Nee ik merk niets. Heb het ook niet heel bewust gekocht. 1 op de 12 leds van 1 van mijn balken heeft zo'n 730nm led. Dus op het totaal is het denk ik 0,3% van min totale licht ofzo. Maar vond het wel grappig dat het onzichtbaar is.@trinakria 730 nm is wel serieus ver rood idd, Ik heb 660 nm (hyperred noemt osram die) dat is nog wel duidelijk zichtbaar rood licht, Ik heb eens iets gelezen over Phytochromen die vooral gevoelig zijn voor golflengtes rond 660 en 720 en planten daarmee vertellen of ze bijv overschaduwd worden en een belangrijke rol speelt bij de interne klok, zowel tijd van de dag als seizoenen. In de tuinbouw kan daarmee het ontspruiten bloeien en andere seizoensgebonden gedrag gestimuleerd of geremd worden. Heb je het idee dat het invloed op je aquariumplanten? Meer lengtegroei bijv?
Ik heb ook geen vergelijking (zelfde bak zonder 730nm licht) dus kan er niets over zeggen. Ik zie het als marketing en hecht er zelf geen waarde aan eigenlijk ;-)
@edje555 Ik vind het hartstikke leuk als mensen zelf dingen uitzoeken en uitvinden. Niets mis mee en kan leuke opzichten opleveren.
Zelf ben ik toch echt 'aanhanger' van de wetenschap en hecht daar het meeste waarde aan. Dat wil dus ook zeggen dat ik 1 simpel groeitestje niet als bewijs zie. Alleen al de juiste experimentele opzet maken is behoorlijk lastig en veel werk, wil je het echt goed doen.
Ik heb zelf de tijd en middelen nu ook niet om een goede test te doen rood versus blauw en dan naar de wortels kijken. Maar als iemand dat wil doen ben ik wel erg nieuwsgierig.
Laatst bewerkt: