RGB kleuren in de Helialux van Juwel


Q

Qantas

Guest
Ik werk nu al een tijdje met de Juwel Helialux + controller maar heb hier toch een vraag over.
Hoe of wat doen de verschillende kleuren bij de plantengroei?
Ik weet dat alle kleuren belangrijk zijn voor de groei, maar wat is er belangrijker dan de andere kleur?

Alvast bedankt!
 
Screenshot_2020-09-10 Waarvoor blauw ledlicht in mijn aquarium.png
 
Ik heb hier ook de Helialux.
Op de dag gebruik ik het meeste wit en rood.
Voor de nacht een klein beetje blauw.
Groen gebruik ik minder omdat dan alles zo heel groen ziet.
Ook draagt groen volgens mij niet zoveel bij voor de planten.

B4F538E4-C590-47D8-B30D-A5C024D7C96D.jpeg
 
Speciale aquariumverlichting is meer oranje dan wit? Que?? Wat een onzin.

Goed, ik gooi de knuppel wel nogmaals in 't hoenderhok: de kleur die wij zien zegt NIETS over de kleur die planten zien. De kleur die wij zien is enkel en alleen leuk om af te stemmen in je interieur / naar je eigen smaak. Voor planten is het van belang dat ze het volledige kleurenspectrum krijgen. Het spectrum dat je lamp geeft hoort aangegeven te zijn op de verpakking van je unit; kijk daar dus naar als je gaat shoppen.
 
Bekijk bijlage 307275 ik gebruik deze instelling
Die lijken behoorlijk op elkaar :D
Ik heb die van mij pas een beetje terug geschroefd omdat ik er een extra ledlamp achter heb gehangen.
Mijn achtergrond planten groeide altijd erg met de toppen naar voren, wat ik niet mooi vind.
Dit komt omdat de Helialux eigenlijk te smal is voor de breedte van het aquarium.
 
Speciale aquariumverlichting is meer oranje dan wit? Que?? Wat een onzin.

Goed, ik gooi de knuppel wel nogmaals in 't hoenderhok: de kleur die wij zien zegt NIETS over de kleur die planten zien. De kleur die wij zien is enkel en alleen leuk om af te stemmen in je interieur / naar je eigen smaak. Voor planten is het van belang dat ze het volledige kleurenspectrum krijgen. Het spectrum dat je lamp geeft hoort aangegeven te zijn op de verpakking van je unit; kijk daar dus naar als je gaat shoppen.
ik ben geen expert in verlichting ik heb dat stukje geplaatst omdat ze daarin zeggen dat blauw voor breedte groei zorgt en rood voor de hoogte groei , en de vraag was was wat de verschillende kleuren voor de plantengroei deden
 
Speciale aquariumverlichting is meer oranje dan wit? Que?? Wat een onzin.

Goed, ik gooi de knuppel wel nogmaals in 't hoenderhok: de kleur die wij zien zegt NIETS over de kleur die planten zien. De kleur die wij zien is enkel en alleen leuk om af te stemmen in je interieur / naar je eigen smaak. Voor planten is het van belang dat ze het volledige kleurenspectrum krijgen. Het spectrum dat je lamp geeft hoort aangegeven te zijn op de verpakking van je unit; kijk daar dus naar als je gaat shoppen.

De knuppel is in het hoenderhok !

Helaas helaas... planten reageren niet op het volle licht spectrum om te groeien anders zouden er ook geen Growlights ontwikkeld zijn voor Tuinbouw en planten kwekerijen o.a Dennerile zelf waar de meeste planten in je Aquarium vandaan komen.
Voor aquaria moet het ook voor ons oog mooi zijn dus werken ze met CRI waarde en geen optimale PUR en PAR waarde anders ben je het licht boven je bak snel zat !
Voor aquaria is al vanaf vroeger bekent dat veel blauw algen kunnen triggeren en planten het best doen op verlichting met meer rood aandeel en klein deel blauw..niet omdat de kleur indeling 100% groeirendement opleverd maar ook voor onze ogen beter toont.
Led zoals gewoon wit van kwaliteit geeft ook blauw maar ook deel rood, maar veel planten halen meer energie uit het rode deel daarom voegen bij sommige fabrikanten nog extra rode leds toe of blauwe om juist in dit spectrum gedeelte wat de planten benutten extra PAR te halen + je kan zelf je eigen smaak instellen wat het mooiste voor jouw ogen is.

De oude T8 TL-buizen van Philips kleur 830 en 840 haalde een CRI van 89% en groeirendement van 92% en jawel onder andere merken bekent als Warmwhite en Coolwhite combinatie..
Dus waarom zou het nu 30jaar later anders zijn als met het led spectrum of zijn planten ineens licht anders gaan zien en geëvolueerd in het aquarium?
Het enigste wat met led wordt bereikt is meer licht opbrengst versus verbruik en dat geld ook voor led growlights in de tuinbouw en (water) planten kwelerijen verder zal het aandeel met dit soort leds Blauw en rood zijn om een hoge PAR en PUR te halen net als vroeger met hogedruk (sodium)natriumlampen en kwikdamp lampen.
En er zijn weinig fabrikanten die PUR en PAR opgeven bij aquarium ledverlichting enkel wattage en lumen per Watt met een mooie afbeelding van het lichtspectrum wat het zou uitstralen.. maar geeft geen cijfers over groeirendement in de praktijk.
 
Laatst bewerkt:
De knuppel is in het hoenderhok !
(verhaal)
Mooi verhaal, maar weerspreekt nog niet wat ik aangaf. Hogere CRI betekent meer natuurgetrouw licht, dus meer van het kleurenspectrum in de lamp (anders gezegd; je beaamt wat ik zei). CRI-waarde wordt bepaalt door te kijken in welke mate 8 kleuren in de lichtbron aanwezig zijn. Da's 1 deel voor een goede lamp.
Hogere PAR betekent betere fotosynthese.

Je vergelijking met tuinbouw en kwekerijen gaat maar deels op (alleen vwb spectrum), de factor van water en hoe dat licht breekt neem je niet mee en wat dat dus van een lamp voor boven een aquarium vraagt mist dan automatisch ook.

Dat oude TL-buizen een prima resultaat behaalden, staat ongetwijfeld buiten kijf - maar dat heeft nul komma nul te maken met 'warmwhite of coolwhite'. De Kelvinwaarde betekent helemaal niks voor de impact op fotosynthese in een aquarium.
 
Het is heel simpel. Lichtkleur is niet zo belangrijk voor planten. Het gaat om de hoeveelheid licht. De plant absorbeert het licht maar intern (in de plant) wordt al het licht gewoon afgehandeld als gelijkwaardig. Een foton is een foton.
Je zou het dus zelfs als een soort trechter kunnen zien, zo wordt het wetenschappelijk ook vaak weergegeven. Verschillende pigmenten absorberend verschillende kleuren licht (het brede deel van de trechter) maar uiteindelijk wordt het energetisch gezien allemaal omgezet door de 'fotosystemen' PSII en PSI, zij zijn dan het smalle deel van de trechter.

Wel is het belangrijk dat de plant niet slechts 100% 1 kleur licht krijgt zoals blauw of rood. Dan kan zijn ritme in de war raken omdat hij zonsondergang en zonsopgang dan niet goed meer kan detecteren. Maar dit komt in de praktijk bij aquarium niet voor. Dergelijke effecten zijn er alleen als je de plant volledig afschermt van invallend licht. In een donkere loods dus.

Bedenk dat het verder vooral marketingpraat is allemaal. het oogt natuurlijk heel fancy als er 'extra speciale kleuren' worden toegevoegd die 'optimaal' zouden zijn voor de planten, maar het is gewoon klinkklare onzin en valt wetenschappelijk niet te onderbouwen.
 
Dus als ik het goed begrijp is de samenstelling van de kleur helemaal niet van belang voor een plant en is het meer voor ons oog vaak van belang?
Ik heb altijd begrepen dat met veel blauw je een wat meer gedrongen groei krijgt dan met veel rood. Athans zo heb ik het begrepen van de site van Easy Life.
 
Dat is hoe ik het zie en hoe mijn wetenschappercollega's het zagen toen ik nog aan de Wageningen Universiteit werkte.
Voor de hoeveelheid groei maakt het niet uit.
maar je hebt wel gelijk dat er 'biologische' effecten optreden zoals gedrongen groei en langere stengels bijvoorbeeld bij bepaalde lichtkleuren
Maar dan heb je het over bijvoorbeeld 70% rood of 70% blauw licht. Vrij extreem dus. Niemand heeft dit in zijn aquarium. In de plantenteelt wordt dit effect juist specifiek toegepast om bijvoorbeeld mooie volle bossen bloemen te krijgen, maar ook om het bloeimoment naar voren of naar achteren te halen.

Easylife zegt het volgens mij ook goed: die effecten ga je zijn bij gebruik van 'alleen blauw' of 'alleen rood'.

De meeste mensen hebben als basis 'gewoon' wit met hier en daar wat aanvulling met blauw/rood. En dan krijg je dus normale groei.
 
Laatst bewerkt:
Het is heel simpel. Lichtkleur is niet zo belangrijk voor planten. Het gaat om de hoeveelheid licht. De plant absorbeert het licht maar intern (in de plant) wordt al het licht gewoon afgehandeld als gelijkwaardig. Een foton is een foton.
Je zou het dus zelfs als een soort trechter kunnen zien, zo wordt het wetenschappelijk ook vaak weergegeven. Verschillende pigmenten absorberend verschillende kleuren licht (het brede deel van de trechter) maar uiteindelijk wordt het energetisch gezien allemaal omgezet door de 'fotosystemen' PSII en PSI, zij zijn dan het smalle deel van de trechter.

Wel is het belangrijk dat de plant niet slechts 100% 1 kleur licht krijgt zoals blauw of rood. Dan kan zijn ritme in de war raken omdat hij zonsondergang en zonsopgang dan niet goed meer kan detecteren. Maar dit komt in de praktijk bij aquarium niet voor. Dergelijke effecten zijn er alleen als je de plant volledig afschermt van invallend licht. In een donkere loods dus.

Bedenk dat het verder vooral marketingpraat is allemaal. het oogt natuurlijk heel fancy als er 'extra speciale kleuren' worden toegevoegd die 'optimaal' zouden zijn voor de planten, maar het is gewoon klinkklare onzin en valt wetenschappelijk niet te onderbouwen.
owwnee... hier komt het filmpje dat kleuren does matters voor planten dus ook kelvin waarde of zullen we dan maar een bleu ocean led voor zee-aquaria boven een planten bak gaan hangen..als dan het toch niks uit maakt.
Dus kom nu nog maar eens dat kelvin en spectrum niets uitmaakt want waterplanten groeien het zelfde als elke plant en benutten vrijwel het zelfde lichtspectrum




 
owwnee... hier komt het filmpje dat kleuren does matters voor planten dus ook kelvin waarde of zullen we dan maar een bleu ocean led voor zee-aquaria boven een planten bak gaan hangen..als dan het toch niks uit maakt.
Dus kom nu nog maar eens dat kelvin en spectrum niets uitmaakt want waterplanten groeien het zelfde als elke plant en benutten vrijwel het zelfde lichtspectrum

Misschien moet je wel z'n hele bericht lezen ipv gaan cherry picken?

Wel is het belangrijk dat de plant niet slechts 100% 1 kleur licht krijgt zoals blauw of rood. Dan kan zijn ritme in de war raken omdat hij zonsondergang en zonsopgang dan niet goed meer kan detecteren. Maar dit komt in de praktijk bij aquarium niet voor. Dergelijke effecten zijn er alleen als je de plant volledig afschermt van invallend licht. In een donkere loods dus.
 
Misschien moet je wel z'n hele bericht lezen ipv gaan cherry picken?

Er worden in een filmpje toch ook bleu/red/white op planten gebruikt dus hoezo cherry picken of heb ik het enkel over enkele kleur gehad als opmerking ?
Spectrum en kelvinwaarde heb ik gezegt. of bepaald kelvin niet de kleurtoon met aandeel blauw of juist meer rood zodat een lichtbron een bepaalde kleurcode heeft of hoe wij ook het licht ervaren.dus waar haal jij dat dan vandaan dat ik het over enkele kleuren heb gehad zoals enkel rood of blauw ?
Hij zegt het toch duidelijk

> Het is heel simpel. Lichtkleur is niet zo belangrijk voor planten. Het gaat om de hoeveelheid licht. De plant absorbeert het licht maar intern (in de plant) wordt al het licht gewoon afgehandeld als gelijkwaardig. Een foton is een foton.
> Wel is het belangrijk dat de plant niet slechts 100% 1 kleur licht krijgt zoals blauw of rood

Nee daarom is kleuren mengen die planten zien ook niet het gehele spectrum maar een samensteling van het deel van het lichtspectrum en kleur does matter en niet enkel intensiteit van een foton want dat heet PAR en wat de plant benut heet PUR
 
Laatst bewerkt:
Je kunt prima zee-aquariumlampen boven een plantenbak hangen, als het maar niet volledig blauw licht is.
Lichtkleur is niet relevant voor groeisnelheid van planten. Wetenschap is daar gewoon duidelijk over.
Dat er allerlei leken zijn die leuke youtubefilmpjes maken, verandert dat niet.

Dit goed interpreteren is ook écht niet makkelijk hoor, daarvoor moet je echt goed in de boeken duiken en weten waar je het over hebt. Zelfs sommige collegawetenschappers maken bepaalde fouten op dit vlak omdat ze wat minder thuis zijn in hoe het energetisch werkt in een plant.
 
Wat een gezelligheid hier ;)
Haak ik ook nog even in.
Elk soort plant heeft zijn eigen wensen.
Ik kom net uit een heerlijk warme kas waar we orchideeen telen.
Ook hier hangt led, met een speciaal licht-recept van Philips.
Dit is weer totaal anders dan bijvoorbeeld voor tomaten planten.
Maar als je deze led kleuren boven je bak hangt is het niet om aan te zien.
Daarom is meestal de basis kleur wit, maar wit bestaat eigenlijk niet.
Het een mengsel uit alle andere kleuren, waar eigenlijk veel planten al baat bij hebben.
Het ene merk kan er wat meer rood of blauw bij doen, maar de plant gebruikt zijn eigen spectrum.
 
Dus resumerend (en ga ik er vanuit dat jullie allemaal een soort gelijk hebben):

Dan is het leuke van die Helialux dus vooral dat je kunt doen wat jij mooi vind qua kleur en sterkte, maar vooral niet te veel, en zeker niet te weinig
dus plantengroei in de gaten houden en op alg letten..

Ik had vroeger zo'n violet T5 achter en een Amazon voor (beetje oranje/rode gloed) van ik geloof Sera, dus zoiets zou ik kunnen maken ?
 
Je kunt prima zee-aquariumlampen boven een plantenbak hangen, als het maar niet volledig blauw licht is.
Lichtkleur is niet relevant voor groeisnelheid van planten.

Hier mis ik denk ik iets. Je zegt dat de lichtkleur niet relevant is maar in de zin erboven zeg je dat alleen blauw niet goed is. Maar als de lichtkleur niet relevant is dan maakt alleen blauw toch ook niet uit of zie ik dat verkeerd?
 
In onze bakken gebruiken wij veelal wit licht. Maar wat is wit licht eigenlijk. We kennen denk allemaal wel het proefje dat we vroeger ook school al zagen, lichtbreking door een prisma. Je zag letterlijk alle kleuren van de regenboog. Wit licht is dan ook een optelsom van alle kleuren licht. De term wit licht is misschien ook niet helemaal terecht want in dat witte licht kennen wij variaties. Er is "wit" dat een wat gelige uitstraling heeft ook wel warm wit genoemd. Daar tegenover staat een heel heldere witte kleur, koel wit dus. In die warm witte kleur zit naar verhouding wat meer rood terwijl je in de koel witte kleur meer blauw in het spectrum ziet. In deze "witte" kleuren zijn allerlei variaties mogelijk die uitgedrukt worden in een kleurtemperatuur waarde, te weten Kelvin. (Ook wel in Mired, een miljoenste deel van Kelvin, maar dat wordt in ons geval niet gebruikt) Eigenlijk is de duiding kleurtemperatuur een afgeleide van een warmteschaal, trouwens.
In de TL wereld gebruikten wij destijds vaak een mengeling van lampen, de 830 met een ietwat gelige uitstraling, zo'n 3000 kelvin en een 865, helder en fel wit, 6500 Kelvin. Dat gaf een gemiddelde van zo rond de 5000 Kelvin. En die kleurwaarde wordt ook aangegeven voor het daglicht. In mijn bak heb ik drie JMB ledbalken waar ik ook die kleurwaarde nastreef. Mijn planten varen er wel bij.
 
Dat is hoe ik het zie en hoe mijn wetenschappercollega's het zagen toen ik nog aan de Wageningen Universiteit werkte.
Voor de hoeveelheid groei maakt het niet uit.
maar je hebt wel gelijk dat er 'biologische' effecten optreden zoals gedrongen groei en langere stengels bijvoorbeeld bij bepaalde lichtkleuren
Maar dan heb je het over bijvoorbeeld 70% rood of 70% blauw licht. Vrij extreem dus. Niemand heeft dit in zijn aquarium. In de plantenteelt wordt dit effect juist specifiek toegepast om bijvoorbeeld mooie volle bossen bloemen te krijgen, maar ook om het bloeimoment naar voren of naar achteren te halen.

Easylife zegt het volgens mij ook goed: die effecten ga je zijn bij gebruik van 'alleen blauw' of 'alleen rood'.

De meeste mensen hebben als basis 'gewoon' wit met hier en daar wat aanvulling met blauw/rood. En dan krijg je dus normale groei.
precies aleen dan heb je ook nog mensen die zeggen dat sommige led meer effecient zijn dan andere hoe zit dat dan? ik heb zelf goed kopen breed stralers led met wit licht 20 wat echt gevoel alles onder kan groeien voor 10 euro
 
Efficiëntie heeft te maken hoe veel energie je erin moet stopen en hoeveel bruikbaar licht er voor de plant ui komt.
Bij een breedstraler (het woord zegt het al), zal er verlies zijn om een deel van het licht de plant niet bereikt.
Ook zal niet het volledige spectrum van wit lichtvoor de plant bruikbaar zijn.
Als je de plant alleen het licht geeft wat het nodig heeft, hoef je geen energie in de overige kleuren te steken.
Dat is ook de reden dat de led-verlichting in kassen niet wit is (met name rood/blauw), je hoeft dan geen energie in groen licht te steken.
Elke Kilowatt die je kan besparen is er een. Daarom een speciaal licht-recept per type plant.
 
Efficiëntie heeft te maken hoe veel energie je erin moet stopen en hoeveel bruikbaar licht er voor de plant ui komt.
Bij een breedstraler (het woord zegt het al), zal er verlies zijn om een deel van het licht de plant niet bereikt.
Ook zal niet het volledige spectrum van wit lichtvoor de plant bruikbaar zijn.
Als je de plant alleen het licht geeft wat het nodig heeft, hoef je geen energie in de overige kleuren te steken.
Dat is ook de reden dat de led-verlichting in kassen niet wit is (met name rood/blauw), je hoeft dan geen energie in groen licht te steken.
Elke Kilowatt die je kan besparen is er een. Daarom een speciaal licht-recept per type plant.
In onze bakken moet er rekening gehouden worden met een "waterbreking factor". Zo heeft rood een lange golflengte welke dus sneller verspreid wordt dan het korte golf licht dat blauw is. Je kan dus niet 'zomaar" de kassen vergelijken met onze bakken. Ook al niet omdat wij er ook nog naar willen kijken...
 
precies aleen dan heb je ook nog mensen die zeggen dat sommige led meer effecient zijn dan andere hoe zit dat dan? ik heb zelf goed kopen breed stralers led met wit licht 20 wat echt gevoel alles onder kan groeien voor 10 euro
Ja dat van die efficientere LEDs klopt. Ze worden steeds beter. Dus geven steeds meer licht (en minder warmte) terwijl we ze dezelfde hoeveelheid energie(elektra) geven.
Dat is zeker iets om naar te kijken. Wel zijn die vaak weer een stuk duurder, dus dan wordt het een kostenafweging.
 
Laatst bewerkt:
Efficiëntie heeft te maken hoe veel energie je erin moet stopen en hoeveel bruikbaar licht er voor de plant ui komt.
Bij een breedstraler (het woord zegt het al), zal er verlies zijn om een deel van het licht de plant niet bereikt.
Ook zal niet het volledige spectrum van wit lichtvoor de plant bruikbaar zijn.
Als je de plant alleen het licht geeft wat het nodig heeft, hoef je geen energie in de overige kleuren te steken.
Dat is ook de reden dat de led-verlichting in kassen niet wit is (met name rood/blauw), je hoeft dan geen energie in groen licht te steken.
Elke Kilowatt die je kan besparen is er een. Daarom een speciaal licht-recept per type plant.

Als aanvulling daarop:
Rood licht maken kost het minste energie en is dus het goedkoopst voor kwekers die kunstlicht willen gebruiken.
Echter krijg je bij 100% rood licht mogelijk bijverschijnselen of ongewenste vorm qua groeien. Dat heeft er mee te maken dat de plant geen duidelijk dag-nacht ritme meer heeft want dit bepaalt de plant deels op basis van de lichtkleur.
Daarom wordt meestal een paar procent blauw licht toegevoegd. Blauw licht is duurder qua energie.

En het grappige is dus dat na absorptie door de pigmenten 1 foton rood licht en 1 foto blauw licht voor een plant exact hetzelfde zijn. Hij kan het zelfs niet onderscheiden. Een plant rekent in fotons en dan speelt kleur geen rol meer. Alleen kost een blauwe foton ons dus meer elektriciteit.

Maar goed daarmee zeg je dus dat de lichtkleur wel degelijk relevant is volgens mij.
Nou volgens mij gaat dit meer om het minimaliseren van de energiekosten zonder gebreksverschijnselen te krijgen bij de planten. En dan blijkt dus vaak dat goedkoop rood licht aangevuld met een beetje blauw, het goedkoopst is zonder negatieve effecten voor de groei en het uiterlijk van de planten.

Hier mis ik denk ik iets. Je zegt dat de lichtkleur niet relevant is maar in de zin erboven zeg je dat alleen blauw niet goed is. Maar als de lichtkleur niet relevant is dan maakt alleen blauw toch ook niet uit of zie ik dat verkeerd?
Nou meestal zeg ik 'de lichtkleur is niet relevant voor de plantengroei' en zeg ik daar altijd bij 'maar je moet niet 100% blauw of rood licht gebruiken'. Dat is dus min of meer de enige uitzondering. Het ligt zelfs nog complexer. Als je 100% rood licht gebruikt dan kan 1 uurtje blauw licht per dag er al voor zorgen dat je tóch normale groei krijgt. De plant heeft maar héél ietsje nodig. Maar dit is allemaal totaal niet relevant voor binnen de aquariumhobby.

Wetende dat een aquariaan nóóit 100% rood of 100% blauw zal nemen, speelt lichtkleur voor aquariumhouden gewoon geen rol in praktische zin.
 
Laatst bewerkt:
In onze bakken moet er rekening gehouden worden met een "waterbreking factor". Zo heeft rood een lange golflengte welke dus sneller verspreid wordt dan het korte golf licht dat blauw is. Je kan dus niet 'zomaar" de kassen vergelijken met onze bakken. Ook al niet omdat wij er ook nog naar willen kijken...

Dus... zal een lichtbron met een warme tint ofwel wat meer rood aandeel beter zijn voor onze planten in het aquarium wat vroeger al in de praktijk al 100x boven een aquariums is bewezen met het groeirendement van nog het oude T8 en T5 TL-buizen tijdperk dat planten beter groeien en ook sneller met meer rood aandeel en kleiner aandeel blauw. (de gelige watertint dat warmte en romantische uitstraalde)
En het is wel wel een beetje appels en peren verglijken met tuinbouw en planten en de licht behoefte per gewas type, maar er is wel duidelijk in de filmpjes te zien welk effect licht heeft op een plant.
En waarom kwam Dennerile dan met een T5 tl-buis die special plants werd genoemd ? yup Kelvinwaarde 3000K groot deel rood en klein deel blauw, deze heb ik jaren boven mijn aquaria's gehad en betere groei kon je echt niet krijgen voor Led zijn intreden deed.
De dennerile special plants is dan ook vrijwel indentiek aan de Philips T8 830 en je raad het al hij was 3000Kelvin :deal:
Dus mooie discussie maar ik vind dat kennis die vroeger is opgebouwd aan het vergaan is en te veel wordt geleund op roepen van fabrikanten in plaats van zelf eens te durven te expirimiteren met type verlichting op een aquarium.
 
Maar goed daarmee zeg je dus dat de lichtkleur wel degelijk relevant is volgens mij.
Ja, een groot deel van het witte licht is onbruikbaar voor de plant.

Je kan dus niet 'zomaar" de kassen vergelijken met onze bakken.
Dat doe ik ook niet, maar het zijn beide gesloten teeltsystemen.
En groen licht gaat niet veel toevoegen voor een plant, ook niet in het aquarium.

Rood licht maken kost het minste energie en is dus het goedkoopst
Het gaat er niet om dat rood het goedkoopst is. Je wilt alleen energie verbruiken voor het licht wat je nodig hebt.
Plantgroei staat voorop.

Voor de mensen die benieuwd zijn over wat voor armaturen we het hebben hier een link.
Een stukje hieruit:
Het juiste licht op het juiste moment, op de juiste plaats.
Verschillende planten hebben verschillende lichtbehoeften. Philips heeft een groot aanbod aan 'lichtrecepten', speciale combinaties van lichtspectrum, intensiteit, timing, uniformiteit en positionering, ontwikkeld na vele jaren samenwerking met tuinders, universiteiten en onderzoeksinstellingen. Deze lichtrecepten maken het mogelijk om te sturen op specifieke plantkenmerken zoals compactheid, kleurintensiteit en scheutontwikkeling, wat leidt tot een optimale gewasopbrengst en -kwaliteit. De production modules worden geleverd in vier spectrale versies: DR/B, DR/B/FR, DR/W, DR/W/FR.

Diep rood (DR) is het meest efficiënt voor fotosynthese, vegetatieve reproductie en het stimuleren van scheutgroei
Blauw (B) heeft positieve effecten op de compactheid en het afharden
Wit (W) werklicht/volledig spectrum
Verrood (FR) heeft een positief effect op generatieve eigenschappen, bloemvorming en wortelontwikkeling
 
Ja, een groot deel van het witte licht is onbruikbaar voor de plant.
Uiteraard, maar de standaard witte ledlampen die de consument koopt, daarvan is vrijwel alles door de plant te gebruiken.

Het gaat er niet om dat rood het goedkoopst is. Je wilt alleen energie verbruiken voor het licht wat je nodig hebt.
Plantgroei staat voorop.
Dat komt toch op hetzelfde neer, alleen jij redeneert vanuit de andere kant (vanuit de klant van Philips, als ondernemer) ;-)

De tekst van Philips is grotendeels marketing, maar op zich netjes en duidelijk verwoord.
Er zijn voor groei van gewassen zeker voordelen van de verschillende kleuren. Denk ook aan diepte van penetratie in de gewassen en sturen op stengellengte, en het bloeimoment.

Binnen de aquariumhobby is het niet tot nauwelijks relevant.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zelf trouwens wel een leuk gedachtenexperiment vind:
Mijn ledverlichting bestaat deels uit voor ons onzichtbaar licht (zeer diep rood). voor ons ziet het eruit alsof het licht uit staat maar de plant absorbeert het gewoon. Ze krijgen daar overigens veel klachten over omdat sommige klanten denken dat de lamp kapot is haha :DD
Maar stel nu dat ik 100% die verlichting zou hebben. Dan is mijn aquarium voor ons dus compleet donker, terwijl de planten wel kunnen groeien. Ik vind dat een bizar idee!!

Ook een mooi verdienmodel natuurlijk: defecte led bars verkopen en beweren dat het gewoon werkt, maar dat wij het alleen niet kunnen zien. :LOL:

Uit de veelgestelde vragen op hun website:
1599849683600.png



En groen licht gaat niet veel toevoegen voor een plant, ook niet in het aquarium.
En toch heeft ook groen licht een specifieke toepassing. Omdat het zo slecht geabsorbeerd wordt is het in staat om heel diep in de plantenbossen te penetreren. Voor sommige planten is dat wenselijk.
Zelf heb ik veel onderzoek gedaan naar fotosynthese met groen licht. De conclusie was dat je bij gebruik van hoge lichtintensiteiten (zoals zonlicht) de hoogste biomassagroei haalt met groen licht. Dit was 1 van de uitkomsten van mijn eigen proefschift :)
Let op: ik zeg specifiek: als je gebonden bent aan zonlicht en dus aan zeer intens licht, dán kan groen licht de hoogste groei opleveren en rood en blauw juist het laagst.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard, maar de standaard witte ledlampen die de consument koopt, daarvan is vrijwel alles door de plant te gebruiken.


Dat komt toch op hetzelfde neer, alleen jij redeneert vanuit de andere kant (vanuit de klant van Philips, als ondernemer) ;-)

De tekst van Philips is grotendeels marketing, maar op zich netjes en duidelijk verwoord.
Er zijn voor groei van gewassen zeker voordelen van de verschillende kleuren. Denk ook aan diepte van penetratie in de gewassen en sturen op stengellengte, en het bloeimoment.

Binnen de aquariumhobby is het niet tot nauwelijks relevant.

Bloei periode is zeker niet relevant in het aquarium tenzij je een paludarium opzet maar groei en wortel vorming is wel relevant in een aquarium Sterke groei is meer opname van afvalstoffen uit het water > beter voor vissen > beter voor de zuurstof productie in het water > betere dichtheid van beplanting en scheut vorming > betere kleur zoals rode planten > stimuleren van wortel vorming in het substraat.
Dus het is zeker wel relevant als je probeerd de beste groei rendement uit je verlichting te halen bij aquarium planten om het beste aanzicht van planten pracht te verkrijgen.
En daar worden geen showbakken mee bedoeld die ten toon worden gesteld op beurzen.. die wijken enorm af wat op lange termijn niet echt gaat werken in je woonkamer..zoals fosfaat op 5 met nitraat op 60 en de betse lichtbron zodat plantenn eruit spingen met kleuren en frisheid..die bakken staan maar enkele dagen of een week.
 
Bloei periode is zeker niet relevant in het aquarium tenzij je een paludarium opzet maar groei en wortel vorming is wel relevant in een aquarium Sterke groei is meer opname van afvalstoffen uit het water > beter voor vissen > beter voor de zuurstof productie in het water > betere dichtheid van beplanting en scheut vorming > betere kleur zoals rode planten > stimuleren van wortel vorming in het substraat.
Dus het is zeker wel relevant als je probeerd de beste groei rendement uit je verlichting te halen bij aquarium planten om het beste aanzicht van planten pracht te verkrijgen.
En daar worden geen showbakken mee bedoeld die ten toon worden gesteld op beurzen.. die wijken enorm af wat op lange termijn niet echt gaat werken in je woonkamer..zoals fosfaat op 5 met nitraat op 60 en de betse lichtbron zodat plantenn eruit spingen met kleuren en frisheid..die bakken staan maar enkele dagen of een week.

Zeker, maar dan ga je er zo maar vanuit dat 'diep rood licht zorgt voor beter wortelvorming' waar is. Dat betwijfel ik. Of in ieder geval, denk niet dat dit in algemene zin geclaimd kan worden.
Wat daar ook mee bedoeld kan worden (ik heb het niet gecheckt!) is bijvoorbeeld dat zaden beter ontkiemen en sneller/beter wortelen. Het wil niet per se zeggen dat een willekeurige plant beter wortels ontwikkelt.
Voor aquarium heeft het dan geen enkele meerwaarde.

Het gaat vaak om de details en nuance. Marketing en wetenschap zijn vaak geen goede combinatie.
 
@trinakria 730 nm is wel serieus ver rood idd, Ik heb 660 nm (hyperred noemt osram die) dat is nog wel duidelijk zichtbaar rood licht, Ik heb eens iets gelezen over Phytochromen die vooral gevoelig zijn voor golflengtes rond 660 en 720 en planten daarmee vertellen of ze bijv overschaduwd worden en een belangrijke rol speelt bij de interne klok, zowel tijd van de dag als seizoenen. In de tuinbouw kan daarmee het ontspruiten bloeien en andere seizoensgebonden gedrag gestimuleerd of geremd worden. Heb je het idee dat het invloed op je aquariumplanten? Meer lengtegroei bijv?


Voor het aquarium le(d)t ik eigenlijk op twee dingen lichtopbrengst (meestal weergegeven in lumen, soms ook umol/s e.d) en kleurechtheid (CRI) hoe hoger hoe beter.

intensiteit is vooral bepalend voor hoe goed planten het doen kwa overleven groeien etc.
Kleurechtheid is optisch belangrijk want hogere kleurechtheid geeft natuurgetrouwer de kleuren van je planten en vissen weer. En hoge kleurechtheid duidt op een volledig spectrum en dus licht dat lijkt op zonlicht en uiteindelijk is elke plant gemaakt om onder het licht van de zon te groeien.


Voor de zelfbouwers van ledverlichting is dit een leuke site. Je kunt er verschillende leds mengen en dan kijken hoe het spectrum zich verhoudt tot de lichtgevoeligheid van Chlorofyl a en b en carotenen. wat de totale lichtopbrengst is kleurtemperatuur, kleurechtheid etc.
 
Zeker, maar dan ga je er zo maar vanuit dat 'diep rood licht zorgt voor beter wortelvorming' waar is. Dat betwijfel ik. Of in ieder geval, denk niet dat dit in algemene zin geclaimd kan worden.
Wat daar ook mee bedoeld kan worden (ik heb het niet gecheckt!) is bijvoorbeeld dat zaden beter ontkiemen en sneller/beter wortelen. Het wil niet per se zeggen dat een willekeurige plant beter wortels ontwikkelt.
Voor aquarium heeft het dan geen enkele meerwaarde.

Het gaat vaak om de details en nuance. Marketing en wetenschap zijn vaak geen goede combinatie.
Nee doe zelf maar eens de test... neem als voorbeeld Hydrofilia stricta of affenis/siamesis zet deze onder een grote blauw aandeel buis of led.. en dan in een ander bak met groot rood aandeel..wedden dat hij met meer rood aandeel veel groter wortels en scheuten gaat maken en sneller de oppervlakte gaat bereiken.
Amazone amazonicus of Bleri of Ozelot green of red/red flame vertoont de zelfde groei eigenschappen met veel blauw of veel rood aandeel.
Hydrofila polysperma (belgies groen) bij veel blauw aandeel ziet hij fris groen maar maak weinig lucht wortels aan en vertakt weinig tot matig op zij scheuten r..met meer rood aandeel worden de toppen dieper van kleur tot paars/rood achtig en maakt duidelijk veel meer zij scheuten aan over de lengte van de steel + hij geeft ook meer wortel dichtheid in en vlak bij het substraat op zoek naar extra voeding en verankering.
Dus al die verhalen over wetenschap... beste wetenschap is zelf uit proberen in je eigen aquarium..leuk en spannend en heel leerzaam dat theorie heel vaak echt niet op gaat in de praktijk als het om deze hobby gaat ondanks dat planten onderzoekers soms met andere beweringen komen.
Daarom leunen mensen teveel op verhalen van fabrikanten en markerting.. net zoiets als de media van nu als de media het zegt is het waar en klopt het ook altijd en daardoor laten mensen zich leiden door aannamens terwijl iedereen ind e hobby zelf de praktijk test kan doen met zijn aquarium verlichting en het effect ervan op je planten.
Maar dat doen veel mensen niet omdat wat ik al noemde teveel leunen op fabrikanten verhalen en marketing.
 

Terug
Bovenaan