Wat is er nieuw

Rhizophora mangle kweek van M.altispinosus

M.altispinosus

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2013
Om de groei van mijn nieuwe stekjes Rhizophora mangle bij te houden open ik een foto album.

Dit is het idee; Ik ga mijn eigen mangrove wortel hout kweken. Nou ja, ik wil het gaan proberen :daisy: Er is de nodige uurtje aan lees en opzoek voorbereiding vooraf gegaan. Dit zijn de foto's van de aankomst en het tijdelijke onderkomen.

De definitieve planten bak is nog in aanbouw, foto's hiervan zullen spoedig volgen. De op de achtergrond liggende achterwand in aanbouw is tijdelijk stil komen te liggen, vakantie he 😉

Vooralsnog 54 "seeds" in eps.
939927a.macmasteri_0_84_img_1650.jpg

576488a.macmasteri_0_84_img_1653.jpg

729759a.macmasteri_0_84_img_1655.jpg

778652a.macmasteri_0_84_img_1656.jpg

Interessant!
Ga ik zeker volgen.

Waar heb je zoveel kunnen aankopen?

Succes,

Henk P.

Interessant! Benieuwd of het lukt. Moet je je nog houden aan speciale eisen? Neem aan van wel?

Hier zullen "boompjes" gekweekt gaan worden. Tegen het achterraam in de huiskamer. Ik heb voor deze plaatst gekozen omdat ik hier vanaf 14:00 tot de zon ondergaat direct zonlicht binnen heb schijnen. Dit directe zonlicht zou de groei van de boompjes ten goede moeten komen.
948339m.altispinosus_0_82_img_1651.jpg

De spouwmuur dicht gespoten met pur. Dat muurtje gaat er tzt toch uit als er openslaande tuindeuren komen, tot die tijd komt mijn "indoor kas" hier te staan. Drie kratjes breed 😉

831542a.macmasteri_0_84_img_1658.jpg

En begin gemaakt met het houten frame waar de twee stalen frames op komen te staan.
982715a.macmasteri_0_84_img_1667_2.jpg

Voor het water en lucht gedeelte ga ik 2 stalen frames aquaria (125*45*45) gebruiken. Waarbij een als watergedeelte dienst zal doen. De andere zal dienst gaan doen als lichtkap, er zullen dus verschillende ruiten eruit gaan.
379823a.macmasteri_0_84_img_1662.jpg

Beide aquaria zijn enkele jaren geleden tijdens een doe dag van mijn oude aquarium vereniging in elkaar gelijmd en nooit in gebruik genomen. Zelfs nooit op waterdichtheid getest. De linker blijkt tijdens het vullen al lek te zijn, dat zal de deksel worden aangezien er wat ruiten uit gaan. De rechter is voorlopig waterdicht

De eerste nieuwe wortels beginnen uit te komen. Sinds gisteren zijn er bij meerdere seeds "witte puntjes" bij de wortels verschenen. Ze staan nu op kraanwater met een temp van 24 graden. Ik heb deze langzaam vanaf kamertemperatuur (18) met een graad om de dag opgehoogd.
Het tijdelijke teiltje is afgedekt met transparante folie en ik gebruik een plantenspuit om een hogere luchtvochtigheid te cre�ren.

Het onderstel is gereed, bovenkant waterpas, de twee 50*90 pootjes staan vlak op de vloer en ook nog haaks op de rest van het onderstel 😉
224115a.macmasteri_0_84_img_1681.jpg

Onder de achterste balk is er ruimte (5-20 mm) met de binnenmuur, deze wordt opgevuld en afgesmeerd met cement. Om het houten geheel een beetje te beschermen tegen vocht heeft het een eerste grondlaag loodmenie gekregen. Morgen staan plamuur, een tweede grondlaag (grijs) en enkele ankers in de binnenmuur boren op de planning.

323424a.macmasteri_0_84_img_1683.jpg

Het aquarium met daarin het tijdelijk teiltje en de seeds, onderstel gedraaid en de andere kant voorzien van een eerste grondlaag.

614383a.macmasteri_0_84_img_1684.jpg

Plamuur is aan het drogen, tijd voor wat foto's van de seeds

Close up van de nieuwe wortels, bij een 15-tal seeds zijn wortels te zien. Groeipunt is wit en na een mm kleurt ie rood bruin.

664253a.macmasteri_0_84_img_1685.jpg

Voor de voeding van de planten wil ik verschillende mengsels van klei/zand/turf/grind maken en daar enkele potjes mee te vullen. De seeds plaats ik dan aan de rand van het potje zodat een deel van de wortels in de voeding staan en de andere wortels groeien vrij in het water. Aan het water zal ik oa nitraat, fosfaat, magnesium en andere sporen elementen toevoegen.

De plantengroei kan negatief be�nvloed worden als de wortels uit de grond worden gehaald en verplaatst worden. Door een deel van de wortels in "grond" te laten groeien kan de planten verplaatsen.

Van de tips zijn er nu 3 bruin/zwart verkleurd, daarnaast zijn deze seeds wat slapper. Andere tips laten tot nu toe weinig veranderingen zien.

421426a.macmasteri_0_84_img_1686.jpg

Een dagje schuren, plamuren en schilderen 😉
Grijze grondlak, alvorens het in dezelfde "aluminium look" zilver kleur af te werken.
539654m.altispinosus_0_84_img_1689.jpg

573528m.altispinosus_0_84_img_1692.jpg

Wat resteert is het waterpas afsmeren van de binnenmuur en het eerste aqua frame met daarin de plantjes kan op het onderstel. Het tweede frame met daarin de verlichting wordt de volgende klus
956917m.altispinosus_0_84_img_1693.jpg

Wel vet hoor!maar wat is het resultaat uiteindelijk? Als ik het goed begrijp worden het soort van boompjes waar wortelhout uit komt? Kun je oets meer uitleg geven,ben wel benieuwd namelijk🙂

Lurensz66 zei:
maar wat is het resultaat uiteindelijk?

Zoiets als dit;

xQiMGApoz5CgsGC_ueQDAlVHkmYoTwAV.jpeg

of zoiets

xQiMGApoz5CgsGC_ueQDAlVHkmYoTwAV.jpeg

maar dan iets kleiner 😉

Voor wat meer info over mangrove planten, verwijs ik je graag naar mangrove.at daar is veel informatie te vinden.

Het voorlopige resultaat. Het zal een opgave worden om goede foto's te maken want het spiegelt aan alle kanten. Morgen ochtend maak ik nieuwe foto's als ik voldoende daglicht heb.

644284m.altispinosus_0_84_img_1699.jpg

De wortels lijken met de minuut te groeien :daisy:

121911m.altispinosus_0_84_img_1701.jpg

Ondanks dat het aquarium drie dagen lek vrij bleef tijdens de "lek test" zal ik het de komende dagen langzaam aan vullen om zo mogelijke lekkages op te sporen.

779531m.altispinosus_0_84_img_1705_2.jpg

Komende week staat het tweede frame op de planning. Het frame wat lek bleek, zal ontdaan worden van de ruiten muv de twee zijruiten en de achterruit. De voorruit word een 2 delige schuifdeur om zo in de bak te kunnen werken en de nog te maken lichtkap zal het geheel afdekken.

Vandaag zand/fijn grind bodem toegevoegd. Er ligt nu een laagje van 3/4 cm in. binnen filter ingezet om een beetje van het stofvuil weg te vangen. De bodem bevat kleibolletjes die nu op gelost zijn door het schoonspoelen van het zand/grind. De binnenfilter zal later vervangen worden door een stromingspomp(en). Tijdelijke TL balk erop gelegd en morgen verder met glas uitsnijden van het tweede frame.

833275m.altispinosus_0_84_img_1715.jpg

Het blijf nog wat mistig maar dat wordt per dag minder. De binnen filter is vervangen door een kleinere die minder lawaai maakt maar nog steeds voor voldoende stroming zorgt.

De EPS plaat heb ik in drie stukken gesneden en daarna een kwart slag gedraaid en ik de lengte met elkaar verbonden.
129688m.altispinosus_0_84_img_1719.jpg

van de 54 hebben er nu 29 een of meerdere wortels. 1 a 2 mm groei per dag

785114m.altispinosus_0_84_img_1721.jpg

Bodemplaat en een zijruit verwijderd. De voorruit wordt nog vervangen door 2 schuifdeurtjes van glas in een dubbel U-profiel.

168722m.altispinosus_0_84_img_1728.jpg

Beide frames staan nu nog direct op elkaar maar er komt nog een houten strip van 30*20mm tussen. Dit raamwerk met meerdere dwars verbindingen wordt in de toekomt ook gebruikt om potjes ed aan te bevestigen, op te plaatsen, etc. Ook de kabels zullen zijn weg naar buiten vinden door dit raamwerk.

655757m.altispinosus_0_84_img_1730.jpg

Stukje natuurkunde op de vloer. Kleuren op de vloer waren nog iets feller als op de foto.

565832m.altispinosus_0_84_img_1732.jpg

Nooit verwacht dat wortels kijken zo leuk kon zijn, maar elke dag zie je ze groeien en nieuwe komen uit.

112522m.altispinosus_0_84_img_1745_2.jpg

Boven water is er nog weinig verandering. Meerdere keren per dag met de plantenspuit erover. Zodra het geheel dicht is wil dmv of mist, waterval, sprinkler de luchtvochtigheid hoog houden.

719799m.altispinosus_0_84_img_1746_2.jpg

Komende week ga ik het raamwerk voor het tussen profiel af te maken, glas verder uitsnijden en schuifdeur profielen plaatsen. Daarnaast zijn de stukjes hout, waar ik enkele stekken op wil laten groeien in gewaterd.

Interessant 🙂

Weet je hoe lang het zou gaan duren totdat je de boompjes hebt van het gewenste formaat?

ik ben nu Bahama blue op discovery aan het kijken en daar hebben ze het ook over hoe de mangrove groeien en zulke dingen echt heel boeiend om te zien 🙂

Mascha&Ivo zei:
Interessant 🙂

Weet je hoe lang het zou gaan duren totdat je de boompjes hebt van het gewenste formaat?

Ik ga van minimaal 2 jaar uit misschien wel meer. Als er dadelijk bladeren groeien dan is de verwachting dat er iedere 3 tot 4 weken, twee nieuwe bladeren bijkomen.

De boompjes zullen wel gesnoeid gaan worden, daar de ruimte aan de bovenkant nu nog beperkt is. Met dit toekomstig ruimte gebrek, door de groei van de boompjes, heb ik rekening gehouden. Ik heb namelijk nog 2 identieke aquariums staan. Die er nog boven op komen indien meer ruimte is gewenst. Soort van "modulair" vivarium, een deel water (40cm) en max 3 delen lucht(3*40cm).

Nadat er wat kalium nitraat en fosfaat is toegevoegd aan het water beginnen de wortels nu goed te groeien. Van de 54 hebben er nu 51 een of meerdere wortels.

361999m.altispinosus_0_84_img_1752_2.jpg

421933m.altispinosus_0_84_img_1751_2.jpg

Bij een tiental wordt de tip nu ook groter en licht groen van kleur.

649838m.altispinosus_0_84_img_1754_2.jpg

Voorlopige indeling van de potjes met daaraan de planten. Rekening gehouden met zoveel mogelijk ruimte onder water voor de wortels en boven water voor de bladeren. De planten ingedeeld in twee keer 360 graden en acht keer een 90 graden potjes.

441444m.altispinosus_0_84_rhimindeling.jpg

Naast de voedingsstoffen in het water wil ik de planten ook voedingsstoffen aanbieden via een wortel in een potje van zand/klei/grind. Een uurtje met mijn dremel en een 1.25l fles bracht me tot deze "creatie". Bij de punt van de pen zal de wortel de fles ingaan. Onderkant is voorzien van een elftal gaten, waaruit een of meerdere wortels die de fles ingaan, zijn uitgang zal vinden.

266312m.altispinosus_0_84_img_1750_4.jpg

Voorlopig laat ik de planten nog in de eps plaat zitten zodat de wortels verder kunnen groeien, wordt er geknutseld aan het raamwerk en de lichtkap, is het wachten op de schuifdeur profielen en de eerste blaadjes.

Nog geen bladeren boven water, enkele tips staan wel op het punt van uitkomen. Onder water is het aardig "groen" geworden na ruim 2 weken niks aan de voorruit gedaan te hebben.
De wortels groeien gestaag verder en alle op een na na hebben een of meerdere wortels.
724574m.altispinosus_0_84_img_1763.jpg

Na met wat filterwatten over de ruiten te zijn gegaan en de binnenfilter het zweefvuil heeft uitgevangen is het water weer kraakhelder. Alleen op de bodem zit er een bruine waas op het witte zand.
Het raamwerk is inmiddels ook gereed en ligt erop.
693317m.altispinosus_0_84_img_1764_2.jpg

Uitsparingen voor de binnenfilter en verwarmingselement. Of er een binnenfilter inblijft is nog maar zeer de vraag. Diegene die ik heb maakt te veel herrie zodra hij in de buurt komt van de een ruit. Zit de binnenfilter tegen de ruit aan geplakt wordt het trillend/brommend geluid alleen maar erger. Er zal waarschijnlijk een lucht aangedreven binnen filter inkomen om het kleine beetje zweefvuil uit te vangen en voor wat stroming in het water te zorgen.
771335m.altispinosus_0_84_img_1766_2.jpg

20 seeds waarvan de wortels tot op heden het best ontwikkeld waren en er enige vooruitgang te zien was aan de tip zijn uit de eps plaat gehaald. Daarna per 10-tal bevestigd aan een met dremel bewerkte fles van bekend frisdrank merk.
Een wortel heb ik de fles ingeleid en de andere wortels groeien buiten de fles.
818711m.altispinosus_0_84_img_1767_2.jpg

677315m.altispinosus_0_84_img_1768_3.jpg

Fles staat hier op de bodem
414845m.altispinosus_0_84_img_1769_4.jpg

Deksel zal er dit weekend op gaan. Zijruit is inmiddels terug geplaatst (moest eruit anders kreeg ik de bodemplaat er niet uit gesneden), alle naden en kieren tussen het glas en het metalen frame zijn afgekit en zit een deel van het schuifprofiel erin.

Na iets meer dan een maand met de (wortel)groei mee geknutseld te hebben is dit het voorlopige resultaat. Alle 54 hebben inmiddels een of meerdere wortels gekregen. Er staan nu 2 flessen met 10 stuks (rondom) en 6 flessen met 4 stuks (hoek). Het is de bedoeling dat er nog 2 hoekstukken bijkomen (linker zijde), deze zitten nog in de EPS plaat totdat de wortels wat langer zijn.

566498m.altispinosus_0_84_rmoverz_1915.jpg

Het eerste blad zal binnenkort wel uitkomen, ontwikkeling boven water komt op gang 😉

159373m.altispinosus_0_84_img_1771_2.jpg

264445m.altispinosus_0_84_img_1776.jpg

Een week later ...

Door de toevoeging van nitraten, fosfaten en andere voedingsstoffen voor de planten is er de afgelopen week flink wat leven in het aquarium gekomen.
Doordat het aquarium de afgelopen week veel direct zonlicht heeft gehad is er een flinke algenbloei geweest. Dit heeft een dag of 3 geduurd waarbij het water in de vroege uurtjes nog helder was, maar na wat zonlicht werd het water gedurende de dag groener en groener.

Daarnaast was de bodem ook bedenkt met een dunne laag licht bruine alg. Deze algen waren gedurende dag flink wat bellen aan het blazen.

Als laatste heb ik last gehad van een flinke plaag zwarte muggenlarven. Doordat het aquarium nog niet dicht is aan de bovenkant hebben de muggen de kans gegrepen om hun eieren in dit warme, voedingsrijke water te leggen. Met als gevolg dat er honderden misschien wel duizend muggenlarven in het water leefde.

Dit laatste was in mijn ogen wel het grootste probleem, ik zag al honderden muggen door mijn huiskamer vliegen om vervolgens mij lek te prikken. Daarom heb ik enkele vissen vanuit mijn 60cm bakkie overgezet, 8 Cory's en 10 Platy's.
Zij hebben binnen 2 dagen alle muggenlarven opgegeten, dit moet een waar feest voor de vissen zijn geweest, de buikjes zijn nog steeds rond. Daarnaast hebben de Cory's met hun gesnuffel ervoor gezorgd dat de bodem nu weer alg vrij is. Echter is door dit gesnuffel in de bodem is het water behoorlijk mistig geworden, maar dit wordt nu ook weer minder.

De planten beginnen nu echt te groeien en sommige hebben nu ook hun eerste 2 bladeren gekregen. Daarnaast blijven de wortels met een snelheid van ongeveer 1 a 2 mm per dag groeien.

Genoeg gepraat, tijd voor wat plaatjes het is immers een foto topic 😉

737695m.altispinosus_0_84_img_1783.jpg

339179m.altispinosus_0_84_img_1785.jpg

283429m.altispinosus_0_84_img_1789.jpg

Alle resterende vissen uit het 60cm aquarium zijn nu overgezet naar "het mangrove bos". Het is de bedoeling dat deze vissen straks naar de Nymphaea glandulifera weide terug gaan.

Dit maakt het totaal op 10 Corydoras ???, 20 Platy's en 2 Kardinalen.
Ik dacht het zand goed uitgespoeld te hebben. Totdat zij bezig waren geweest.

372146m.altispinosus_0_84_img_1794_2.jpg

Close up, "Cory in the mist".

476766m.altispinosus_0_84_img_1790_2.jpg

Het binnenfilter met mijn DIY Stofvanger. 0.75 filter watten. Over de filtering, beluchting en stroming ben ik nog niet tevreden en word nog aan geknutseld.

258475m.altispinosus_0_84_img_17991.jpg

Een tiental kleine stekjes Nymphaea glandulifera, het restant van de oude weide in het onderschrift. Ik wil deze in dit aquarium laten opgroeien en vermeerderen om deze dadelijk in de nieuwe weide te zetten. Achterwandprojectje is een beetje stil gevallen, druk druk he 😉

126379m.altispinosus_0_84_img_1802.jpg

Overzicht; met rechts een stuk hout, wat nog lichtjes drijft. Het is de bedoeling om enkele seeds die nu nog in de eps plaat drijven hierop te laten groeien.

735463m.altispinosus_0_84_img_1798.jpg

Het was in eerste instantie niet mijn bedoeling om vissen aan dit aquarium toe te voegen, maar door het dichtslaan van de bodem en de muggen larven zijn ze er toch. Ik laat ze voorlopig ook zitten om deze problemen in de toekomst te voorkomen. Daarnaast leveren de vissen voedingsstoffen voor de planten.

Om in de zuurstof behoefte van de vissen te voorzien word het water nu belucht en zullen snel groeiende zuurstofplanten volgen. Stenen en meer stukjes hout zullen later volgen. om de vissen schuil mogelijkheden te bieden.

Ronald allereerst petje af dit kan ik nu echt waarderen ben zelf ohh zo slecht met aquarium planten. Maar ga dit echt blijven volgen heb ze veel in het echt mogen bewonderen zeer intressante plant met een persoonlijk nog mooiere wortel stelsel 🙂

Wie weet klop ik wel bij je aan als ze wat groter zijn voor me nieuw bak die heeft 100 cm water hoogte 🙂

Bedankt voor je reactie mss. Zelf is het persoonlijke wens om ze ooit in het echt te mogen bewonderen, tot die tijd een mini variant in huis. Wat betreft je nieuwe bak, zou ik het topic blijven volgen. Ik zal in de toekomst meerdere planten van de hand moeten doen vanwege de behuizing en ruimte gebrek.

Boven-zijaanzicht

218527m.altispinosus_0_84_img_18001.jpg

Gisteren maar eens de handen uit de mouwen gehaald en eens werk gemaakt van de voedingsbodem voor de planten. De flessen zijn aan de onderkant voorzien van een tiental 8 mm gaten, waar hopelijk enkele wortels die de fles zijn in gegaan er ook weer uitkomen gegroeid.
De bodem bestaat uit, 2 cm grof grind met daar over een laag van 8 cm fijn grind. Aan dit fijne grind heb ik vermalen plantenvoedings en kleitabletten, FRK-poeder en een stukje mangrovehout pulp toegevoegd. Als laatse een laag fijn zand om het geheel af te dekken.
De vrije ruimte bovenaan de fles zal worden gebruikt om de flessen te kunnen laten drijven. Ik zit te denken aan een stukje cilindervormig EPS en dit in de fles te plaatsen.

726963m.altispinosus_0_84_img_18041.jpg

Tevens bleek het aantal flessen dat ik het aquarium staat te groot. Ik heb nu twee flessen met ieders 10 planten en vier flessen met elk 6 planten. De overgebleven 10 stuks heb ik verdeeld over drie stukken hout. Ik heb deze vastgezet met draad in de hoop dat de wortels zich gaan hechten op het hout.

2 planten bevestigd op een stukje hout.
798633m.altispinosus_0_84_img_18111.jpg

De andere 8 staan in 2 vazen op wat hout bevestigd. Een kleinere met daarin een klein stukje hout en 3 planten. De andere 5 staan in een wat grotere vaas op een stuk hout.
756315m.altispinosus_0_84_img_18061.jpg

De linkerhoek waar ik eerst nog een tweetal hoek flessen in gedachte had, heb ik bij nader inzien nodig voor de techniek. Onderwater voor het verwarmings element en de 2 binnenfilters, bovenwater voor wat extra bewegingsruimte om de flessen te verplaatsen. Vooral tijdens het schoonmaken van de ruiten, die na een week groen zijn, is het wel makkelijk om alles van links naar rechts en visa versa te verplaatsen.

Na afgelopen vrijdag wat limnobium bij een forumlid opgehaald te hebben begint het nu ook het wateroppervlak wat groener te worden en kunnen de vissen wat schuilen.

355518m.altispinosus_0_84_img_18101.jpg

Overzichtje zoals het er nu bij staat, over de indeling, verdeling van de planten ben ik nog niet helemaal tevreden. Waar het eerst makkelijk leek om een dwars verbinding te hebben waaraan de flessen bevestigd zouden kunnen worden. Blijkt nu bij het verplaatsen van de planten en het schoonmaken van de ruiten dat die dwars verbinding eigenlijk alleen maar in de weg zit.

724989m.altispinosus_0_84_img_1803.jpg

Dit was het voorlopig weer, komende tijd denk ik na over mijn filtering en waterstroming van het aquarium. Daarnaast verwacht ik mijn mistmaker binnen te krijgen, is nu al bijna 5 weken onderweg vanuit China. Als het maar een paar euro kost moet je wel veel geduld hebben voor de levering 😉

Wat een leuk project! Heel apart en bijzonder om te zien, dit ga ik eens volgen, vind het erg leuk 🙂

Prachtig werk Ronald! Ben benieuwd naar het verloop! Had je niet een paar bamboe plantjes bij de Ikea kunnen kopen? 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan