Red sea max 500S van babysnake


De bak draait als een tierelier, de waterwaardes beginnen zowat op plooi te komen en de koralen groeien als kool. Dus hebben we de koralen uit quarantaine maar toegevoegd, uiteraard na ze nog een dip gegeven te hebben.
Waterwaardes
Zoutgehalte 33°%
pH 8.2
Po4 0.12/0.18
KH 8.3
Ca 400
Mg 1200
NO2 0/0.25
NO3 5
KH doseer ik al en het word tijd om Ca te gaan doseren, om daarna ook aan Mg gaan denken.
_DSC0001.JPG
_DSC0004.JPG
_DSC0008.JPG
_DSC0009.JPG
_DSC0011.JPG
_DSC0013.JPG
 
Fraaie foto s Frans en was jij niet degene die Hydra had? Hoe heb je dat bestreden want ik lees dat de koralen in quarantaine waren.
 
Bedankt voor de complimenten
Fraaie foto s Frans en was jij niet degene die Hydra had? Hoe heb je dat bestreden want ik lees dat de koralen in quarantaine waren.
Hydra heb ik niet gehad, ik heb aiptasia welke ik bestrijd met aiptasia-x. Wekelijks dood ik een anemoontje of 2, wat me doet vermoeden dat ik ergens 1 over het hoofd zie.
 
14 dagen geleden nog eens een tritontest opgestuurd, vandaag het resultaat ontvangen. Om de bak op Triton te sturen is dat toch wel erg lang wachten en kom je altijd te laat met bijsturen zou ik denken.
De resultaten die ik meet komen goed overeen met de testresultaten, dat is positief. Ik heb echter enkele tekorten in elementen waar ik me nog niet in verdiept heb. Tijd voor de volgende stap zeker.
 
Een iodine oplossing kan je zeker toevoegen.
Vooral het boor tekort is toch een vreemde, boor is erg afhankelijk van PH, dus moeilijk om daar een vast antwoord op te geven, meestal vul je dat aan en heb je maanden genoeg, het is niet iets dat je veel gebruikt..

Om B aan te vullen kan je pure natriumtetraboraat kopen,. Of een flesje dsr b+

De salifert b test is echt rot, dus een bekende oplossing is aan te raden(2 groene vaatjes tegen elkaar vergelijken)
 
14 dagen geleden nog eens een tritontest opgestuurd, vandaag het resultaat ontvangen. Om de bak op Triton te sturen is dat toch wel erg lang wachten en kom je altijd te laat met bijsturen zou ik denken.

14 dagen is wel lang zeg. Gisteren heb ik zelf voor de eerste keer een triton test opgestuurd, ik ben erg benieuwd hoe lang die gaat duren. Ik hoop sneller dan 14 dagen.
 
Dat is lang wachten idd , meestal had ik het binnen de week terug .
En boron , regelmatig toevoegen , 2 wekelijks deed ik dat toch minstens .
 
De 31ste op de post gedaan en Gisterenavond de resultaten ontvangen. De vorige tests waren hier inderdaad sneller hier maar die zijn al wel enkele jaren geleden. Voor mij is het niet zo erg, het is vooral een controle op de waarden die ik zelf meet maar als je Triton stuurt dan is dat wel degelijk te lang. Inderdaad nu inlezen over ionide en boor.
 
De 31ste op de post gedaan en Gisterenavond de resultaten ontvangen. De vorige tests waren hier inderdaad sneller hier maar die zijn al wel enkele jaren geleden. Voor mij is het niet zo erg, het is vooral een controle op de waarden die ik zelf meet maar als je Triton stuurt dan is dat wel degelijk te lang. Inderdaad nu inlezen over ionide en boor.
Ik denk dat het komt omdat Belgie moeilijk te vinden was voor de postbezorger Frans:DD;)
 
De 31ste op de post gedaan en Gisterenavond de resultaten ontvangen. De vorige tests waren hier inderdaad sneller hier maar die zijn al wel enkele jaren geleden. Voor mij is het niet zo erg, het is vooral een controle op de waarden die ik zelf meet maar als je Triton stuurt dan is dat wel degelijk te lang. Inderdaad nu inlezen over ionide en boor.
Op een zondag ?😊
Ik deed ie altijd op post in een postpunt , niet gewoon in een brievenbus aan 't straat .
Zowel in nederland als in belgie verstuurd , dat maakte eigenlijk weinig verschil in tijd dat je moest wachten .
 
Op een zondag ?😊
Ik deed ie altijd op post in een postpunt , niet gewoon in een brievenbus aan 't straat .
Zowel in nederland als in belgie verstuurd , dat maakte eigenlijk weinig verschil in tijd dat je moest wachten .
Ik heb hem gewoon in de bus gestoken, mits genoeg postzegels zou dat hier geen verschil mogen uitmaken.
 
Stuur jij dit naar het nieuwe adres , dat deed ik dus niet , gewoon altijd naar het oude ...
 
Vandaag de producten van ams thuis gekregen. Er is me verteld dat de vloeistoffen van Triton en ams volgens de zelfde concentratie zijn, alleen is triton veel duurder dus zijn we aan het rekenen gegaan, om de dosis te bepalen moet dat toch sowieso.
Voor boron
Triton adviseert om 392ml toe te voegen over 9 dagen (8keer *46ml+1x24.15)
en een snelle berekening van mezelf voor ams
25ml/100l =+1mg/l ik moet meer dan 3mg/l omhoog dus
25*5*3=375ml/9dagen = 41.5ml/dag

voor iodine adviseert triton
4.6ml+0.95ml =5.55ml en dan een onderhoudsdosis van 0,55ml /dag
het was niet meetbaar en moet naar 30-90µg/l
ams zegt 0.1ml/100l=5µg/l
0,1x5x(30/5) =3ml (min)
0.1x5x(90/5)= 9ml (max)
0.1x5x(60/5)= 6ml wat die 5.55ml van Triton aanvaardbaar maakt.
 
Stuur jij dit naar het nieuwe adres , dat deed ik dus niet , gewoon altijd naar het oude ...
ik wist niet eens dat ze een nieuw adres hadden, de test lag hier al enkele jaren in de kast dus zal wel het oude adres geweest zijn
 
Kan schijnbaar geen kwaad, meer weet ik er ook nog niet van. Hij lijkt sterk op een Helena.
Update volgt nog, heb me terug aan de garnalen gewaagd.
 

Bijlagen

  • IMG_20210324_201508.jpg
    IMG_20210324_201508.jpg
    273.3 KB · Weergaven: 164

Terug
Bovenaan