Wat is er nieuw

Rio 125, hoeveel kan er nog bij?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
36
Hoi allemaal, weer een vraag.
Tot dusver had ik altijd zo weinig vis in de bak dat ik nooit met deze vraag zat, maar nu heb ik het idee dat de grens in zicht komt.

In de bak zitten:
- 6 ringbandsnoekjes
- 7 corydoras trilineatus
- 2 pangio kuhli
- 2 appelslakken
- vuurgarnalen

Optisch is het in ieder geval erg leeg.

Nu nog wat in de middenzone. Ik denk aan:
- óf 2-3 honinggoerami's
- óf groep van 10 kardinaal tetra's
- óf groepje van 6-7 galaxy rasbora's
- óf misschien een paar knorgoerami's

10 kardinaaltetra's is stiekem al 50 cm vis, dus ik vraag me af of de bak dan niet al te vol zit.
Ik heb de standaard juwel filters.

op welke temp staat je bak?
boven : snoekjes
midden: leeg
onder : cory en kuhli

dus evt klein schooltje in midden?

• Leuk
Waarderingen: Miro
Op zich niet hele grote vissen die je hebt, ga mee met de reactie hierboven. Voordeel van een schooltje vissen is dat je die over het algemeen wel ziet zwemmen waardoor je bak zoals je wilt wat levendiger wordt. Enigste waar je wel even naar moet kijken zijn de waterwaardes en of het correspondeert met de rest van je bestand.

Je kunt je Juwel filter evt upgraden door er meer poreus materiaal in te stoppen waardoor je je biofilm oppervlakte en dus de afvalverwerking kan vergroten. Heb zelf 2 cirax cassetes in de rio 180 op een bestand van zo'n 25 vissen (a 5cm/st).

Gr
Stefan

• Leuk
op welke temp staat je bak?
boven : snoekjes
midden: leeg
onder : cory en kuhli

dus evt klein schooltje in midden?
Mooi samengevat.
En dat is inderdaad precies mijn gedachte. Een schooltje is echter al snel best veel vis. Vandaar mijn vraag: hoeveel gram/cm past er nog bij?

De temperatuur is 23 graden.

die cm vis p/L is ook nergens op gebaseerd en word alleen maar nageroeptoetert omdat ooit 1 noob zoiets in het leven heeft geroepen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing of wat dan ook.

Anyway, 15 kardinaaltetra's moet makkelijk passen, alles staat of valt met goede filtering

Op zich niet hele grote vissen die je hebt, ga mee met de reactie hierboven. Voordeel van een schooltje vissen is dat je die over het algemeen wel ziet zwemmen waardoor je bak zoals je wilt wat levendiger wordt. Enigste waar je wel even naar moet kijken zijn de waterwaardes en of het correspondeert met de rest van je bestand.

Je kunt je Juwel filter evt upgraden door er meer poreus materiaal in te stoppen waardoor je je biofilm oppervlakte en dus de afvalverwerking kan vergroten. Heb zelf 2 cirax cassetes in de rio 180 op een bestand van zo'n 25 vissen (a 5cm/st).

Gr
Stefan
Goeie opmerking. Ik heb er al 1 Cirax casette bij gedaan, maar er is nog ruimte voor een 2e. Is Cirax effectiever dan die groene of blauwe sponzen van juwel?

Anyway, 15 kardinaaltetra's moet makkelijk passen, alles staat of valt met goede filtering
Mooi, dat is al meer dan ik gedacht had; dan heb ik dus nog flink wat speling. Ik zit het liefst aan de voorzichtige kant, ook omdat de bak low-tech is (weinig licht, geen CO2, dan moet er dus ook niet te veel vissenpoep zijn).

Laatst bewerkt:
Goeie opmerking. Ik heb er al 1 Cirax casette bij gedaan, maar er is nog ruimte voor een 2e. Is Cirax effectiever dan die groene of blauwe sponzen van juwel?

Mooi, dat is al meer dan ik gedacht had; dan heb ik dus nog flink wat speling. Ik zit het liefst aan de voorzichtige kant, ook omdat de bak low-tech is (weinig licht, geen CO2, dan moet er dus ook niet te veel vissenpoep zijn).
Lowtech qua co2 en licht zegt volgens mij niks over vissenpoep, want beide genoemde dingen doen niks met vissenpoep, vissenpoep word verwerkt door je filter en als die stevig genoeg is dan is een wat drukkere bezetting totaal geen probleem, voordeel is overigens dat je planten wel meer voeding gaan krijgen

Lowtech qua co2 en licht zegt volgens mij niks over vissenpoep, want beide genoemde dingen doen niks met vissenpoep, vissenpoep word verwerkt door je filter en als die stevig genoeg is dan is een wat drukkere bezetting totaal geen probleem, voordeel is overigens dat je planten wel meer voeding gaan krijgen
Mijn punt is dat ze misschien te veel voeding gaan krijgen. Meer dan ze opkunnen, aangezien de groeisnelheid laag ligt, vanwege de lage CO2 en licht.
Niet?

Mijn punt is dat ze misschien te veel voeding gaan krijgen. Meer dan ze opkunnen, aangezien de groeisnelheid laag ligt, vanwege de lage CO2 en licht.
Niet?
Denk niet dat je daar angst over moet hebben zowiezo vind ik dat co2 zwaar overrated word en niet in een aquarium thuishoort (in het wild groeien waterplanten ook niet zo explosief als in een aquarium met co2) en word daar veel te makkelijk mee geadviseerd om maar vooral co2 en andere meuk toe te voegen (meestal een gevolg van ongeduld omdat de planten traag groeien) en is vissenpoep juist een hele natuurlijke manier van bemesten en precies zoals het in het wild ook gebeurd

Schooltje van 15 rasbora espei is ook heel gaaf. Mooie, maar ook vooral hele nieuwsgeirige visjes die hier constant voor in de bak zaten. Kans met je galaxy's dat je dat niet hebt, is enorm afhankelijk van je inrichting. Heb ze hier constant voor in de meterbak zitten, maar dat zie je lang niet overal met dit toch wat schuchtere visje

• Leuk
Ter info, voor de volgende lezer:
Een iets betere benadering dan 2.5 cm/3.5 L water zou zijn 1 gram/ 4 L water. Aangezien lengte maar 1 dimensie is, en gewicht de som van 3.

Dan kan dit een handige indicatie zijn (uit een oud boek):
antennebaars, Barbus species, Gup en Rasbora 0,900 gram
Colisa, Corydoras, Platy en Black Molly 1,750 gram
Tetra's 0,700 gram
Bijlzalmen 1,200 gram

Honinggourami is geen middenzone vis, die zwemmen eigenlijk altijd in de bovenlaag.
Schooltje kan erg leuk zijn. Espei, zoals Killerfish al opmerkt, zijn erg leuk. Microdevario kubotai ook, al zijn die wel een stukje duurder, maar prachtig visje. Daar zou je 15-20 wel van kunnen plaatsen

Espei, zoals Killerfish al opmerkt, zijn erg leuk. Microdevario kubotai ook
Dat zijn beide rasbora's/barbelen toch?
Zijn zij zo leuk vanwege het gedrag?
Qua uiterlijk vind ik kardinaal tetra's of galaxy rasbora's wel een stukkie mooier, of zijn de espei's in real life mooier dan op foto's? Gedrag & gezondheid zijn belangrijker dan uiterlijk, maar toch.. het oog wil ook wat 😉

Van de galaxy's kan ik er wel minder in doen, omdat het geen echte scholenvis is.
Espei zou goed passen qua waterwaardes, net als de kardinalen en galaxy's.

Laatst bewerkt:
Kubotai zijn prachtig, zeker onder iets gedempt licht. Kardinalen zijn leuk, maar een beetje "gewoontjes" 😉
Espei zijn ook erg leuk qua gedrag, ja, scholen vaak leuk en wanneer ze op kleur zijn echt wel heel mooi.

Rasbora Galaxy is inderdaad een bijzonder geval, ze zijn heel leuk maar niet de beste scholers.

Van de galaxy's kan ik er wel minder in doen, omdat het geen echte scholenvis is.
Ondanks dat het niet echt scholenvisjes zijn (maar welke soort is dat wel) doen ze het zeker wel een stuk beter in een grotere groep

Qua uiterlijk vind ik kardinaal tetra's of galaxy rasbora's wel een stukkie mooier, of zijn de espei's in real life mooier dan op foto's? Gedrag & gezondheid zijn belangrijker dan uiterlijk, maar toch.. het oog wil ook wat 😉
Zijn prachtige vissen in het aquarium, zal eens wat foto's opzoeken van de groep die ik hier destijds heb gehouden

Edit:
Blader maar eens door deze pagina's van mijn foto-album. Meerdere foto's van deze vissen

Edit 2: Ik zie dat thea met voor was :DD

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Even snel foto gemaakt van de espei.
20211003_203535.jpg

Sorry, moest even op de telefoon voor foto en plaatsing bericht, zag daarna pas jou bericht. Maar je mag natuurlijk nog een veel betere en mooiere foto van ze plaatsen :daisy:
Moest ff zoeken in mijn topic, maar die van jou geeft een mooie weergave. Zo zagen ze er bij mij ook uit idd

Voor een betere afvalstofverwerking/ het vergroten van je biologische oppervlak wel. Het poreuse materiaal zorgt voor een groter oppervlak voor je goede bacteriën dan sponzen. Echter heb je de sponzen ook nodig tegen zweefvuil vandaar dat deze altijd bovenin zitten. Maar een spons vervangen kan geen kwaad. Juwel levert ook altijd 2 onzin sponzen dat zijn de kool (alleen na medicatie) en die groene nitraat spons dus vaak heb je wel ruimte voor extra sponzen of mandjes. In principe als je filter goed werkt hoef je alleen eens per week/maand (afhankelijk van zichtbare vervuiling) je filterwatten uit te spoelen. M'n sponsen spoel ik eens per half jaar schoon en de cirax kijk ik gewoon op het oog of het vies is of niet, uiteraard niet alles in één keer. Heb tot dusver nog geen drap op de bodem gehad in m'n filter.

Verder ben je overigens niet per se gebonden aan de Cirax, heb ook wel is gelezen dat men hier er een goedkoper of nog beter alternatief instopt, gewoon op de bodem zonder mandje van het filter.

Gr
Stefan

• Leuk
Voor een betere afvalstofverwerking/ het vergroten van je biologische oppervlak wel. Het poreuse materiaal zorgt voor een groter oppervlak voor je goede bacteriën dan sponzen. Echter heb je de sponzen ook nodig tegen zweefvuil vandaar dat deze altijd bovenin zitten. Maar een spons vervangen kan geen kwaad. Juwel levert ook altijd 2 onzin sponzen dat zijn de kool (alleen na medicatie) en die groene nitraat spons dus vaak heb je wel ruimte voor extra sponzen of mandjes. In principe als je filter goed werkt hoef je alleen eens per week/maand (afhankelijk van zichtbare vervuiling) je filterwatten uit te spoelen. M'n sponsen spoel ik eens per half jaar schoon en de cirax kijk ik gewoon op het oog of het vies is of niet, uiteraard niet alles in één keer. Heb tot dusver nog geen drap op de bodem gehad in m'n filter.

Verder ben je overigens niet per se gebonden aan de Cirax, heb ook wel is gelezen dat men hier er een goedkoper of nog beter alternatief instopt, gewoon op de bodem zonder mandje van het filter.

Gr
Stefan

Maar hoe meer je in dat filter stopt, hoe meer weerstand voor het water, hoe minder L/uur je pomp zal rondpompen. Dus het kan ook averechts werken.. Aangezien de juwel pomp volgens het boekje 4x de aquariuminhoud per uur rondpompt, zal dat in werkelijkheid al wel een stuk lager liggen.
Ik kan dan inderdaad beter het onzin-filtermateriaal eruit halen en vervangen door iets beters, zoals Cirax. Heb nu wel nog de groene sponzen, maar de koolstof al niet meer.

Ik had n.a.v. jouw bericht trouwens al een apart topic gemaakt hiervoor (https://aquaforum.nl/threads/wat-bepaalt-de-filtercapaciteit.175150/), omdat ik er wat meer van wilde leren.

Bedankt voor het meedenken, Stefan!

Op basis van jullie tips kan ik concluderen dat er nog ruimte is voor meer vissen. Maar welke??
Het hangt af van het gedrag. Daar kan ik online bijna niets van vinden.

De vis hoeft niet netjes te scholen bij mij, maar ik wil geen vis die alleen maar hangt of zich verstopt. En ook geen vis die hyperactief is.
Dus ik probeer een overzichtje te maken:

Danio margaritatus / galaxy:
- veelzijdig gedrag (paren, schijngevechten, ..)
- schuw? soms wel, soms niet?
- zwemt "schokkerig" / onrustig / veel zig-zag (op filmpjes)
- schoolt niet echt

Kardinaal tetra:
- schoolt niet echt
- hangt maar wat, is niet actief?
-
-

T. espei:
- schoolt goed
- zwemt niet schokkerig, prettiger om naar te kijken dan galaxy (op filmpjes)
- te druk voor mijn ringbandsnoekjes?
-
-

Zijn er ervaringsdeskundigen die hier nog iets over kunnen zeggen?

Kan vandaag wel eens een filmpje maken van de galaxy's hier in de bak. Wordt dat wss wel vnv vanwege de weerspiegeling. Schokkerigr herken in niet echt namelijk

• Leuk
Je temperatuur is aan de lage kant voor kardinaaltjes. Espeis of danios moeten wel kunnen.

Je temperatuur is aan de lage kant voor kardinaaltjes. Espeis of danios moeten wel kunnen.
Weet ik; maar die kan nog hoger zonder dat de andere vissen het erg vinden.

Heb het idee dat de verwarming stuk is, dus het meest lelijke ding in de bak toe moeten voegen 😅

Als je meer wilt zien dan laat maar horen! Kan hem zo langer maken en via youtube plaatsen

Bedankt Mike! Genoeg actie in de bak. Mooi ingericht trouwens.
Groeten,

Heb het idee dat de verwarming stuk is, dus het meest lelijke ding in de bak toe moeten voegen 😅

Als je meer wilt zien dan laat maar horen! Kan hem zo langer maken en via youtube plaatsen

Wat een mooie bak! Hoe groot is deze? En hoeveel visjes heb je erin zwemmen?

Weet ik; maar die kan nog hoger zonder dat de andere vissen het erg vinden.

Bedankt Mike! Genoeg actie in de bak. Mooi ingericht trouwens.
Groeten,
Die andere soorten willen ook niet te warm dacht ik.

En tnx! Zelf ook erg blij mee, in het echt nog meer van aan het genieten :DD

• Leuk
Kardinalen of espei? Moeite met kiezen.

Hoi allemaal,
Beslissing is bijna rond. Ik ben een twijfelaar, aangezien deze vissen jaren kunnen meegaan (vooral kardinalen). Nog 1 laatste vraag hierover...

Ik heb besloten voor de espei óf de kardinalen te gaan. Samengevat: kardinalen vind ik mooier, maar de espei's hebben het leukste gedrag, las ik hierboven. (Zijn er nog kardinaaleigenaren die dit willen beamen danwel ontkrachten?)
Bovenin de bak zwemmen bij mij epiplatys annulatus, en hen gun ik die bovenlaag. Volgens internet zitten espei's in de bovenste helft en kardinalen meer in het midden. Maar internet zit er wel vaker naast...

Hoe is dat bij jullie? Waar in de bak zwemmen de espei's en kardinalen?
Super bedankt!

Hier zitten de espei midden en boven. Heb niet een heel hoog aquarium, 35 cm. Hoe meer oppervlaktebeplating hoe meer ze ook bovenin gaan zitten naar mijn idee.

• Leuk
Voor mij kan vrijwel niets op tegen het blauw van de tetra. Maar bij mij zwemmen er wel wat guppen mee om ze uit hun tent te lokken.

• Leuk
Espei hier ik denk in deel 3/5 en 4/5 vanaf onderen gezien. Prachtig gedrag en vind ze mooier dan de 'standaard' kardinaal

• Leuk
Voor mij kan vrijwel niets op tegen het blauw van de tetra. Maar bij mij zwemmen er wel wat guppen mee om ze uit hun tent te lokken.
Zijn ze anders schuw, Joff?
En in welke waterlaag vind je ze het meest? Of overal wel?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan