Wat is er nieuw

regenboogvisje: aangevallen of een ziekte?

eva1980

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2021
Leeftijd
46
1 van onze dames regenboogvisjes heeft een gekke plek aan de zijkant (zie foto's) Ook lijkt ze sneller te ademen dan de andere vissen en lijken de kieuwen rood.
Iemand een idee wat dit is? Kan ze zijn aangevallen of is dit een ziekte, en zo ja, besmettelijk? De foto waar de rode kieuw op te zien is is niet de kant waarop die donkere plek aan de zijkant zit.

Bijlagen

• ce13d172-035e-42a8-b0c8-3382d3bdcbbe.jpg
    ce13d172-035e-42a8-b0c8-3382d3bdcbbe.jpg
    71.8 KB · Weergaven: 132
  • fcae273a-5ef0-45f7-9cdd-5cbe9a0414b2.jpg
    fcae273a-5ef0-45f7-9cdd-5cbe9a0414b2.jpg
    55.3 KB · Weergaven: 132
  • 2e940286-ccb7-46aa-a1c0-d6952bb28bc5.jpg
    2e940286-ccb7-46aa-a1c0-d6952bb28bc5.jpg
    48.7 KB · Weergaven: 137
We hebben de vis even er uit gehaald. De zwarte vlek is echt een verdikking/bult. Wat moeten we doen? Kan dit besmettelijk zijn? Als ik google op ziektes bij melanotaenia praecox kom ik uit vis tbc.....dat hoop ik toch niet....we hebben ons aquarium pas 4 maanden, weinig ervaring dus. Moeten we de vis euthaniseren?

Oei, wat naar.

Ik vind het echt heel erg moeilijk te zien op je foto's hoe de bewuste plek er precies uit ziet.

Kun je iets vertellen over de bak waarin ze zwemt? Dat kan heel erg helpen om vast te stellen wat er aan de hand is. Nuttig is om te weten:
- Met wie ze zwemt
- In hoeveel liters
- Met wat voor filtering
- Wat je doet aan onderhoud (hoe vaak ververs je water, hoe is het met de waterkwaliteit, meet je dit, zo ja met wat, en wat komt daar uit)

Wat betreft het visje zelf:
- Hoe is haar gedrag? Zwemt ze normaal? Schrikachtig? Hangt ze aan de oppervlakte of in de uitstroom?
- Interacteert ze nog met soortgenoten?
- Hoe is de eetlust? En is er iets te zien aan de ontlasting?

Het is even een checklist, maar de antwoorden op deze vragen kunnen helpen om uit te sluiten of vast te stellen wat er aan de hand is.

VisTBC is erg zeldzaam heb ik begrepen.

Je hebt geschreven dat je de vis er nu uit gehaald hebt, waar zit ze nu in?

Vergeten te vragen. Hoe is het met de andere regenbogen? En sinds wanneer heeft deze dame symptomen?

Hai, ik probeer een betere foto te plaatsen. Ze heeft een zwarte bult aan 1 zijkant. Het is ons vandaag voor het eerst opgevallen, dus denk sinds vandaag. Ze zit in een 240 liter bak met 7 andere praecoxen, 5 otocinclus affinis, 8 corydoras, 5 trichocopdus sumatranus , 15 paracherondon axelrodi en 1 mikrogeophagus ramirezi.
Behalve de punt valt op dat ze zich afzondert van de rest en vooral aan de oppervlakte zwemt. Ze ziet er niet goed uit.
Op de nieuwe foto zie je een soort blaar zitten, dat is de plek die ik bedoel.

Bijlagen

• 9526bea9-00cf-41fb-b489-8fd0f71b4625.jpg
    9526bea9-00cf-41fb-b489-8fd0f71b4625.jpg
    103 KB · Weergaven: 129
Met de andere regenbogen gaat het goed. Nitriet is 0.

Dank voor de aanvullende info.
Heb je recent nog ammoniak gemeten? En wat meet je aan nitraat?

Kan het zijn dat het visje zich vast heeft gezwommen bij je heater?

Merk je agressie van een van je andere vissen jegens haar? Wordt ze wel eens opgejaagd?

Ik kan geen ammoniak meten, maar zoon is nu het nitraat meten.Afgelopen donderdag hebben we 1/3 ververst, dit doen we wekelijks omdat het aquarium pas 4 maanden staat. Ze is verder noiot opgejaagd voor zover weten. De heater zit in een interne koker waar ook het filter in zit, daar kan ze dus niet bij. Ontlastig is me niks aan opgevallen, ze heeft wel wat gegeten, zwom er niet naar toe, maar de korreltjes die haar kant op stroomden heeft ze gehad. Heb nog een foto toegevoegd waarop die ovale plek goed zichtbaar is.

Bijlagen

• b3e0cfcd-f177-4ac3-abec-f37a33955224.jpg
    b3e0cfcd-f177-4ac3-abec-f37a33955224.jpg
    43.2 KB · Weergaven: 117
Ze hangt veel aan de uitstroom en aan de oppervlakte, interacteert niet met soortgenoten, ze zit nu weer terug in de bak want we hebben geen quarantainebak helaas; hadden haar er even uitgehaald om goed te kunnen kijken. Toen zagen we dat het niet een vlek was maar echt een bult.

Mijn ervaring met de praecox is dat opjagen vooral leidt tot schade aan de staartjes. Het ziet er op de foto niet zo goed uit.

Filter is het filter dat bij de Juwel Rio 240 hoort en elke week verversen we 1/3 van het water. We hebben een koffertje waarmee we regelmatig No2 en No3 meten. Nitraat is 3 hoor ik nu van zoon.

o ja, wekelijks dus 1/3 verversen en elke week een nieuwe witte filterwat en de om de week spoelen we de blauwe sponzen uit in aquariumwater. De zwarte en groene nog nooit iets mee gedaan (na hier gelezen te hebben dat niet te moeten/hoeven doen).

Ik had ook zoiets met een praecox dame. Zelfde verschijnselen. Zwarte vlek met bult. Aan het oppervlak zwemmen. Snel naar lucht happen. Ik zou toch even bij de Xenos een plastic bakje halen. Dan kan ze toch in quarantaine. Als het inderdaad vis TBC is dan is het besmettelijk. Zou zonde zijn als er nog meer aangestoken worden.

We hebben een klein bakje waar ze in kan, een kweekbak, denk 5 liter. Kan ze daar in zonder filter? drijfplantje erbij en dan dagelijks water verversen? Maar heb geen heater extra, dus hoe houd ik dat op temerpatuur? zou morgen wel een heater kunnen halen, essentiele winkels zijn open.

Ik had ook zoiets met een praecox dame. Zelfde verschijnselen. Zwarte vlek met bult. Aan het oppervlak zwemmen. Snel naar lucht happen. Ik zou toch even bij de Xenos een plastic bakje halen. Dan kan ze toch in quarantaine. Als het inderdaad vis TBC is dan is het besmettelijk. Zou zonde zijn als er nog meer aangestoken worden.
Hoe is het afgelopen met jouw dame?

Wij hebben uiteindelijk euthanasie gedaan. Ze at niet meer goed en we hadden ook niet echt een idee over hoe het te behandelen.

ja, daar neigt mijn man ook naar, ik vind het lastig want als het iets onschuldigs is en weer over gaat dan vind ik dat wel naar...

Dank voor alle antwoorden, @eva1980 .

Wat betreft je filter.
Filter vul je dus, als ik het goed begrijp, met wat er standaard door juwel ook meegeleverd wordt? Dan krijg je als je dat standaard volgt een opbouw van eerst je filterpad (de witte), dan je nitraatfilter (de groene), en je koolstof (zwart), en daaronder een set met blauwe sponzen (fijnporig en grofporig). Het eerste deel van je filtering, waar het water binnen komt, bovenin zeg maar, vormt je mechanische filtering. De witte pad filtert alle grove zooi er uit, dat bovenste deel doet eigenlijk een beetje het voorwerk en haalt wat zooi er uit voordat je water doorsijpelt naar het blauwe sponsgedeelte. Die blauwe sponzen onderin zijn de sponzen waar o.a. je nitrificerende bacteriën zitten. Die wil je dus het liefste met rust laten. Als je deze vaak uit spoelt spoel je je bacteriekolonie ook een beetje weg. Waardoor het aantal bacteriën tijdelijk daalt, waardoor ze minder ammoniak en nitriet omzetten. Zoiets kan een piek opleveren.
Maar wat betreft je nitraat meet je nu een aardige waarde, en je nitriet is 0, dat betekent dat je filter iets om zet en je mag aannemen dat hij z'n werk op dit moment dus goed doet. Wanneer was je laatste verversing? Als dat al eventjes geleden is denk ik niet dat daar het probleem uit voort komt.

Maar heb geen heater extra, dus hoe houd ik dat op temerpatuur?
Je kan deze bak misschien in je normale aquarium hangen, zodat het water de omgevingstemperatuur vast houdt. Dan inderdaad regelmatig wat water verversen.

Wat die plek betreft. Ik weet niet goed wat dit zou kunnen zijn. Het is vrij plotseling ontstaan en verergerd. Mijn eerste gok zou daarom zijn een beschadiging, omdat het in korte tijd ineens opgedoken is, maar dan is de grote vraag, door wie, en aan wat.
Dat ze niet meer goed wil eten en aan het oppervlak hangt duidt dan weer meer op ziekte.
Ik weet niet of ik dit goed zie, maar staan haar schubjes iets uit?

@michelle1 weet veel over visziektes, misschien kan zij je meer vertellen.

Geen leuke situatie dit. Sterkte.

Dan voor de tip! We hebben de kweekbak in het aquarium gehangen, dan blijft het water in elk geval op temperatuur.Gaan morgen sowieso naar aquariumspeciaalzaak hier en dan nemen we haar even mee; hopelijk kunnen zij zien wat er aan de hand is. Zou ze aangevallen kunnen zijn door het antennebaarsje? Dit mannetje heeft 2x een antennebaarsvrouwtje zo opgejaagd dat die binnen 24 uur dood waren; dus na 2 pogingen besloten dat hij het enige antennebaarsje blijft. Ik heb een foto toegevoegd van de vis in de kweekbak

Bijlagen

• 90588d43-9843-45c7-87fa-7f68021b092e.jpg
    90588d43-9843-45c7-87fa-7f68021b092e.jpg
    89.8 KB · Weergaven: 122
Ik zie trouwens niet dat haar schubben "uit staan', maar ik vind het ook lastig te beoordelen.

Dank voor alle antwoorden, @eva1980 .

Wat betreft je filter.
Filter vul je dus, als ik het goed begrijp, met wat er standaard door juwel ook meegeleverd wordt? Dan krijg je als je dat standaard volgt een opbouw van eerst je filterpad (de witte), dan je nitraatfilter (de groene), en je koolstof (zwart), en daaronder een set met blauwe sponzen (fijnporig en grofporig). Het eerste deel van je filtering, waar het water binnen komt, bovenin zeg maar, vormt je mechanische filtering. De witte pad filtert alle grove zooi er uit, dat bovenste deel doet eigenlijk een beetje het voorwerk en haalt wat zooi er uit voordat je water doorsijpelt naar het blauwe sponsgedeelte. Die blauwe sponzen onderin zijn de sponzen waar o.a. je nitrificerende bacteriën zitten. Die wil je dus het liefste met rust laten. Als je deze vaak uit spoelt spoel je je bacteriekolonie ook een beetje weg. Waardoor het aantal bacteriën tijdelijk daalt, waardoor ze minder ammoniak en nitriet omzetten. Zoiets kan een piek opleveren.
Maar wat betreft je nitraat meet je nu een aardige waarde, en je nitriet is 0, dat betekent dat je filter iets om zet en je mag aannemen dat hij z'n werk op dit moment dus goed doet. Wanneer was je laatste verversing? Als dat al eventjes geleden is denk ik niet dat daar het probleem uit voort komt.

Je kan deze bak misschien in je normale aquarium hangen, zodat het water de omgevingstemperatuur vast houdt. Dan inderdaad regelmatig wat water verversen.

Wat die plek betreft. Ik weet niet goed wat dit zou kunnen zijn. Het is vrij plotseling ontstaan en verergerd. Mijn eerste gok zou daarom zijn een beschadiging, omdat het in korte tijd ineens opgedoken is, maar dan is de grote vraag, door wie, en aan wat.
Dat ze niet meer goed wil eten en aan het oppervlak hangt duidt dan weer meer op ziekte.
Ik weet niet of ik dit goed zie, maar staan haar schubjes iets uit?

@michelle1 weet veel over visziektes, misschien kan zij je meer vertellen.

Geen leuke situatie dit. Sterkte.
Wat betreft het filter: klopt, en we hebben er cirax bij gedaan in zo'n leeg component. Laatste verversering van het water was afgelopen donderdag. Laatste keer dat de blauwe filter spons (1 per keer) is afgespoeld is 2 weken geleden.

Kan het zijn dat ze tegen de heater is aangezwommen?

Kan het zijn dat ze tegen de heater is aangezwommen?
nee want de heater zit in een ingebouwd omhusel waar ook de filter in zit

• Leuk
Waarderingen: Thdo
Ben benieuwd of ze de nacht overleefd; in elk geval nu dus in quarantaine. En morgen naar de aquariumzaak. Dank voor alle reacties.

Ik kan dit niet plaatsen als een "vis ziekte"

Vis die boven in hangt en graag bij uitlaat vertoeft kan een teken zijn van kieuw problemen. Kieuwproblemen kunnen door meerdere oorzaken ontstaan. Ze gaan in de stroming hangen omdat dit verlichting breng aan de kieuwen die daar door stromen.

De bult kan een wondje zijn die is geinfecteerd of een onder "schubs" tumor. Zwarte plekken op vis (die er niet horen) is vaak geen goed teken. Necrose.

Het een kan natuurlijk ook met het ander samenhangen. Tumor die ergens op organen drukt waardoor vis moeite heeft met ademen. Geinfecteerde wond waar bacterieen mee gemoeid zijn. Kieuwworm. Teveel eigenlijk om een gok te wagen. Een afstrijkje maken kan wellicht wat duidelijkheid brengen maar zal ook nog vrij moeilijk zijn omdat zwakke vis nu eenmaal meer ellende aantrekt..

Medicatie in deze is ook wat moeilijk gezien zijn ademhalingsproblemen.

Ik begrijp dat je hoop op een felsje dit en volgende week zwemt hij weer vrolijk rond maar ik ben bang dat dit het niet gaat worden.

Succes met de afwegingen en wellicht moeilijke keuze.

Dank je. De vlek leek eerst zwart maar is nu lichter. Sinds ze in de kweekbak zit zwemt ze niet meer aan de oppervlakte. Ik laat morgen weten wat de aquarium zaak zei.

Ik zou proberen om het visje nu wat rust te geven, en zo min mogelijk stress.
Stress is een amplifier. Het verlaagt de weerstand, waardoor wat er ook bij je vis speelt, ruimte krijgt om een groter probleem te worden.
Daarom weet ik niet of je er verstandig aan doet om haar naar de winkel te brengen voor een consult. Zo'n transport brengt aardig wat stress mee voor het visje. Dat is iets wat niet bevorderlijk is voor haar gezondheid, het kan misschien net dat zetje teveel zijn. Misschien is het een optie om een filmpje te maken en dat in de LFS te laten zien of het hen te mailen? Als er dan nog steeds onduidelijkheid is kan je de overweging om haar te transporteren alsnog maken.

Wat betreft je filter. Je mat nu een nitraatwaarde van 30mg/l, heb ik dat goed? Dat is iets aan de hogere kant, als vers water een gehalte van 10mg/l heeft, en er donderdag voor 30% vers in gegaan is, en dat eens per week is. Dan is je nitraat mogelijk op dinsdag of woensdag te hoog. Een keertje is niet erg, als het structureel is kan dat minder gunstig uit pakken. Een na te streven waarde ligt zo op 25mg/l. Het kan wijs zijn om nu vanwege je mankerende vis morgen een extra ververssing te doen (dan zou ik zelf minstens 50% doen), just to be sure, en dan de komende dagen even bijhouden hoe snel dat nitraat op telt.

Ik hoop op heel veel beterschap voor je vis, heel veel succes, en 🤞

Dank je! Goede tip van het filmpje, dat gaan we doen en dan laten we de vis thuis. Is een verversing van 50% niet nadelig voor de bacteriën? Normaal testen we het nitraat niet, enkel het nitriet.

Hoe is het vandaag met het visje? Is de plek aan de zijkant veranderd?

Wat de bacteriën betreft, nee, dat kan geen kwaad. Je nuttige bacteriën wonen in je filtermedia. Dus je sponzen, in de biofilm die zich in je aquarium vormt. Meer vers water heeft twee voordelen. Als eerste dat wat er nog zit aan afvalstoffen die niet door je filter zijn omgezet, extra worden verdund. Als tweede dat wat er aan andere ongewenste entiteiten in het water zit (denk aan dingen als parasieten) met meer vers water ook worden verdund. Vers water kan dus helpen om deze twee dingen wat in te dammen. Bij sterk vervuilende vissoorten (die veel uitstoten waardoor je een hogere omzet hebt naar nitriet en dan naar nitraat) wordt juist heel erg veel en vaak water ververst, denk aan twee keer per week 50% vers water voor een bak van 200L met drie of vier sluiers er in.
Je moet het zo zien: je filter regelt de omzet van ammoniak naar nitriet, en nitriet naar nitraat. Dat nitraat is een restproduct wat uiteindelijk uit die filterfabriek komt rollen, en als je die nitraat vervolgens niet distribueert, dan bouwt er zich op een dag een berg nitraat op naast je fabriek 😉. Nitraat is een belangrijke bron voor planten, die gebruiken dat om te groeien. Het overige nitraat moet je dus afromen door middel van waterwissels, of op een andere manier kwijt zien te raken.

Man wilde visje toch meenemen naar de lfs. Hij is daar nu en ik krijg net telefoontje dat ze geeuthaniseerd wordt😢
LFS adviseerde dit, kan een bacterie zijn of ze kan tegen het hout zijn gezwommen, dat weten ze niet, maar ze is al zo verzwakt dat ze dus adviseren te euthaniseren.
We gaan straks en 50 procent waterwissel doen en hopen dat het bij dit ene visje blijft...

Ach wat verdrietig. Sterkte. Het is beter dat ze niet langer lijdt dan nodig, maar het is gewoon verdrietig.

Ja, voelt niet goed, maar is waarschijnlijk wel beter voor het visje

We hebben haar met behulp van kruidnagelolie geëutaniseerd. Voelt zo klote. Net 50% waterwissel gedaan en nu kunnen we niks anders dan hopen dat het niks besmettelijks was. Dank voor alle reacties!

😢. Ik duim heel erg voor jullie.

Bij mij hadden de andere regenboogjes verder geen last en de symptomen waren vergelijkbaar. Laten we er het beste van hopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan