"Rio Paraná" biotoop.


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Momenteel heb ik een 1400 liter Z.A. aquarium met Discus en altums. Maar zit nu na te denken aan een biotoop met een lagere energie "footprint". Ik zoek dus iets echt moois wat past in mijn 300x75x65(waterhoogte) bak.

Ik kwam uit bij noord-Argentinië / Paraguay / Uruguay, dus bv rondom de Rio Paraná of Rio Uruguay, maar dan de ietwat hoger gelegen gedeeltes.
Een koelere Paraguay/Uruguay bak:
Geophagus balzanii (met:)

Gymnogeophagus terrapurpura (en of:)
Gymnogheophagus rhabdotus

Apistogramma borellii

Mogelijke bijvissen:
Thoracocharax stellatus
Hemiodus orthonops
Aphyochorax rathbuni
Hyphessobrycon anisitsi
Apareiodon affinis

Corydoras

Zoals je kunt zien is dit nog niet een "evenwichtig" bestand. Maar als het goed is zijn het wel vissen die het goed moeten doen in de 20-24C range.

Iemand suggesties, ervaring?? Dan hoor ik het graag.....


P.S. Mocht er iemand interesse hebben in de discus of altums... denk eraan: ik weet nog niet eens of ik mijn bestand ga wijzigen. Maar als iemand ze voor een nette prijs wilt overnemen. Neem dan even contact met mij op.
 
Aphyocharax Anisitsi
Aphyocharax Paraguayensis
Gymnocorymbus Ternetzi
Hyphessobrycon Equis.

Ik ben zelf bezig met een Rio Paraguay geïnspireerde bak bezig dus ik heb behoorlijk wat Fishbase paginas afgestruind😂

De Terrapurpura en Rhabdotus zijn substraatbroeders en de Balzanii muilbroeder.
Zelf ga ik een stuk of 4 Balzanii in mijn bak houden van 180x50x60. Vond de Terrapurpura ook prachtig, maar aangezien ik óók Borellis heb die ook substraatbroeders zijn, heb ik besloten om voor de Balzanii te gaan. Op 300cm is dat natuurlijk weer een ander verhaal haha.

Ook heb ik bij Verduijn vd week twee Rineloricaria Parva besteld. Ook een leuke aanvulling op het bestand. Corys gaan denk wel botsen met de Borellis.

 
Aphyocharax Anisitsi
Aphyocharax Paraguayensis
Gymnocorymbus Ternetzi
Hyphessobrycon Equis.

Ik ben zelf bezig met een Rio Paraguay geïnspireerde bak bezig dus ik heb behoorlijk wat Fishbase paginas afgestruind😂

De Terrapurpura en Rhabdotus zijn substraatbroeders en de Balzanii muilbroeder.
Zelf ga ik een stuk of 4 Balzanii in mijn bak houden van 180x50x60. Vond de Terrapurpura ook prachtig, maar aangezien ik óók Borellis heb die ook substraatbroeders zijn, heb ik besloten om voor de Balzanii te gaan. Op 300cm is dat natuurlijk weer een ander verhaal haha.

Ook heb ik bij Verduijn vd week twee Rineloricaria Parva besteld. Ook een leuke aanvulling op het bestand. Corys gaan denk wel botsen met de Borellis.

Thanks.. ik zie echter erg weinig Gymnogeophagussen in de verkoop. Verduijn heeft de G. balzanii.
Verder zie ik ook dat bv de A. anisitsi en de A. rathbuni enorm veel op elkaar lijken, maar dat de laatste net wat warmer moet worden gehouden.

De Rineloricaria Parva is inderdaad een leuke vis, met erg leuk broedgedrag.

Heb jij goede adressen, naast Verduijn, gevonden waar ze wat variatie hebben. Bij Utaka, VKC, Aqua-amazon zie ik toch weinig. Denk ook dat dit komt door de huidige situatie (cq. prijzen na Covid)
 
Hyphessobrycon megalopterus (Zwarte fantoom zalm)
Aphyocharax nattereri (Panda tetra)
Apistogramma trifasciata (Driestreep dwergcichlide)
Corydoras hastatus (Dwerg corydoras)
Corydoras polystictus
Pyxiloricaria menezesi
 
A. Anisitsi en A. Rathbuni kunnen allebei op kamertemperatuur en komen allebei uit subtropische gebieden.
Ik heb wel ergens Rhabdotus en Terrapurpura in het aanbod gezien, maar is een tijd geleden dat ik dat gegoogled heb. Met een beetje fanatiek zoeken zijn ze wel te vinden, maar kan ze zelf nu even zo gauw niet vinden.

Bij deze link worden ook nog een stel leuke vissen genoemd met interessante temperaturen ook uit het noorden van Argentinië:

Bujurquine Oenolaemus is te koop bij Van Keulen Cichliden.
Laetecara Dorsigera is overal wel een beetjente krijgen.
 
Ik zie toevallig de stocklis van Aquabeek net bij het zoeken naar wat meer info. Daar hebben ze Rhabdotus op staan. Terrapurpura heb ik voorbij zien komen op sommige duitse stocklists.
 
Ik zie toevallig de stocklis van Aquabeek net bij het zoeken naar wat meer info. Daar hebben ze Rhabdotus op staan. Terrapurpura heb ik voorbij zien komen op sommige duitse stocklists.
Waar zie jij de stocklist van Aquabeek? Ik vind hun site een "beetje" rommelig ;-) (bv. Farlowella bij de Amerikaanse cichliden)
 
Heel hartelijk bedankt. Waar heb je dit vandaan? ... ach domme vraag. is een van de linkjes hierboven.
Nee ik kwam hem bij het googlen tegen.

Screenshot_20220412-180202_Chrome.jpg


Opzich valt het niet echt te missen😜
 

Terug
Bovenaan