Wat is er nieuw

Rio 180 (Azië) van Gewoonjoey

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
Waarin staat:

Stagnant confines
This is significant as during Kullander and Fang�s fieldwork all three localities for G. flavatra contained relatively little and slow moving water, with fish often confined to near-stagnant pools. This is at odds with the typical perception of Garra as denizens of fast-flowing/turbulent habitats.

Ja, er staat ook dat ze van wat stroming houden en algen eten indien voorradig.
Dus nogmaals: is gezegd dat het idee van Joey niet gaat werken qua stroming? Is gezegd dat algengroei noodzakelijk is?
En Kullander geeft ook aan hoe hij een aquarium zou inrichten gebaseerd op het biotoop, maar is dat strikt noodzakelijk?

~ Ivo

Nog een tip Joey:

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LEuHsnDjQCM[/video]

Kijk, meningen geven mag.
Maar oordeel niet te snel.
Ik ben een beginner en zal nog wel meer fouten maken.. (al doende leert men)

Om mijn problemen zo goed mogelijk op te lossen (zonder elke keer als ik een vis koop waar ik niet de goede eisen voor heb terug te brengen)
Normaal lees ik ook meer in maar in dit geval wist ik niet precies welke vis ik wou en zodoende heb ik dus weinig tot geen tijd gehad om voldoende in te lezen en ben ik dus puur op het winkel advies gegaan (geen zakkenvullers advies maar echt advies)
Ook is mij wel verteld dat ze van wat stroming houden in de LFS en heb ik dit dus geprobeerd te maken.
Nu mag het in dit geval wat meer zijn..
Nu wil ik dus het '' plaatselijke hillstream'' stukje maken.

Als ik puur voor biotoop zou gaan had ik het ook zeker anders gedaan.
Maar ik vind de gezelschapsbak tot nu toe toch nog steeds mooi en het enige wat ik heb gedaan is er een Aziatisch tintje aan gegeven door zoveel mogelijk voor het Aziatische te gaan.

Advies is altijd welkom maar hou het dan wel gewoon rustig zonder al die tegenstrijdige discussies.
Ieder zijn eigen mening en dat is maar goed ook.
Maar ergens een mening over hebben wil niet altijd zeggen dat dit zo is.
Iedereen spreekt uit ervaring en iedereen ervaart de dingen anders.

Mijn mening is nu dat dit ''plaatselijke hillstream'' stukje (mits goed uitgevoerd) wel moet lukken.
Lukt het niet weet ik dat ook gelijk.

En over dat filmpje van die bealgde stenen maken is een goeie optie voor in toekomst!
Kan ik zeker nog een keer proberen

Ik geef alleen maar mijn mening en wat ik denk,
Maar fijn, bemoei er niet meer mee,

Heb mijn mening en ervaring gedeeld met je, wat je er mee doet maakt me niet uit
Zeker als ivo spreekt is vaak een volle discussie. Op elke forum is hij zo. Boeit me niet, hij staat er bekend voor.
Geen zin.

Maar je merkt zelf ook dat garra naar stroming zoeken,
Ervaring mensen, ervaring telt meer dan copy paste van internet.

Succes

Mening mag altijd, maar oordeel niet te snel en kijk ook even vanaf mijn kant.
Ik ben een beginner en zoals ik al zei zullen er nog wel meer fouten gemaakt worden.
Het is alleen maar fijn dat je je mening geeft.

Maar als ze nou dalijk hun hillstream hoekje hebben en ze gaan hier lekker in liggen is het toch ook goed?
Daar gaat het mij om.
Als het nou niet kan is het iets anders..
Maar als het goed is uitgevoerd zal het nog niet zo zijn als een echte hillstream, maar alles word nagebootst en zal nooit zo zijn als in de natuur.

Als je dus op elk puntje gaat kijken kan je de aquariums af gaan schaffen omdat je het natuurlijk habbitat nooit 100% kan nabootsen.
Nou is dat misschien ook weer overdreven, maar het is bij wijze van spreken.

Ik vind dat je een mooie bak hebt joey. En denk dat de vissen zeer kunnen waarderen dat jij het ze zo aangenaam mogelijk probeert te maken. Het is zeker het proberen waard toch een klein stukje hillstream, niet geschoten...

Ff een vraagje, is het beter geworden met de garra's sinds je er een derde bij hebt gedaan?

Als je dat hoekje nou eenmaal gemaakt hebt zal je vanzelf zien wat de Garra's het liefst hebben.

Ik vind je bak echt schitterend ingericht. Als je echt een beginner bent kunnen we nog heel veel moois van je verwachten vermoed ik. 🙂

Ik vind dat je goed bezig bent Joey en inderdaad dat er veel te snel geoordeeld werd. Dat gebeurd met veel kreten en weinig onderbouwing. Daarom wilde ik het ook voor je opnemen en ging ik de discussie aan. Ik heb bewust vragen gesteld op zoek naar een onderbouwing zodat we er beiden wijzer van zouden worden. Helaas zijn lang niet alle vragen beantwoord en de antwoorden die kwamen hebben mij niet overtuigd dat alle snelle oordelen terecht waren.

Ik zou je aanraden eens een pb 'tje te sturen naar Panchax of Kajsa. Ik weet zeker dat beiden je heel goed verder zullen helpen.

Kan nooit meer doen als mijn best.
Ik probeer zoveel mogelijk in te lezen voor ik ergens aan begin.
Nou is dit niet altijd mogelijk of soms komt er zoveel info dat het niet meer te doen is om het perfect te doen.

Ik hoop in de toekomst nog meerdere topic aan te kunnen maken van verschillende bakken.
Discussen blijven ook prachtige vissen en de bakken met hout vind ik ook heel mooi.
Hoop deze ooit nog een keer in bezit te mogen hebben.

@ralfj
De Garra's zatten voorheen ook vaak achter de andere vissen aan, nu zitten zo alleen achter elkaar aan.

@Mascha&Ivo
Pb'tje sturen over?

Ik bedoelde eigenlijk een pb'tje als je nog informatie wilt hebben over dit soort visjes of als je nog ergens onzeker over bent. Niet dat het moet hoor, maar ik vind het zelf altijd fijn om iemand 'achter de hand te hebben'.
Beiden hebben veel kennis/ervaring over/met dit soort visjes (niet per se de Garra specifiek, maar in zijn algemeenheid) en kunnen je bijvoorbeeld vast aangeven waar je extra op kan letten etc. Ik ken beiden ook als kerels die hun verhaal goed onderbouwen, waardoor je niet zozeer naar ze luistert omdat zij het zijn die iets zeggen, maar vanwege de argumentatie.

En inderdaad, je doet je best en in dit geval zag je aan je Garra's dat ze wel van een beetje stroming houden en bent meteen gaan kijken of je dat kan realiseren. Hulde!

~ Ivo

GewoonJoey zei:
Kan nooit meer doen als mijn best.
Ik probeer zoveel mogelijk in te lezen voor ik ergens aan begin.
Nou is dit niet altijd mogelijk of soms komt er zoveel info dat het niet meer te doen is om het perfect te doen.

Helemaal mee eens Joey. Ik heb dat ook gedaan(en ook een Rio 180). Ik vroeg en vraag ook veel en heb veel info gehad van diverse forumleden.
Je kunt het niet allemaal helemaal precies doen. Ik probeer goed de waterwaardes en temperatuur in de gaten te houden. Daarnaast natuurlijk de bewoners zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Maar je heb natuurlijk vissen die je heel mooi vind of verafschuwd. En alles daar tussen in...

Het blijft altijd balanceren. En ik vind dat je lekker bezig bent.

Fijn al die positieve reacties!
Hoop in de toekomst nog veel reacties te krijgen en foto's te kunnen plaatsen.

Ben nu een beetje aan het vechten met de Po4 en No3.
Deze zijn beide te laag.

Maar ben van plan binnenkort even een pompje te bestellen en dan neem ik gelijk even wat fosfo en nitro om dit ook goed te krijgen.
Zijn deze straks op de goeie waarde dan zijn alle waardes goed!

Maar wil ook nog even verschillende dagen meten.
Wat zou nou de beste dag zijn?
Ik heb mijn waterwissel elke maandag.

Vandaag mijn varentje binnen gekregen voor op mijn hout! (Microsorium Windelov)
Om mijn hout wat meer op te laten komen heb ik ook mijn drijfplantjes eruit gegooid en nieuwe erin.

Helaas ook slechter nieuws, 1 van mijn Garra's is spoorloos verdwenen sinds gister.
Vandaag even tussen de planten gekeken en nu zag ik hem volgens mij liggen. (Leek er in ieder geval heel veel op)
Kon er niet goed bij dus heb wat ik heb gevonden laten liggen.
Kijk het nog even aan en als ik hem niet meer zie zal hij het toch geweest zijn. (Hij had vanaf het begin al een bult op zijn kop)

Maar in ieder geval even een nieuw fotootje!
Binnenkort even kijken voor het ''plaatselijke hillstream'' stukje.

WP_20140515_001_zps8053cd06.jpg

Vandaag zou ik beginnen aan mijn mini hillstream.
Helaas waren er nog geen stenen..

Wel nog een filmpje gemaakt van wat Espei's, wat het is weet ik niet.
Ze zwommen met rugvin recht omhoog zo goed als tegen elkaar.

Temperatuur is nu met dit weer iets opgelopen.
Normaal draait de bak op 23- 24.
Nu overdag loopt hij naar de 25-26.
Kan volgens mij geen kwaad toch?
Temperatuur zakt savonds gewoon weer en de vissen doen het nog steeds goed.

paar graden verschil maakt niet veel uit, als het maar geleidelijk gebeurd.
dus neuh, kan niet echt kwaad.. ik heb voor mezelf het streven pas in te grijpen als de bak warmer wordt dan 28 graden (vanwege de buitentemperatuur in de zomer). dan gooi ik er altijd een klomp ijs in die ik heb ingevroren in een salade bakje en op die manier daalt de temp vaak 1 graad per stuk ijs en gaat het vrij geleidelijk.

had nog niet gereageerd op je totaaltje trouwens, maar ziet er goed uit :thumbs:

Ik heb in mijn Azi� gezelschap biotoop 5 Neritina slakken (ren slakken) zitten.. deze zijn ook afkomstig van azi� en hebben nog een mooie kleur /patroon (er zijn diverse) en ze ruimen op, eten alg etc.. :thumbs:

Jurgend71 zei:
Ik heb in mijn Azi� gezelschap biotoop 5 Neritina slakken (ren slakken) zitten.. deze zijn ook afkomstig van azi� en hebben nog een mooie kleur /patroon (er zijn diverse) en ze ruimen op, eten alg etc.. :thumbs:

Heb je wat fotos ervan? En eten ze geen planten.
Opzich zijn wat slakjes wel leuk alleen moet ik ze wel zien.

Vandaag druk geweest met de ''mini hillstream''.
Heb 2 fotootjes maar het is moeilijk te zien..
Ze genieten er (volgens mij) al zijn best van.
Wil alleen nog even kijken voor wat extra Garra's.

Foto's:
WP_20140521_001_zpsf4cf8bd5.jpg

WP_20140521_002_zps4c0fb502.jpg

Heb je kleine garra? Je weet dat ze in heel kleine gaatjes kunnen kruipen?
Bv achter je zuignapjes van je filtertje...heb ook zo een gehad...zat er een klem...dood..

Ze zijn al wat groter van formaat en ik denk niet dat ze erachter kunnen.
Hou het wel in de gaten want ben er al 1 kwijt..
Deze had ook al een hele bult op zijn kop van begin af aan.
Binnekort nieuwe erbij halen en groepje uitbreiden tot 4 stuks.

Gister 3 nieuwe Garra's besteld en even het een en ander gesnoeid!
Ging zo hard omhoog nu met de Co2 dat het nodig tijd was om te snoeien.
Volgende keer wil ik waarschijnlijk de Rotala Rotundifolia op de achtergrond hoger laten,
WP_20140527_0021_zps21d22ecc.jpg

Naderhand heb ik nogmaals geprobeerd de Garra's uit de hand te voeren.
Deze keer met succes!
Bij de volgende poging zal ik proberen het vast te leggen!

Voor het eerst is ook de hele groep compleet geweest tijdens het eten!
Zelfs de Botia die normaal de restjes een beetje op komen scharrelen waren er nu met zijn alle bij.
Helaas vergeten een fotootje van te maken wat ik normaal wel met alles doe.

ah leuk!
komt omdat ze nu met meerdere zitten. 5-6 stuks?
zei het je toch dat het beter is met meerdere 😉

Zitten nog steeds met zijn 2tjes.
Zijn er nog 3 onderweg.
Als ik tijd had gehad had ik ze zelf gehaald maar heb de komende weken weinig tijd om zelf op en neer te rijden.
Zodoende dat ik maar eens een keertje heb geprobeerd met bestellen.

Het ziet er weer schitterend uit, Joey!

Dankje!
Ja groeien super sinds de co2.
Heb nu zon continu test bolletje bestelt omdat ik soms het idee heb dat de co2 snachts te hoog word
Heb ook fosfo en nitro besteld omdat met de laatste meting deze beide erg laag waren.

Volgende keer met snoeien hou ik de Rotundifolia wat hoger.

Super hoor,mooi dat die vissen geen angst hebben! zie m'n waaiers
handgarnalen dat nog niet doen bij mij 😉

Zo zijn mijn garnalen ook altijd geweest!
Zowel de CR/CB als de vuurtjes.
Zodra ik met mijn hand in de bak kwam kwamen ze erop zitten.

Was de bedoeling om de Garras te voeren (na wat afkijken bij Little) maar de eerste die kwamen kijken waren de Espei's
Na een paar keer proberen kwamen de Garra's toch ook maar eens een kijkje nemen.

Bakje doet het nu verder ook super.
Enige is dat mijn Po4 en No3 heel laag zijn
Maar zolang dit geen problemen veroorzaakt hou ik ze zo.
Hou het nu allemaal even in de gaten en mocht het echt nodig zijn heb ik Fosfo en Nitro in huis.

Binnenkort nog even mijn Co2 metertje ophangen en mijn ''mini hillstream'' pompje vervangen.
Heb het idee dat de stroming toch iets te hard is.
Ze liggen er wel ooit maar nooit zo lang.

Helaas..
Vandaag zouden mijn 3 nieuwe Garra's binnenkomen.
Omdat deze als standaard pakket zijn verzonden hebben ze een vertraging opgelopen van 3 dagen..

Nu ontvang ik ze dus pas dinsdag en dan is het maar de vraag of ik ze aan kan nemen en dan uiteindelijk in welke staat ik ze aantref..

Oftewel de eerste en waarschijnlijk de laatste keer dat ik besteld heb..

Garra's zijn vandaag binnen gekomen en waren gelukkig nog allemaal in leven.
Ze zijn netjes blootgesteld aan het licht en vervolgens over gewend aan hun nieuwe thuis.

Hier alvast 3 fotootjes:
WP_20140610_002_zps9c601ca3.jpg

WP_20140610_007_zps49dda12d.jpg

WP_20140610_009_zps581197c0.jpg

De Laatste was nog wat schuw.

Maar dan nog een vraagje,
Hoe herken je nou de mannetjes en de vrouwtjes?
Heb er nu 2 die wat lichter zijn van kleur.
1tje zit haast tegen wit aan zo ligt.

Gestrest is het niet want dan worden ze volgens mij meer egaal?

Dat is zeker stress wanneer ze wat bleekjes zijn.
Wanneer ze mooi donker gekleurd zijn voelen ze zich goed.
Maar nu zijn ze denk ik toch wel op kleur?

Zitten nog een paar lichtere bij.
Kleurverschillen zijn wel goed te zien nu.(grijs/wit)
In het begin waren ze wat meer egaal.

Heb er 1 bij die nog wat rustiger is en een beetje onder het hillstream stukje ligt vandaag.
Deze heb ik ook nog niet goed kunnen bekijken.
Maar zoals het er nu voor staat zijn het 2 mannetjes, 1 vrouwtje, 1 twijfel en 1 nog niet gezien.
Heb ook wat nieuwe fotootjes!
Als ik straks thuis ben zal ik deze er even op zetten.

Foto's:
WP_20140612_014_zps1b6f05bc.jpg

1 van de oude.
WP_20140612_013_zps85a78429.jpg

2 nieuwe op hun ''mini hillstream'' stukje.
WP_20140612_009_zpsdef7a111.jpg

De andere oude.
WP_20140612_007_zpsaac69b19.jpg

De 3de nieuweling welke nog een beetje verlegen is.

Inmiddels is deze verlegen Garra uit zijn holletje gekomen en scharrelt hij vrolijk rond!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan