Wat is er nieuw

Rio 125 van robbie521

Robbie521

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2014
Zoals ik ook al heb laten weten heb ik diverse bakken gehad vroeger. mijn grootste was toen een vision 450. Na een tijd te kort heb ik alles verkocht en een tijd aquarium loos door geleefd.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met een juweel record 600 Maar wou een tijdje geleden toch groter. Vrijdag een rio 125 opgehaald, en van deze bak hieronder een foto album.

Ik ben er achter gekomen dat je met dropbox hier geen links kan plaatsen voor een foto. Iemand enig idee met welk programma ik dit kan heb een mac.

Maar hieronder een aantal foto's van hoever ik nu ben.

Het bakkje binnen er op zijn plek gezet met de achterwand er los in.

Achterwand aan het lijmen

De achterwand vast gelijmt u alleen nog de stukken op de pomp drogen

De achterwand die erin zit is van back to nature. de red gneiss serie.

De bodem die in de bak komt is grind van 1-2 mm donker met daaronder een voedingsbodem van hs aquarium.

in de bak komen ook nog lava stenen. hier wil ik eigenlijk ook een terras mee gaan maken in samenwerking met de overgebleven stukken achterwand.

foto`s zijn te plaatsen via het Aquaforum upload progamma, weet alleen niet meer waar ik het toen des tijds heb gevonden om te downloaden maar ik vermeende bij de FAQ vragenlijst.

Het bestand valt dan te downloaden via een link die er gegeven wordt. De download wordt opgeslagen in Program Files onder "AquaforumUploader".

Open de map en kies het aller eerste icoontje (roze vis) en via het progamma kan je het gewenste bestand kiezen en uploaden naar een geldige link. Deze link kopie�r je dan in je eigen verhaaltje en klaar is kees ^^.

Succes met zoeken!

Heel erg bedankt dit werkt dan wel alleen voor windows maar dat gaat wel goed komen regel ik morgen.

Heb de bak nu vol staan hij heeft het hele weekend staan drogen voor de achter wand. daarna nogmaals goed schoonspoelt. maak morgen een aantal foto's als er ook wat meer planten in staan. En dan ongeveer 2 weken laten indraaien. Is dat lang genoeg of raden jullie aan een week of 3. En moet ik dan in deze weken ook wekelijks vervangen van water?

Ik wil ik in een bak met lekker veel planten en zou hiervoor dan ook Co2 nodig zijn of is het ook te doen zonder. Als Co2 gewenst is aan welke set moe tik dan denken.

misschien je foto's uploaden via imageshack.. werkt prima.
ik zou toch minsten 3 weken indraaien! geen water verversen in die tijd, je bent hem immers aan het indraaien.
het kan zonder co2 maar als je een echte plantenbak wil zou ik het met co2 doen.

gaan we even kijken of dit werk

hie hier dan nogmaals de oude foto's

Hier wordt de acherwand erin gelijmd en nu geduld hebben
f3z1.jpg

Achterwandje zit er nu in eindelijk
cuqo.JPG

Even een testje met een terrasje dit is het alleen niet geworden.
qayx.jpg

Na de bak te hebben uitgespoeld en schoon te hebben gemaakt. heb ik hem gevuld met lauw warm water.

had nog even een plantje uit mijn oude aquarium gehaald en vandaag maar even een aantal planten erbij gehaald.

Bakkie ziet er nu zo uit.

Is niet zo helder maar dat komt wel hoop ik deze week.

t2gu.jpg

6yvw.jpg

Water waardes kan ik niet geven want heb geen test set. kan het laten meten bij winkel waar ik ook de bak heb gehaald. Kan ook zelf gaan kijken naar een setje. Wat raden jullie aan een aantal losse sets of een koffer.

leuk begin! Ben benieuwd naar het vervolg

een koffer is goedkoper dan losse tests.

Colombo heeft een voordelige set.

Het begin ziet er al goed uit hoor, dit gaat al mooi worden!

Ik zou het anubias soortje op een steen zetten :$.

Dan willen ze het nog beter doen dan in de grond ^^, meestal.

Maar verder een leuk begin en mooie achterwand!

Mooi wandje. Wat is de reden dat je die interne filter erin laat?

Vind het wel leuke filtertjes en eigenlijk had ik ook niet zo veel zin om weer een extern filter erbij te nemen. neem ook niet zo een heel groot vissen bestand dus verwacht dat het wel goed gaat komen.

Kan ik de anubias gewoon met iets als visdraad op de steen binden.

Ja dat kan prima! liever dat als ander materiaal (bijv, elastiek zoals mij -.-)

dat begint al ergens op te lijken!
zonde dat zo'n intern filter zoveel ruimte inneemt...
testkoffer is voordeliger, mits je alles WIL meten 😉

Minizen zei:
leuk begin! Ben benieuwd naar het vervolg

een koffer is goedkoper dan losse tests.

Colombo heeft een voordelige set.

Wat is dan het grote verschil tussen de set van colombo en de set van sera.

Ik heb na het lezen hier de groene spons verwijdert uit de filer behuizing moet ik dit nog opvullen??

Vandaag heb ik mijn waterwaardes getest. Bakkie draait nu bijna een week:
In de bak zitten ook nog geen vissen:

Temp: 25,9
PH: 8,0
GH: 9
KH: 6
NH3: 0,03
NH4: 0
NO2: 0,5
NO3: 10
PO4: 5,0
FE: 0,0

Zijn deze een beetje in de goeie richting?

Volgend diverse berekeningen op internet heb ik een Co2 nivo van 1,7 dit is erg laag lijkt mij is dit te verhogen zonder een co2 set

Alvast bedankt

Hoe kan ik mijn Co2 verlagen vind hem een beetje hoog zitten en me Co2 nivo gaat dan ook omhoog.

Ik heb dit weekend de vissen van me oude bakje naar deze verhuist zijn nog maar 9 kardinaal tetra's
Ik wil deze gaan uitbreiden naar 25 kardinalen.
Ook wil ik een 8 tal bijlzalmpjes gaan halen.
op de bodem wil ik dan garnaaltjes gaan houden. Welke moet ik nog even gaan kijken maar denk dat dit vuurgarnalen gaan worden.

het probleem waar ik nu last van heb is van alg. Ik weet niet of dat wat met de hiervoor staande waterwaardes heeft te maken. Heeft iemand hier meer info over.
Hieronder staat een foto van de lag zit nu ook op mijn ruiten en op de achterwand.

iyt0.jpg

Hierbij nog een foto van hoe de bak er nu uitziet.

sz6p.jpg

ook wil ik gaan spelen met bio co2. Maar wat zou het formaat zijn wat ik nodig heb qua omgekeerd bakje?

Heb je oud filtermateriaal gebruikt of ben je helemaal opnieuw begonnen met deze bak?
Hij is nog in de opstartfase dan en wanneer je nog geen stabiele waterwaardes hebt kun je last van algen krijgen.

Je hebt inmiddels ook een testset aangeschaft zie ik?

Ik ben helemaal opnieuw begonnen. Vandaag pas vis gedaan heeft 2 weken ingedraaid.
Ik ben wel al aantal dagen geleden begonnen met easy carbo.

Heb de set van tetra aangeschaft kon deze voor een mooie prijs kopen.

Je hebt je aquarium leuk ingericht joh! Je achterwand vind ik ook erg netjes.
De berekening voor het omgekeerde bakje haal ik altijd van hobbykwekers.nl maar ik kan momenteel niet op de site komen.

Verder valt me op dat je fosfaat (po4) veel te hoog is. Weet je wel zeker dat deze waarden kloppen? Je ijzergehalte (Fe) is ook niet meetbaar. Als je je plantjes mooi en vol wil laten groeien zal ik als ik jou was gaan beginnen met plantenvoeding. Ik kan je o.a. Easylife Profito aanraden. Dit is een erg compleet product waar ook ijzer inzit. Je moet alleen een beetje spelen met de dosering.

Gr Robin

Heel erg leuk ingerichte bak. Vind je opstelling van het materiaal en de planten heel erg leuk.
Mis alleen iets van een drijfplantje..

Waarom heb je trouwens de groene filterspons eruit gehaald? Deze haalt overmatig nitraat uit het water en heeft dus een functie...
Ik heb al jaren een groene filterspons erin zitten. Om de zoveel tijd is zijn werking uitgewerkt.
Ik gebruik hem dan vaak nog als gewone filterspons. Om het half jaar vervang ik hem een keertje...

MsFelix zei:
Waarom heb je trouwens de groene filterspons eruit gehaald? Deze haalt overmatig nitraat uit het water en heeft dus een functie...
'Overmatig'? Doet dat ding dan pas zijn werk als het nitraat oven een bepaald niveau uitkomt?

Het tweede deel van de quote snap ik ook niet zo goed in combinatie met het eerste deel. De groene spons heeft een functie, die je belangrijk genoeg vindt om hem in het filter te hebben. Maar later gebruik je hem ook nog als gewone filterspons, wat er op duidt dat die functie toch zo belangrijk niet is. Hoe zit dat?

~ Ivo

Ik vind het een erg mooie bak worden! Mooie lavastenen in het midden.

Ik ga morgen even me water opnieuw testen. kijken wat hieruit komt.

Wat hebben andere te zeggen over de groene spons in een juweel bak heeft deze waarde of is het niets. en kan ik e beter iets van cirbax of carbax in doen.

Leuke bak !
Ben heeeeel benieuwd 🙂

Nogmaals mijn waterwaardes gemeten. Kan iemand mij vertellen of hier dingen bij zitten die niet kloppen.

Temp: 26,5
PH: 7,5
GH: 6
KH: 6
NH3: 0,05
NH4: 1
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 0,25
FE: 0,0
Co2: 5,3 berekende waarde

Zitten hier waardes in waardoor ik deze als kan krijgen zo ja wat kan ik hier dan aan doen?

Alvast bedankt

Iemand enig idee of er een verbinding is tussen de waardes en de alg. Mijn verlichting staat nu ongeveer 12 uur per dag aan.

ik ben niet bepaald een planten expert en ben er zelf ook nog maar recentelijk achter wat de oorzaak is van mijn eigen alg.
maar je co2 is laag en je po4 ook, wat vreemd is want eerst was hij 5 en nu opeens 0,25. ik heb begrepen dat voor PO4 1,0 een mooie waarde is. als je een beter antwoord wil kun je het misschien beter plaatsen bij de categorie algen.

Dat je co2 laag is, is wel verklaarbaar.
hoe langer je verlichting aan staat des te meer voedingsstoffen gaan de planten verbruiken. 12 uur is dus wel behoorlijk lang.

Hier nog een 2 tal foto's

Vissen bestand is nu nog hetzelfde aantal kardinalen.
6 bijlzalmpjes
20 vuur garnalen.
2 chines algenen eters.

Het probleem met de als heeft hoogte punten en diepte punten.

Hier nu een aantal foto's

IMG_1153_zps2a012f10.jpg

IMG_1155_zps36aaa832.jpg

Alle planten gaan wel goed. behalve de valisneria.

De wil ik ook gaan vervangen voor wat anders

Wegens een relatie waar na meer dan 5 jaar een einde aan komt. Zit ik de komende tijd even bij me ouders. Het aquarium gaat hier dus ook heen komen. Dus vanaf volgende week zullen er foto;s komen van waarschijnlijk ook een nieuwe inrichting

Doe maar kalm aan,je hebt wel andere dingen aan je hoofd.

ik zou ook doen wat Mondeo zegt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan