Wat is er nieuw

rio paraguay biotoop (Dravik2)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dravik2
  • Startdatum Startdatum
Reint, dit biotoop kun je gewoon op kamertemperatuur houden. Eigenlijk een voorwaarde voor de A. borellii, die wil namelijk een koelere periode, zoals je die in de winter hebt.

Dravik: lekker bezig, ik kijk al weer uit naar de foto's!

waarom paraguay?
nou eigenlijk omdat ik de a. borelli wou en na me steeds verder te hebben verdiept in de borelli leek het mij leuk om een biotoop bak te gaan maken in eerste instantie een rio paraguay biotoop
alleen de rio paraguay is nog steeds een heel grote rivier met veel verschillende biotopen
dus na nog meer verdiepen heb ik uit eindelijk het gebied kunnen verkleinen tot een specifieke locatie
de bak zal nu veranderd worden in een rio parana drainage biotoop met de exacte locatie Arroyo Aguapey, bridge on ruta 1 near cnel bogoda
het biotoop is dus geen rio paraguay maar rio parana nu 😛 beide rivieren liggen wel in paraguay
de vissen die ik nu samen heb komen in beide rivieren op bepaalde plekken gezamelijk voor alleen waar ik uiteindelijk naar toe wil qua vissen komt alleen in de parana voor dus van daar deze keus 🙂

qua planten in de rio paraguay heb ik wel een excel bestandje met planten en vissen die daar voor komen (dit is een bestandje wat ik heb gemaakt toen ik een rio paraguay biotoop wou en nog niet zo gedetalieerd bezig was als nu 😛 )

qua waterwaarden die de vissen in de rio paraguay tolereren
kunnen ze eigenlijk allemaal wel veel hebben
ph tussen de 5,5 en 7,5
gh tussen de 0 en 10
kh tussen de 0 en 6

de boven grens die ik aan geef zijn ook wel echt max naar mijn mening liefst zit je lager zacht licht zuur water zal meer op de natuurlijke waarden lijken

qua temperatuur moet je denken aan een verwarmingselement dat ingesteld staat op 16 tot 18 graden en de omgeving zal het dan een schommeling geven met in de zomer temperaturen tot 27 graden ofzo (30c is ook prima te doen voor de vissen zolang dit maar geen lange periodes zijn)

qua planten en vissen zou ik je dus een bestandje kunnen sturen maar dan moet je je mail maar even geven in een prive berichtje 🙂
mocht je je biotoop nou nog verder willen bepereken tot een echte locatie dan kan ik hier ook nog wat dieper op in gaan maar dat lijkt me ook slimmer om dat ff in een prive bericht te doen om niet te veel andere info in dit foto album te posten 🙂

vrijdag ga ik de bak ff goed schoonmaken en dan zal ik ook ff wat foto's proberen te maken 🙂

de echte schoonmaak van de ruit laat ff op zich wachten en de foto's dus ook
de vijver had even voorrang uiteraard word water verversen wel gedaan 🙂

de update laat nog even op zich wachten
momenteel ben ik heel druk met stage 40 uur per week en verder nog training geven zelf trainen wedstrijden dus er blijft niet zo veel tijd meer over
uiteraard word het verversen en voeren van de vissen nog steeds goed bijgehouden en de vissen doen het dus nog steeds goed
verder heb ik natuurlijk wel tijd om een beetje na te denken over wat ik met de hobby wil gaan doen.
En momenteel heb ik een paar projecten die ik nog wil gaan doen.
1.aangezien ik elektrotechniek doe wil ik een zelf bouwen aquarium gaan maken die volledig geautomatiseerd is daarvoor ben ik nu eens een begroting aan het maken en bouwtekeningen.
2.Verder heb ik op stage een boek met uitleg over apps maken in Android dus ik wil een app maken die toegang heeft tot de techniek van het aquarium en gegevens logt
3. en uiteindelijk wil ik de app uitbreiden zodat iedereen er gebruik van kan maken en er een database met vissen in komt en nog veel meer handige extra's.

genoeg te doen dus 😛

de bak is ondertussen schoon gemaakt en er is een nieuwe lading blad plus 2 stukken spider wood toegevoegd verder blijf ik elke week verversen met puur osmose water dus ik denk dat de EC en ph momenteel redelijk laag zijn zal ik binnenkort weer eens meten.
ook heb ik foto's gemaakt die zal ik dinsdag eens ff posten zit nu in de trein naar Groningen dus lijkt me niet slim om dat het te gaan doen :😛

222556_0_82_20151206_173324.jpg

316338_0_82_20151206_173559.jpg

977885_0_82_20151206_173830.jpg

952497_0_82_20151206_173948.jpg

315697_0_82_20151206_174014.jpg

315758_0_82_20151207_163556.jpg

888174_0_82_20151207_163614.jpg

968985_0_82_dsc03164.jpg

842475_0_82_dsc03165.jpg

483956_0_82_dsc03167.jpg

285139_0_82_dsc03168.jpg

bij deze wat foto's nieuwe foto's met de nieuw toegevoegde stukken spiderwood komen binnenkort 🙂

Fraaie bak. De drijvers doen het top. Voeg je plantenvoeding toe?

nee ik voeg helemaal niks toe op visvoer na maar de drijvers zijn zo goed als de enige planten het was een 5cm dikke deken geworden op de bak ik denk dat ik ongeveer 1/3 heb verwijderd dat was een halve emmer vol 😛
en ze zijn sinds de foto al weer flink gegroeid (weekje terug ofzo)
het blad is ook gezonken en de stukken spiderwood zorgen voor wat meer schuil plekken dus de vissen vinden het geweldig (volgens mij zijn de borelli's weer aan een nieuw nest begonnen)
de pyrrhulina doen het ook goed maar ik telde er gisteren wel in eens een minder kan zijn dat hij ff verstopt zat maar anders zou ik het zo niet weten ze zijn allemaal flink dik en volgens mij kunnen die binnen kort ook wel weer eens aan de leg gaan 🙂

Wat een vieze bodem zeg! (haha 😀, sarcastisch mopje)

Neen hoor, heel erg mooi! En wat groeit dat goed!
Zeker ook mooie bewoners.

Heb je toevallig nog een overzichtsfoto?

327952_0_82_20151219_123534.jpg

738484_0_82_20151219_123548.jpg

557671_0_82_20151219_123555.jpg

311891_0_82_20151219_123603.jpg

267391_0_82_20151219_123710.jpg

486226_0_82_20151219_123748.jpg

777593_0_82_20151219_123758.jpg

936767_0_82_20151219_123811.jpg

nog ff een paar foto's zie weldat ik de ruit al wel weer mag gaan schoon maken XD
nouja dat doe ik binnen kort wel
zag eergisteren ook dat er nog we gewoon 6 australis zijn dus dat is mooi dan ben ik er niet een kwijt 🙂

ik ga ondertussen lekker door met biotoop info verzamelen ondertussen heb ik een dag nacht duur schema van het hele jaar dus als ik straks met mijn nieuwe led verlichting ga werken dan kan ik de echte dag nacht cyclus van de exacte locatie kan na bootsen 🙂
en ook de hoeveelheid regen en de temperatuur door het jaar heb ik ondertussen gevonden 🙂

ik heb via een site die de zonsopkomst en ondergang op gps locatie kan berekenen de langste en kortse dag (21 juni en 21 december) genomen op de locatie waar de vissen voorkomen.
aangezien de lengte varieert volgens een sinus curve (ongeveer niet exact want de aarde maakt een ellips rond de zon) kun je de andere dagen de opkomst tijd bereken 🙂
de site die ik had gevonden met de klimaat info (gemiddelde regen val per maand aantal dagen met regen per maand gemiddelde temperatuur enzo) kan ik zo snel ff niet weer vinden maar dat lukt uiteindelijk wel weer 😛

Gaaf, zat daar pas over na te denken (dag/nacht en lichtintensiteit veranderingen door de seizoenen heen). Ik ga je project even volgen! 😀

de vissen hebben ook een lekker kerstmaal gehad een extra grote lading witte muggen larven en artemia
ook zijn ondertussen de eerste onderdelen voor de aansturing van de verlichting besteld 🙂

Mooie bak en leuk project. Succes.

eerste onderdelen zijn binnen de aansturing zal worden gemaakt met een Raspberry pi.
hierop zijn een aantal printjes worden gemaakt die de ledstrips aan gaan sturen en de thermometer gaan uitlezen (uiteindelijk wil ik ook ph en ec gaan lezen) en de pi is in staat een webserver te draaien waarop de waardes en dergelijke te vinden zijn zodat ik die live kan volgen op mijn telefoon 🙂

ik ben weer wat verder met de plannen wat betreft de verlichting ik ga deze vorm van verlichten eerst testen op mijn 60cm bakje
ik kan in iedergeval wel zeggen dat ik nu naast een dag lengte cyclus (berekening hiervoor heb ik ondertussen gemaakt) ook een cyclus aan het maken ben om de licht kleur op het moment van de dag te bepalen (ook hiervoor is de berekening al gemaakt 😀).

de reden dat ik dit systeem eerst op mijn 60 cm bakje ga testen is het feit dat ik daarmee kosten bespaar 😛

in het 60cm bakje wil ik de waterwaarden en dergelijk niet naar een server schrijven en niet zo lang loggen vandaar dat ik de aansturing kan gaan doen met een arduino die ik nog heb liggen ipv een raspberry pi

binnenkort weer meer hierover
want ik hoop van het weekend te kunnen gaan testen

zo ben weer een beetje verder gegaan met wat ik allemaal wil kunnen doen met de arduino voor mijn 60 cm bakje

Arduino zonlicht simulatie en ph + temperatuur uitlezing.

Wat moet het systeem kunnen:
- Real time clock uitlezen.
- Real time clock tijd instellen.
- Daglengte berekenen door instellen van de langste en kortste dag.
- Maximale hoogte van de zon ten opzichte van de horizon bereken door invoer noorderbreedte graad op de kortste en langste dag.
- Berekenen maximale hoogte van de zon op de huidige dag.
- Berekenen hoogte van de zon gedurende dag.
- Instellen van de 4 lichtkleuren per graad 1 t/m 90
- Uitlezen ph sensor.
- Kalibreren ph sensor.
- Uitlezen temperatuur sensor.
- Aansturen lcd scherm.
- vesneld doorlopen van de ingestelde verlichting (om de tests wat korter te maken)
hiervoor heb ik al een aantal onderdelen besteld
ik heb al een arduino uno in huis
via ebay een ldc shield en een ds18b20 temperatuursensor besteld
draadjes breadboard en dergelijke heb ik wel in huis
alleen binnenkort nog even een ph probe bestellen en de rgbww ledstrip 🙂

En? Hoe gaat het ermee? Of moet je weken wachten op spul uit China o.i.d.?

Prachtige bak hoor.
Heb zelf ook al gedacht aan een arduino systeempje op mn grote bak te zetten.

momenteel ben ik idd op spul uit china aan het wachten :juggle:
wel heb ik een beetje een idee gemaakt hoe ik de arduino kan aansluiten en de code (gaat nog niet zo snel heb al een tijd niet met arduino gewerkt 🙂 )

Ziet er goed uit hoor !

Dravik2 zei:
momenteel ben ik idd op spul uit china aan het wachten :juggle:
wel heb ik een beetje een idee gemaakt hoe ik de arduino kan aansluiten en de code (gaat nog niet zo snel heb al een tijd niet met arduino gewerkt 🙂 )

Weet je meer over de continuiteit van zo"n arduino?
Dat deze nooit stil valt?

over het algemeen kan een arduino heel lang draaien zonder storingen of uitvallen
en bedankt voor de complimenten 🙂

ontwerp voor mijn 54l aquarium is ook klaar dit aquarium zal als eerst met de biotoop correcte dag lengte worden uitgerust de onderdelen beginnen uit china binnen te komen ik mis nog wel wat maar ik kan binnenkort met de code en eerste uitgebreide tests beginnen 🙂
in eerste instantie zal ik met de arduino alleen de rgbw ledstrip gaan aan sturen maar uiteindelijk zal ik ook temperatuur en ph gaan uitlezen in dit bakje als dit goed gaat ga ik dit ook voor de grote bak maken 🙂

345371_0_82_j1.jpg

op/in het witte vlak komt een klein lcd schermpje waarop uiteindelijk de ph en temperatuur te zien is.
326727_0_82_j2.jpg

in het vak naast het aquarium past als het goed is mijn buiten filter
347495_0_82_j3.jpg

er komen nog wat drijfplanten in en bladeren op de bodem het visbestand zal uiteindelijk net als het grote aquarium een echt biotoop worden (a flooded creek near coronel bogado Paraguay)
de vissen die ik in dit bakje wil gaan houden is een groepje hypoptopoma inexpectatum (5 stuks denk ik) en een klein schooltje corydoras hastatus (stuk of 10/12)
(het is de bedoeling om uiteindelijk een groter aquarium te gaan maken en deze 2 bakken samen te voegen)

op het engels/amerikaanse forum heb ik info gekregen over mijn pyrrhulina australis en zoals ik het nu zie zijn het 4 mannen en 2 vrouwen dus mogelijk ga ik nog een kweek poging doen in het kleine aquarium aangezien de vissen toch nog niet geleverd kunnen worden of mogelijk dat ik een apistogramma kweek ga doen (weet het allemaal nog niet zeker)
eerst die bak maar eens afmaken en goed draaiend krijgen 😛

pH en temperatuur alleen uitlezen? Beetje extra uitdaging: pH automatisch aansturen! 😉
Moet kunnen. Succes met je project!

haha wie weet op een grotere bak ooit maar op 54l ga ik de aansturing niet automatiseren 😛
oja nog een paar foto's van mijn telefoon dus geen super kwaliteit maar wou toch wat laten zien het is toch een foto album he 😛

734449_0_82_20160205_175330.jpg

254986_0_82_20160205_175337.jpg

943939_0_82_20160205_175350.jpg

vandaag weer aan het verversen en aan het spelen met de led verlichting begint nu toch een beetje op iets te lijken 😛
312667_0_82_20160214_165114.jpg

momenteel bezig om een bestaande code aan te passen naar mijn wensen
de vissen doen het nog steeds super en ondanks de lage 17 graden zijn alle vissen nog steeds goed actief en eten ze volop 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan