad met meen dezelfde visjes. Misschien weet hij nog iets wat opviel. Anders even PM sturen. Veel te vinden in off topic topic.
 
Misschien dat Willem 666 nog reageert, die heeft een tijd terug ook gedoe gehad met meen dezelfde visjes
Ik dacht dat dat de oto's waren?
Edit: even beetje opgezocht en paar van zijn paskai sukkelden ook een beetje maar weet niet of hier één van overleden is.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dat de oto's waren?
Edit: even beetje opgezocht en paar van zijn paskai sukkelden ook een beetje maar weet niet of hier één van overleden is.

OOh toch ander soort. Paskai/espei lijkt op elkaar :D Ik zie de foto s en namen en erg leuk maar blijft niet allemaal in me brein zitten.

Weet nog dat het hele kleine kleurrijke visjes waren. Heeft zijn mooie plantenbak toen een flinke klap gegeven met kuurtje maar visjes zijn in orde gekomen. Maar was een heel stabiel aquarium dus niet te zeggen dat TS zijn aquarium na korte tijd ook zo reageert.
 
Bij mij is precies hetzelfde overkomen met mijn Espei (https://aquaforum.nl/threads/nieuwe-200l-bak-aanbevolen-visbestand.164571/#post-2123086) . 4 overleden binnnen een week na aankomst, waarvan er 3 al sowieso wat zaten te happen vrijwel direct en eentje steeds ondersteboven kieperde. En ruim 4 week later leek het goed te gaan met de rest, maar is er weer eentje dood. Qua gedrag was er met die het 4 week hebben volgehouden helemaal niks te zien. Speels, eten goed, geen rare vlekken of iets te zien op lichaam, kleur goed.

Compleet raadsel. Ik wilde mijn Espei weer aanvullen, maar op dit moment denk ik dat ik niet meer Espei neem. Al weet ik nog steeds niet wat er aan de hand is. Ik heb verder (die er al langer in zitten) garnaaltjes en Kuhlii's, die allemaal leven en het langer hebben uitgehouden, waar ook niks aan te zien is verder.
 

Terug
Bovenaan