Wat is er nieuw

Rio180 van DdV

joh je zou mijn grote bak eens van dichtbij moeten zien..
overal is wel alg te vinden of planten die toch niet helemaal lekker gaan

Ziet er goed uit! Ik zou idd niet direct teveel gaan rommelen nu al, aquarium houden is soms ook even geduld hebben en aankijken 🙂

Knappe bak. En goed doordachte opstart voor een beginner.
Die Echinodorus wordt meestal boven water gekweekt en moet zich inderdaad aan het leven onder water aanpassen, ook met de Crypto's zou dat nog het geval kunnen zijn. Eerst krijg je een achteruitgang maar al gauw zal je nieuwe blaadjes opmerken.
Laat de bak nu maar even met rust zodat er een evenwicht kan komen. Te snel aanpassen doet soms meer kwaad dan goed.

Bednakt voor de complimenten. Ik ben nog naar plantenbemesting aan het kijken, maar dat is zeker niet voor morgen. Ik dacht eigenlijk dat ik geen enkele moeite zou hebben met het geduld-aspect dat erbij hoort. Maar nu de bak er is, kriebelt het toch erg en heb ik moeite mijn handen er vanaf te houden. Maar het lukt wel, ik laat hem nu verder een evenwicht vinden. 🙂

Net nog eens mijn waarden getest, we zijn blijkbaar vertrokken! Dit is het resultaat:

jblproscan.jpg

Vorige week zondag stond nitriet en nitraat nog op 0. CO2 stond toen ook laag, blijkbaar heeft het verlengen van de taifun geholpen.

Nog eens een update, al valt er niet zo gigantisch veel te vertellen. De bak draait nu 3 weken. Zo ziet hij er nu uit, erg gelijkaardig aan een foto vanuit dezelfde hoek een paar berichten naar boven:

IMG_20161009_201154902.jpg

De planten houden voorlopig redelijk stand. Een aantal van de Valisneria krijgen uitlopers, zoals deze:
20161008_08.jpg

Ik ga er vanuit dat dta een goed teken is. Wat ik me ook afvroeg: bij een Valisneria kwam plots een spiraalvormige antenne te voorschijn. Is dat een voorbeeld van een misvormd blad waar je wel eens over leest? Omdat het een Valisneria Spiralis is, vond ik het nog niet zo eigenaardig. Het zag er zo uit, maar ondertussen is dit blaadje gesneuveld:
20161008_01.jpg

De Echinodorus Latifolius heeft het het moeilijkst. Ik heb vandaag de slechte blaadjes proberen weg te halen, zo zag het eruit voor ik dat deed:
20161008_02.jpg

Het mos begint omhoog te groeien, ik weet niet of dat normaal is of niet:
20161008_07.jpg

En tenslotte zie ik hier en daar (eigenlijk zowat overal) wat ik vermoed dat alg is, soms in behoorlijk lange slierten. Ik veronderstel dat dit bruinalg is dat normaal is tijdens een opstart, maar als ik me vergis hoor ik het graag:

20161008_05.jpg

De echinodorus tenslotte, krijgt nieuwe bladeren, dus dat ziet er ook goed uit.

Wat mijn waterwaarden betreft, meet ik nog steeds met de JBL Proscan. Ik had een week niet gemeten, dus toen ik vorige week zondag een laag nitrietgehalte mat, vroeg ik me af de nitrietpik begon, of dat ik hem net gemist had. Dinsdag en woensdag mat ik geen nitriet meer, dus zijn we woensdag vol goeie moed naar de LFS getrokken voor een eerste schooltje. Helaas bleek er bij meting daar toch nitriet te zijn, dus met lege handen terug vertrokken. Ik kreeg ook nogal sterk schommelende waarden, dus ben ik begonnen dagelijks te meten en niet meer met mijn GSM maar met mijn ipad. Ik weet dat zo'n teststrookjes hun beperkingen hebben, maar ik vraag me toch af of dit een aannemelijk verloop is:

waterwaarden.jpg

Ik heb er ondertussen twee keer wat voedsel bij gedaan. In elk geval wacht ik nu sowieso tot zaterdag voor een nieuwe poging vissen te kopen, dan pas zijn de kinderen er weer en dat gaan we natuurlijk samen doen.

Ondertussen ben ik ook begonnen met plantbemesting, de all-in-one van planted box. Dat is er vandaag pas voor de eerste keer ingegaan. En omdat ik merk dat de bio co2 erg onregelmatig blijft lopen en geen zin heb daar mee te blijven zitten klooien om het stabieler te krijgen, komt er ook een co2-installatie. Te meer omdat ik erg gecharmeerd ben door de vele plantenbakken die ik ondertussen al heb gezien en zeker verder die richting op wil.

Zo staat het er momenteel dus voor. Uiteindelijk zal de bak volgend weekend 4 weken draaien, dus ik ga er toch echt vanuit dat het geen probleem zal zijn dan het eerste schooltje te plaatsen. Ik heb ook nog steeds geen waterwissel gedaan, maar plan dat een dag voor de vissen komen, een wissel van een 30% of zo. Vanaf dan denk ik dat wekelijks te doen.

Groeten,

David

Prachtige bak!!

Klinkt allemaal als een goed plan.
De bruine algen zijn vaak het gevolg van silicaat in het water, kan je wat aan doen met filter toevoegingen etc. Maar je kan het ook zijn beloop laten, meestal trekt het vanzelf weg zodra de planten goed gaan groeien.

Je mos groeit naar het licht toe, zoals alle planten doen. Wss heeft het te weinig licht zo diep in de bak.

Verder ziet het er erg goed uit hoor 😉

Voorlopig laat ik die alg maar zo, ik zie wel hoe het verloopt als ik ook deftige co2, de plantenvoeding zijn effect krijgt en ik regelmatige waterwissel doe.

Wat het mos doet is inderdaad normaal, dat had ik verkeerd gezegd. Maar het is toch niet de bedoeling dat het omhoog begint te groeien 🙂 . Het volgende om over na te denken, mijn licht. We moeten wel bezig blijven natuurlijk 🙂

Dat ziet er goed uit hoor. Dit zijn de problemen waar een jonge dak nu eenmaal mee te maken krijgt.
Dat misvormde blad van je Vallisneria is een bloemstengel, als die aan de oppervlakte raakt zal aar een klein bloemetje aan komen. Aan die spiraalvormige bloemstengel dankt de plant zijn naam.

@Foreign Bedankt!
@babysnake Bedankt voor de info. Ik vroeg me al af waar die naam vandaan kwam. Als ik er nog eens eentje krijg, hoop ik dat hij de oppervlakte wel haalt.

Verder nog een update, ik snap steeds minder van mijn bak.

Ondertussen heb ik sinds een paar dagen een CO2 setje, met een bazooka atomiser. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het geeft inderdaad een heel fijne mist, maar de belletjes verspreiden zich door heel de bak en lijken zwevend wel stofdeeltjes. Heel wat bereiken ook de oppervlakte. Ik vraag me af waarom ze niet beter oplossen. Maar dat is een kwestie van efficiëntie. Met mijn bioco2 alleen kwam ik er niet. Ik heb het permanent testje dat bij mijn co2 set zat eerst een dagje met alleen de co2 gebruikt en toen bleef het vrij blauw. Nu is hij wel groen, al blijft het wat zoeken naar de juiste afstelling.

De bruinalg (denk ik) is nog wat erger geworden, maar ik blijf daar voorlopig afwachten tot alles een evenwicht heeft gevonden, zeker omdat de co2 nu nog maar een dag of vier draait.

En dan visjes... . Tien dagen nadat we zonder vissen terugkwamen uit de LFS heb ik dagelijks redelijk consequent (zelfde tijdstip, zelfde licht) getest, met strips en de JBL app. De eerste drie dagen bevestigde die tests de druppeltest die de LFS had gedaan, toch nog wat nitriet. Daarna een hele week consequent 0 getest. Dus afgelopen zaterdag toch met goeie moed opnieuw richting LFS, de bak draaide toen precies 4 weken. Daar zei men echter opnieuw een nog minieme hoeveelheid nitriet te meten. Samen de verkoper gewikt en gewogen, en uiteindelijk beslist toch 5 neon tetra's mee te nemen, samen met een druppel-nitriet testje. Dat is misschien een discutabele beslissing, maar ik zag dat de test weinig secuur werd uitgevoerd in vergelijking met de eerste keer. Bovendien had ik de avond daarvoor nog behoorlijk in de bak zitten rommelen vanuit de idee dat niet meer te moeten doen als de vissen erin kwamen. Thuis eerst een waterverversing van 50% gedaan voor de vissen erin gingen.

Sindsdien heb ik het nauwkeurig gemeten en de visjes geobserveerd. Vanaf zondag beperkt gevoerd, al heb ik er eigenlijk geen flauw idee van wat 5 kleine neon tetra's eigenlijk nodig hebben. Bijna niks, vermoed ik.

