Wat is er nieuw

Reef 120 van Gertbl

Hoe zit je met stroming rond de stenen? Meeste stenen liggen op de bodem en de scape in de onderste helft van het aquarium, en je stroming zit hoog en richting het wateroppervlak, krijg je geen ophoping van vuil tussen de stenen?

Qua stroming heb ik op zich redelijk wat stroming. Ik heb een Jecod slw10 bovenin staan, maar zit er wel aan te denken om een kleinere stromingspomp aan de linkerkant onderin te doen. Qua ophoping van vuil valt het eigenlijk best wel mee. Maar denk dat er onderin wel wat stroming erbij kan gebruiken.

Ik haalde zo n stromingspomp wekelijks met verversen even los van de magneet en richtte dan tussen de stenen op de bodem en dan komt losse troep wel omhoog.

Vandaag Zoanthus sp. Vietnam en Pachyclavularia violacea binnen gekregen. Na een bad met DipX uiteindelijk de bak in gedaan. Echter zie ik dat er toch een kleine krab mee is gekomen. Wel een mooie soort om te zien, maar enig idee welke soort het zou zijn?

Verder een ganzevoetje gespot in de bak.

IMG_8847.jpeg
IMG_8848.jpeg
APC_0085.jpeg
APC_0086.jpeg

Geen idee van het krabbetje Gert, maar volgens mij is de stelregel dat als het zwarte klauwen, puntige klauwen en/of harig is/heeft dat je hem beter kan verwijderen. Misschien kan je hem nog wat scherper op de foto krijgen als je hem zonder blauw licht buiten het aquarium in een mok ofzo kan fotograveren.

Ik herken hem zo niet en er zijn ook veel soorten. Het is in elk geval geen Mitrax zo te zien want die zie je ook erg veel.

Ik herken hem ook niet, wel een grappig beestje zo.

Geen idee van het krabbetje Gert, maar volgens mij is de stelregel dat als het zwarte klauwen, puntige klauwen en/of harig is/heeft dat je hem beter kan verwijderen. Misschien kan je hem nog wat scherper op de foto krijgen als je hem zonder blauw licht buiten het aquarium in een mok ofzo kan fotograveren.
Rode ogen zou vaak ook een verkeerd soort zijn

Krab heb ik voorlopig laten zitten, en houd het even in de gaten. De lijf zelf is meer wit, en de klauwen en poten meer roodachtig. Lijkt niet echt hele scherpe klauwen te hebben. Zat tussen de Zoanthus op het steen.

Verder merk ik dat de bak steeds beter begint te lopen. Algen gaan steeds meer weg, ook toedoen aan de zwarte zandslak en de heremiet kreeftjes. Daarnaast heb ik nu een overvloed aan copepods in de bak. Waterwaardes vandaag gemeten, en zijn mooi stabiel.

Binnenkort even op pad gaan voor de eerste vissoorten. Zat te denken aan Eviota soort of Trimma als eerste bewoners. Maar zal daar nog even naar gaan kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan