Rgb verlichting voor op juwel rio 180


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik heb een juwel rio 180

en ben nu opzoek naar een rgb lamp die hierop past

ik zoek een kwaliteit rgb lamp waarmee je alle planten kan houden. Had op mijn 40cm tank een skylight wat ik echt top vond alleen helaas gaat dat niet op mijn juwel rio

graag zou ik de kappen op mijn rio kunnen houden want wil geen open aquarium in verband met dat het aquarium op mijn slaapkamer staat.
 
Ik ben ook wel geinteresseerd, heb ook een juwel 180, het enige dat ik tot nu toe zie is Daytime dat ook een speciale adapter gemaakt heeft voor de Juwel aquaria. Ik vind het best prijzig, maar ben nog niet iets anders tegengekomen
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft @Frisian ook zo n bak met led.
 
Juwel Helialux LED balk is zeer geschikt.
 
@ropje het ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit dan bijvoorbeeld de sera oplossing.
 
Het is hoe dan ook voor een plantenbak niet zinvol om RGB led verlichting te kiezen. De licht intensiteits mogelijkheden zijn veel lager. Voor een plantenbak zou ik gaan voor een kelvinwaarde zo rond de 5000 kelvin. (ca. de daglicht waarde) Prima led verlichting is bijvoorbeeld JMB.
 
Het is hoe dan ook voor een plantenbak niet zinvol om RGB led verlichting te kiezen. De licht intensiteits mogelijkheden zijn veel lager. Voor een plantenbak zou ik gaan voor een kelvinwaarde zo rond de 5000 kelvin. (ca. de daglicht waarde) Prima led verlichting is bijvoorbeeld JMB.
Buiten dat.
RGB is enkel Rood Groen en Blauw…
Het bevat niks anders en zal je planten voor geen reet laten groeien
 
ik heb van hen ook geen rgb maar een speciale led strip voor planten en nog een strip van 4000 kelvin en een van 5500kelvin daar doen de planten het prima op
 
Buiten dat.
RGB is enkel Rood Groen en Blauw…
Het bevat niks anders en zal je planten voor geen reet laten groeien
Als ik het zo lees van Trinakria dan maakt de kleur weinig uit zolang het maar niet 1 kleur is:
 
Als ik het zo lees van Trinakria dan maakt de kleur weinig uit zolang het maar niet 1 kleur is:
En dat is enkel rgb dus wel
 
Maar goed met een controller kun je toch zelf dan een kleur bepalen die je mooi vindt, zeg maar 5000K als voorbeeld? Dan gebruik je toch meer dan 1 kleur of mis ik iets?
 
Maar goed met een controller kun je toch zelf dan een kleur bepalen die je mooi vindt, zeg maar 5000K als voorbeeld? Dan gebruik je toch meer dan 1 kleur of mis ik iets?
Nee je gebruikt dan 3x 1 kleur
Kleuren als violet en diep rood zitten daar niet tussen, hoe hard je ook aan de knoppen draait.
Het lijkt 5000K maar is het niet
 
Nee je gebruikt dan 3x 1 kleur
Kleuren als violet en diep rood zitten daar niet tussen, hoe hard je ook aan de knoppen draait.
Het lijkt 5000K maar is het niet
Wat voor verlichting raad u dan aan voor een juwel rio 180

want heb met skylight gewerkt op mijn 40 cm en dat was evht top en de planten deden het geweldig en kleuren sprongen er evhr uit
 
Nee je gebruikt dan 3x 1 kleur
Kleuren als violet en diep rood zitten daar niet tussen, hoe hard je ook aan de knoppen draait.
Het lijkt 5000K maar is het niet
Ja ok dat snap ik maar als ik de info van Triankria lees dan maakt de kleur niet uit zolang het maar niet 1 kleur is. Dan is RGB toch ook goed? Of de kleur echt niet van belang is dat durf ik niet te beweren want ik heb geleerd dat het spectrum wel voldoende moet zijn voor de planten. En dat bereik je niet met 1 kleur volgens mij.
 
Wat voor verlichting raad u dan aan voor een juwel rio 180

want heb met skylight gewerkt op mijn 40 cm en dat was evht top en de planten deden het geweldig en kleuren sprongen er evhr uit
De TL buizen die erin zitten.
Of heb je een led versie?
 
Ah jammer tl was makkelijker xD

maar je hebt dus multilux?
Vanwaar de rgb verlichting?
Omdat ik met deze standaard verlichting geen rode planten levend kan houden
 
Er is hier sprake van een spraakverwarring
Je hebt RGB en RGB daylight en daylight lampen

De Rio 180 komt met LED
De standaard uitbreiding is Multilux Daylight, zit niet veel verschil tov. de bijgeleverde led. kost bij Bol 119 euro alleen daar is een dag en nacht controller voor leverbaar
De (meest geschikte van Juwel) is Helialux Spectrum daar komt dan nog wel een controller bij maar die heeft en daylight en RGB die kost bij Petsplace nu 202 euro en controller komt op 116 euro

Ik ga het zelf eerst ook op een Rio 180 met een Nicrew proberen die heeft ook daylight en rgb die kostte 68 euro
Ik heb de kleine versie al op de Lido en in ben flink onder de indruk van prijs/kwaliteit
mocht blijken dat het toch niet is wat ik zoek ben ik 70 euro armer en een ervaring rijker
En dan ga ik alsnog voor de Helialux Spectrum
 
Laatst bewerkt:
Heeft
Er is hier sprake van een spraakverwarring

De Rio 180 komt met LED
De standaard uitbreiding is Multilux (zit niet veel verschil tov. de bijgeleverde led. kost bij Bol 119 euro
De (meest geschikte van Juwel) is Helialux Spectrum daar komt dan nog wel een controller bij maar die heeft en daylight en RGB die kost bij Petsplace nu 202 euro en controller komt op 116 euro

Ik ga het zelf eerst ook op een Rio 180 met een Nicrew proberen die heeft ook daylight en rgb die kostte 68 euro
Ik heb de kleine versie al op de Lido en in ben flink onder de indruk van prijs/kwaliteit
mocht blijken dat het toch niet is wat ik zoek ben ik 70 euro armer en een ervaring rijker
En dan ga ik alsnog voor de Helialux Spectrum
kunt u mij prive een paar fotos sturen van de lamp en de afwerking op het aquarium
 
Maar goed met een controller kun je toch zelf dan een kleur bepalen die je mooi vindt, zeg maar 5000K als voorbeeld? Dan gebruik je toch meer dan 1 kleur of mis ik iets?
@tuinkabouter heeft gelijk wanneer hij schrijft dat RGB rood groen en blauwe leds zijn. Natuurlijk zijn die te mixen, TV's bijvoorbeeld maken gebruik van RGB kleuren, maar voor onze planten willen we het liefst wit licht. Want in wit licht zitten alle kleuren in het spectrum. Zie het plaatje hieronder die wij ons vast nog herinneren van onze schooltijd. En in dat witte licht kan je spelen met de kleurverhoudingen in dat kleurenspectrum. Zo zien we wit licht die wat meer rood in het spectrum heeft als meer gelig, warm wit dus. Terwijl bijvoorbeeld wit met meer blauw in het spectrum als heel helder of koud wit, herkend wordt. Hoe die mengverhoudingen kunnen zijn laat de Kelvin Temperatuur Schaal weer zien, een afgeleide overigens van een warmte temperatuurschaal.
naamloos.png
2avwizrf3biwvneb.jpg
 

Terug
Bovenaan