Ik heb met de strips geen nitriet meer kunnen meten. Ook de druppeltest situeert zich ergens tussen de eerste drie, en gisteren tussen de eerste twee kleuren op de JBL-kleurkaart. Eerder het allereerste vakje. In elk geval stijgt het niet. Die druppeltest vind ik trouwens moeilijk om af te lezen, misschien ook omdat ik het niet bij daglicht kan doen.

Ik kom ook tot de conclusie dat je op voorhand zo veel kan over lezen over vissengedrag als je wil, in de praktijk stel ik vast dat ik er nog geen jota van weet. Aanvankelijk bleven de visjes wel wat bij elkaar, verkenden de bak, zwommen, zeker 's avonds met het licht aan en dus veel reflectie, op en neer in de hoeken. Ze zijn mooi op kleur, komen 's ochtends ook snel op kleur als het licht weer aan gaat. Ik zie eigenlijk niks alarmerends: ze hangen niet rond waar het zuurstofrijk is, verliezen hun kleur dus niet en verkennen langzaamaan de bak. Stilaan lijkt er wat stabiliteit in dat gedrag te komen.

Een drietal visjes hangen meestal bij elkaar en zwemmen regelmatig heen en weer. Eentje heeft zich een plekje in een hoekje tussen de valisneria toegeëigend en blijft vooral op die 3 vierkante centimeter hangen, toch als het licht aan is. Een andere doet hetzelfde op een ander plekje, ook verborgen. Tot mijn verbazing gedraagt zeker die ene in het hoekje zich behoorlijk territoriaal: andere vissen worden weggejaagd. Hij komt er ook niet vanaf om te eten, maar eet wel wat daar terecht komt.

Ze blijven allemaal dicht bij de bodem en maken hoogstens eens occiasioneel een uitstapje naar hogere waterlagen. Misschien is dat omdat vooral daar beschutting te vinden is, ik heb geen drijfplanten, daar ben ik nog naar op zoek.

Alles bij elkaar vind ik het dus gewoonweg erg moeilijk om in te schatten of het nu goed gaat, of dat ik vanalles mis. Dit zijn mijn eerste visjes, het is moeilijk om dan te zien wat normaal is en wat niet. Overduidelijke problemen zie ik in elk geval niet.

Het plan is in elk geval om, als mijn metingen dezelfde resultaten blijven opleveren, donderdag opnieuw naar de LFS te gaan en, als de watertest daar niet alarmerend is, de school uit te breiden met een tiental exemplaren.

Alle advies is natuurlijk heel erg welkom.

Groet,

David

De indeling van je bak vind ik heel erg mooi gelukt! Echt een plaatje!
Ondanks dat het heel veel staat straalt het heel veel rust uit, wat erg knap is.

Gewoon op regelmatige basis blijven meten en indien nodig water verversen. Dat komt heus wel goed. Kan alleen een tijdje duren.
Wat je neon tetra's betreft: Ik heb mijn neons de eerste maand na aankoop bijna nooit gezien. Constant verdoken tussen de planten in donkere hoekjes. Heel af en toe kwamen ze eens piepen maar bij de minste beweging doken ze terug de planten in voor een half uur (en ik heb er 21 die je toch al sneller zou moeten zien). Heeft zeker een aantal weken geduurd! Ondertussen zijn ze veel vertrouwder met de omgeving geraakt, zwemmen ze door heel de bak en duiken ze eerder nog per uitzondering de planten in.

@Sanneke80 Dat is een leuk compliment, die rust ben ik ook echt op uit, dus leuk te horen dat het ook zo overkomt.

@Chilliewillie88 Bedankt voor de info, dat kan dus nog even duren. Ze duiken inderdaad nog steeds de planten in, al zijn ze ondertussen met meer.

Nog een update:

De bak staat er nu zo bij:

IMG_20161023_214254369.jpg

Vandaag heb ik er een boel algslierten uitgehaald, wat slechte blaadjes verwijderd en flink wat water ververst. De afgelopen week geen nitriet meer gemeten, ook niet met de druppeltest, dus donderdag zijn we de rest van het schooltje gaan halen. Je zou het niet zeggen, maar ook toen ik bovenstaande foto nam zaten er 15 neon tetra's in mijn bak. Ze verstoppen zich graag, al zie ik dat ze wel wat actiever zijn als het licht uit is. Meestal ziet het er nu echter zo uit:
IMG_20161023_214237285.jpg

Gsm-foto's dus de kwaliteit is niet super.

Ik voeg sinds een week ook co2 toe, met een bazooka atomiser. Die geeft inderdaad fijne mist, maar ik heb niet de indruk dat het allemaal goed oplost.
IMG_20161023_221630046.jpg

Er stijgen nog heel wat bubbeltjes naar de oppervlakte en ze zitten zich ook overal op vast.

IMG_20161023_221708357.jpg

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Mijn continutest is wel groen, maar toch eerder naar het blauwe toe en dat is al een tijdje zo. Vandaag heb ik hem op een andere plek gehangen om eens te zien of dat verschil maakt.

Ik hoop in elk geval dat de alg snel minder wordt. Ik voeg nu all-in-one plantenvoeding toe, co2, dat laatste alleen als het licht aan is. Maar ik las dat licht vermeerderen ook met bruinalg kan helpen en met 7 uur had ik misschien weinig licht. Dat heb ik verhoogd naar 8 uur per dag.

En stilaan kan ik beginnen denken aan uitbreiding. Wat de bovenlaag betreft zijn we er nog niet echt uit, voor de bodem dacht ik aan 1 mannetje en 3 vrouwtjes Apistogramma cacatuoides. Ik wilde op termijn ook Japonica garnalen toevoegen, ik overweeg om dat eerst te doen. Deels om te helpen met alg, maar misschien is het ook beter dat die er al inzitten voor ik de apistogramma toevoeg.

Groeten,

David

Ziet er supergaaf, en vooral ook super natuurlijk uit!

ziet er mooi uit je bak.

kleine tip, verander slechts 1 ding per keer.
als het mis gaat weet je nu niet waar het exact aan heb gelegen.

@Killerfish: bedankt, dat natuurlijke was ook een streven!

@tuinkabouter: dat is een goeie tip, ik ben eigenlijk al een tijdje aan het denken: nu nog dit en dan moet ik een tijdje afwachten wat er dan gebeurt. Dat moet ik dan maar eens echt gaan doen, behalve dat ik die permanent test toch op een wat minder prominente plek ga hangen, nu ik merk dat ik waar hij nu hangt ongeveer op dezelfde manier van kleur veranderd als waar hij eerst hing 🙂

We zijn weer twee weken verder, even een update. De bak staat er nu zo bij:

image.jpeg

Het visbestand is weer wat uitgebreid. Ondertussen zitten er +/- 20 neon tetra's in. Van het oorspronkelijke schooltje van 15 zijn er ongeveer 3 verdwenen, ik heb ze nooit gevonden. Het is tamelijk ondoenbaar ze te tellen, mijn bak heeft echt heel veel verstopplaatsen.
Vorige week heb ik er 15 japonica-garnalen aan toegevoegd. Geen idee hoeveel er daar nog van resten, die zijn onmogelijk terug te vinden. Maar ik zie er te weinig voor het aantal dat ik heb toegevoegd. Ik heb er ook geen idee van hie het eruit ziet als ze vervellen. Als een dode garnaal eruit ziet als een leeg, wit garnalenhulsje, dan heb ik al een vijftal lijkjes uit mijn bak gehaald. Al hoop ik natuurlijk dat dat vervellingen waren. Bovendien vond ik er gisteren plots een aantal in mijn filter terug. Volgens mij niet ingezogen, daar zijn ze te groot voor. Maar er zitten we gaatjes in het afdekplaatje van de juwel interne filter, volgens mij zijn ze er daardoor ingeraakt. Die filter zit maar net boven het waterpeil, dat is haalbaar voor ze. Ik heb die gaatjes nu dichtgestopt me filterwol.
Tenslotte zit er nu ook een harempje cacatuoides bij, een oranje mannetje met drie vrouwtjes. Aanvankelijk een koppel, na nog meer gelezen te hebben, heb ik er twee vrouwtjes bijgehaald. Voorlopig gaat dat goed, het mannetje is wel veel actiever geworden sinds hij een harem heeft en zit nu voortdurend vrouwtjes achterna.

Ik heb wel een behoorlijk groot algprobleem gehad. Bruinalg, maar dat tot daar toe, maar ook draadalg en volgens iemand die advies gaf ook baardalg. Sinds een week voeg ik easycarbo toe, en dat helpt. Vandaag heb ik heel veel alg verwijderd, de monte carlo uitgewassen, als zo veel mogelijk verwijderd en opnieuw geplant. De Ludwigia Perennis heb ik opgegeven, die was alle blaadjes verloren. Vervangen door, denk ik, Belgisch groen. De echinodorus latifolius doet het ook nog steeds niet goed, maar die laat ik nog even staan.

Het alg blijft me zorgen maken, maar ik hoop dat die stilaan onder controle raakt met co2, plantenvoeding, easycarbo en 8u belichting. Ik ververs nu ook wekelijks water, zo'n 30 tot 40%.

Een vervellin is idd een leeg hulsje, die kun je beter laten liggen..
Worden namelijk weer door de garnalen gegeten en gebruikt om een nieuw huidje van te maken.

Dat wist ik niet, bedankt. Vandaag twee nieuwe hulsjes gevonden, die laat ik dan gewoon liggen. Al hebben ze nog massa's eten met al die alg. Daarnet toch ook 9 Japonica's geteld, dat lijkt dus nog mee te vallen. Ik heb ook enkele foto's van de bewoners. Valt niet mee om ze vast te leggen 🙂

Twee Japonica's op de uitkijk:

20161107_35.jpg

Het mannetje van de cacatuoides (Gertje)

20161107_26.jpg

En het vrouwtje (Misschien wel Gerda, nu het er drie zijn wachten er nog twee op een naam tot mijn kinderen er weer zijn).

20161107_37.jpg

prachtige bak met prachtige caca. is dat de Orange flame variant?

prachtige bak met prachtige caca. is dat de Orange flame variant?
Bedankt! Die flame stond er waar ik hem gehaald heb niet bij, maar de orange wel, dus ik vermoed van wel 🙂 . Van de vrouwtjes ben ik niet zeker, er zaten oranje en double red caca's bij elkaar, en tussen de vrouwtjes zag ik niet meteen verschil.

je ziet af en toe zoveel termen voorbij komen dat je er niet wijs van word 😀

zolang het maar mooie vissen zijn 🙂

Deze vind ik nu eens echt leuk 😀

@RichD1011 Ik ben blij dat ik uiteindelijk voor die caca's heb gekozen, ik vind het heel leuke en mooie visjes. Dan maakt de naam van de variëteit inderdaad weinig uit 🙂

@Cédric Vleminckx , bedankt, er is nog wel wat ruimte voor verbetering, maar als je ze niet te groot ziet valt het nog wel mee.

@ypoc: de visjes?

Aha, begrepen 🙂. Bedankt!

Net even alles doorgelezen, ik vind dat het heel mooi is geworden!

Alles goed met de visjes nu, beetje stabiel?

Net even alles doorgelezen, ik vind dat het heel mooi is geworden!

Alles goed met de visjes nu, beetje stabiel?

Bedankt! Met de visjes gaat alles goed, ik heb vandaag nog 12 epiplatys annulatus toegevoegd. De caca's doen het ook goed, heel boeiende vissen, vind ik.

Maar de bak zelf is zeker nog niet stabiel. Ik heb behoorlijk veel last van alg gehad, en dat is nog steeds niet opgelost. Ik heb op een andere plek in dit forum nog wat advies gekregen (http://www.aquaforum.nl/threads/wat-is-dit.97148/). De conclusie die ik daaruit heb getrokken is dat ik me veel problemen op de hals heb gehaald door in het begin te weinig rekening te houden met plantenvoeding en dergelijke. Daar ben ik dan te veel in beginnen aanpassen in de opstartperiode, met een heleboel algproblemen tot gevolg. Ondertussen pas ik al een tijdje hetzelfde regime toe en ik heb stilaan de indruk dat het toch een beetje beter begint te gaan.De planten groeien in elk geval goed nu, toch de snelgroeiers. Maar het is zeker nog niet opgelost.

En ik ben ook echt niet tevreden van de manier waarop ik nu co2 toevoeg. De bazooka atomizer die ik gebruik produceert een heel fijne mist, maar zorgt voor een massa piepkleine belletjes doorheen de hele bak en op het wateroppervlak.. Dat ontsiert toch echt wel, vind ik. Maar aangezien mijn indicator nu permanent een goed co2-niveau aangeeft, laat ik het voorlopig maar zo.

Een aantal van die problemen zie je wel op de foto van hoe ie er vandaag bij staat. Maar als ik die wegdenk ben ik best wel tevreden over het resultaat 🙂

IMG_20161117_215805789_HDR.jpg

Weer een heel mooi plaatje, en als dit je eerste aquarium is vind ik dat je het heel goed voor elkaar hebt!:thumbs:

Je hebt sowieso een hele mooie scape, een goed bestand, en wat algjes heeft iedereen wel eens last van gehad 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan