Wat bepaalt de filtercapaciteit?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Beste experts en ervaringsdeskundigen, sorry, alweer een vraag.. Over algemene theorie dit keer.
Ik zit me voor het eerst iets te verdiepen in filters en pompen. Er wordt vaak gesproken over de filtercapaciteit of 'is het filter/pomp sterk genoeg voor deze visbezetting?'

Wat bepaalt of een filtersysteem sterk genoeg is?

Zoals ik het nu begrijp zijn dat 2 factoren:
- Netto liters/minuut die rondgepompt worden (opvoerhoogte in ogenschouw nemend)
- Hoeveelheid bacteriën dat er in past. Dit is afhankelijk van de fysieke afmetingen van het filter, maar ook van het type filtermateriaal.
(- Er is ook nog de mechanische filtering, maar dat zit al gauw goed met wat watten.)
(- Chemische filtering laat ik buiten beschouwing.)

Klopt dit?
En zijn er richtlijnen voor het aantal L/min en bacterieoppervlakte dat nodig is?

Bedankt weer
 
Hoemeer filtermedia hoemeer je kan filteren, daarom werkt een bioloog ook zo goed bij kweekstellingen omdat een bioloog 10-talle kilo's filtermedia kan bergen en alle klappen opvangen die bij een kweekstelling hoort
 
- Richtlijn liter/UUR = 4 - 10x de inhoud vh aquarium.
- Hoeveelheid bact dat in filter past: hoe meer hoe beter, aldus jou, Nicolientje. Lijkt mij ook. MAARR: meer filtermedia betekent dat je pomp het zwaarder heeft (er is meer weerstand) --> dus L/uur daalt.

- Type filtermedia: op https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-filter-media-test/ komen keramische buisjes niet zo goed uit de verf t.o.v. K1 media of pannensponsjes. Zegt dat jullie wat?
 
Ja wij hebben in 1 bioloog (van de uitzwemstelling) lavasteentjes als filtermedia en ik ben daar meer over te spreken dan over onze alndere bioloog (van de kweekstelling) waar veel grove siporax en een soort brokken zitten en een klein deeltje lavasteentjes. Met name die uitzwemstelling krijgt klappen te verduren als ik jonkies ernaartoe verhuis dan heeftie ineens van de ene om het andere moment met gemak 100 schijtende 6 maanden oude algeneters erbij en de bioloog geeft geen krimp en de waterwaardes blijven gewoon goed. We gebruiken een opvoerpomp van 6000 l/u
 
Voor het echt goed inschatten wat je nodig hebt, of als er iets niet goed is, wat dan? Is het handig om wat basiskennis te hebben.

Misschien kan je iets met een stukje basiskennis op deze site:

 
Over het algemeen zit je bij externe filters wel okee met 5x bruto.
Dus wat er op de doos staat moet 5x je bruto water inhoud zijn.

Qua inhoud heb je het meeste winst door je voorfilter goed schoon te houden waardoor de rest van je media minder hoeft af te breken

Kleine toevoeging:
Ff ter illustratie, ik ben van keramische buisjes met spons en fleece naar een theiling rollermat gegaan.
De fleece deed ik wekelijks wisselen, de sponsen eens per 2-3 maanden spoelen en de buisjes niks.
Met deze verandering ben ik van wekelijks 20+No3 en 25-50% verversen naar <10 NO3 gegaan met om de week 25% wissel
 
Laatst bewerkt:
Ff ter illustratie, ik ben van keramische buisjes met spons en fleece naar een theiling rollermat gegaan.
Dat is een flinke verandering in nitraat. De rollermat is bij jou in de plaats gekomen van je andere filter, maar met dezelfde pomp?
Wel een duur systeem; ik dacht eerst dat het een ander type filtermedium zou zijn, maar het is een complete unit van 400 eu.
 
Over het algemeen zit je bij externe filters wel okee met 5x bruto.
Dus wat er op de doos staat moet 5x je bruto water inhoud zijn.

Qua inhoud heb je het meeste winst door je voorfilter goed schoon te houden waardoor de rest van je media minder hoeft af te breken

Kleine toevoeging:
Ff ter illustratie, ik ben van keramische buisjes met spons en fleece naar een theiling rollermat gegaan.
De fleece deed ik wekelijks wisselen, de sponsen eens per 2-3 maanden spoelen en de buisjes niks.
Met deze verandering ben ik van wekelijks 20+No3 en 25-50% verversen naar <10 NO3 gegaan met om de week 25% wissel
Dus eigenlijk haalt die theiling alle zwevende meuk uit je water, voordat dit afgebroken en omgezet wordt naar nitraat.

Wat ook wel weer klopt, dat vuile filterwatten een bron van ammonia zijn.
 
Dat is een flinke verandering in nitraat. De rollermat is bij jou in de plaats gekomen van je andere filter, maar met dezelfde pomp?
Wel een duur systeem; ik dacht eerst dat het een ander type filtermedium zou zijn, maar het is een complete unit van 400 eu.
Yup alle buisjes, sponzen en fleece eruit.

2e hands zijn ze beter te betalen hoor ;)
Maar ik vind het tot nu toe iedere euro waard.
Ik hoef minder onderhoud te doen en m’n water is nog nooit zo kraak helder geweest, je weet gewoon niet wat je mee maakt.
Dus eigenlijk haalt die theiling alle zwevende meuk uit je water, voordat dit afgebroken en omgezet wordt naar nitraat.

Wat ook wel weer klopt, dat vuile filterwatten een bron van ammonia zijn.
Het is eruit nog voordat het überhaupt ammonia kan worden
 
Ff ter illustratie, ik ben van keramische buisjes met spons en fleece naar een theiling rollermat gegaan.
De fleece deed ik wekelijks wisselen, de sponsen eens per 2-3 maanden spoelen en de buisjes niks.
Met deze verandering ben ik van wekelijks 20+No3 en 25-50% verversen naar <10 NO3 gegaan met om de week 25% wissel
Dat is wel echt een flink verschil! Ik wil op termijn voor mijn kogeltjes ook overstappen naar een groter aquarium met een bioloog eronder. Ik was al eerder geïntereseerd in die rollermat naar aanleiding van een aantal van je berichten, maar met dit soort verschillen komt ie gelijk weer bovenaan de wensenlijst te staan haha! Kogelvissen zijn ook nog eens extra gevoelig voor nitraat (moeten <15 blijven).
 
kortom de pomp moet zijn afgestemd op de afmeting van de bak en de vissen die je er in houd.
(niet alle vissen willen stroming)

qua inhoud van het filter is groter beter.
 
Wat bepaalt of een filtersysteem sterk genoeg is?
Simpel; je bak geeft een bepaalde biologische belasting in de vorm van ontlasting levende have, eventuele resten voer en in mindere of meerdere mate rottend plantaardig afval en met pech ook dode vissen/garnalen. Je filter heeft afdoende capaciteit als je geen meetbare ammonia/nitriet in je waterkolom hebt; je filter kan dit dan dus afvangen en omzetten in nitraat. Dit alles liefst met zo min mogelijk onderhoud aan je bak/filter.
Het aantal liters per uur is niet extreem relevant omdat dit alleen iets zegt over met welke snelheid je waterkolom door je filter is geweest en dus langs je bacteriekolonie gaat (hoe vaker dat is, hoe beter uiteraard) - maar die laatste bevindt zich ook in je bodem en mede daardoor kunnen 'no filter tanks' ook bestaan. Welk filtermateriaal je hebt kan wel degelijk verschil maken, alswel het onderhoud dat je aan zowel je bak als je filter doet. Dat zijn variabelen waarmee je kunt spelen en hoe meer ervaring je daarmee hebt, hoe meer je de grenzen kunt opzoeken. Andere variabelen waarop je invloed kunt uitoefenen en die bijdragen (of afdoen) aan hoe goed je filter presteert, zijn de plaatsing van in/uitstroom in de bak, richting en type van de uitstroom en inrichting van je bak zelf en natuurlijk de bezetting (plant en vis).
Best practices vwb filters zijn grofweg de 5x bruto inhoud aan liters per uur pompcapaciteit en verschillende filtermaterialen (van grof naar fijn, mechanisch naar biologisch naar evt chemisch).
 
Hoe groter hoe beter
Eigenlijk heel simpel

En er is geen enkele fabrikant die exact omschrijft hoeveel liter per uur het ding oplevert (dat heet Debiet)
om de simpele reden dat er heel veel wisselende factoren zijn, bijv. hoeveelheid en soort filtermateriaal, afstand tussen pomp en uitloop

Ik weet (omdat ik dat grofweg gemeten heb) dat de Eheim Pro 4+ 600 ongeveer een 500 liter per uur zou doen in plaats van de opgegeven 1200
Dat was met een ingedraaide aanzuigfilter (niet het standaard korfje) en een ingedraaid filter, kun je wel mooi zien hoe dat afremt
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Voor het echt goed inschatten wat je nodig hebt, of als er iets niet goed is, wat dan? Is het handig om wat basiskennis te hebben.

Misschien kan je iets met een stukje basiskennis op deze site:

Inmiddels gelezen.
Interessant hoe de dikte van de biofilm bepalend is voor het type bacterie dat er groeit.
Contra-intuitief: VAKER AQUARIUM SCHOONMAKEN (filter spoelen, bodem stofzuigen, dode blaadjes etc weghalen) = lagere organische belasting = minder heterotrofen = dunnere biofilm = prettiger vertoeven voor denitrificerende bacterien = meer van deze bacterien = TOENAME VAN NITRAAT.

Dus door organisch materiaal op te ruimen kan nitraat stijgen! Dit wordt extra versterkt als door de schoonmaak dikke biofilms dunner worden.

Andere conclusie die je kunt trekken:
- als je filter erin slaagt ammoniak en nitriet op 0 te houden,
- EN de pomp erin slaagt een goede circulatie te handhaven
-EN er voldoende mechanische filtering is (helder water),
--> dan is je filtercapaciteit voldoende, ongeacht wat algemene regels zeggen.
Dus het is betrouwbaarder om je visbezetting te beoordelen op watermetingen (en welzijnsscore vd vissen natuurlijk) dan op iets anders.


Ik zit nog wel met deze vraag:
- Type filtermedia: op https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-filter-media-test/ komen keramische buisjes niet zo goed uit de verf t.o.v. K1 media of pannensponsjes. Zegt dat jullie wat?
 
- als je filter erin slaagt ammoniak en nitriet op 0 te houden,
aquariumscience.org zegt dat amm en nitriet op 0 houden makkelijk is voor een filter, maar dat je daarbovenop nog heel veel extra kan bereiken, namelijk "crystal clear water".
Hij zegt dat dat water veel gezonder is voor de vissen.
Ik geloof niet dat het bewezen is dat je water er schoner van wordt door te "overfiltreren" (althans, kon nog niets vinden daarover), maar als het wel zo is, dan wil ik dat natuurlijk!
 
Inmiddels gelezen.
Interessant hoe de dikte van de biofilm bepalend is voor het type bacterie dat er groeit.
Contra-intuitief: VAKER AQUARIUM SCHOONMAKEN (filter spoelen, bodem stofzuigen, dode blaadjes etc weghalen) = lagere organische belasting = minder heterotrofen = dunnere biofilm = prettiger vertoeven voor denitrificerende bacterien = meer van deze bacterien = TOENAME VAN NITRAAT.
Hoe kan het dan dat sinds m’n theiling de hoeveelheid “afval” in m’n filter minder is en m’n nitraat gekelderd is?
 
Hoe kan het dan dat sinds m’n theiling de hoeveelheid “afval” in m’n filter minder is en m’n nitraat gekelderd is?
Geen idee, ik ben geen expert, ik vat alleen het artikel samen. De werkelijkheid is altijd ingewikkelder en aquainfo is ook zelden wetenschappelijk onderbouwd.

Maarrr... wat jij gedaan hebt is ook geen eerlijke vergelijking: door van je oude filter naar een theiling te gaan, verandert er natuurlijk veel meer dan alleen de hoeveelheid organisch afval.
De weerstand vh filter en dus stroomsnelheid, het type filtermedia, misschien wel de hoeveelheid zuurstof in het water; eigenlijk is alles anders en niet alleen de organische belasting. :petjeaf:
 
Geen idee, ik ben geen expert, ik vat alleen het artikel samen. De werkelijkheid is altijd ingewikkelder en aquainfo is ook zelden wetenschappelijk onderbouwd.

Maarrr... wat jij gedaan hebt is ook geen eerlijke vergelijking: door van je oude filter naar een theiling te gaan, verandert er natuurlijk veel meer dan alleen de hoeveelheid organisch afval.
De weerstand vh filter en dus stroomsnelheid, het type filtermedia, misschien wel de hoeveelheid zuurstof in het water; eigenlijk is alles anders en niet alleen de organische belasting. :petjeaf:
Nee, ik heb hetzelfde filter.
Zelfde doorstroming en zelfde hoeveelheid media gehad.
De hoeveelheid media is pas geminderd nadat de theiling erin stond
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Inmiddels gelezen.
Interessant hoe de dikte van de biofilm bepalend is voor het type bacterie dat er groeit.
Contra-intuitief: VAKER AQUARIUM SCHOONMAKEN (filter spoelen, bodem stofzuigen, dode blaadjes etc weghalen) = lagere organische belasting = minder heterotrofen = dunnere biofilm = prettiger vertoeven voor denitrificerende bacterien = meer van deze bacterien = TOENAME VAN NITRAAT.

Dus door organisch materiaal op te ruimen kan nitraat stijgen! Dit wordt extra versterkt als door de schoonmaak dikke biofilms dunner worden.

Andere conclusie die je kunt trekken:
- als je filter erin slaagt ammoniak en nitriet op 0 te houden,
- EN de pomp erin slaagt een goede circulatie te handhaven
-EN er voldoende mechanische filtering is (helder water),
--> dan is je filtercapaciteit voldoende, ongeacht wat algemene regels zeggen.
Dus het is betrouwbaarder om je visbezetting te beoordelen op watermetingen (en welzijnsscore vd vissen natuurlijk) dan op iets anders.


Ik zit nog wel met deze vraag:

Ik denk dat je aan het einde van de eerste alinea nitrificerende bacteriën bedoelt, niet denitrificerende bacteriën.

Verder denk ik dat je conclusie wat te kort is.

Ik heb voor mezelf de nadruk gelegd op dat een dunne biofilm, of dat nu komt door schurende beweging zoals bij bewegende filtermedia, of door "schone" biologische filtermedia, nitrificerende bacteriën zich beter kunnen nestelen. Dat zou een efficiente vorm van nitrificeren geven omdat nitrificerende bacteriën erg goed zijn in precies dat, in tegenstelling tot de situatie waar heterotrofe bacteriën door vervuiling met organisch materiaal de nitrificerende bacteriën wegconcurreren, waarbij de nitrificatie op inefficiente wijze wordt overgenomen door heterotrofe bacteriën.

Overigens zijn keramische buisjes niet direct bedoeld of geschikt voor biologische filtratie als bedoeld voor nitrificatie.
Het hebben over keramische buisjes voor biologische filtratie is een beetje hetzelfde als het hebben over vierkante blokken als fietswiel, je krijgt het wiel wel rond, maar met erg veel moeite.
Er zijn mensen die buisjes van keramisch materiaal en gesinterd glas door elkaar halen.

Daarnaast is eigenlijk elke discussie over een filter en filtermedia betrekkelijk.
Zoals ook in het stuk staat wordt een groot deel van de mineralisatie en de nitfificatie in de bak zelf geregeld. Of nitrificatie, in elk geval is de kans groot dat bijvoorbeeld planten, vooral snelgroeiende planten, een deel van beschikbare ammoniak wegsnoepen.

Veel wordt bepaald door de balans in de bak. Balans tussen bijvoorbeeld de hoeveelheid water, waterwaarden, filtercapaciteit en belasting door bijvoorbeeld bewoners, planten en voer, en anderzijds de rijpheid van de bak.
We zeggen graag dat een bak met een week of 3 a 4 is ingedraaid, maar feitelijk is er dan nog erg weinig gebeurd. Ik heb eens gelezen dat een bak pas in balans komt, ongeveer een half jaar na de laatste (grote) verandering.

Daarnaast zijn eisen/ behoeften/ vatbaarheden van bewoners zo verschillend, dat mijns inziens nooit zo makkelijk is te zeggen wat exact de vereisten zijn voor filtratie.
 
Ik denk dat je aan het einde van de eerste alinea nitrificerende bacteriën bedoelt, niet denitrificerende bacteriën.
Je hebt helemaal gelijk, balen, want ik kan het niet meer aanpassen.

Het hebben over keramische buisjes voor biologische filtratie is een beetje hetzelfde als het hebben over vierkante blokken als fietswiel, je krijgt het wiel wel rond, maar met erg veel moeite.
Er zijn mensen die buisjes van keramisch materiaal en gesinterd glas door elkaar halen.
Op de website aquariumscience.org heb ik gezien dat keramiek idd waardeloos is; spons of zelfs niet bewegende K1 is een heel stuk beter. Wat zou jij aanraden als goed medium?

En dit is mijn grootste vraag: kan je fluidized* K1 in een juwel binnenfilter laten functioneren?

*Dus dat het niet vastligt, maar ronddwarrelt in de stroming. Filtercompartiment voor ong 60% vullen met K1 dus.
 
Je hebt helemaal gelijk, balen, want ik kan het niet meer aanpassen.


Op de website aquariumscience.org heb ik gezien dat keramiek idd waardeloos is; spons of zelfs niet bewegende K1 is een heel stuk beter. Wat zou jij aanraden als goed medium?

En dit is mijn grootste vraag: kan je fluidized* K1 in een juwel binnenfilter laten functioneren?

*Dus dat het niet vastligt, maar ronddwarrelt in de stroming. Filtercompartiment voor ong 60% vullen met K1 dus.

Niets mis met keramiek, het is alleen niet geschikt voor nitrificatie.
Overigens, gesinterd glas, specifiek ontworpen voor nitrificatie, functioneert geen haar beter dan keramiek wanneer er organisch vuil in komt.

Ik denk dat spons prima kan werken voor mechanische filtratie, en ook voor biologische filtratie (nitrificatie), maar niet tegelijkertijd. Tuurlijk altijd wel iets, maar als je goed functionerende nitrificerende bacteriën wil hebben, moet je zorgen dat die ergens zitten waar geen of nauwelijks vuil is.

Ik ken vaag de werking en logica van k1, maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik gebruik zelf sera siporax voor biologische filtratie en sponzen voor mechanische filtratie, en dat werkt hier prima. Geen reden voor k1.

Er zijn vast mensen hier op het forum die je daar van alles over kunnen vertellen.
 
Andere conclusie die je kunt trekken:
- als je filter erin slaagt ammoniak en nitriet op 0 te houden,
- EN de pomp erin slaagt een goede circulatie te handhaven
-EN er voldoende mechanische filtering is (helder water),
--> dan is je filtercapaciteit voldoende, ongeacht wat algemene regels zeggen.
Dus het is betrouwbaarder om je visbezetting te beoordelen op watermetingen (en welzijnsscore vd vissen natuurlijk) dan op iets anders.
Dit lijkt mij sowieso de strekking van het verhaal denk ik. Elke bak is anders. Wat voor de ene met nagenoeg dezelfde setup werkt is geen gegarandeerd succes bij een ander. Er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden 😄
 
Je hebt helemaal gelijk, balen, want ik kan het niet meer aanpassen.


Op de website aquariumscience.org heb ik gezien dat keramiek idd waardeloos is; spons of zelfs niet bewegende K1 is een heel stuk beter. Wat zou jij aanraden als goed medium?

En dit is mijn grootste vraag: kan je fluidized* K1 in een juwel binnenfilter laten functioneren?

*Dus dat het niet vastligt, maar ronddwarrelt in de stroming. Filtercompartiment voor ong 60% vullen met K1 dus.
Gezien K1 drijft moet je ervoor zorgen dat het water van boven naar beneden stromen.
Je zou in een juwel filter dus iets van een cassette moeten versieren zodat je kan blijven werken met fleeece als voorfilter om zo alles goed schoon te houden
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Gezien K1 drijft moet je ervoor zorgen dat het water van boven naar beneden stromen.
Je zou in een juwel filter dus iets van een cassette moeten versieren zodat je kan blijven werken met fleeece als voorfilter om zo alles goed schoon te houden
In jouw ogen dus geen onmogelijke wens.
Een Juwel Bioflow M met ecco 500 L/u pomp werkt inderdaad met stroming van boven naar beneden, zoals te zien aan de blauwe pijlen. Er is halverwege het filter al een opening naar de pomp en helemaal onderin ook 1.

Misschien dan van boven naar beneden:
- watten (is dat wat je fleece noemt?)
- lange K1 casette
- onderin nog 2 sponzen (die onderste 2 sponzen in het juwel filter zijn voor de anaeroben, zeggen ze. nog niet over nagedacht of dat onzin is of niet).
\
juwel-juwel-filter-bioflow-30-m-600-l-h-binnenfilt.jpg
 
Onderin keramische media, daarboven K1 en helemaal bovenop fleece of idd watten
Persoonlijk zou ik spons achterwege laten.
Als je handig bent met acrylaat zou je 2 cassettes kunnen maken, 1 voor de K1 en 1 voor de keramische media zodat het makkelijke schoon te maken is.
En het gat halverwege dicht maken zodat je al het water door je hele filter laat stromen
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Onderin keramische media, daarboven K1 en helemaal bovenop fleece of idd watten
Persoonlijk zou ik spons achterwege laten.
Als je handig bent met acrylaat zou je 2 cassettes kunnen maken, 1 voor de K1 en 1 voor de keramische media zodat het makkelijke schoon te maken is.
En het gat halverwege dicht maken zodat je al het water door je hele filter laat stromen
Slim om dat gat te dichten! K1 lijkt me veel minder waterweerstand te geven dan al die lagen sponzen die er nu in zitten, dus die vroegtijdige "escape" van water naar de pomp is dan ook minder nodig, denk ik.

Kennen jullie leden die dit gedaan hebben met een intern filter? Bewegende K1 erin? @janjdk Heeft u er een mening over?

P.S. Keramiek is volgens tests minder effectief dan sponzen, zie plaatje. (Bron: diezelfde site die ik al noemde, aquariumscience.org)
 

Bijlagen

  • 7.1.4.-filter-biomedia-efficiency-4.jpg
    7.1.4.-filter-biomedia-efficiency-4.jpg
    93.4 KB · Weergaven: 44
En er is geen enkele fabrikant die exact omschrijft hoeveel liter per uur het ding oplevert (dat heet Debiet)
om de simpele reden dat er heel veel wisselende factoren zijn, bijv. hoeveelheid en soort filtermateriaal, afstand tussen pomp en uitloop

JBL zegt er wel iets over:

1634493187101.png


De vraag is alleen hoe een normaal mens weet wanneer de waarde met 50% afgenomen is :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Slim om dat gat te dichten! K1 lijkt me veel minder waterweerstand te geven dan al die lagen sponzen die er nu in zitten, dus die vroegtijdige "escape" van water naar de pomp is dan ook minder nodig, denk ik.

Kennen jullie leden die dit gedaan hebben met een intern filter? Bewegende K1 erin? @janjdk Heeft u er een mening over?

P.S. Keramiek is volgens tests minder effectief dan sponzen, zie plaatje. (Bron: diezelfde site die ik al noemde, aquariumscience.org)
Ja ik heb nog biohome na m’n K1 maar kan natuurlijk ook spons.
 
JBL zegt er wel iets over:

Bekijk bijlage 332745

De vraag is alleen hoe een normaal mens weet wanneer de waarde met 50% afgenomen is :rolleyes:

Daar had ik in de Trofis op de ondergrondse spraybar (want ja daar van was de uitstroom onzichtbaar) dit dingetje voor op de installatieset
Erop zetten als het geheel fris en fruitig is spul aan en dan komt het rode topje tot een bepaalde hoogte in het buisje, er zit een ringetje bij die je tot max kunt schuiven
Raakt de filter vol met glibber dan zakt hij tot het onderste markertje, en weet je dat je er even bij moet..

Simpel en doeltreffend (past alleen op Eheim installatie set)

httpswww.heevis.nlmediacatalogproducteheheim-doorstroomindicator-voor-installatieset-2.jpg


Ashampoo_Snap_maandag 18 oktober 2021_9h56m40s_001_Eheim Installatieset 2 - Onderhoud - �12-16...png



Alstublieft, mijn maandagse knutsel kwartiertje weer nuttig ingevuld :D
 
Laatst bewerkt:
test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan