Wat is er nieuw

Rio 125 gezelschapsbak John1985

Ja dat kan snel gaan met wat daglicht erop maar zo zien de mijne er ook wel uit. Als het de uitstroom niet belemmerd is dat niet erg en zelf rag ik ze een keer of 2 max per jaar.

Ik veronderstel dat TS zijn filter in een gesloten aquarium meubel heeft geplaatst.

Dat slagen meer vervuilen bij opstatrten bak en een nog niet ingedraaid filter is niet ongewoon.

Een lichte biofilm is overigens heel “normaal”

Laatst bewerkt:
En deze legenda suggereert dat het bij donkergroen optimaal is, dus heb enige twijfel bij het opvoeradvies.

50 tinten groen.
Er is geen legenda met maar 3 kleuren.
Feit blijft wel dat met de 20mg/l vloeistof je limoengroen wilt hebben om op een veilige en optimale waarde uit te komen.
Ideaal ligt tussen de 15 en 35mg/l co2 en met een donkere kleur zoals je laat zien op de dropchecker zit je ergens onderaan.
Bij limoengroen zul je richting de 20-25 mg/l zitten en bij geel richting de 30-35mg/l

Ik heb verder opgevoerd. Zo staat m'n bak er vandaag bij. Ik vind, zoals jullie kunnen zien op de afbeelding, dat er wel erg veel co2 bellen door mn bak gaan. Ik vind dit eigenlijk niet zo'n mooi gezicht.

Bijlagen

• 20260112_192751.jpg
    20260112_192751.jpg
    2 MB · Weergaven: 32
Ik dat er wel erg veel co2 bellen door mn bak gaan. Ik vind dit eigenlijk niet zo'n mooi gezicht.

Als je je er aan ergert aan zul je over moeten stappen van een difuser naar een reactor.
Was voor mij ook de reden om een aqua medic 1000 co2 reactor te nemen.
100% oplossing en geen "last" van bellen in de bak.

Ik heb een inline en zie eigenlijk geen of heel weinig bellen in de bak en hooguit wat aan het oppervlak maar ik zit wel op 250 bellen met controller.

Ik heb verder opgevoerd. Zo staat m'n bak er vandaag bij. Ik vind, zoals jullie kunnen zien op de afbeelding, dat er wel erg veel co2 bellen door mn bak gaan. Ik vind dit eigenlijk niet zo'n mooi gezicht.

Elke CO2-reactor geeft een vermindering in doorstroom, hou hier rekening mee.

https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
IMG_0752.webp

https://www.aquanaturetec.com/product/4151036/ophang-beugel
IMG_0753.webp

Deze CO2-reactor heeft geen enkel probleem met 240pbm en zit bij mij op een Oase-350T filter op een 246L bak.
Zelfs veel hoger bij een "ontregelde" naaldventiel gaat goed, alle CO2 wordt opgelost.
Ik gebruik deze wel met een PH-controller.

De CO2 slang aansluiting (snelkoppeling voor harde CO2 slangen zoals die van JBL) is bij mij een haakse uitvoering (volgens mij is deze tegenwoordig standaard)
1000026777.jpg

Mijn vorige (links) de erg kwetsbare Sera 500) !!! NIET KOPEN !!!
20231221_145540.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik heb een inline en zie eigenlijk geen of heel weinig bellen in de bak en hooguit wat aan het oppervlak maar ik zit wel op 250 bellen met controller.
Inline lijkt me wel wat op zich. Hoe ziet dat eruit qua oplijning en kan dat in combinatie met mijn huidige jbl uitlaat?

Ik zou (persoonlijke ervaring) niet gaan voor JBL inline diffusor omdat de afsluitringen* van slechte kwaliteit kunnen zijn met lekkage tot gevolg.
*van de geïntegreerde bellenteller/terugslagventiel
Hoe meer koppelingen die je los kan halen hoe meer plekken waar lekkage kan ontstaan.

https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-inline-diffusor.html

Enkel de ringen van interne membraan zijn als set leverbaar maar niet die van de bellenteller/terugslagventiel
https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-inline-membraan.html

Laatst bewerkt:
Ik heb nu deze besteld: https://www.aquaplantsonline.nl/jbl-proflora-co2-taifun-inline-diffusor.html?id=258248204&quantity=1

Is een jbl inline model, maar nu lees ik hier dat die slecht zijn?

Als diffusor werken ze prima maar je moet goed oppassen op lekkage als je de bellenteller/terugslagventiel hebt losgehaald/gevuld, ik zou de rubbers voorzichtig loshalen en rondom goed invetten met siliconen/kranenvet

Monteer deze op een goed bereikbare plaats.

Laatst bewerkt:
Alle rubbers, afdichtingen en schroefdraad vet ik in met vaseline.
Minder kans op lekkages en beschadiging.
Ook krijg je het makkelijker los.

Uiteraard niet de slangpilaar en binnenkant van de slang invetten.

Ik heb de JBL ook gehad maar hield grote belletjes.

pff, ik weet nu niet meer wat ik moet kopen hoor. Nu zie mijn bak eruit als een spa rood fles met al die bellen en die dropchecker doet nog steeds niks. Ook niet met 180 bpm. Ik denk dat ik de dosering weer ga verlagen en de dropchecker opnieuw vullen met vloeistof.

Wat ik dan raar vindt is dat je veel bellen ziet dus de co2 komt in de bak maar de dc is niet verkleurd? Dat is heel raar als de co2 wel in je bak komt.

Snap er ook niks van

Heb je misschien een foto van de bak en waar de diffuser zit en zit die goed in de stroming want anders stijgen belletjes op en gaan ze verloren. Distributie is van groot belang.

Ik heb de jbl taifun inline diffuser ook gehad en dit ding was totaal waardeloos.
Nu heb ik er 1 van chihiros en hier ben ik zeer tevreden over het feit blijft alleen wel zo dat er fijne belletjes (mist) in het water zijn.
Ik vind dit verder geen probleem.
Bij deze Diffuser heb ik wel ervaren dat deze het beste werkt op 3.5/4 bar dus dit moet de drukregelaar wel aankunnen natuurlijk.
+/- 100 bellen per minuut en de dropchecker is mooi lichtgroen.
17684178977476761386691607438710.jpg
17684179328235101203686938648076.jpg

Dan gaat die taifun ongeopend retour. Ik hoor er alleen maar slechte dingen over. Ik had trouwens gisteren een waterwissel gedaan en toen sloeg de dropchecker wel ineens door in kleur, don't know why.

Bijlagen

• 20260114_215937.jpg
    20260114_215937.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 13
Nou met een waterwissel behoort de dc juist blauwer te kleuren omdat in kraanwater normaliter minder co2 zit dan in je bak.

Nou met een waterwissel behoort de dc juist blauwer te kleuren omdat in kraanwater normaliter minder co2 zit dan in je bak.
Ik snap er geen reet meer van.

Voor de verversing is mn dc hier mooi lichtgroen maar na de helft verversen gaat die aardig richting donkergroen en dat trekt in 2-3 uur weer bij.

Ik voeg al 10 minuten geen co2 meer toe en de bellen nemen niet af. Ze komen ook niet uit mn filter. Uit mijn bodem lijkt het wel. Ik heb dennerle bodem met grind..is dat dan het euvel?

Bijlagen

• 20260115_202124.mp4
    36.3 MB
Hier nog een voorbeeld. Nu snap ik het echt niet meer.

Bijlagen

• 20260115_202940.mp4
    27.2 MB
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan