Scalari
Well-known member
Hoe wil je dit testen?
Kweekjes nemen en incuberen en vervolgens colonies tellen?
Hahaha.. dan heb je een nogal niet kostbaar labje nodig inderdaad
Hoe wil je dit testen?
test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....
Lastig te testen voor het gemiddelde htk huishouden, maar hier heb je wel een punt.test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....
test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....
Valt denk ik wel mee wat je echt nodig hebt..Hahaha.. dan heb je een nogal niet kostbaar labje nodig inderdaad
Valt denk ik wel mee wat je echt nodig hebt..
https://www.hygienepartner.nl/nl/artnr/HC161001
Of je gaat er 2 dagen op zittenHet bijbehorende broedstoofje kost maar 260 euri
Hoe wil je dit testen?
De gewenste concentraties bevinden zich normaliter in de filtermassa en bodem
Het water zelf is meestal behoorlijk arm aan baccies
Er is trouwens wel een moment waarop je ze met het blote oog kunt zien
Als in een nieuwe bak of na een hele grote wissel je water mistig wordt, "Bacteriebloei'
Mij lijkt het een lastige kwestie. Mijn man laat water beroepsmatig op bacteriën testen, maar dat gaat inderdaad met watermonsters via laboratoria en op kweek zetten.
Wat is de achterliggende gedachte? Heb je belangstelling voor de complete bacterie-druk, of de hoeveelheid van bepaalde (soorten) bacteriën?
Bij deze gecalibreerde test, zonder kolonietelling, is gestandaardiseerde procedure met broedstoof inderdaad nodig. Als je zelf de kolonien gaat tellen, dan kan je het testmedium ook onder je aquariumkap bewaren. Lekker 24 gr.Het bijbehorende broedstoofje kost maar 260 euri
Nouja opzich..Mooi materiaal voor je proefschrift @Miro
Ik denk dat het voor het huis tuin en keuken hobby bakje niet zo interessant is voor Zee (zout) water aquaria zeker wel, en ook daar tast men nog in het rijk der nevelen omtrent de verschillende Cyano's
Nee, de test zou dan zijn op bact in het water. Aangezien dat ook is waar de vissen contact mee hebben.Hoe doe je dat dan met de verschillende kolonie sites? Ga je dan van een gestandaardiseerd oppervlak schraapsel van de ruit nemen (eerst water laten zakken), een vast volume uit je spons oid knippen, een standaard schepje bodemsubstraat? En dan zorgen dat de bacterien loslaten, in een standaard volume etc? Hoe doe je dat? En dan in een verdunningsreeks uitplaten?
Op agaragarbouillon ofzo brrrrr. Ik weet nog wel van de micriobiologie practica van vroeger. Een héél speciale geur.
Ok, dus het gaat je dan om pathogene bacterien, de ziekmakers zeg maar? Dus niet de bacterien die voor de waterzuivering zorgen? De meeste bacterien groeien alleen als ze zich kunnen hechten. Maar los zwevend kunnen ze wel een vis uitkiezen als groeibodem en dan is het foute boel? Maar dan gaat het wel om specifieke soorten? Bv zoals je in water voor drinkwater geinteresseerd bent in gram-negatieven en niet gram-positieven.Nee, de test zou dan zijn op bact in het water. Aangezien dat ook is waar de vissen contact mee hebben.
Je pakt dus bijv 0.5 ml water.
De "bacterien die voor de waterzuivering zorgen" hebben inderdaad een oppervlakte nodig om op te wonen, maar de heterotrofe bacterien (en waarsch nog vele andere groepen bact) kunnen vrij in het water leven. Ze eten organisch materiaal (poep, voer, dode plankton, planten, noem het maar op). Dat organische materiaal kan ook onzichtbaar in het water ronddrijven (DOC = dissolved organic components).Ok, dus het gaat je dan om pathogene bacterien, de ziekmakers zeg maar? Dus niet de bacterien die voor de waterzuivering zorgen? De meeste bacterien groeien alleen als ze zich kunnen hechten. Maar los zwevend kunnen ze wel een vis uitkiezen als groeibodem en dan is het foute boel? Maar dan gaat het wel om specifieke soorten? Bv zoals je in water voor drinkwater geinteresseerd bent in gram-negatieven en niet gram-positieven.
En het gat halverwege dicht maken zodat je al het water door je hele filter laat stromen
Goede vraag…Beetje half off topic, maar hoe maak je dit gat het beste dicht?
Zover ik weet nestelen die (de heterotrofe) ook in de bodem en je filter maar inderdaad als je veel organische belasting hebt dan zie je ze vrij zwemmen en dat noemen we vaak waterbloei. Maar normaliter zwemmen die volgens mij niet vrij in het water.maar de heterotrofe bacterien (en waarsch nog vele andere groepen bact) kunnen vrij in het water leven. Ze eten organisch materiaal (poep, voer, dode plankton, planten, noem het maar op). Dat organische materiaal kan ook onzichtbaar in het water ronddrijven (DOC = dissolved organic components).
het verschilt gewoon per soort, en in elk aquarium zitten vele duizenden soorten. veel bacterien leven in een biofilm maar een deel vrij in het water.Zover ik weet nestelen die (de heterotrofe) ook in de bodem en je filter maar inderdaad als je veel organische belasting hebt dan zie je ze vrij zwemmen en dat noemen we vaak waterbloei. Maar normaliter zwemmen die volgens mij niet vrij in het water.
Was half uurtje werk 😛Haha thanks, onverwacht dat je er zoveel moeite in steekt 🙂
Waarom niet helemaal vol met gaatjes aan beide kanten?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.