Rhizophora mangle kweek van M.altispinosus


Mis(t) foto bump

324179m.altispinosus_0_84_img_24001.jpg

841863m.altispinosus_0_84_img_24021.jpg

866745m.altispinosus_0_84_img_23961.jpg

688358m.altispinosus_0_84_img_24111.jpg
 
Blijft echt heel erg gaaf dit!
 
Bedankt voor je reactie, dschaap

Sinds de laatste update is het PO4 gehalte in eerste instantie door de water wissel gezakt van een dike 5 mg/l naar 2mg/l en nu een drietal weken verder is ie weer 0. Niet door waterwissels maar het fosfaat is verbruikt. (en er is minder productie door minder vissen)

Gedurende 2 weken na de waterwissel heb ik dagelijks mijn NO3 en PO4 gemeten. Daar er onvoldoende nitraten aanwezig waren is er KNO3 toegevoegd tot een streef waarde van min 20mg/l.
Dit komt er nu op neer dat er om de dag KNO3 toegevoegd word om de nitraten net boven de 20 te houden. Fosfaten zullen weer toegevoegd gaan worden (aantal vissen wordt weer verhoogd)

Daarnaast ben ik gestart met het toevoegen van een wekelijkse (standaard) dosis profito en sporenelementen. KNO3 wordt toegevoegd nav test en als het verbruik niet verder toeneemt zit ik op ruim 1kg KNO3 per jaar, 100 gram per maand aan KNO3 wat het water in gaat.

Tot zo ver de eerste 6 maanden van het mangrove bos, laat de zomer en zon maar komen. Zes maanden mangrove groei samengevat in 3 foto's en met de meest actuele bovenaan deze pagina.

574922m.altispinosus_0_84_mangle1.jpg

877856m.altispinosus_0_84_mangle2.jpg

141839m.altispinosus_0_84_mangle3.jpg
 
Echt zo'n gaaf project zou er graag een van je over kopen maar na mijn weten moeten die uiteindelijk brak toch?. Zo niet stuur me eens pm met prijs en verzorging en manier van planten (zou voor me 900 liter zijn).
 
prachte ze doen het zeer goed zo te zien
 
Tof hoor! Had deze ook nog niet gezien maar nu zeker in mijn favorieten lijst gezet voor de komende jaren ;) Geweldig dat je zoveel geduld hebt, ik zou geen jaren kunnen wachten op het eindresultaat denk ik. Top!
 
Blijft een zeer interessant project! :)
 
Nogmaals bedankt voor de reacties en het volgen van de boompjes in ontwikkeling tot bos ;)
Met het steeds groener worden kijkt het ook steeds plezieriger, echter neemt na deze update het zilver het weer over.

Het werd een beetje krap aan de bovenzijde, links zaten de bladeren al tegen de boven ruit en de rechter kant kwam snel dichtbij. Hoogste tijd om weer een "level up" te gaan en het derde frame erop te zetten.
Ondertussen zitten er ook 2 schuif ruiten per frame in. Dit was ook hard nodig sinds er 4 keer per dag een kwartiertje mist wordt gemaakt.

735418m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Inmiddels zitten alle platy's weer terug in het aquarium, is het fosfaatgehalte gestegen en gestabiliseerd op 2-3, nitraat is ook weer gestegen en wordt met om de dag 4 gr KNO3 op 25 gehouden.
Ook de andere planten profiteren mee, de nymphaea heeft zijn eerste drijfblad ontwikkeld en ik zie kleine plukjes/pluisjes groene alg hier en daar groeien.
Dmv het wisselen met RO water is zowel de GH als de KH gezakt naar 4 en 3. Hierop wil ik ze komende tijd gaan houden en evt met nog een punt verlagen. Dit met oog op het zacht water biotoop waar ze uiteindelijk in komen te staan.

Na 1 minuutje; laaghangende mist,

214845m.altispinosus_0_85_20160.jpg


en 10 min later zie je nauwelijks nog een boompje

196313m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Op de lijst om uit gedokterd te gaan worden staan; ventilatie (condens), tc420 en ip68 led strips (wordt nu wel donker op de bodem, daar de TL omhoog is gegaan) Binnenzijde van de houten frames tussen de bakken, bied ruimte om te knutselen met led strips en profieltjes.

Als laatste moet ik aan slakken bestrijding gaan doen, sinds ik ben begonnen met misten kruipen de slakken steeds hoger in de stammetjes. Afgelopen week zat de eerste op een blad. Daarnaast verdenk ik mijn slakken van limnobium consumptie, in het steeds minder wordende veldje zitten er daar altijd wel opvallend veel.
 
Sorry, nog meer foto spam. Gewoon omdat ik ze wel gelukt vind. Tweede een beetje overbelicht maar voor een slimme telefoon niet onaardig, al zeg ik het zelf ;)

125695m.altispinosus_0_85_20160.jpg

811677m.altispinosus_0_85_20160.jpg

972612m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Er is 40 cm ruimte aan de bovenzijde toegevoegd, hiermee komt het op totaal 90 cm tussen wateroppervlak en glasplaat. Dit zal ook "toekomstige" ruimte worden die ze gaan krijgen in het aquarium.
Moet er nu nog niet denken; snoeien. Al die tijd geduldig gekeken naar de groei en dan gaan knippen in de boompjes ;(
 
Super project, echt mooi. Ook leuk om te zien hoe het allemaal begonnen is en geleidelijk uitgroeit tot een bos. Hoe zit het met groei van de worteltjes, begint dat ook al wat op een plaatje uit de mangroves te lijken ?
 
Echt leuk om te lezen dit! Lijkt me super leuk project om zelf te doen.
Maarja moet je wel de ruimte tijd en geld hebben haha en een moeder die het goed vind.. :p
 
Na de mist komt zonneschijn......

482889m.altispinosus_0_85_20160.jpg

947862m.altispinosus_0_85_20160.jpg

452132m.altispinosus_0_85_20160.jpg


De afgelopen 2 weken heeft de zon hier aardig binnen geschenen en zowel vis, plant en mens hebben er van genoten. Hier kan toch geen TL of LED tegenop ;)

532184m.altispinosus_0_85_20160.jpg
Vanaf de zijruit kijkende op de achterruit

Sinds een week is het niet meer nodig om nitraten toe te voegen. De platy's produceren er genoeg en zit nu op een nitraat van 50. Fosfaat blijft zo rond de 2-3.
Combi van een hoger nitraat en zonneschijn > groene alg op de ruiten en kleine plukjes draadalg. Nog niks om zorgen over te maken, het laat zich makkelijk verwijderen en de slakken doen zich tegoed aan de alg op de ruiten.

De 2 Nymphaea's die tegen de achterruit aanstaan zijn begonnen met het maken van drijfbladeren. Eens kijken of er een bloem wil komen in de vijver. De andere Nymphaea's die tegen de voorruit staan krijgen minder direct zonlicht en de TL ligt nu 40 cm hoger. Hierdoor maken zijn geen drijf bladeren maar wel nieuwe fris groene bladeren.

@ Poll, U roept wij draaien ;)

241117m.altispinosus_0_85_20160.jpg

396852m.altispinosus_0_85_20160.jpg


De wortels die op de foto's (van het echte bos) staan zijn echter "luchtwortels" en die zouden op zijn vroegst na 2 jaar komen, nog even geduld dus.

@ martijn; kwestie van geduld, zodra je je eigen hypotheek betaald mag alles van je ma ;)
Zoveel ruimte neemt het ook niet in hoor, het staat op nog geen 0.65m�

584317m.altispinosus_0_85_20160.jpg


En als laatste groeien er nu bij 2 van de 3 planten waar de tip van was afgebroken, nu 2 nieuwe uitlopers. De derde geeft 1 nieuwe uitloper

246442m.altispinosus_0_85_20160.jpg
 
Ziet er top uit.
M.altispinosus zei:
En als laatste groeien er nu bij 2 van de 3 planten waar de tip van was afgebroken, nu 2 nieuwe uitlopers. De derde geeft 1 nieuwe uitloper
Dit zou de manier zijn om ze bonsai te houden, je zult ze toch op een bepaalde hoogt moeten houden, door het weghalen van de top krijg je als het goed is een vollere boom.
 
Haha misschien als ik ooit op mezelf woon :p
Vraagje heb je de plant: Nymphaea glandulifera er nog tussen staan??
 
Wat een geweldig project! Petje af. Ik heb het net is rustig doorgelezen en wou wat een geweldig idee :) Ik blijf dit volgen.
 
De lente is begonnen :daisy:

145323m.altispinosus_0_85_20160.jpg

279385m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Met de zonneschijn komen ook mijn eerste groene algen

655332m.altispinosus_0_85_20160.jpg
 
Jeetje wat mooi zeg! Je geduld wordt beloont!
 
Niet te doen zeg..... prachtig!
En wat een engelengeduld heb je :cool:
 
Ja, geduld heb je hierbij zeker wel nodig.

Maar dit zou niets voor mij zijn, zoveel geduld heb ik niet ;)
 
Het was hier de afgelopen weken zonnig weer, met ook veel zonneschijn in het mangrove bos. Met daarnaast een een nitraat van 50-75 mg/l is het ook een ideaal habitat voor groene algen.

758211m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Een oud bankpasje doet wonderen ;)

347735m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Overzicht vanaf buiten

613144m.altispinosus_0_85_20160.jpg


en van binnen

895347m.altispinosus_0_85_20160.jpg


De drijfbladeren van de Nymphaea worden steeds groter in de "binnenvijver" en met wat geduld zullen de bloemen wel volgen.

782259m.altispinosus_0_85_20160.jpg


Overzicht bovenin waar de eerste boompjes zich melden.

183828m.altispinosus_0_85_20160.jpg
 
Dit blijft een prachtig project, houd ons op de hoogte want ik vind deze ontwikkelingen zeer interessant om te zien :)
 
Dat groeit goed.
Gaat binnenkort door je plafond heen ;)
 
Mooi groen water is niet lelijk :D

jjw5k0.jpg


Sinds 3 weken is het water een beetje groen. Niet vreemd met zoveel direct zonlicht op voedselrijk water.

Het is nu een jaar dat het projectje draait en is het tijd voor een grote schoonmaak. Het geheel zal afgebroken worden om oa, kalk op de ruiten te verwijderen met azijn, alg uit de schuifprofielen te verwijderen. Om vervolgens weer opgestapeld te worden. Waar ik zelf het meeste benieuwd naar ben is hoe de wortels in de vazen zich hebben ontwikkeld. De vazen in het water komen na de schoonmaak niet meer terug.
Over de filtering ben ik nog niet uit, de filtermat ligt nu in de net op gestarte nieuwe vijver in mijn tuin.

Aan de waterbloei stoor ik me niet, de vissen hebben er geen last van en de Nymphaea groeien. Ik laat dit ook zo en het zal dadelijk met minder zonlicht wel weer verdwijnen.

Tot slot een foto vanaf het terras, spiegelingen maar even wegdenken. Het is haast onmogelijk om er een zonder te schieten

DEp5ZhBCvVbqDhtb4mtrD-MwUGb3baxH.jpeg
 
Erg mooi zeg hoe die mangrove zich al emers heeft ontwikkeld.

Ik ben ook benieuwd naar de groei van de wortels, zo zeker zonder de vazen gaat dat ook veel mooier zijn
 
Wat een prachtig project! Ik heb het hele topic vol bewondering doorgelezen!
Echt heel erg mooi.
 
Bedankt voor de leuke reacties :petjeaf:

Tja een jaar geleden vroeg mijn oma nog waarom ik sperziebonen in het water had staan :daisy: Het is al een aardige jungle aan het worden.
Tijd om te snoeien/selecteren en enkele planten van de hand te doen. Komende week verlof en mijn handen jeuken

29f5ir8.jpg


Volgende foto een zonder "kap" en in het zon/daglicht :foto:
 

Terug
Bovenaan