@Foreign Bedankt!
@babysnake Bedankt voor de info. Ik vroeg me al af waar die naam vandaan kwam. Als ik er nog eens eentje krijg, hoop ik dat hij de oppervlakte wel haalt.
Verder nog een update, ik snap steeds minder van mijn bak.
Ondertussen heb ik sinds een paar dagen een CO2 setje, met een bazooka atomiser. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het geeft inderdaad een heel fijne mist, maar de belletjes verspreiden zich door heel de bak en lijken zwevend wel stofdeeltjes. Heel wat bereiken ook de oppervlakte. Ik vraag me af waarom ze niet beter oplossen. Maar dat is een kwestie van efficiëntie. Met mijn bioco2 alleen kwam ik er niet. Ik heb het permanent testje dat bij mijn co2 set zat eerst een dagje met alleen de co2 gebruikt en toen bleef het vrij blauw. Nu is hij wel groen, al blijft het wat zoeken naar de juiste afstelling.
De bruinalg (denk ik) is nog wat erger geworden, maar ik blijf daar voorlopig afwachten tot alles een evenwicht heeft gevonden, zeker omdat de co2 nu nog maar een dag of vier draait.
En dan visjes... . Tien dagen nadat we zonder vissen terugkwamen uit de LFS heb ik dagelijks redelijk consequent (zelfde tijdstip, zelfde licht) getest, met strips en de JBL app. De eerste drie dagen bevestigde die tests de druppeltest die de LFS had gedaan, toch nog wat nitriet. Daarna een hele week consequent 0 getest. Dus afgelopen zaterdag toch met goeie moed opnieuw richting LFS, de bak draaide toen precies 4 weken. Daar zei men echter opnieuw een nog minieme hoeveelheid nitriet te meten. Samen de verkoper gewikt en gewogen, en uiteindelijk beslist toch 5 neon tetra's mee te nemen, samen met een druppel-nitriet testje. Dat is misschien een discutabele beslissing, maar ik zag dat de test weinig secuur werd uitgevoerd in vergelijking met de eerste keer. Bovendien had ik de avond daarvoor nog behoorlijk in de bak zitten rommelen vanuit de idee dat niet meer te moeten doen als de vissen erin kwamen. Thuis eerst een waterverversing van 50% gedaan voor de vissen erin gingen.
Sindsdien heb ik het nauwkeurig gemeten en de visjes geobserveerd. Vanaf zondag beperkt gevoerd, al heb ik er eigenlijk geen flauw idee van wat 5 kleine neon tetra's eigenlijk nodig hebben. Bijna niks, vermoed ik.
Ik heb met de strips geen nitriet meer kunnen meten. Ook de druppeltest situeert zich ergens tussen de eerste drie, en gisteren tussen de eerste twee kleuren op de JBL-kleurkaart. Eerder het allereerste vakje. In elk geval stijgt het niet. Die druppeltest vind ik trouwens moeilijk om af te lezen, misschien ook omdat ik het niet bij daglicht kan doen.
Ik kom ook tot de conclusie dat je op voorhand zo veel kan over lezen over vissengedrag als je wil, in de praktijk stel ik vast dat ik er nog geen jota van weet. Aanvankelijk bleven de visjes wel wat bij elkaar, verkenden de bak, zwommen, zeker 's avonds met het licht aan en dus veel reflectie, op en neer in de hoeken. Ze zijn mooi op kleur, komen 's ochtends ook snel op kleur als het licht weer aan gaat. Ik zie eigenlijk niks alarmerends: ze hangen niet rond waar het zuurstofrijk is, verliezen hun kleur dus niet en verkennen langzaamaan de bak. Stilaan lijkt er wat stabiliteit in dat gedrag te komen.
Een drietal visjes hangen meestal bij elkaar en zwemmen regelmatig heen en weer. Eentje heeft zich een plekje in een hoekje tussen de valisneria toegeëigend en blijft vooral op die 3 vierkante centimeter hangen, toch als het licht aan is. Een andere doet hetzelfde op een ander plekje, ook verborgen. Tot mijn verbazing gedraagt zeker die ene in het hoekje zich behoorlijk territoriaal: andere vissen worden weggejaagd. Hij komt er ook niet vanaf om te eten, maar eet wel wat daar terecht komt.
Ze blijven allemaal dicht bij de bodem en maken hoogstens eens occiasioneel een uitstapje naar hogere waterlagen. Misschien is dat omdat vooral daar beschutting te vinden is, ik heb geen drijfplanten, daar ben ik nog naar op zoek.
Alles bij elkaar vind ik het dus gewoonweg erg moeilijk om in te schatten of het nu goed gaat, of dat ik vanalles mis. Dit zijn mijn eerste visjes, het is moeilijk om dan te zien wat normaal is en wat niet. Overduidelijke problemen zie ik in elk geval niet.
Het plan is in elk geval om, als mijn metingen dezelfde resultaten blijven opleveren, donderdag opnieuw naar de LFS te gaan en, als de watertest daar niet alarmerend is, de school uit te breiden met een tiental exemplaren.
Alle advies is natuurlijk heel erg welkom.
Groet,
David