Wat is er nieuw

rio paraguay biotoop (Dravik2)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dravik2
  • Startdatum Startdatum
Ga je de pomp samen met je bestaande pomp gebruiken? 2 pompen werkt altijd wel prettig en als je in beide pompen dan turf stopt en om en om verwisseld blijven de waterwaardes wat stabieler.

ja ik denk dat ik de huidige pomp gewoon laat mee draaien en deze met turf vul in 2 delen om beurt vernieuwen dan zal de schommeling ook minder zijn

Vet hoor, ziet er goed uit! Je bent er goed serieus mee bezig, kan me voorstellen dat die dieren prachtig zijn. Geniet hier ook elke dag van me apisto's.

Succes met je bak!

vandaag weer water ververst uiteraard met RO water
en even een lading levende artemia in de emmer met ververs water gedaan zodat er af en toe een paar in het aquaruim komen na een klein poosje hadden de australis door waar ze vandaan kwamen en schoten ze telkens door de straal heen om de artemia te pakken ze zijn ondertussen ook niet meer bang als ik in mijn kamer bezig ben 🙂
dus komende week maar eens de ruit schoon maken en kijken of ik nu eens wat foto's kan maken en misschien een filmpje van het voeren aangezien dat er erg mooi uit ziet 🙂

vandaag de voorruit schoon gemaakt en weer wat water ververst de vissen zijn ondertussen een stuk minder schuw en zwemmen zelfs nog rond terwijl ik met mijn arm in het aquarium zit 🙂
ook heb ik vandaag voor ik het aquarium schoon ging maken de eerste versier poging van mijn borelli man gezien tot nu toe houd hij de 2 andere vrouwtjes op afstand maar in iedergeval leuk om te zien dat hij een van de dames wel leuk vindt 😛
ook heb ik een paar foto's gemaakt (oke het waren er heel veel maar de vissen blijven niet stil zitten dus er lukken er maar een paar goed genoeg om ze hier te posten XD )
ook heb ik nog 2 filmpjes gemaakt welke ik vanavond of morgen even zal uploaden ik wil eerst vanavond nog een 3e filmpje maken van het voeren
bij deze de eerste 3 redelijke foto's jammer genoeg heb ik niet zo veel talent qua fotografie 😛
562531_0_82_dsc03022.jpg

een van de jonge dwerg appelslakken (asolene spixi)
739989_0_82_dsc03026.jpg

een van de pyrrulina australis tussen het sterrenkruid (de foto is niet heel scherp maar je ziet wel een beetje het geel en blauw in de staart)
de echte kleuren zijn nog wel wat mooier lichaam is een beetje roze/oranje achtig met een wat gelige staart met een blauw randje en bij sommige vissen een bruine streep over de lengte van de vis
242648_0_82_dsc03028.jpg

nog een foto van de australis de hoeveelheid vuil in het water komt door dat de ruit net schoon is gemaakt en water ververst waardoor er vuil is op gedwarreld

verder heb ik in totaal 5 australis verloren in de periode dat ze zo schuw waren, niet alle vissen aten toen genoeg en er is er een uit de bak gesprongen (ik heb er nu dus nog 7)
alle borelli's zijn er nog wel (1M, 3F)
de asolene heeft zich voortgeplant en nu zitten er een stuk of 20 jongen in mochten dit er in de toekomst meer worden gaan er een aantal weg (ook als ze allemaal een stuk groter worden zullen er een aantal weg gaan want dan word het toch wel wat druk)

ook heb ik vandaag al het aansluit materiaal bestelt voor de nieuwe pomp (slang, spraybar, enzo)
ook heb ik waterpest besteld want na een goede start gaf de cabomba toch het leven en ook de ludwigia deed het niet goed
en ik heb een echinodurus argentinis besteld als vervanger van de in nederland niet te krijgen E. grandifloris
dat was het weer voor nu vanavond of morgen nog een update met video's 🙂

bij deze nog een paar filmpjes
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5AqD3lN_-gI[/video]
het voeren van de vissen ze kregen vers gevangen zwarte mug
[video]https://www.youtube.com/watch?v=wYPlPDzvN3w[/video]
pyrrhulina aan het oppervlakte
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GyiIYENNTvM[/video]
en nog wat 😛

ook nog even 2 foto's van een van de borelli dames ze bleef nu eens even rustig zitten
393796_0_82_dsc03047.jpg

382198_0_82_dsc03054.jpg

verder ga ik nog even een mailtje naar utaka sturen of ze nog nog een aantal pyrrhulina kunnen bestellen om het groepje weer naar 12 te brengen
en dan zal ik ook meteen een groepje aphyocharax rathbuni mee nemen om het aquarium af te maken 🙂

Ziet er weer goed uit!
Welke vind je mooier, pyrrhulina's of rathbuni's?

oei moeilijk te zeggen denk toch dat ik dan voor de australis ga omdat
a ze behoorlijk zeldzaam zijn in Nederland/Europa
b ze zijn wat imposanter
c ze zijn veel subtieler gekleurd dan de rathbuni

maar aangezien ik de rathbuni ook heel mooi vind komt er ook een groepje van deze vissen in de bak 😛

Mag niet missen 🙂

Zelf ken ik de australis niet, ik ken alleen rathbuni's en dat zijn juweeltjes!
Hoe hoog komen de australis? Zwemmen die wat hoger of heb je je bovenlaag leeg?

beetje jammer dat de reacties en foto's van de laatste dagen verdwenen zijn dus maar even opnieuw er op gooien 🙂

@homines de australis zwemt in de bovenste 10 cm van het water en komt heel af en toe wat verder naar beneden het is dus een echte oppervlakte vis

en verder nog maar even een paar foto's 🙂
826883_0_82_dsc03057.jpg

653699_0_82_dsc03058.jpg

871683_0_82_dsc03059.jpg

783726_0_82_dsc03060.jpg

193684_0_82_dsc03062.jpg

737515_0_82_dsc03065.jpg

685417_0_82_dsc03066.jpg

429727_0_82_dsc03067.jpg

577779_0_82_dsc03068.jpg

715795_0_82_dsc03069.jpg

677669_0_82_dsc03070.jpg

681152_0_82_dsc03071.jpg

197739_0_82_dsc03072.jpg

874674_0_82_dsc03073.jpg

en nog een paar foto's

bedankt voor de complimenten
maar wat ik een nog veel groter compliment vind is dat de wildvang borelli's het zo goed naar hun zin hebben dat ik 2 dagen geleden een van de vrouwtjes in een holletje spotte
en vandaag zag ik op de zijwand een groepje jonge borelli's met hun eierzaken nog duidelijk zichtbaar en een vrouwtje dat zeer fel aan het beschermen is 😀
heb nog een paar foto's kunnen maken vlak na dat de foto's zijn gemaakt heeft het vrouwtje de jongen weer naar het holletje verplaatst
ik heb azijnaaltjes staan dus die kan ik over een paar dagen gaan voeren 🙂
en ik zal ook meteen een artemia kweekje gaan opzetten 🙂
nu nog even een paar foto's van de jongen en het vrouwtje
935122_0_82_dsc03077.jpg

193822_0_82_dsc03078.jpg

684348_0_82_dsc03079.jpg

858464_0_82_dsc03080.jpg

vanavond zal ik nog even een klein filmpje uploaden van 2 dagen geleden toen ik het vrouwtje in het holletje zag

filmpje laat nog ff op zich wachten heb wat weinig tijd

Je hebt een prachtig natuurgetrouw aquarium!wel zie ik wat vuil op de bodem ,is dat expres of loopt het filter niet optimaal?

dat is zeer zeker express
ik haal af en toe een beetje weg zodat het niet te veel word maar een prachtig schone bodem zul je in de natuur ook niet tegen komen
in dit vuil en tussen het blad kunnen infusoria leven die als voer voor jonge vissen dienen 🙂

[video]https://www.youtube.com/watch?v=oQ9qgt4kK3Y[/video]
bij deze nog even het filmpje van het borelli vrouwtje (hij is een beetje lang 😛 )
het vrouwtje zit helemaal rechts onderin de bak en het nest is iets van 40 jongen wat ik zo kon tellen

nog meer goed nieuws na de borrelli waarvan ik ondertussen de eerste vrijzwemmers heb
heb ik nu ook een blad vol met pyrrhulina australis eieren 😀 😀 😀
de blad word bewaaierd door het vrouwtje (ik ga er van uit dat het vrouwtje dit doet 😛 ) en ze bewaakt het blad ook echt tegen de andere australis en ook de borellis moeten er aan geloven
ik heb maar meteen even een filmpje gemaakt 😀
ja ik weet het heel veel 😀 in het verhaaltje maar dat is gewoon omdat ik heel blij ben 😀

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XOhBJGKaItQ[/video]
ook nog een aantal foto's van de pyrrhulina die het blad bewaakt
276916_0_82_dsc03083.jpg

751883_0_82_dsc03084.jpg

192648_0_82_dsc03085.jpg

698362_0_82_dsc03087.jpg

446445_0_82_dsc03088.jpg

348293_0_82_dsc03096.jpg

en het is slecht te zien maar onder dit stuk hout heeft het apistogramma vrouwtje een holletje gegraven waar ze nu met een groepje vrijzwemmers zit 🙂
ik heb geen idee hoeveel het er zijn maar ik heb er minimaal een stuk of tien geteld en ik heb er wat azijnaaltjes bij gespoten met een klein spuitje

Gaat goed bij jou zeg. Gefeliciteerd! Wie weet wat er allemaal van opgroeit. Succes met al het kleine grut.

Helaas is het blad met pyrrhulina eitje ondertussen leeg (gegeten)
daar in tegen doen de apistogramma jongen het heel goed ze zwemmen nu voor de 3e dag vrij en moeders bewaakt ze nog steeds zeer goed
ik heb er vandaag minamaal 20 geteld en waarschijnlijk zijn het er nog wel meer aangezien ze achter in de bak zitten en ik niet alle jongen kon zien

Mooi man.

Voeg jij wat toe aan voedingstoffen voor de planten of laat je alles gewoon zijn gang gaan?

ik heb kleibolletjes in de bodem bij de echinodorussen verder niks maar ik moet wel zeggen dat de meeste planten het niet echt super doen maar daar zit ik niet zo mee 🙂 haal gewoon af en toe wat nieuws

vandaag de jonge borelli's op een wat meer open stuk mogen bewonderen en het blijkt dat mijn schatting toch niet zo goed was 😛
het zijn er minstens 30 als het er geen 40 zijn en ze zwemmen nu 5 dagen vrij
ik voer ze 2/3 maal daags gericht artemia naupli en ze eten er goed van zie een mooi roze kleurtje in hun buikje na het voeren
verder houd moeders alle andere vissen nog steeds goed op afstand als dit zo Door gaat verwacht ik dat ze met nog 5 dagen ook al wel te groot zijn om te worden gegeten Door de andere vissen 🙂
dan moet ik alleen eens gaan kijken wat ik ga doen aangezien ik niet echt een opvangnet heb XD
en een hele groep borelli's in de bak was ook niet de bedoeling 🙂
maar tot 1.5 cm mogen ze wel blijven zitten dan kijk ik wel verder

oke de jongen en moeder zaten net helemaal rechts voorin en daar kon ik ze redelijk tellen ik kwam tot 38 en dan heb ik ze zeker niet allemaal dus het zijn er meer dan 40 XD
tevens heb ik ook eens de asolene spixi geteld en dit waren er 41 die ik zag dus dit zullen er ook wel wat meer zijn dan dat ik er heb geteld dus ik denk dat ik binnenkort maar eens wat op marktplaats en op de aangeboden sectie zet 🙂 (mocht er iemand interesse hebben dan kun je al vast een pm sturen)
mocht ik ze niet kwijt kunnen kan ik ze altijd nog naar de lfs brengen die heeft wel meer soorten slaken en die wil er vast nog wel een soort bij hebben voor de verkoop
ik heb ook nog een aantal redelijke foto's kunnen maken van moeder en haar jongen die zal ik morgen eens uitzoeken en posten

Leuk om ze op te zien groeien lijkt me. Succes ermee.

de jongen zijn ondertussen 6 dagen oud en het lijken er niet minder te worden wat dus in houd dat het vrouwtje goed haar best doet 🙂
433356_0_82_dsc03100.jpg

883635_0_82_dsc03102.jpg

958927_0_82_dsc03106.jpg

795573_0_82_dsc03112.jpg

951763_0_82_dsc03113.jpg

en nog een klein filmpje 🙂
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2asazZhK3h0[/video]

Mooi hoor. Bijzonder om ze zo op te zien groeien.

de jongen zijn ondertussen 10 dagen aan het vrijzwemmen en je ziet ze met de dag groter worden ze zijn nu zo groot dat ik de kans dat er nog jongen worden opgegeten door de australis en het borrelli mannetje zal het ook niet gaan doen 🙂
vandaag zaten de jongen met hun moeder weer voorin de bak en had ik de kans om ze te tellen in ik kom uit op minstens 30 jongen die er nu nog rondzwemmen 🙂
denk dat ik maar een paar winkels moet voorzien van f1 borelli's 😛
maar uiteraard zal ik ze eerst hier en op marktplaats gaan aanbieden 🙂

de jongen zijn ondertussen 14 dagen auto en doen het goed
en nu heeft het 2e borelli vrouwtje ook eitjes deze zijn wat minder goed verstopt dus ik denk dat ze het niet gaan volhouden maar daar kan ik ook niet mee zitten want dan worden het Veel te veel jongen in de bak XD
helaas nog niet weer een legsel van de australis gehad maar hopelijk komt dat wel weer binnenkort dan ga ik die proberen op te kweken 🙂

lang geleden dat ik hier heb gepost behoorlijk druk de laatste tijd dus de bak heeft een beetje te maken met wat achterstallig onderhoud 🙁
ik hoop dat ik de komende week alles weer op orde krijg (de laatste tijd zeer druk geweest met de koi vijver als die komend jaar goed draait komen daar ook nog wel een keer een aantal foto's van 🙂 )
de vissen doen het ondanks wat minder onderhoud nog super de bezetting is ook niet heel groot 🙂
de vissen krijgen meermaals per week levend voer en ik ben van plan als ik weer meer tijd heb een poging te doen om de austalis te gaan kweken.
ook zwemmen er nog steeds een behoorlijk aantal borelli jongen rond die het goed doen.
wel is jammer genoeg de moeder van het eerste nest overleden.
ik heb deze ervaring vaker gehad met de borelli vrouwtjes ik heb geen idee waarom
de waterwaardes zijn altijd goed gebleven
ph tussen de 6 en 7
gh van 5
kh van 4
no2 0
ammonia 0

en verder hebben de andere vissen nergens last van het vrouwtje werd gewoon zeer traag en lag veel op de bodem maar at nog wel het leek gewoon of de batterij op was
gelukkig zullen er wel een aantal f1 vrouwtjes voor terug komen 🙂

en oja ik heb meer info over biotopen gevonden waar deze vissen dus ook echt gezamelijk voorkomen dus ik ga proberen nog wat beter naar een echt biotoop te gaan 🙂

Ben erg benieuwd naar je volgende inrichting! De vorige vond ik alleszins erg geslaagd!

Wel spijtig van je vrouwtje, maar hoeveel jongen heb je nog overgehouden?

Laat je foto's maar komen!

ik begin langzaam aan meer verschillende locaties te vinden waar deze vissen gezamenlijk zijn gevangen dus hoe ik het precies ga inrichten weet ik nog niet precies
de zijwanden blijven wel het zelfde denk ik mogelijk nog wat meer takken verder ga ik kijken welke planten op de echte locaties voor komen
ik denk dat ik een stuk of 15 jongen heb rond zwemmen ik voer ze niet meer veel bij met artemia nauplie heb daar simpelweg de tijd niet voor gehad dus de sterkste en grootste zijn er nog en eten tussen de bladeren en restjes van de volwassen vissen

wel heb ik besloten dat ik straks voor de herfst vakantie een poging ga doen om de australis te gaan kweken dan heb ik de eerste dagen genoeg tijd om de jongen vaak te voeren zodat ik er een leuk aantal groot kan krijgen
of de vissen gaan mee werken is natuurlijk altijd de vraag 😛

uit eindelijk heb ik 2 verschillende locaties gevonden waar de soorten door wetenschappelijke vangst gegevens bevestigt samen voorkomen
biotoop locatie 1 is
Rio Parana drainage: Arroyo Aguapey, bridge on ruta 1 near Cnel Bogado, Paraguay
in de link kun je alle vissen zien die op deze locatie zijn gevangen
deze vangst locatie is een overstroomd beekje met donkerbruin water met stroming.
qua planten groeit er gras en zogenoemd grammalote en dat zal waarschijnlijk dan Echinocloa polystachya zijn.
naar eigen invulling zullen er vast wel her en der een keer een paar stenen te vinden zijn en ongetwijfeld ligt er ook wel wat blad

biotoop locatie 2 is
Rio Paraguay at estancio Dona Julia, Paraguay
deze locatie heeft licht bruin water troebel en is ondiep
de bodem is bestaat uit zand en modder en ook hier verwacht ik wel wat stenen en blad op de bodem verder bevat ook deze locatie gras en grammalote
deze locatie valt voor mij af omdat deze geen laetacara dorsigera bevat welke ik later in een grotere bak wel wil toevoegen

biotoop locatie 3 is
Rio Parana drainage: Arroyo Aguapey, Paraguay
deze locatie heeft helder bruin water zand stenen en net als de andere locaties gras en grammalote deze locatie valt bij mij af omdat hier geen corydoras hastatus voorkomen die ik nu in mijn 60cm bakje wil hebben (die word het zelfde biotoop als deze bak)

uit eindelijk kom ik dus tot de conclusie dat het biotoop locatie 1 word 🙂

het idee is om mijn huidige 120cm en 60cm bakken beide naar dit biotoop om te toveren qua vissen klopt mijn 120cm bak momenteel

hierin zwemmen nu

22 hyphessobrycon eques
deze heb ik genomen in plaats van de aphyocharax ratbuni omdat deze nu voorhanden waren en in de aanbieding 😛
en verder omdat deze soort mijn leuk lijkt om later in een groter biotoop bak samen met de rathbuni als scholen vis te houden
aangezien ik de rathbuni al heb gehad vond ik het wel een goede keus om nu eens te kijken of deze soort bevalt 🙂

7 pyrrhulina australis
deze heb ik helaas nog niet weer tot kweken gekregen maar ik vind het wel hele leuke vissen

1m/1v apistogramma borelli en een stuk op 15 jongen
deze bevallen ook nog steed goed 🙂
en het idee is om weer naar 1m/3v te gaan

qua planten blijk ik dus nog niet goed te zitten maar dit ga ik voorlopig nog niet aanpassen ik denk dat dit komt als ik naar een grotere bak ga

de 60 cm bak gaat in de kerst vakantie denk ik op de schop en daar wil ik dan qua vissen
5 hypoptopoma inexspectatum
12 corydoras hastatus
beide vissen heb ik nog niet eerder gehad 🙂
qua planten zal deze bak vallisneria krijgen ipv gras aangezien ik de soort niet kan krijgen en sowieso niet in die bak kan houden
de planten worden voorlopig dus nog niet biotoop correct maar zoals gezegd staat dat op de planning voor een eventuele nieuwe bak 🙂

foto's van de vissen komen als ze goed zijn gesetteld
dat was het weer even 🙂

Hallo Dravik2,
ik ben op zoek naar informatie over een biotoop uit de richting Zuid-brazili�/Paraguay en dan kom ik jouw verhaal tegen wat ik dan ook laaiend enthousiast gelezen heb. Ik ben ook bezig om mijn bak, 120*40*55, in te richten als Paraguay bak. Ben alleen nog niet zo ervaren als jij maar probeer wel mijn best te doen. Waarom Paraguay? Ik vind net als jij de Ap. borelli een geweldig mooi visje. Verder wil ik er ook net als jij Aph. Rothbuni bij doen.
De vissen komen er ook pas in als het water acceptabele waardes heeft. Ik heb bij jouw alle waardes voorbij zien komen behalve te watertemperatuur. Die moet toch aan de lage kant zijn denk ik. Verder struikelblok voor mij zijn de plantjes. Er zijn bijna geen plantjes te vinden die deze lage temperaturen aan kunnen.
Kun jij hier meer over vertellen?

Jouw verhaal, foto's en filmpjes is echt een inspiratiebron. Dank daarvoor.

Ben benieuwd naar jouw antwoorden. Alvast bedankt.

Groetjes
Reint

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan