Wat bepaalt de filtercapaciteit?


test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....

De gewenste concentraties bevinden zich normaliter in de filtermassa en bodem
Het water zelf is meestal behoorlijk arm aan baccies

Er is trouwens wel een moment waarop je ze met het blote oog kunt zien
Als in een nieuwe bak of na een hele grote wissel je water mistig wordt, "Bacteriebloei'
 
test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....
Lastig te testen voor het gemiddelde htk huishouden, maar hier heb je wel een punt.
 
test iemand weleens de bacterie druk van het aquarium water? in relatie to UV en Ozon wordt er wel aan gerefereerd maar in relatie tot een gewoon biofilter nauwelijks.....


Mij lijkt het een lastige kwestie. Mijn man laat water beroepsmatig op bacteriën testen, maar dat gaat inderdaad met watermonsters via laboratoria en op kweek zetten.

Wat is de achterliggende gedachte? Heb je belangstelling voor de complete bacterie-druk, of de hoeveelheid van bepaalde (soorten) bacteriën?
 
Hahaha.. dan heb je een nogal niet kostbaar labje nodig inderdaad
Valt denk ik wel mee wat je echt nodig hebt..
 
Valt denk ik wel mee wat je echt nodig hebt..

Het bijbehorende broedstoofje kost maar 260 euri

GIF by TipsyElves.com
 
Hoe wil je dit testen?
Kweekjes nemen en incuberen en vervolgens colonies tellen?

Ja. tellen is niet bij elke test nodig maar er zijn echt best veel redelijk betaalbare opties. vanaf een paar euro per test kun je dat al prima zelf thuis doen met swaps, flesjes kaartjes etc. Incubator is ook niet altijd nodig (maar maakt het wel sneller)

De gewenste concentraties bevinden zich normaliter in de filtermassa en bodem
Het water zelf is meestal behoorlijk arm aan baccies

Er is trouwens wel een moment waarop je ze met het blote oog kunt zien
Als in een nieuwe bak of na een hele grote wissel je water mistig wordt, "Bacteriebloei'

Het zou imo vooral om de concentraties potentieel schadelijke bacteriën en eventueel schimmels of gisten. sowieso allemaal heterotroof. de goede bact geloof ik wel dat ze er zijn.

Mij lijkt het een lastige kwestie. Mijn man laat water beroepsmatig op bacteriën testen, maar dat gaat inderdaad met watermonsters via laboratoria en op kweek zetten.

Wat is de achterliggende gedachte? Heb je belangstelling voor de complete bacterie-druk, of de hoeveelheid van bepaalde (soorten) bacteriën?

dat laatste zit ik vooral mee, wat moet je testen voor een goede indicatie, coliform, totaal kiemgetal, specifieke soorten als aeromonas.... er zijn heel veel opties maar welke geschikt zou zijn voor een aquarium, vijver e.d. is niet eenvoudig te vinden.
 
Lijkt mij ook een hele nuttige parameter; belachelijk eigenlijk dat bacteriecount niet gemeten wordt door serieuze aquarianen.. Als je kijkt hoeveel moeite en techniek er op andere vlakken ingezet wordt.
Specifieke bact is natuurlijk leuk, maar gewoon een totaal kiemgetal zou al heel mooi zijn.
 
Het bijbehorende broedstoofje kost maar 260 euri
Bij deze gecalibreerde test, zonder kolonietelling, is gestandaardiseerde procedure met broedstoof inderdaad nodig. Als je zelf de kolonien gaat tellen, dan kan je het testmedium ook onder je aquariumkap bewaren. Lekker 24 gr.
Groeit langzamer, maar zal groeien, want als ze niet tegen 24 gr kunnen, zouden ze het ook in het aquariumzelf niet overleven.
Nadeel is vooral dat je het niet helemaal kan vergelijken met literatuur; maar wel met eigen andere metingen.
 
Mooi materiaal voor je proefschrift @Miro

Ik denk dat het voor het huis tuin en keuken hobby bakje niet zo interessant is voor Zee (zout) water aquaria zeker wel, en ook daar tast men nog in het rijk der nevelen omtrent de verschillende Cyano's
 
  • Haha
Waarderingen: Miro
Mooi materiaal voor je proefschrift @Miro

Ik denk dat het voor het huis tuin en keuken hobby bakje niet zo interessant is voor Zee (zout) water aquaria zeker wel, en ook daar tast men nog in het rijk der nevelen omtrent de verschillende Cyano's
Nouja opzich..
De totaalsom van bacteriën en schimmels vergelijken tussen:
-Uvc aan/uit
-O3 injectie tot een bepaalde ORP
-H2O2 dosering (met en zonder oxidator)

Dat zou nog interessant kunnen zijn of daadwerkelijk de bacteriedruk verlaagd word en hoeveel met deze technieken en dus ook welke de meest effectieve is.
Ook met de toevoeging van blu-exit bijvoorbeeld wat een gericht anti-bioticum tegen cyano zou moeten zijn.
 
Hoe doe je dat dan met de verschillende kolonie sites? Ga je dan van een gestandaardiseerd oppervlak schraapsel van de ruit nemen (eerst water laten zakken), een vast volume uit je spons oid knippen, een standaard schepje bodemsubstraat? En dan zorgen dat de bacterien loslaten, in een standaard volume etc? Hoe doe je dat? En dan in een verdunningsreeks uitplaten?
Op agaragarbouillon ofzo brrrrr. Ik weet nog wel van de micriobiologie practica van vroeger. Een héél speciale geur.
 
Hoe doe je dat dan met de verschillende kolonie sites? Ga je dan van een gestandaardiseerd oppervlak schraapsel van de ruit nemen (eerst water laten zakken), een vast volume uit je spons oid knippen, een standaard schepje bodemsubstraat? En dan zorgen dat de bacterien loslaten, in een standaard volume etc? Hoe doe je dat? En dan in een verdunningsreeks uitplaten?
Op agaragarbouillon ofzo brrrrr. Ik weet nog wel van de micriobiologie practica van vroeger. Een héél speciale geur.
Nee, de test zou dan zijn op bact in het water. Aangezien dat ook is waar de vissen contact mee hebben.
Je pakt dus bijv 0.5 ml water.
 
Nee, de test zou dan zijn op bact in het water. Aangezien dat ook is waar de vissen contact mee hebben.
Je pakt dus bijv 0.5 ml water.
Ok, dus het gaat je dan om pathogene bacterien, de ziekmakers zeg maar? Dus niet de bacterien die voor de waterzuivering zorgen? De meeste bacterien groeien alleen als ze zich kunnen hechten. Maar los zwevend kunnen ze wel een vis uitkiezen als groeibodem en dan is het foute boel? Maar dan gaat het wel om specifieke soorten? Bv zoals je in water voor drinkwater geinteresseerd bent in gram-negatieven en niet gram-positieven.
 
als de biofilm in je filter voldoende groot is zal het de voedingstoffen voor bact die vrij in het water leven wegvangen, met als resultaat een lager aantal bact in het water. en dat kun je in theorie dus testen.

veel visziektes worden veroorzaakt door bact die vrijwel altijd in op of rond vissen voorkomen, maar zolang ze niet de overhand krijgen zijn ze onschadelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Ok, dus het gaat je dan om pathogene bacterien, de ziekmakers zeg maar? Dus niet de bacterien die voor de waterzuivering zorgen? De meeste bacterien groeien alleen als ze zich kunnen hechten. Maar los zwevend kunnen ze wel een vis uitkiezen als groeibodem en dan is het foute boel? Maar dan gaat het wel om specifieke soorten? Bv zoals je in water voor drinkwater geinteresseerd bent in gram-negatieven en niet gram-positieven.
De "bacterien die voor de waterzuivering zorgen" hebben inderdaad een oppervlakte nodig om op te wonen, maar de heterotrofe bacterien (en waarsch nog vele andere groepen bact) kunnen vrij in het water leven. Ze eten organisch materiaal (poep, voer, dode plankton, planten, noem het maar op). Dat organische materiaal kan ook onzichtbaar in het water ronddrijven (DOC = dissolved organic components).

Als je heel veel bact in je filter hebt, is er te veel concurrentie voor "vrijzwemmende" bacterien en zal dat aantal dus afnemen. Dat kan zo maar een factor 1.000 oid schelen met minder schoon water. Net zoals Akwarium al zegt, kunnen vissen ook ziek worden van gewone bacterien. Elke bacterie kan pathogeen zijn, als hij maar op het verkeerde moment op de verkeerde plek is.
Het aantal bacterien in een omgeving is een van de factoren die de "infectiedruk" bepaalt.

Kortom: minder bact vrij in het water is beter. Ik las dat je voor bacteriearm water 20x zo veel filtering nodig hebt als voor ammoniak/nitriet-vrij water (NB filtering is niet alleen L/u vd pomp).
 
Beetje half off topic, maar hoe maak je dit gat het beste dicht?
Goede vraag…
Ik zou zelf denk ik kiezen voor een stukje deksel van een Chinees bakje en dat met (aquarium)kit of een lijmpistool (hotmelt) erin plakken
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Tuinkabouter, jij hebt een extern filter staan toch? Of heb je een interne?
Ik denk er dus over om fluidized K1 in het juwel filter te doen, maar scheelt als ik niet het wiel hoef uit te vinden, maar het kan afkijken. Het maken van de constructie is niet echt de issue, maar de vraag of het uberhaupt wel werkt met zo'n klein volume (filterhuis is 3 L van top tot teen, effectieve inhoud 2L??) en met de eccoflow 500L/u pomp.

Ik heb inmiddels kweekmedia thuis en een broedstoof waar het in mag, dus ik ga binnenkort wel checken hoeveel bacterien er nou in het water wonen.
 
Nee ik heb een bioloog dus dat zal je helaas zelf ff uit moeten vogelen.
Maar vergeet niet dat je slechts een paar ML K1 nodig hebt voor jouw aquarium.
Op de site van evolution aqua is te lezen dat je ongeveer 1L K1 per 1000L water nodig hebt

Als je de inwendige maten hebt van het juwel filter kan in wel ff wat tekenen hoe ik zoiets aan zou pakken als ik wat tijd over heb
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Dat is aardig van je!
Mijn bak is 125 L (effectief watervolume waarsch ong 110 L ofzo).
De ruimte waar het filtermateriaal ingaat is 9.7 cm x 9.7 cm met een hoogte van 35 cm. Dus toch 3 bruikbare liters. Voor een maximale flow wil ik een hele lichtgebouwde container, vergelijkbaar met die witte kooitjes waar de cirax in zit. Nog geen idee hoe.

Mijn stappenplan is als volgt:
- meer lezen over fluidized K1. Ik wil 99% overtuigd zijn dat het gaat werken voordat ik het ga doen.
- Helft vh filter volstoppen met K1 (dus statisch, niet fluidized) zodat het in een paar mnd tijd vol biofilm en bact kan komen te zitten.
- Pas daarna overgaan naar volledig fluidized K1, wel met filterwatten bovenop om het grove vuil eruit te halen. Lijkt mij veel schelen in de belasting.
 
Hoe oud is je bak en Watvoor bodem heb je?
En hoe vaak “stofzuig” jij jouw bodem?
 
Mijn bak is ong 1.5 jr oud.
Hornbach zwart zand bodem van ong 5 cm dik.
Bodem maanden niet gestofzuigd in het kader van low-tech (heb ook geen CO2 en felle lampen); sinds een maand of 2.5 stofzuig ik weer 2x per maand omdat er zichtbaar wat troep op lag en er uitval is bij de corydorassen (al heel lang, vooralsnog onbekende oorzaak).
 
maar de heterotrofe bacterien (en waarsch nog vele andere groepen bact) kunnen vrij in het water leven. Ze eten organisch materiaal (poep, voer, dode plankton, planten, noem het maar op). Dat organische materiaal kan ook onzichtbaar in het water ronddrijven (DOC = dissolved organic components).
Zover ik weet nestelen die (de heterotrofe) ook in de bodem en je filter maar inderdaad als je veel organische belasting hebt dan zie je ze vrij zwemmen en dat noemen we vaak waterbloei. Maar normaliter zwemmen die volgens mij niet vrij in het water.
 
Het water van het aquarium is natuurlijk verre van steriel. Waterbloei is een uiterste.
Ook als je met het blote oog geen bloei zit zullen er bacterien zijn, net zoals overal in de wereld bacterien zijn.

Het is wel een terechte vraag of je het aantal bact in je water omlaag kan brengen door een extreem goed filter dat veel meer "dissolved organic components'' eruit haalt dan een normaal filter.
 
Laatst ging het getal rond van 7% bacterien in je water maar of dat wetenschappelijk is bewezen dat weet ik niet en zover ik altijd heb geweten en gedacht dat heterotrofe en nitrificerende niet echt vrij zich in het water bewegen. Dat doen ze volgens mij alleen als ze een nieuw plekje zoeken om zich te nestelen.
Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied.
 
Het voor mij altijd een reden geweest om qua filtratie in onze bakken hoger te gaan dan hier op het forum doorgaans wordt geadviseerd.

Bovendien hebben wij een grote focus op mechanische filtratie. Alle organische afval wat wij afvangen en verwijderen betekent minder mineralisatie nodig, minder heterotrofe bacteriën, daardoor waarschijnlijk betere, meer efficiënte nitrificatie (nitrificerende bacteriën worden minder weggeconcurreerd door de heterotrofe bacteriën). Nitrificerende bacteriën heb je er maar heel erg weinig van nodig doordat ze bijzonder efficiënt zijn.

Het is volgens mij ook een algemeen geaccepteerd principe. Voor een goede balans en gezondheid is het goed vuil/viezigheid te verwijderen.

Je hoeft een bak niet dagelijks te schrobben, zoals je ook niet de hele dag jezelf loopt te poetsen of je huis (de meeste mensen).

Maar voor een goede balans zorg je dat je je afval in huis wegbrengt, dat je honden buiten uitlaat, dat je stofzuigt etc. Dat je vieze wonden schoonmaakt voor je ze verbind.

Bacteriën in de bak zijn goed, maar ik denk dat de balans met minder vuil altijd beter zal zijn.
 
Ik zou je graag het YouTube kanaal van Dhr Kevin Novak aanraden. Deze man heeft het over een slow moving plenum. Daarmee wordt je hele bodem een groot biologisch filter. Ideaal met het interne filter van juwel erbij te hebben. Ik heb nog nooit zulke helder water gehad met welk potfilter dan ook!!!!

Oude opstelling altijd 10 a 15 ppm no3 en 1 ppm po4 zonder iets toe te voegen .

Nu alles 0,0 (of nou ja, met testsetjes onmeetbaar)

Zelfs de planten groeien hardstikke goed zo zonder no3 en po4...
Misschien ietsje minder hard, maar wel goed!!!

Hobbygroet,

Henk-Jan
 
Ff quick&dirty

Weinig gaatjes=boven en veel gaatjes=onder
Uit gegaan van 4mm plexiglas maar het barst nog van de schoonheidsfoutjes maar dit is een Btje het idee wat ik erbij had
 
Haha thanks, onverwacht dat je er zoveel moeite in steekt :)
Waarom niet helemaal vol met gaatjes aan beide kanten?
 
Zover ik weet nestelen die (de heterotrofe) ook in de bodem en je filter maar inderdaad als je veel organische belasting hebt dan zie je ze vrij zwemmen en dat noemen we vaak waterbloei. Maar normaliter zwemmen die volgens mij niet vrij in het water.
het verschilt gewoon per soort, en in elk aquarium zitten vele duizenden soorten. veel bacterien leven in een biofilm maar een deel vrij in het water.
 
Haha thanks, onverwacht dat je er zoveel moeite in steekt :)
Waarom niet helemaal vol met gaatjes aan beide kanten?
Was half uurtje werk :p
Maar het deksel (of de bodem) moet eigenlijk 180graden gedraaid worden zodat de gaten schuin tegenover elkaar zitten.
In mijn beleving heb je dan een stroming diagonaal door de cassette waardoor je K1 mooier word mee genomen in de werveling.
 
Zelf meten......kan hoor, en zonder duur lab.

zelfs denitrificatie en heterotrofen metingen zijn er.

Maar het gaat om het toepassen van de gevonden waardes, de BART testen geven het aantal CFU aan......maar die waarde zal voor een nanobakje met guppies anders zijn dan voor mijn aquarium met discussen.
Ik ken deze testen zeer goed, heb ze gebruikt.
maar jee kunt nergens slechts 1 test kopen, is vaak een box met 10 stuks en dan praat je over 150 dollar of zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro

Terug
Bovenaan