Wat is er nieuw

rio 240 van Lis

• Onderwerp starter Onderwerp starter lis
  • Startdatum Startdatum
Moet je eigenlijk een mannetje en een vrouwtje hebben, voor de Corydoras tot het leggen van eieren overgaan?

ik denk het wel.. aan de andere kant, vogels leggen af en toe ook een ei zonder dat daar een mannetje bij is. natuurlijk niet bevrucht. iemand die het weet?
de eitjes heb ik met blaadjes en al in een netbreeder gedaan zodat ze niet opgegeten kunnen worden 😛
ben benieuwd of het wat wordt

Inderdaad, die ja! Vind ze mooi, kleur weer wat anders in de bak. Misschien maar eens bestellen 🙂

dankjewel! ze krijgen hier vloeibare voeding en capsules bij de wortels, maar ze doen het echt goed.

vandaag dus de eitjes van de corydora's in veiligheid gebracht en een aantal planten verplaatst. was toch niet helemaal tevreden.
de cabomba heb ik gestekt, werd erg lang en zo wordt het hoop ik een volle bos.
slordige foto, maar wilde 'm toch even delen.
totaal_4_weken.jpg

duo-zwemmen:
bijzalmpjes_2.jpg

helaas is een marmerbijlzalm komen overlijden van de week. hij is op een hele bizarre manier in een stuk hout vast komen te zitten en heeft, denk ik, een hele nacht vast gezeten. in de ochtend zag ik het en ben onwijs geschrokken, met veel moeite het beestje los gekregen en tot mijn grote verbazing leefde het beestje nog. het ging in de avond goed, maar hij was erg beschadigt en helaas toch de volgende dag overleden.
ga er zaterdag denk ik een stuk of 5 bijkopen om toch een school te hebben. merk wel dat ze zich nu minder op hun gemak voelen bij een klein aantal.

wat ik als bestand wil:
schooltje marmer bijlzalmen
school diamantzalmen (hoeveel??)
school corydora's

zou een eyecatcher met veel kleur erbij ook wel leuk vinden, maar eerst dit.

Ziet er mooi uit hoor! Jammer dat er een bijlzalm is overleden, het zijn toch wel verraderlijke vissen, je moet ook goed oppassen dat ze niet je aquarium uitspringen als je even de kap open hebt (Is mij wel eens overkomen helaas)

dankjewel! vind het prachtige vissen, met een mooie bouw qua vinnen. ik heb er inderdaad ook wel eens eentje op het laminaat gehad.. gelukkig wel goed afgelopen.

Mooie bak zeg!

Voor de kleur misschien een groep Tateurndina ocellicauda?

Heel mooi! 🙂
En, misschien jammer van de terrassen, da die niet meer zo zichtbaar zijn, maar zo leiden ze ook niet af. Plus ik kan niet wachten tot er wat (groene) alg op die wand zit, lekker ruig.

Ronald V zei:
Moet je eigenlijk een mannetje en een vrouwtje hebben, voor de Corydoras tot het leggen van eieren overgaan?
lis zei:
ik denk het wel.. aan de andere kant, vogels leggen af en toe ook een ei zonder dat daar een mannetje bij is. natuurlijk niet bevrucht. iemand die het weet?
Een forumlid beschreef hier eens dat hij heeft meegemaakt hoe twee vrouwelijke maanvissen samen eitjes gingen afzetten en dat zonder bijzijn van een man. Lijkt dus zeker niet onmogelijk.

Jones zei:
Leuke optie denk ik!
Tenminste, graadje of 24 kunnen deze (jaarrond, plus evt. wat opwarming tijdens onze zomer) wel hebben, toch? Veel lager zou ik met de bijltjes en diamantzalmpjes niet gaan zitten namelijk.

~ Ivo

bedankt voor jullie leuke reacties! ik ga zeker wat info opzoeken over de Tateurndina ocellicauda. mooi dier.
@ ivo, op een van de terrassen komt het al een beetje op 🙂 zolang het maar niet op de planten komt, haha.
de terrassen vallen minder op inderdaad door de beplanting, maar ze geven aan de andere kant wel schuilmogelijkheden met de begroeiing ervoor.

Ziet er mooi uit,knap gedaan ook de achterwand.
Bijlzalmpjes kunnen best gevoelige visjes zijn en heb het idee dat ze in bakken die wat langer staan beter doen dus misschien is het een idee om nog een tijdje te wachten met nieuwe nemen.

Wat een gave achterwand met die plateau's zeg! 🙂

dank jullie wel!
@ John, gister draaide het aquarium 4 weken. toch nog tekort om er een clubje bij te zetten? zijn nog geen gekke dingen gebeurd qua waardes en of algen. bedankt voor het meedenken 🙂

Denk zelf dat het nog tekort is maar is een gevoel gebaseerd op wat ervaringen van mezelf en wat ik zo lees hier en daar dus totaal niet wetenschappelijk bevestigd oid snap je?

nee precies, maar het is wel fijn om ervaringen met elkaar te delen om van te leren! ik ga proberen of ik op internet wat wijzer kan worden of ze het aan kunnen ja of nee. en waardes even nakijken. zal ook bij de lfs even hun mening vragen.

Mascha&Ivo zei:
Jones zei:
Leuke optie denk ik!
Tenminste, graadje of 24 kunnen deze (jaarrond, plus evt. wat opwarming tijdens onze zomer) wel hebben, toch? Veel lager zou ik met de bijltjes en diamantzalmpjes niet gaan zitten namelijk.

~ Ivo
Als ik het me goed herinner zitten deze schitterende visjes er in hun herkomstgebied lekker warmpjes bij. Daarom kan ik ze helaas niet houden, want ik heb alleen koele bakken. 🙁 Maar ooit... 🙂

tijd voor foto's. even wat geprobeerd met de camera, valt niet mee 😛
totaaltjes in een verschillende camera-stand.
totaaltje_4,5_weken_1.jpg

totaal_4_weken_2.jpg

't veldje met een grote slak er in
slak_in_het_veld.jpg

en de marmertjes (waarom beweegt er nou net eentje..)
marmerzalmpjes_240.jpg

en het roze kleurende belgisch groen, wel met een flits
belgisch_groen_flits.jpg

jammer dat het zo lastig is om de kleuren van de bak op de foto te krijgen. het lijkt net een grote groene waas terwijl er zoveel kleuren te zien zijn. toch nog veel oefenen met de camera. het lijkt zo makkelijk als ik mooie foto's van jullie zie 😛

dank jullie wel!

Mooi aquarium 🙂
Ziet er goed beplant uit.
Ik vind je bijlzampjes erg mooi.
Jammer dat ze wat zuurder water nodig hebben.
Met mijn vrij hoge kh zit er van zichzelf niet echt een lagere ph in.
Tenzij ik met eikenextract ga beginnen.
Maar dat lijkt mij best wel ingewikkeld.

dank jullie wel!
heb net bij een van de cory's een wondje bij een vin gezien, even in de gaten houden of het geen infectie is..

heb het idee in m'n hoofd gehaald dat ik toch liever zwart zand als bodem had gehad..
heb deze bodem een beetje in een opwelling gekocht en ik vind donker toch mooier afsteken. zit een beetje in dubio wat ik moet doen.
heb in de vorige bak zand over een grind bodem gedaan, dat was achteraf ellende met een verstikte bodem etc. dus dat gaat 'm niet worden.
ik kan eventueel de planten eruit halen, bodem eruit en dan met een colafles de nieuwe zandbodem erin en plantjes terug.
dan kunnen de vissen er in blijven. als ik het echt wil dan zal het snel moeten want er zitten nu bijna geen vissen in en ik wil denk ik op Vivarium een scholenvis gaan kopen..

tips zijn welkom 😀

Als ik het goed heb draait je bak nu een kleine 5 weken. Houd rekening met de bacteri�n in je bodem, haal je de bodem eruit haal je de bacteri�n eruit. Aan de andere kant, je hebt er nu vrijwel geen vis inzitten (4 bijlzalmpjes en 2 cory's?).

Mocht je toch een andere bodem willen zou ik het idd nu doen. Ik zou de planten eruit halen, vissen even uitvangen en tijdelijk in een andere bak, dan bodem eruit en nieuwe bodem erin. Ik zelf heb ook een zandbodem, de natuurlijke variant. Ik wil ook overgaan naar zwart zand, lijkt me veel mooier en de vissen zullen veel bmooier uitkomen. Snap je overweging dus wel. Ik persoonlijk zou de vissen niet laten zitten maar tijdelijk in een andere bak doen. Veel minder stressvol, je voorkomt het evt begraven van je cory's en je werkt veel sneller.. Ook kun je zonder vis je bak veel sneller leeghalen qua bodem.

edit: helemaal vergeten te zeggen, je bak ziet er super uit op het moment

Mooie verzorgde aangeklede bak hoor. :petjeaf:
Zonde eigenlijk om de bak overhoop te halen, maar ja, je moet natuurlijk je eigen zin doen, maar een boel werk hoor.
Ik zou heel blij zijn met zo'n bak 😉

dank jullie wel voor de complimenten! heel leuk.
na goed nadenken ga ik de bodem nu toch niet vervangen. ik vind het best mooi. (niet zo mooi als zwart maargoed haha)
de vissen zijn rustig, de planten groeien de bak uit en ik denk dat het zonde is om het op een goed lopend moment overhoop te halen.

het blok hout wat rechts lag is er uit, er staat nu een ander stuk wat ik nog had liggen, maar het wil niet zinken. ik wil graag een groot stuk hout, een beetje boom achtig, in het midden en dan een paar platte, donkere stenen rechts. misschien een idee om op zoek te gaan op Vivarium? (heb er zin in!!!!)
woensdag alles snoeien, het is nu echt een oerwoud 😛

het wondje van de Cory is trouwens helemaal genezen. ik heb goede verhalen gelezen op het forum over Catappa blad en dat heb ik er om te proberen ingelegd. de oorzaak van de wond weet ik niet, het leek flink op een infectie. dat blad heeft echt gewerkt, ben ik zo blij mee!

woensdag foto's 😀

jaaa, foto's!

ben vanavond een hele tijd bezig geweest met snoeien, stekken en schoonmaken. er zijn een paar plantjes veranderd en de stukken hout staan anders. ik ben tevreden 🙂
totaal_6_weken_rio_240.jpg

zondag hoop ik op Vivarium een mooie donkere, platte steen te vinden, die komt dan op die lege plek rechts, waar nu een Catappa blad ligt. een soort van hangplekje 😛

van links naar rechts..
linkerkant_rio_240_-_6.jpg

midden_rio_240_-_6.jpg

rechterkant_rio_240_-_6.jpg

de limnobium laevigatum wordt een beetje te veel, het bedekt ongeveer de helft van het water oppervlak. het zou leuk zijn als ik met een deel iemand anders blij kan maken. vind het een beetje zonde om gezonde plantjes weg te gooien.
drijfplantjes_rio_240.jpg

w�l geknipte wortels
geknipte_wortels_rio_240.jpg

ik hoop trouwens op Vivarium ook een mooie school Diamantzalmen te kunnen kopen. (Moenkhausia Pittieri)
kan iemand mij vertellen wat een mooi aantal zou zijn voor dit aquarium? en de verhouding m/v? 🙂

hoop dat jullie het wat vinden.

Mooie foto's weer.
ik zou persoonlijk niks wat erg de aandacht trekt precies in het midden van het aquarium zetten en zo de bak "verdelen", maar bij jou vind ik het niet storend. mooi stukje hout.

Ik ken het probleem met de drijfplanten, het is zonde maar ik kan elke dag wel een handvol weggooien.

dank jullie wel!
@Zwits, het deelt de bak inderdaad in twee�n, is misschien een kwestie van smaak 😛 de linkerkant van de bak is vrij dichtbegroeid en de rechter kant is wat meer open. daarom vind ik het wel mooi dat er een soort 'afscheiding' tussen is, al was dat niet de intentie toen ik het hout daar neerzette.
en wat betreft die drijfplanten, het is ook zonde als je andere planten dood gaan door een tekort aan licht haha

Mooi bakje, en dat hout (L) eventueel een idee er een varen of bolbitus aan te binden ? Zodat je het mooie onnatuurlijke stompje kan wegwerken?

Je heb nog steeds een geweldige bak.
Zeker met t hout.

dank jullie wel!

@skappa, goed idee, thanks! ik ga zondag op Vivarium zeker opzoek naar een mooie plant of mos om dat afgezaagde stuk weg te werken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan