RIO 240 van paulusdeboskabouter


Zaterdag onderhoud dag:
Planten gesnoeid:
741C7745-1D40-4147-B7BA-DEF994823D3B.jpeg

Water ververst (ik doe tot nu toe steeds 50%)
Nu nog wat mistig maar dit is hoe het er nu uitziet:
E5CCF37C-C28C-42F6-B715-805F5C73B270.jpeg

29499632-22AB-4E1A-86DF-83AB0018C6D3.jpeg

F3113F9C-F1B8-4A15-A563-3FCE95FD35F7.jpeg
 
Nee nog niet maar wel keurig een reactie inderdaad met wat tips. Maar alles draait nu via de diffuser en heb eigenlijk niet veel zin om het weer los te halen.
Je moest eens weten hoe vaak ik alles al losgegooid heb om iets te proberen en testen. Dat maakt de hobby toch juist leuk?
 
Je moest eens weten hoe vaak ik alles al losgegooid heb om iets te proberen en testen. Dat maakt de hobby toch juist leuk?
Dat is ook zo maar het werkt nu ook prima en het was een vervelende klus om hem op zijn plek te krijgen dus ik laat het maar zo.
 
Mijn aquarium staat op zolder op mijn kantoortje en het werd er helaas wel erg heet.
Nu had ik nog een mobile airco staan en vanavond deze toch naar in de kamer geĆÆnstalleerd. De afvoerslang bij zo een unit is altijd een uitdaging dat moet dan via een raam of zo maar ja dat is niet echt handig.
nu bedacht ik mij dat er in het dak nog een afvoerpijp voor de wasdroger zat die wij niet meer gebruiken ivm condensdroger.
Dat was een mooie oplossing om de slang op aan te sluiten en nu dus heerlijk koel op kantoor en voor de vissen:
8AA29F75-3153-4E24-B3DD-249E88160A8F.jpeg

Nu nog de elektriciteit rekening afwachten aan het eind van het jaar šŸ¤£
 
Vandaag zag ik ineens verschillende jonge visjes rondzwemmen:
F538EB5E-E4BE-4620-A756-2E05203D56E1.jpeg

Nu moeten dit haast wel jonge guppen zijn alleen het vreemde is dat ik er stellig van overtuigd dacht te zijn alleen vrouwtjes guppen in mijn aquarium te hebben.
Dit zijn ze:
B7FCA445-839A-4FB9-9A4C-304E5AAB5321.jpeg

Nu lees ik dat vrouwtjes langere tijd zonder mannetjes jongen kunnen baren maar ik zie deze nu voor het eerst sinds ik mijn aquarium in maart heb geĆÆnstalleerd.
Wat zou kunnen dat eerder jongen door mijn maanvissen zijn opgegeten en dat ik ze nu pas voor het eerst zie.
Ben wel benieuwd of het wel echt allemaal dames zijn die ik had en hoelang dit door kan gaan zonder mannetjes?
 
Die vrouwjtes zien er in ieder geval erg zwanger uit. Ik meen zo uit mijn hoofd dat ze 3-5x kunnen werpen na 1 paring
 
Hierbij een foto van hoe de bak er nu bijstaat:
6CDB6127-CCAF-4826-A30F-4F80BFBD0996.jpeg

Ik heb 12 roodkopzalrmen en 13 Kardinaal tetraā€™s in het aquarium zitten maar ze zijn erg schuw. Op deze foto zitten ze allemaal verscholen en dat doen ze vaak. Zodra er iemand in de kamer (kantoortje op zolder)komt verstoppen ze zich meestal. Alleen bij het voeren komen ze tevoorschijn.
De guppen zijn niet schuw die zwemmen rustig rond.
Wie kan adviseren? Heb ik teveel licht (standaard Multilux led verlichting van Juwel) of is er wat anders aan de hand? Is het een idee om drijfplantjes in mijn bak te gaan doen? Of kan ik beter andere verlichting aanschaffen?
Andere adviezen zijn uiteraard ook heel welkom.
 
Hierbij een foto van hoe de bak er nu bijstaat:
Bekijk bijlage 327528
Ik heb 12 roodkopzalrmen en 13 Kardinaal tetraā€™s in het aquarium zitten maar ze zijn erg schuw. Op deze foto zitten ze allemaal verscholen en dat doen ze vaak. Zodra er iemand in de kamer (kantoortje op zolder)komt verstoppen ze zich meestal. Alleen bij het voeren komen ze tevoorschijn.
De guppen zijn niet schuw die zwemmen rustig rond.
Wie kan adviseren? Heb ik teveel licht (standaard Multilux led verlichting van Juwel) of is er wat anders aan de hand? Is het een idee om drijfplantjes in mijn bak te gaan doen? Of kan ik beter andere verlichting aanschaffen?
Andere adviezen zijn uiteraard ook heel welkom.
Van Kardinaaltetra's maar ook de roodkop zalmpjes weten we dat ze zich, wanneer het licht op z'n felst is, zich graag verbergen onder bladeren. Van tijd tot tijd laten ze zich wel zien hoor, zeker wanneer er voedsel in de buurt is. Dat is dus natuurlijk gedrag. Mijn licht brand, incl. dimtijden van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur 's avonds. In de morgen, het licht brand dan tot 9:30 nog niet volop, zie je de vissen zeker wel. De dimtijd begint al om 18:00 uur je ziet dan ook meer en meer kardinalen en roodkop zalmjes naar voren komen in mijn bak. Ze schuilen dan niet meer. Speeltijd voor die vissen.
 
Dat schuwe verdwijnt als je drijfgroen neemt, die bak licht boven die vissen dat is de oorzaak waarom ze zich verstoppen, in het wild zwemmen ditsoort visjes nooit in het midden van een rivier maar altijd onder overhangende vegetatie want gevaar komt veelal van bovenaf
 
Van Kardinaaltetra's maar ook de roodkop zalmpjes weten we dat ze zich, wanneer het licht op z'n felst is, zich graag verbergen onder bladeren. Van tijd tot tijd laten ze zich wel zien hoor, zeker wanneer er voedsel in de buurt is. Dat is dus natuurlijk gedrag. Mijn licht brand, incl. dimtijden van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur 's avonds. In de morgen, het licht brand dan tot 9:30 nog niet volop, zie je de vissen zeker wel. De dimtijd begint al om 18:00 uur je ziet dan ook meer en meer kardinalen en roodkop zalmjes naar voren komen in mijn bak. Ze schuilen dan niet meer. Speeltijd voor die vissen.
OkƩ bedankt voor de uitleg. Ik kan niet dimmen maar heb wel een Sera set voor zonsopkomst en -ondergang die zal ik wat langer zetten.
 
Dat schuwe verdwijnt als je drijfgroen neemt, die bak licht boven die vissen dat is de oorzaak waarom ze zich verstoppen, in het wild zwemmen ditsoort visjes nooit in het midden van een rivier maar altijd onder overhangende vegetatie want gevaar komt veelal van bovenaf
Dank voor de uitleg ik ga wat drijfplantjes bestellen. Wat is een soort die niet te snel groeit?
 
Dank voor de uitleg ik ga wat drijfplantjes bestellen. Wat is een soort die niet te snel groeit?
Alle planten groeien snel want vooral drijfgroen is een ware nitraatvreter, zelf heb ik hier de pistia stratiotes in mijn bakken en omdat het eigenlijk een koudwaterplant is wordtie niet zo groot en krijgtie ook geen lange wortels
 
Vroeger waren de roodkopzalmen maar ook andere vis bij mij ook wat schuwer maar tegenwoordig zijn ze zelfs hartstikke brutaal šŸ˜… . Heb stukjes grijze PVC om m'n buizen heen geschoven omdat ik het te fel vond en wat drijfgroen. Staat voor de rest er overigens netjes bij.

Gr
Stefan
 
Hallo allemaal, terugslagklep zit waarschijnlijk vast. Even uitblazen met compressor, was bij mij ook.
 
Zo de zaterdag onderhoudsbeurt zit er weer op.
Vandaag het externe filter eens open gemaakt en het filtermateriaal voorzichtig ligt gespoeld in aquarium water. Het viel erg mee wat erin zat aan vuil dus het volgende interval kan groter.
Ook weer flink gesnoeid en zoveel mogelijk restanten van baardalg verwijderd. Dat gaat nu echt de goede kant op.
De bak is bijna vakantie klaar.
8E89534D-5455-4DAD-B867-4B425D57509A.jpeg
 
Na twee weken vakantie trof ik dit oerwoud aan:
Bekijk bijlage 328880
Na een flinke onderhoudsbeurt en veel snoeiwerk:
Bekijk bijlage 328881

dit is er verwijderd:
Bekijk bijlage 328882
Ik kom toevallig je topic tegen en heb hem op volgen gezet. Een waarlijk prachtig aquarium heb je. Mooi ingericht en een bijzondere manier van starten toegepast. Een dergelijke soort ton had ik als vlotterbakken in de stal voor de drinkwatervoorziening.

Een vraagje. Je buitenfilter dat is een Sunsun filter zo te zien. Weet je misschien welk type, de specs (liter per uur)?
 
Ik kom toevallig je topic tegen en heb hem op volgen gezet. Een waarlijk prachtig aquarium heb je. Mooi ingericht en een bijzondere manier van starten toegepast. Een dergelijke soort ton had ik als vlotterbakken in de stal voor de drinkwatervoorziening.

Een vraagje. Je buitenfilter dat is een Sunsun filter zo te zien. Weet je misschien welk type, de specs (liter per uur)?
Dank je!
Mijn witte buitenfilter is vervangen omdat deze ging lekken op de kop. Was van de Michielsen Handelsmaatschappij. Ik heb inmiddels een Aquael Ultramax 2000. Dat is echt een top filter met 6 liter inhoud en 2000 liter per uur debiet (bruto). Netto haalt hij nog ruim 1000 liter per uur.
Deze staat ook in mijn topic (het zwarte filter).
 
Slakken zijn onschadelijk, je kan een schijfje komkommer erin doen (aan een vork prikken want komkommer blijft drijven) daar gaan de slakken massaal opzitten, makkelijker word het niet
 
Slakken zijn onschadelijk, je kan een schijfje komkommer erin doen (aan een vork prikken want komkommer blijft drijven) daar gaan de slakken massaal opzitten, makkelijker word het niet
OkƩ super, goed om te weten dat ze onschadelijk zijn en bedankt voor de komkommer tip dat is heel handig.
 
Mijn aquarium staat op zolder op mijn kantoortje en het werd er helaas wel erg heet.
Nu had ik nog een mobile airco staan en vanavond deze toch naar in de kamer geĆÆnstalleerd. De afvoerslang bij zo een unit is altijd een uitdaging dat moet dan via een raam of zo maar ja dat is niet echt handig.
nu bedacht ik mij dat er in het dak nog een afvoerpijp voor de wasdroger zat die wij niet meer gebruiken ivm condensdroger.
Dat was een mooie oplossing om de slang op aan te sluiten en nu dus heerlijk koel op kantoor en voor de vissen:Bekijk bijlage 326688
Nu nog de elektriciteit rekening afwachten aan het eind van het jaar šŸ¤£
Die had ik in mijn vorige woning ook.
Gebruikte 1,2kWh per uur.
Ik heb daar de rest van het jaar 10 euro per maand voor betaald aan stroom.

Ik heb nu een nieuw huis met vaste airco, overal koel. En slecht 0,5 kWh per uur.
En dat gaat overdag op zonnestroom.

Die mobile aircoā€™s zijn zulke energie vreters.

Maar goed, toen had ik geen andere optie, dus doe je het toch.

PS

Je aquarium staat er heel mooi bij!
 
OkƩ super, goed om te weten dat ze onschadelijk zijn en bedankt voor de komkommer tip dat is heel handig.
Courgette-uiteinde werkt ook (in ieder geval bij posthoornslakken). Dat kun je even kort koken in de magnetron (minuut of 5 moet het wel doen) dan even laten afkoelen, of onder de koude kraan, anders hebben je vissen escargot ;). Door het te koken stopt het met drijven.

Wat een heerlijke relaxplek zo zeg, met dat aquarium en de stoel, helemaal geweldig! Van de foto alleen al kom ik helemaal tot rust. Mag je echt trots op wezen! Ziet er heel mooi en netjes uit!
 
ourgette-uiteinde werkt ook (in ieder geval bij posthoornslakken). Dat kun je even kort koken in de magnetron (minuut of 5 moet het wel doen) dan even laten afkoelen, of onder de koude kraan, anders hebben je vissen escargot ;). Door het te koken stopt het met drijven
Bedankt voor de tip en gedetailleerde uitleg.
Weer wat geleerd.
Wat een heerlijke relaxplek zo zeg, met dat aquarium en de stoel, helemaal geweldig! Van de foto alleen al kom ik helemaal tot rust. Mag je echt trots op wezen! Ziet er heel mooi en netjes uit!
Wat een leuke reactie, dank je wel (y)
Ik ben heel blij met het plekje, na een dubbel hartinfarct gaat alles even wat rustiger en dan is het heerlijk om af en toe een tijdje voor het aquarium te gaan zitten.
 
Wat een leuke reactie, dank je wel (y)
Ik ben heel blij met het plekje, na een dubbel hartinfarct gaat alles even wat rustiger en dan is het heerlijk om af en toe een tijdje voor het aquarium te gaan zitten.
Oef, wat heftig en naar dat je dit mee hebt moeten maken. Ik vind het heel erg mooi dat deze plek op deze manier veel goeds voor je doet. En wens je veel voorspoed en sterkte ook in je gezondheid.
 
FD42CCA2-232F-4247-88DD-CF18127A98CE.jpeg

Even een foto van mijn aquarium op dit moment. Alle planten doen het nu goed en vrijwel geen alg.

Alles draait nu goed met de onderstaande werkwijze:

Verlichting:
standaard Multi LED van Juwel 8 uur per dag en twee balken van Sera (sunrise) 10 uur per dag.

Plantenvoeding:
Bij de wortels van de planten zitten kleibolletjes (aquarium bemesting.nl) en rootsticks (Easy-life)
Dagelijks doseer ik: 5ml easy carbo, 5 ml profito en 2 ml complete (aquarium bemesting.nl)
CO2 circa 200 bellen per minuut via CO2 reactor 10 uur per dag
Wekelijks doe ik een 50% waterwissel.
Dan geef ik ook direct na de wissel 20 ml complete (aquariumbemesting.nl).

Filtratie:
Inter filter van Juwel met standaard sponzen. Bovenste deel (van hoog naar laag) grof, middel, biopad (filtervlies van Juwel)
Onder: zakje keramische ringen en twee fijne sponsen

extern filter Aquael Ultramax 2000:
van onder naar boven: spons grof, spons grof en fijn, spons fijn, biohome, biohome.
 

Terug
Bovenaan