Wat is er nieuw

Remcovoortman's Rio 180

Het langvinnige mannetje jaagt af en toe het kortvinnige mannetje weg.
Daarom wil ik het kortvinnnige mannetje wel weg doen maar ik denk niet dat ik makkelijk van hem af kom vanwege zijn korte vinnen.

Heb momenteel extreem veel blauwalg in de bak. OP het hout, de planten, de bodem en de ruiten.
Heb alle drijfplanten er al uit gehaald omdat die compleet onder zaten.

Ja, heb vanochtend de bak helemaal afgeplakt met vuilniszakken.
Nu maar hopen dat het werkt en dat de planten er niet al te veel onder lijden.

De bak:
IMG_20160208_141827_zpsvbz4tiop.jpg

Die magneet ruitendingen zijn toch nog ergens goed voor. Ik gebruik momenteel 3 setjes, 2 daarvan om catappa bladeren te laten zinken en de derde om de kalender op z'n plek te houden.[size](die gaat natuurlijk weer weg als de vuilniszakken weg gaan)[/size]

Ja, ik hoop dat het weg is donderdagochtend als ik de vuilniszakken weer weghaal.
Had er vanmorgen even achter gegluurd en het verschrompeld gewoon.

Dat is een goed bericht Remco.
Maar wat dan altijd de vraag blijft wat ga je doen om een volgende "aanval" te voorkomen?

remcovoortman zei:
Ja, ik hoop dat het weg is donderdagochtend als ik de vuilniszakken weer weghaal.
Had er vanmorgen even achter gegluurd en het verschrompeld gewoon.

Ja tegen duisternis kan het niet zo goed.
Misschien overbodig om te vragen maar heb je ook geprobeerd om wat aan de oorzaak te doen?
Zal balen zijn als het direct weer de kop opsteekt na het uitpakken.

EDIT-pfff,lezen is ook een vak 😉
Zie dat Ton daar al een opmerking over heeft gemaakt,sorry.

Ik denk gewoon hopen dat het niet terugkomt. Het kwam ook opeens terwijl ik niks aan de bak veranderd had.
TonHageraats zei:
Dat is een goed bericht Remco.
Maar wat dan altijd de vraag blijft wat ga je doen om een volgende "aanval" te voorkomen?

Ja, de waterwaardes lijken mij goed en er was geen rottend materiaal aanwezig in de bak. (Nu wel, er zijn een paar planten gesneuveld door de verduistering. Maar ga dat vandaag weghalen en water verversen.)
Seabait zei:
Ja tegen duisternis kan het niet zo goed.
Misschien overbodig om te vragen maar heb je ook geprobeerd om wat aan de oorzaak te doen?
Zal balen zijn als het direct weer de kop opsteekt na het uitpakken.

Bedankt. De totaalfoto is al wel een beetje verouderd maar er is niet zo veel veranderd.
benvo zei:
Je hebt een erg mooie bak, Remco! Complimenten!

Groet,
Ben.

Nog niet weg. Maar ik ga de vuilniszakken vandaag toch maar weghalen, water verversen, nog wat blauwalg wegzuigen en de dode planten weghalen.
benvo zei:
Benieuwd hoe het nu gaat met je alg problemen?

Groet,
Ben.

Foto-update. :foto:
De blauwalg is zo goed als weg, de laatste kleine beetjes trekken nu weg 😀 .
een aantal planten hebben het helaas niet gehaald dus ik ga binnenkort maar weer eens nieuwe bestellen.
Verder zijn er een aantal visjes bijgekomen(sommigen weten dit al). Namelijk 9x Poecilocharax weitzmani. heb ze al een paar weken(gelijk gekocht met de Cacatuoides vrouwtjes) maar had nog geen goede foto's. dus bij deze.
Poecilocharax weitzmani:
DSC05931_zps2ojmyzwv.jpg

DSC05911_zpssepqc6ff.jpg

Is een beetje een mislukte foto maar hier zijn 2 mannen aan het pronken:
DSC05915_zpssda0e9q0.jpg

L010a
DSC05878_zpslzi4gz7j.jpg

DSC05918_zpsjg6efibi.jpg

Apistogramma cacatuoides:
DSC05905_zpsiim7bczm.jpg

DSC05887_zpssmpjlhym.jpg

DSC05886_zpsgurammm2.jpg

L201:
DSC05893_zpsckowfjbb.jpg

HN slaat goed aan:
DSC05874_zpskcxtytil.jpg

Heb er ook 7 logeetjes in, 6x Hara jerdoni en 1x Dario dario:
DSC05860_zpsz3z5y7cp.jpg

Omdat er een aantal planten zijn gesneuveld tijdens het afplakken heb ik er weer een aantal bij APO gekocht. dit zijn,
1x Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
1x Hydrocotyle leucocephala (braziliaans klimop)
1x Cabomba aquatica (Ik weet nog niet zeker of deze in deze bak komt. Misschien een paar stengels)
1x Sagittaria subulata
1x Echinodorus tricolor
1x Echinodorus vesuvius

Heb een aantal nieuwe vissen gehaald, waaronder 2 Cacatuoides vrouwtjes waarvan 1 wildvang. Wat een prachtig visje is het eigenlijk. Niet te vergelijken met de Double/triple red. Ze zijn nog wat schuw dus ik zal later wat foto's plaatsen, ook van de bak in zijn geheel. Is weer wat veranderd. Maar 1 van mijn L010a's vond het leuk om het zand bij de planten waar de klei zit om te ploegen. Dus er zweeft wat stof rond.

Blauwalg.
De hele bak zit onder...
De waterwaardes zijn niet zoals ik ze wil, veel te hoog voor deze vissen...
En 1 van de Echinodorussen word opgegeten...
Gaat niet echt goed dus :stom:
Maar hier een foto van de bak met de led uit(hier viel de blauwalg nog mee).
IMG_20160319_131946_zpsfyggqxt8.jpg

Fozzy zei:
Balen zeg. Succes met bestrijden.
Dankje.
Was gisteren bezig met het wegzuigen van het blauwalg. Gaat dat apparaatje jammergenoeg ook opeens kapot. Was een duur ding en ga dus ook geen nieuwe kopen.

SmartDuck zei:
Remco, nog steeds last van blauwalgen?
Mij heeft o.a. deze informatie mij vaak geholpen om het probleem te vinden...
http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm

Blauwalgen hebben meestal te maken met een te hoog nitraat gehalte, te veel afvalstoffen
Misschien zit er in je zandbodem iets wat aan het rotten is?

Ik lees op die pagina dit:
Omgekeerd, weinig nitraat cq. veel fosfor, is de kans groot dat u blauwe algen gaat kweken

Dat is juist een te laag nitraat gehalte. Blauwalg zie je denk ik meer bij te hoge belasting van je bak. Zelf heb ik met de EI nitraat en fosfaatwaarden van 30/3 gemiddeld.
Ik zou veel verversen en de alg met de hand blijven weghalen.
De bodem controleren kan ook vaak geen kwaad.

blauwalg komt niet gelijk door een tehoog nitraat gehalte of teveel po4, maar de verhouding tussen beide. veel nitraat en bijna geen po4 -> blauwalg, en andersom.

Aan de waterwaardes te zien zal het denk ik komen door het lage no3 gehalte.
_20160405_174926_zpsyk1csssh.jpg

Blauwalg komt voornamelijk door een verkeerde balans waarbij er te weinig nitraat of te veel fosfaat is. Andersom (teveel nitraat en weinig fosfaat) zorgt juist voor een groei van groene algen.

Een paar foto's gemaakt, waaronder ook een foto van 2 van mijn 4 wildvang Mikrogeophagus ramirezi.
DSC05966_zpsrjeg7kzi.jpg

DSC05959_zpslewuj84w.jpg

DSC05965_zpsrddzotgh.jpg

DSC05946_zps0hzhwlcl.jpg

DSC05954_zpse522oxai.jpg

DSC05960_zpsrbnbzwax.jpg

Dat was het.

Mooie foto's maak je van je vissen,die van de marmerbijlzalm vind ik wel knap gedaan.
jammer van de blauwalg, vervelend dat dat steeds maar weer terug komt. Aan jou waterwaardes zie ik niet dat je po4 kunt meten, je zou er een los zetje van kunnen kopen.
Dan kun je de verhouding tussen no3 en po4 ook in de gaten houden.

I.i.g gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie dag/avond van.

groeten Albert

Prachtige foto's van geweldige vissen.
En gelijk gefeliciteerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan