Red sea max 260e deluxe van ChristianVT


Ben je niet bang dat die pistolshrimp je bak aan gruzelementen helpt? (mits ik de goede voor ogen heb)
 
Ik heb een Amblyeleotris Yanoi, ooit heb ik overwogen om er een pistoolgarnaal voor aan te schaffen maar Dat werd me afgeraden omdat mijn bak te groot is. Kans dat ze elkaar nooit vinden (alhoewel ik dat betwijfel) en als ze elkaar vinden dan zou het kunnen dat ik ze nooit meer terug zie als ze aan de achterkant van het rif gaan wonen. Dus nu is het dat mysterieuze visje dat ik zo alle paar weken eens zie.

Doet de salarias dan niets naar de pitvis? Ook de lipvis samen met de mandarijn is me afgeraden omdat de lipvis te druk is.
 
Salarias en pitvis doen elkaar niks. Het zelfde geldt voor de lipvis. Mijn pitvis zwemt zijn eigen rondjes, het maakt hem geen bal uit wie er langs zwemt of wat ik doe. Gaat ook niet aan de kant voor mijn hand haha.

Het fijne aan mijn scape is dat het feitelijk uit 3 stukken bestaat. Links is 1 volledig stuk. Rechts bestaat uit 2 stukken wat halverwege in elkaar valt met een van die buisjes door de stenen. De scapes staan op een soort plaat die op de bodem glasplaat staat. Oftewel, de pistolshrimp kan graven wat hij wilt, hij zal altijd glas tegen komen en er kan niks omvallen :)
 
Mooie foto's gelukkig kunnen we de gramma loretto toch nog een beetje zien :) .
 
Ja hij heeft zijn eigen plekje waar die vrij territoriaal over is haha.

De vorige eigenaar heeft twee Pseudochromis fridmani in de bak gezet. Dat is wel echt aan afrader. Die zitten continu achter elkaar aan. Ze zien er gelukkig beide gezond uit en geen scheuren in vinnen of iets dergelijks. Feit is dat ik ze ook nooit uit de bak ga krijgen. Met het verhuizen van de bak bleven ze namelijk ook gewoon tussen het steen zitten toen het steen uit de bak werd getild. We waren nogal verbaast toen de bak nog maar voor 10% gevuld was en we geen vissen zagen... keken we in de bakken met het steen, kwamen ze daar tevoorschijn....
 
Heel even dacht ik dat het een gramma malacara was ipv fridmani :)
 
Vandaag naar de rifwachter in Hilversum gegaan om wat stekjes te ruilen tegen wat spullen die ik nodig had. Ik had me voorgenomen om geen koraal te kopen. Uiteraard is dat mislukt.... :D

Een prachtige lobophyllia en een stukje net acans meegenomen. Acans is de eerste keer voor mij dus ik ben heel benieuwd. Hopelijk kan ik vanavond of morgen wat mooie foto’s maken.
 
Foto’s zijn niet van de beste kwaliteit, vooral de lobophyllia staat op een lastige locatie voor een goede foto. De acans zijn roze in het midden, dit valt op de foto helaas een beetje weg tegen het rode.

D8E9AB40-3139-4DC5-A364-F1C79C168B74.jpeg

9032F416-FF33-48AB-84FD-ADBF36BAB80A.jpeg
 
Gister een waterwissel gedaan. Vandaag waterwaardes getest. Alles zag er weer goed uit :)

Vrijdag ook een kleine Tridacna Maxima (Doopvontschelp) gekocht. Hij zag er prachtig uit in de winkel. Bij mij lijkt hij het zwaar te hebben. Vooral de constante aandacht van de vissen wordt niet gewaardeerd. Hopelijk staat hij er morgen beter voor. Als er nog iemand tips heeft hoor ik het graag :)
 
aan een doopvontschelp ga ik me nog niet wagen, ze zijn wel heel mooi. Ze zullen ook wel een gewenningsperiode aan het water en licht hebben zeker.
 
Het probleem is vooral dat hij steeds aan de wandel gaat en dan van zijn platte steen loopt... dan ligt die dus op de zijkant of op zijn kop in het zand....
 
Ik heb even op Google gekeken want ik kende ze nog niet maar ze zijn wel erg mooi.
 
Vandaag lag de doopvont weer omver. Ik heb hem nu in de sump gezet omdat het licht hier sterker is dan op de bodem in mijn bak en er geen vissen/krabben/garnalen hem omver kunnen lopen/lastig vallen.

De doopvont ziet er slechter uit dan gister. Dit zou wel eens een dure miskoop geweest kunnen zijn :(
 
Het gaat helaas niet goed met de doopvont. Hij staat er slecht bij en gaat waarschijnlijk dood... de eigenaar heeft compensatie aangeboden mocht ik een nieuwe willen. Ik vind het maar een lastige keuze.... bijgevoegd een foto van twee dagen geleden toen ik dacht dat er nog een kans op overleven was.

C39BDBB4-F542-4673-9760-9BC449C06616.jpeg
 
Dat is balen en ja als ze echt zo lastig zijn dan zou ik me er niet weer aan wagen maar ja dat is persoonlijk.
 
Ja het vreemde is mijn acropora echinata (1 van de moeilijkere acropora) groeit dus de bak uit. De doopvontschelpen houden van het zelfde type water.

Het lastige met deze schelpen is ook dat als de voet beschadigd is, door welke manier dan ook, de schelp sowieso ten dode is opgeschreven. Er zit dus ook een geluksfactor bij die niet te controleren is...

Bijgevoegde foto’s van de acropora
117F5595-6296-424C-851E-ED02D0B09965.jpeg

4AEA5E4C-4B00-4663-8721-2E45AE05A696.jpeg
 
Soms kun je er niets van zeggen volgens mij en ik zie ook ondanks dat ik allemaal gemakkelijke koralen moet hebben dat de een het beter doet dan de ander.
En soms denk ik nou die groeit niet meer waarna hij opeens toch weer zichtbaar het beter doet.
 
Ik kon het toch niet laten en probeer een tweede schelp. Ik heb deze vandaag gehaald. De foto is van slechte kwaliteit maar hij ziet er een stuk beter uit dan de ander toen die de bak in ging. Hopelijk gaat dit wel beter :)

A391708F-75CA-4E0E-B333-6FA404234583.jpeg
 
Wat een plaatje! Hopelijk kan deze beter zijn draai vinden! Heb je m nu ook een andere plek gegeven?
 
Ja ik heb besloten hem dit keer in wat minder licht maar rustiger plekje te zetten. Zo’n schelp reageert enorm op veranderingen in licht, dus ook elke keer als er een vis over zwemt.... ik heb hem dit keer ook veeel langer laten overwennen. 3 uur zeg maar, in plaats van 25 mins wat ik normaal doe. Ik check normaal altijd de salinity van mijn bak en het koraal. Als dat minimaal verschilt, bijvoorbeeld 1.025 en 1.026 dan zie ik hier de meerwaarde niet van in. Wellicht dat daar de fout ligt... ik zal er waarschijnlijk nooit achter komen. Hopelijk gaat het dit keer goed :)
 
Laat ik vooropstellen dat ik nul verstand heb van een zeewater aquarium. Maar weet wel dat je soms ook echt pech hebt, dat ze al vrij zwak zijn door transport en dergelijke en dus al 1-0 achter staan. Maar geen risico’s nemen is altijd goed! Ik hoop dat hij heel oud mag worden in je bakkie!
 
Ik kon het toch niet laten en probeer een tweede schelp. Ik heb deze vandaag gehaald. De foto is van slechte kwaliteit maar hij ziet er een stuk beter uit dan de ander toen die de bak in ging. Hopelijk gaat dit wel beter :)

Bekijk bijlage 310660
hoe groot is zoiets eigenlijk?
 
Stoer dat je het meteen opnieuw ga proberen, ik denk dat ik het niet aangedurfd had.
Ik ben benieuwd naar een foto als hij mooi open staat.
 
hoe groot is zoiets eigenlijk?


Die van mij is klein, 5-6cm. Het zijn nogal prijzige schelpjes... de tridacna maxima blijft het kleinst en wordt uit eindelijk 35cm. Een 12 cm schelp is al 150 euro en 15 cm is 175 euro... niet meer grappig als dat dood gaat. Deze was 75, ook een dure gok naar mijn mening .
 
De tweede schelp is een groter succes. De schelp is niet bewogen en staat nog steeds op dezelfde plek. Ook staat de schelp verder open dan gister. Goed nieuws dus :) gisteravond nog wel mijn poetsgarnaal eruit gehaald. Die bleef maar over de schelp lopen. Tijd voor een weekje vakantie in de sump voor hem.

60EAFA41-B8EF-42D8-88B5-E8CB8C8838E7.jpeg
 
Top dat deze zo goed erbij staat en maar goed ook want met dat soort prijzen ben je anders zo failliet ;)


Dat ben je met deze hobby sowieso wel haha. Dit was wel de duurste aankoop ooit aan koraal. Alleen mijn gele dokter was duurder haha
 
Nou ik was vandaag bij de lfs en wilde ook een klein koraaltje meenemen maar een redelijk koraaltje is min 60 euro en ik schrok me rot. Had te maken met Corona en de verhoogde transportkosten. Die kosten waren voorheen 1,25 per kilo en nu al dik 13 euro. Dus ja de koralen zijn zover ik het bekijk flink duurder geworden de laatste maanden.
 
Vooral genoten van de foto's en de tekst niet veel van gelezen; maar prachtig! vooral de pitvis :smitten:
 
Nou ik was vandaag bij de lfs en wilde ook een klein koraaltje meenemen maar een redelijk koraaltje is min 60 euro en ik schrok me rot. Had te maken met Corona en de verhoogde transportkosten. Die kosten waren voorheen 1,25 per kilo en nu al dik 13 euro. Dus ja de koralen zijn zover ik het bekijk flink duurder geworden de laatste maanden.


Helpt natuurlijk niet mee dat ik mijn zeeaquarium pas sinds corona heb haha, ik heb dus minder vergelijkingsmateriaal.

Ik heb nog snel een gele dokter gekocht op het moment dat hawaii dicht ging. Was 105 euro waar hij vroeger 55 was. Inmiddels kosten de nakweek dokters 140... gaat nergens meer over. Begreep ook van de lfs dat zo’n oranje dwergkeizer (weet de latijnse naam even niet) van 65 euro twee jaar geleden naar nu 185 euro is gegaan... Dat is dus echt niet leuk meer. Toch maar van hobbyisten onderling kopen. Helaas is dat met lps koralen en doopvontenschelpen vaak lastig.
 
Zo, jij durft. Temeer omdat een stervende schelp een aanslag kan vormen op je waterwaarden.
Ik check normaal altijd de salinity van mijn bak en het koraal. Als dat minimaal verschilt, bijvoorbeeld 1.025 en 1.026 dan zie ik hier de meerwaarde niet van in. Wellicht dat daar de fout ligt...
nu ken ik niet veel van doopvondschelpen, ik heb me er niet over ingelezen omdat het nog enkele niveaus te hoog is voor mij, maar ik kan me voorstellen dat die nog wel andere waterwaarden belangrijk vind buiten saliniteit. Ik denk dan aan No3 en No4, Po4 misschien en Ca.
 
Zo, jij durft. Temeer omdat een stervende schelp een aanslag kan vormen op je waterwaarden.

Uiteraard heb ik vrijdag nog mijn waterwaardes gecheckt voordat ik een nieuwe heb gehaald. No3 was 3 ppm, fosfaat 0.09 ppm kh 9.5 Ca 450 en mg 1350.

Ik heb in augustus nog een ICP test gedaan om alles te laten checken. Alles was tuin perfect behalve idodine en manganese was wat laag. Dit ben ik heel minimaal gaan bij doseren sinds toen. Zeker omdat ik wekelijkse waterwissels doe vind ik dat er veel zekerheid zit dat de waterwaardes correct zijn :)

Daarnaast voer ik mijn koralen ook red sea AB+ en phytoplankton van colombo. Vooral dat laatste schijnt goed te zijn voor doopvontschelpen :)
 
We zijn nu 5 dagen verder sinds de aankoop van de tweede doopvontschelp. Ik durf te zeggen dat de tweede schelp wel een succes is. Hij staat volledig open. Helaas is de ware schoonheid lastig te vatten op de camera. Ze zijn namelijk het mooiste vanaf boven. Schuin van boven een foto maken door glas is lastig. Als ik het helemaal vanaf boven zou doen zou ik het licht blokkeren en trekt de schelp terug... een uitdaging dus... voor alsnog moeten jullie het dan maar met deze foto doen.

3AF89868-4112-4F5F-9F6E-384A2ECA5765.jpeg
 

Terug
Bovenaan