Gisteren maar eens de handen uit de mouwen gehaald en eens werk gemaakt van de voedingsbodem voor de planten. De flessen zijn aan de onderkant voorzien van een tiental 8 mm gaten, waar hopelijk enkele wortels die de fles zijn in gegaan er ook weer uitkomen gegroeid.
De bodem bestaat uit, 2 cm grof grind met daar over een laag van 8 cm fijn grind. Aan dit fijne grind heb ik vermalen plantenvoedings en kleitabletten, FRK-poeder en een stukje mangrovehout pulp toegevoegd. Als laatse een laag fijn zand om het geheel af te dekken.
De vrije ruimte bovenaan de fles zal worden gebruikt om de flessen te kunnen laten drijven. Ik zit te denken aan een stukje cilindervormig EPS en dit in de fles te plaatsen.
Tevens bleek het aantal flessen dat ik het aquarium staat te groot. Ik heb nu twee flessen met ieders 10 planten en vier flessen met elk 6 planten. De overgebleven 10 stuks heb ik verdeeld over drie stukken hout. Ik heb deze vastgezet met draad in de hoop dat de wortels zich gaan hechten op het hout.
2 planten bevestigd op een stukje hout.
De andere 8 staan in 2 vazen op wat hout bevestigd. Een kleinere met daarin een klein stukje hout en 3 planten. De andere 5 staan in een wat grotere vaas op een stuk hout.
De linkerhoek waar ik eerst nog een tweetal hoek flessen in gedachte had, heb ik bij nader inzien nodig voor de techniek. Onderwater voor het verwarmings element en de 2 binnenfilters, bovenwater voor wat extra bewegingsruimte om de flessen te verplaatsen. Vooral tijdens het schoonmaken van de ruiten, die na een week groen zijn, is het wel makkelijk om alles van links naar rechts en visa versa te verplaatsen.
Na afgelopen vrijdag wat limnobium bij een forumlid opgehaald te hebben begint het nu ook het wateroppervlak wat groener te worden en kunnen de vissen wat schuilen.
Overzichtje zoals het er nu bij staat, over de indeling, verdeling van de planten ben ik nog niet helemaal tevreden. Waar het eerst makkelijk leek om een dwars verbinding te hebben waaraan de flessen bevestigd zouden kunnen worden. Blijkt nu bij het verplaatsen van de planten en het schoonmaken van de ruiten dat die dwars verbinding eigenlijk alleen maar in de weg zit.
Dit was het voorlopig weer, komende tijd denk ik na over mijn filtering en waterstroming van het aquarium. Daarnaast verwacht ik mijn mistmaker binnen te krijgen, is nu al bijna 5 weken onderweg vanuit China. Als het maar een paar euro kost moet je wel veel geduld hebben voor de levering
😉