Wat is er nieuw

Rio 125 gezelschapsbak John1985

Is dat aquariumveilig die action lijm.

Ja de bison gel 2x2g is veilig en de 4 tubes dubbel cyanoacrylaatlijm eigen merk zijn ook veilig.
Als het maar cyanoacrylaat is zonder toevoegingen kun je het gebruiken.
Gebruik al jaren de tubes van de action zelfs voor gevoelige koralen en onderwater.

https://www.action.com/nl-nl/p/2562356/bison-secondelijm/
https://www.action.com/nl-nl/p/2548454/tesa-secondenlijm/
https://www.action.com/nl-nl/p/3211381/superlijm/

De gel is wat dikker en is makkelijker voor planten.

Seachem prime voor het neutraliseren van chloor en zware metalen van het aquariumwater.

Heb je dat in het kraanwater zitten?
Als je prime gebruikt met indraaien en/of een voedings/ph verlagende bodem hebt put je deze snel uit en indraaien duurt ook vele malen langer.
Heb het hier ook altijd staan maar om ammoniak en nitriet tegen binden mocht ik voor nood een quarantaine bak opzetten, daar is het prima spul voor.
Dus als je geen chloor in het kraanwater hebt zitten zou ik het persoonlijk niet gebruiken.

Is dat aquariumveilig die action lijm. Seachem prime voor het neutraliseren van chloor en zware metalen van het aquariumwater.
Ja, zeer waarschijnlijk wel. Action verkocht altijd cyanoacrylaat en dat is ordinaire secondenlijm.
De lijm die je kunt kopen speciaal voor aquaria bevat ook cyanoacrylaat.

Van @jessicapilon weet ik dat hij deze lijm gebruikt.

Of het een gel is of waterig weet ik niet. Ik heb zelf wel sterk de voorkeur voor gel. Maar wil je het zeker weten, check dan even of de lijm gewone cyanoacrylaat is.

Edit: ik loop weer eens vreselijk achter!

Ja de bison gel 2x2g is veilig en de 4 tubes dubbel cyanoacrylaatlijm eigen merk zijn ook veilig.
Als het maar cyanoacrylaat is zonder toevoegingen kun je het gebruiken.
Gebruik al jaren de tubes van de action zelfs voor gevoelige koralen en onderwater.

https://www.action.com/nl-nl/p/2562356/bison-secondelijm/
https://www.action.com/nl-nl/p/2548454/tesa-secondenlijm/
https://www.action.com/nl-nl/p/3211381/superlijm/

De gel is wat dikker en is makkelijker voor planten.

Heb je dat in het kraanwater zitten?
Als je prime gebruikt met indraaien en/of een voedings/ph verlagende bodem hebt put je deze snel uit en indraaien duurt ook vele malen langer.
Heb het hier ook altijd staan maar om ammoniak en nitriet tegen binden mocht ik voor nood een quarantaine bak opzetten, daar is het prima spul voor.
Dus als je geen chloor in het kraanwater hebt zitten zou ik het persoonlijk niet gebruiken.
Jeetje, ik was me niet bewust van negatieve impact op bodem van dat Seachem spul. Dan gaat het weg. Ik heb toch niet gelijk alle voeding van mijn bodem ongedaan gemaakt??

Eentje met de lamp aan van gisteren.

Bijlagen

• 20251213_195842.jpg
    20251213_195842.jpg
    2 MB · Weergaven: 46
Leuk John en de dc is nog blauw maar dat komt denk ik door het afdichtringetje voor de drukmeter neem ik aan.

Jeetje, ik was me niet bewust van negatieve impact op bodem van dat Seachem spul. Dan gaat het weg. Ik heb toch niet gelijk alle voeding van mijn bodem ongedaan gemaakt??
Nee, vloeibare middeltjes die je aan 't water toevoegt hebben ook vooral daar effect, de waterkolom. Prime in Nederland heb je niet nodig. Vloeibare plantenvoeding wel.

Middelen die je aan het water toevoegd hebben wel degelijk effect op de bodem.
Zeker prime zal een voedingsbodem sneller uit putten.
Bij eenmalige fout leed wel te overzien? Er is 1 keer een dopje in gegaan.

Oh je kan het best achter de hand houden.
Mocht je om wat voor reden een ammoniak of nitriet piek hebben kun je het voor nood inzetten.
Zelfde geldt voor een quarantaine bak die je met nood op moet zetten.
Dopje prime is makkelijker dan grote water wissels.

Daar gebruik ik het hier ook voor.
Sterker nog prime is een van de weinige "potjes" of "flesjes" die ik gebruik.
Uiteraard buiten bemesting, carbo en andere noodzakelijke toevoegingen (zeewater) om.

Dit is mijn bak na 2 weken indraaien. Licht iets geintensiveerd sinds een paar dagen en de 'ramptime' verkort naar een half uur, daar reageren de planten wel positief op. Zie bij de ludwigia palustris ook de eerste verkleuring naar rood bij nieuwe uitlopertjes. CO2 is 1 druppel per seconde en voeg 7 pompslagen = 14 ml tropica toe per week.

Bijlagen

• 20251229_175559.jpg
    20251229_175559.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 25
Opstartdag was 12-12. Draai nu ongeveer 3 weken. Gisteren meette ik voor het eerst geen nitriet meer, dus ben denk ik mijn stikstofcyclus door.

Ik had gisteren de volgende meetresultaten met de strip:
PH - 7
KH - 3
GH - 7
NO2 - 0
NO3 - 5
CL2 - 0

Is dit ok? Is het reeds veilig om bijvoorbeeld garnalen in te brengen?

Mijn dropchecker verandert maar niet van kleur..zit al bijna een week op 97 druppels CO2 per minuut op de druppelteller en zie gigantisch veel belletjes door de bak gaan.

Bijlagen

• 17677281665085766376072173627732.jpg
    17677281665085766376072173627732.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 10
Hoe is je oppervlaktebeweging?

Belletjes onopgelost gas was voor mij een belangrijke reden om over te gaan op een reactor.
Lost de co2 ook volledig op.

Je hebt nog geen dieren toch?
Zonder dieren kun je zonder risico flink verhogen, 120, 150bpm en kijk eens of dat verschil maakt.

Mijn dropchecker verandert maar niet van kleur..zit al bijna een week op 97 druppels CO2 per minuut op de druppelteller en zie gigantisch veel belletjes door de bak gaan.

Om een kleine vergelijking te geven met mijn 240L bak met een vrij licht groene Drop Checker en nauwelijks oppervlakte beweging.

Ik maak gebruik van een PH-controller en een CO2 reactor met ~240bpm, het CO2-magneetventiel staat in totaal 200 minuten open (dit wordt geregistreerd)
Dat zijn 200m x 240bpm = 48000 bellen die volledig worden opgelost.

Stel dat ik geen PH-controller zou hebben maar tijdgestuurd met een schakelklok die 10 uur per dag aan zou staan.
Dat zou ik uitkomen op 48000 / (10u x 60m) = 80bpm (zonder verlies)

Met een diffusor (dus geforceerde zwevende belletjes door jouw bak) heb je veel verlies, geen idee hoeveel maar zou zo 50% kunnen zijn.

Jouw bak is natuurlijk ook de helft kleiner dan die van mij en de DC lijkt donker groen.

Ik denk dat je er dan bijna bent door het aantal bpm’s verder op te verhogen zoals @catfishfreak aangeeft.

Laatst bewerkt:
Ik heb de bpm niet verhoogd en zit rond de 90 nog steeds. Van een iets andere kant bezien toont hij ook wat lichter groen die goed overeenkomt met de doelkleur zoals Aqua noa hem in de legenda heeft staan. Ik denk dat ik er gewoon ben.

Bijlagen

• 20260107_195057.jpg
    20260107_195057.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 5
Lijkt mij veel te donker.
Je wilt limoen groen hebben.
20250908_153001.jpg

Kwestie van naar geel toe opschroeven en dan wat terug.
Kan zonder dieren zonder risico en dat is de snelste en makkelijkste manier van inregelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan