Dank voor alle antwoorden,
@eva1980 .
Wat betreft je filter.
Filter vul je dus, als ik het goed begrijp, met wat er standaard door juwel ook meegeleverd wordt? Dan krijg je als je dat standaard volgt een opbouw van eerst je filterpad (de witte), dan je nitraatfilter (de groene), en je koolstof (zwart), en daaronder een set met blauwe sponzen (fijnporig en grofporig). Het eerste deel van je filtering, waar het water binnen komt, bovenin zeg maar, vormt je mechanische filtering. De witte pad filtert alle grove zooi er uit, dat bovenste deel doet eigenlijk een beetje het voorwerk en haalt wat zooi er uit voordat je water doorsijpelt naar het blauwe sponsgedeelte. Die blauwe sponzen onderin zijn de sponzen waar o.a. je nitrificerende bacteriën zitten. Die wil je dus het liefste met rust laten. Als je deze vaak uit spoelt spoel je je bacteriekolonie ook een beetje weg. Waardoor het aantal bacteriën tijdelijk daalt, waardoor ze minder ammoniak en nitriet omzetten. Zoiets kan een piek opleveren.
Maar wat betreft je nitraat meet je nu een aardige waarde, en je nitriet is 0, dat betekent dat je filter iets om zet en je mag aannemen dat hij z'n werk op dit moment dus goed doet. Wanneer was je laatste verversing? Als dat al eventjes geleden is denk ik niet dat daar het probleem uit voort komt.
Je kan deze bak misschien in je normale aquarium hangen, zodat het water de omgevingstemperatuur vast houdt. Dan inderdaad regelmatig wat water verversen.
Wat die plek betreft. Ik weet niet goed wat dit zou kunnen zijn. Het is vrij plotseling ontstaan en verergerd. Mijn eerste gok zou daarom zijn een beschadiging, omdat het in korte tijd ineens opgedoken is, maar dan is de grote vraag, door wie, en aan wat.
Dat ze niet meer goed wil eten en aan het oppervlak hangt duidt dan weer meer op ziekte.
Ik weet niet of ik dit goed zie, maar staan haar schubjes iets uit?
@michelle1 weet veel over visziektes, misschien kan zij je meer vertellen.
Geen leuke situatie dit. Sterkte.