Wat is er nieuw

rio 240 van Lis

• Onderwerp starter Onderwerp starter lis
  • Startdatum Startdatum
L

lis

Guest
hoi allemaal,
ik heb sinds donderdag mijn aquarium draaiende en het leek mij hoog tijd om een foto album aan te maken, aangezien ik die van vele andere volg en stiekem toch een beetje 'verslaafd' begin te raken aan het forum 😛

mijn rio 240 draait met een eheim professionel 3, de 2073 en er zit een zelfgemaakte achterwand in. de bodem is van de Hornbach, gemengd grind met een korrel van 0,2 tot 0,4 dacht ik.

de planten heb ik besteld op aquaplants online:
- Cabomba aquatica
- Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
- Hygrophilia polysperma sunset (variant op belgisch groen)
- Ludwigia mullertii
- Rotala rotundifolia
- Cryptocoryne moehlmannii
- Lysimachia nummularia 'aurea'
- Echinodorus magdalenensis
- Nomaphila siamensis parvifolia
- Limnobium laevigatum
- Piluaria globlulifera
- Alternanthera rosanervig

als iemand tips heeft over de planten, snoeien of stekken, hoor ik het uiteraard graag!
ik voeg nu dagelijks easycarbo toe en wekelijks profito.

er zitten uiteraard nog geen bewoners in, ik heb alleen nog van mijn vorige aquarium 2 corydoras julii en 4 marmer bijlzalmen zitten die uiteraard allebei uitgebreid gaan worden.

juwel_240_begin1.jpg

nog hele jonge plantjes, nog even wachten tot het een oerwoud wordt..

groetjes!

Mooie achterwand en supertof ook die plateautjes!
Zou je er niet wat voor voelen om wat hout en/of stenen in het aquarium te plaatsen?

dankjewel! er moeten inderdaad nog stenen, hout en holletjes inkomen. daar ga ik vanmiddag naar op zoek 😛

dat is een leuk begin, lekker laten groeien..
ben benieuwd met wat voor hout etc je thuis komt.. zal waarschijnlijk alleen niet gelijk willen zinken.

dankjewel, ik kan niet wachten tot de planten lekker groot zijn, maar ik zal een beetje geduld moeten kweken haha..
ik hoop dat ik wat moois kan vinden !!

Ik heb net je topic doorgelezen over je zelfgemaakte achterwand en ik vind hem echt leuk geworden met die plateaus! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als alles gegroeid is.

erg drukke week gehad met school, maar nu eindelijk even tijd om het foto album bij te werken..
vandaag draait het aquarium een week en het gaat tot nu toe erg goed.
de planten groeien hard en er zitten jonge appelslakken in.. beetje vroeg misschien maar durfde het met alle snelgroeiers die in de bak staan wel aan.
heb een stukje hout gekocht en ergens in de kast nog een groot stuk gevonden, dat ga ik er morgen maar eens inzetten 🙂

aqua_na_een_week.jpg

de lange wortels van de Limnobium laevigatum hangen mooi in het zicht.. oeps
appelslak_240.jpg

van de week nog op jacht naar kleibolletjes, suggesties welke goed/slecht zijn?
welke planten hebben dit nodig, of kan er bij alle planten iets in de bodem?

groetjes 🙂

Ziet er al zeer goed uit 😉

Benieuwd hoe het hout er straks uitziet!
Heb zelf van de week Terracaps van HS besteld, maar daar kan ik nu natuurlijk nog geen zinnig woord over zeggen.

tijd voor een update. het andere stuk hout zit er in en sommige plantjes hebben een ander plekje gekregen.
ben benieuwd naar je terracaps, Devin. ik denk dat ik op vivarium kleibolletjes ga kopen..

De appelslakjes doen het erg goed en er zitten nu ook een heleboel kleine poelslakjes in 😀
met de camera van mn ouders even wat geprobeerd:
totaaltje_week_1,5_240.jpg

appelslak_geel_240.jpg

nieuw_hout_240.jpg

krijg het er nog niet helemaal scherp op, maar oefening baart kunst zeggen ze dan..

groetjes Lis 😉

inmiddels draait de bak ongeveer 2,5 weken en het groeit lekker door. tot nu toe geen moeilijkheden tegen gekomen!
de indeling was niet naar mijn zin dus ik heb de boel omgegooid en wat plantjes bijgekocht. ben eerlijkgezegd nog niet tevreden, ik wil zo'n oerwoud-effect hebben.. het Belgisch groen heb ik vandaag al gestekt, die kwamen tegen het wateroppervlakte aan, hopen dat die weer lekker door groeit nu.
ik ga nog wat plantjes voor de bodem zoeken, het mag nog flink wat voller aan de voorkant.

vandaag zijn we naar Aquavaria geweest, leuke beurs. twee halve kokosnootjes gekocht, capsules voor bij de wortels en een plantje (wat thuis een gatenkaas bleek te zijn)

tadaa:
rio_240_totaal_2,5_week.jpg

ik krijg ze niet omgedraaid, sorry..
rechts_voor_rio_240.jpg

midden_voor_rio_240.jpg

links_voor_rio_240.jpg

dank jullie wel 🙂

Ik durf zelfs te zeggen dat het een prachtige bak is,
Mooi en gevarieerd ingedeeld :petjeaf:

Prachtige achtergrond trouwens.

Ziet er leuk uit en ook leuk ingedeeld met de planten.

TonHageraats zei:
Prachtige achtergrond trouwens.
+1

dank jullie wel, word er een beetje verlegen van hahaha
iemand suggesties voor een plantje wat een mooi veldje kan worden vooraan?

groetjes 🙂

lis zei:
iemand suggesties voor een plantje wat een mooi veldje kan worden vooraan?
Zat veldjes te bedenken, maar niet allemaal even makkelijk. Zelf heb ik een veldje Staurogyne repens in de grote bak.

ja dat is waar, ben wel op zoek naar iets wat het makkelijk doet. ben immers een 'beginner' met planten, in de vorige bak ging alles maar dood haha..
vond zelf de Micranthemum micranthemoides erg mooi. kan er helaas niet zoveel over vinden. iemand ervaring? 🙂

Het veldje wat ik heb is niet echt moeilijk. Je voegt al Carbo en profito toe. Zou de profito ook over de week verdelen. Je kan ook over Bio-Co2 gaan denken. Scheelt weer met Carbo aanschaffen en toevoegen.

dat houdt in dat de profito ook iedere dag toegevoegd gaat worden? dat lijkt me wel wat ja. sinds vandaag heb ik ook capsules in huis die bij de wortels gestopt moeten worden, soort zelfde idee als kleibolletjes. die kunnen eventueel ook bij een veldje in de grond gestopt worden.
waar kan ik meer vinden over bio-Co2? ik ben hier nog niet bekend mee. heb wel gekeken voor een gasfles en zo'n hele installatie maar dat vind ik wel erg duur als student. vandaar de Carbo.

dankjewel! ik ga dat zeker proberen. erg netjes en duidelijk uitgelegd met die foto's.

zo juist 5 stuks Micranthemum micranthemoides besteld voor het veldje, vind die plantjes zo mooi.
gelijk 2 stuks van de Alternanthera rosanervig mee laten komen, waar er al eentje van in staat. dat roze/rood tussen al het groen geeft wat contrast. wilde ook graag een rode Lotus maar die stond niet meer op de site waar ik de plantjes besteld heb.. jammer!

van de week, als de plantjes binnen zijn, weer wat foto's 😀

het aquarium draait nu 3,5 week en de planten groeien lekker. Heb zojuist kappertje gespeeld met de drijfplantjes 😉.
ook het veldje van de Micranthemum micranthemoides is een feit!
veldje_rio_240.jpg

ik vond het tijd voor de 6 overblijvertjes om de grote bak in te gaan. vanavond heb ik ze uitgevangen en nu zwemmen ze in de rio!
bijlzalm_rio_240.jpg

corydora_1_rio_240.jpg

en natuurlijk een totaaltje:
totaal_rio_240_week_3,5.jpg

met meer vissen wil ik nog een tijdje wachten om het aquarium in alle rust te laten draaien.
ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Mooie foto's van een mooie bak, alleen jammer dat door de dichte beplanting de prachtige achterwand incl. plateaus verdwijnen.

dank jullie wel! 🙂
ik snap wat je bedoeld Ronald, ben ook nog niet helemaal uit over de inrichting.
helaas komt de diepte niet goed over op de foto en geeft het best wel een vertekend beeld van hoe de bak er in het echt uit ziet.
ik ben heel blij met de achterwand en daarom probeer ik sommige stukken mooi naar voor te laten komen maar het blijft wel een achterwand natuurlijk. die mag niet te veel aandacht opeisen.

Zijn die rode / bruine planten Crypto's? 🙂

@ Zanziee, volgens mij bedoel je de Alternanthera rosanervig. in het echt zijn ze knalroze, mooi om te zien. de twee aan de linkerkant staan er net in dus nog een beetje lelijk. links naast de rosanervig die rechts staat, staat wel een crypto

wat een verrassing.. de twee corydorasjes zijn mij een jaar geleden verkocht als koppeltje (kom je er later achter dat het groepsdieren zijn, geen ruimte om de beestjes uit te breiden) altijd gedacht dat het twee vrouwtjes zouden zijn omdat ze het zo goed kunnen vinden. ze waren vandaag ontzettend in de weer met vanalles en nog wat, begint er net eentje eitjes af te zetten! en ik maar denken hoe komt dat beestje toch zo dik haha.. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan