Wat is er nieuw

Rio180 van DdV

DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Leeftijd
52
Hallo,

Zoals beloofd na het warme welkom bij mijn voorstellingsbericht: een foto van het harde werk van vandaag. Met speciale vermelding van de inspanning van mijn kinderen, die 40 kilo grind hebben gewassen. Water zit er nog niet in, dus morgen zie ik hoe goed ze het hebben gedaan... . De buitenkant van het aquarium moet ook nog gepoetst, maar dit is voorlopig het resultaat:
IMG_20160917_191544451.jpg

Bedankt! Ik heb een simpel bio-co2 kitje klaarstaan (proflora bio160), geen voedingsbodem, maar het plan met kleibolletjes te werken. Ik heb vooral naar de lijstjes met makkelijke planten zitten kijken en denk aan javamos voor op de stenen en het hout, javavaren en valisneria om de interne filter wat te verstoppen. Ik zou graag Lilaeopsis novae-zelandiae proberen om voor een gedeelte een grasmatje te laten groeien. En verder hoop ik wat goed advies te krijgen in de winkel. Tips zijn natuurlijk welkom, zoals je hoort probeer ik het eenvoudig te houden. Ik heb zelfs het idee dat dit al wat ambitieus is 🙂

Klinkt goed! Een andere makkelijke en mooie bodembedekker zou evt de monte carlo kunnen zijn:daisy:

Bedankt voor de tip, dat ziet er een leuk plantje uit. Ik heb het bij op de lijst gezet.

Mooie hardscape.

Ik hoop wel dat het hout goed vast ligt. Anders kan het gaan drijven.

Een update:

Zondag verder gewerkt. Eerst en vooral met de vaststelling dat ik de juwel achtergrond poster (zwart) echt niet goed kreeg. Er waren altijd wel wat strepen te zien, dus die heb ik er toch nog vlug afgehaald en de achterkant heb ik uiteindelijk met bordverf zwart geschilderd, met een veel beter resultaat. Dan met de kinderen plantjes gaan kiezen, waarbij mij jongste toch nog pogingen is blijven ondernemen om er een spongebob huisje in te krijgen. Volgende plantjes 's avonds laat nog ingezet:
- lilaeopsis novae-zelandiae
- microanthemim Monte Carlo (dank aan eternity-91 voor de tip. Wel moeilijk om te planten vond ik)
- Cryptocoryne wendtii brown
- Valisneria spiralis
- Echinodorus Latifolius
- Ludwigia Perennis

De tip van biljoenblik om het hout vast te leggen was ook goed, alleen heb ik die te laat gezien. Het hout is dus beginnen drijven. Ik was er gerust in omdat ik het eerst een tijdlang in bad had laten weken, tot het daar wel onder bleef. Ondertussen heb ik ze verzwaard met een steen, het ziet er wankel uit maar is echt wel stevig, hij steunt niet op 1 takje zoals het hieronder lijkt. Het hout was een constructie van drie aparte stukken, en dat is nu wel om zeep. Het ziet er nu maar een rommeltje uit, die constructie moet ik dus opnieuw maken. In elk geval, zondagnacht zag het er zo uit:

IMG_20160919_072843350-2.jpg

De cryptocoryne stond nogal onzichtbaar, die heb ik vandaag verzet. En dan ontbrak er nog een wat grotere plant voor achteraan, dus vandaag heb ik nog een Echinodorus impaii opgepikt. Op dit moment staat het er zo bij:

IMG_20160919_215312667.jpg

Je ziet het ook op de foto's, maar toen ik vanavond thuis kwam, hing er een witte waas in de bak. Ik had er toen geen bacterieën in gedaan, maar lees dat dat normaal zou kunnen zijn? Ondertussen is er een klein beetje nitrivec bij, de waas is niet echt erger geworden. Ik vraag me wel af of het zoals ik lees bacteriën zijn, of misschien toch iets anders. Ik heb de uitstroom van de interne filter wat meer naar boven gericht, zodat er wat meer beweging is in het oppervlakte water, ook omdat ik ergens gelezen had dat dat de bacteriegroei kan bevorderen. Vandaag krijgen de plantje 5 uur licht. Gaandeweg zal ik dat wat uitbreiden.

De JBL Proflora 160 bio-co2 is ook geïnstalleerd en is vanavond belletjes beginnen produceren, ongeveer ééntje om de 7-8 seconden. De belletjes blijven wel halfweg de reactor hangen, maar dat zou normaal kunnen zijn volgens de handleiding en ik veronderstel dat het sowieso niet problematisch is. De wortelplantjes hebben een voedingsbolletje gekregen.

Het enige dat ik nog wil doen is het hout weer goed leggen, dat is iets voor morgen. Verder ben ik reuzebenieuwd naar het verdere verloop en merk ik dat ik zelfs zonder vissen al onredelijk lang naar mijn bak kan kijken. De kinderen zijn ook nog steeds enthousiast, zelfs zonder het sponge bob huisje. Dat verklaart trouwens meteen waarom ik er toch een klein beetje nitrivec heb ingedaan, dat was op aanraden van een verkoper die zei dat we zo naar alle waarschijnlijkheid al binnen twee weken aan de eerste visjes kunnen beginnen, wat ze natuurlijk gehoord hadden. Hij sprak van een klein scheutje elke week, dus dat laat ik voorlopig verder achterwege. Ergens heb ik de verwachting dat nu de planten gaan sterven en alg en slakken zullen opduiken. Ik hoop dat het vlotter gaat dan dat.

David

ziet er goed uit, en mijn ervaring is dat die witte waas vanzelf weg trekt.

Ziet er super mooi uit!

Bij ons zijn de eerste visjes (6 stuks corydora) ook na een week er in gegaan, een week later de tweede soort en nog een week later de derde, maar iedereen heeft natuurlijk een eigen manier van indraaien van een aquarium.

Heel veel plezier gewenst!

Het ziet er zeer mooi uit. En dat rommeltje van takken....in de natuur is ook niet alles gestileerd. Dus als het blijft liggen.

De waas trekt op den duur weg. Na een week, kun je een paar vlokjes voer in het water doen. Dit geeft de bacterien wat te eten.

En na de indraai periode, niet alle vissen tegelijk kopen. Begin met de kleinste school. En dat steeds een groepje erbij.

Bedankt voor alle reacties, leuk om te horen dat jullie hem mooi vinden. Ondertussen is de witte waas weer wat weggetrokken, dat heeft niet erg lang geduurd. Er zweven wel veel witte 'stofjes' rond en op het hout is wit.te pluis gekomen, hier en daar zelfs behoorlijk dik. Ik ga ervan uit dat dit bacteriën zijn en dat het ook wel zal wegtrekken. Sommige plantjes staan er ondertussen ook wat minder fris bij. Vandaag ga ik de bak maar met rust laten, al is de neiging groot om erin te blijven rommelen. Dat je houtrommeltjes ook inde natuur tegenkomt klopt natuurlijk wel. Op de foto's kan je het niet zien, maar er is nu wel een zaagvlak zichtbaar geworden, dus dat ga ik later deze week terug verstoppen.

Ik dacht de vissen inderdaad niet allemaal toe te voegen. Ik heb een vaag idee van het bestand waar ik naartoe wil (een drietal goerami's, een schooltje tetra's en misschien nog een schooltje Werners regenboogvisjes erbij en een schooltje kleine cory's. Maar welke precies weet ik nog niet. En zolang het haalbaar is in mijn bak en bij elkaar past, mogen hier de kinderen ook wel in meekiezen. Ik vroeg me wel al af welke er dan best eerst ingezet worden. Het kleinste schooltje dus, dat worden waarschijnlijk de corydora's dan.

Bedankt voor de positieve feedback!

Nog een update, de bak draait nu een week en ziet er nu zo uit:
IMG_20160925_235421559-2.jpg

Er zijn de volgende dingen gebeurd:

- nog wat plantjes bijgezet: een extra bosje microanthemim Monte Carlo en een plantje dat niet van een naam voorzien was en die ben ik vergeten te vragen. Iemand een idee wat het is? Hij staat rechts van de Echinodorus impaii, achteraan.
- omdat de belletjes die uit de taifun reactor komen vrij groot blijven en mijn bak toch aan de grote kant is voor dit systeem heb ik de reactor verlengd, dat zou meer co2 in het water moeten brengen
- het hout ligt ook weer min of meer goed. Nog steeds een rommeltje, maar meer zoals ik het oorspronkelijk voor ogen had.
- Valisernia wat anders geplaatst, minder op een rijtje dan eerst.
- Vandaag ook een klein beetje eten in het water gedaan, om de bactierën te voeden.

Ik heb vandaag ook voor het eerst mijn waterwaarden gemeten met de JBL Pro- app. Nog geen nitriet te bekennen, voor de rest zit het wel goed volgens die app: PH 7.2, KH 6, GH>7°d, Cl 0. Alleen CO2 zit onder de 14,9, ik hoop dat de verlengde reactor daar wat helpt.

Als er nog tips zijn, dan hoor ik het graag. Buiten een aantal voedingstabletjes bij de wortelplantjes bemest ik bv. niet. Ik weet niet dat dat nodig is, co2 is ook beperkt.

Groeten,

David

juwel heeft toch van die diffuser stukjes voor de uitstroom van hun interne filters?
als je dat beluchting slangetje aansluit op de "ontluchting" van je taifun worden de bellen die niet oplossen in het water nog mee genomen door de stroming.

Ziet er goed uit hoor!
Vooral het rechter gedeelte vind ik erg mooi!

Ziet er goed uit. Is het een idee om de taifun links achter in de hoek te plaatsen??

juwel heeft toch van die diffuser stukjes voor de uitstroom van hun interne filters?
als je dat beluchting slangetje aansluit op de "ontluchting" van je taifun worden de bellen die niet oplossen in het water nog mee genomen door de stroming.

Mooi idee!

En als je de uitstroom iets minder naar de oppervlakte zet, dan houd je nog meer CO2 in de bak. De rimpeling mag iets minder.

Bedankt!

Dat diffusorstukje van Juwel kende ik niet, dat is misschien ook nog een optie. Met de verlengde taifun blijft er nu nog maar een heel klein belletje over. De uitstroom heb ik ook wat naar beneden gezet, dus ik ga eens kijken wat het effect daarvan is. Goed te weten dat er daarna nog opties zijn om de co2 te verhogen.

De taifun aan de linkerkant zetten is niet echt een optie. Die zijkant is ook erg zichtbaar in huis, de andere veel minder. Ik heb dus geluk dat Juwel de filters aan de rechterkant zet 🙂 . Ik heb er ook op proberen te letten dat die kant er ook een beetje goed uitziet:

IMG_20160925_235239115-2.jpg

Ik denk dat ik daar nog één of twee Cryptocoryne wendtii brown ga bijzetten. En ik hoop dat vroeg of laat de Valisneria voor de taifun komt te staan. Maar op dit moment mag hij zo zichtbaar blijven. Het is het enige dat in de bak beweegt, dus dat vinden mijn meisjes leuk om naar te kijken 🙂

Mijn gsm heeft het waarschijnlijk wat moeilijk met een juiste kleurweergave, met de late night photos die ik altijd neem 🙂
de D40 van me vrouw heb hetzelfde 😛
is ff pielen met de instellingen en omgevingslicht en dan word het normaal.

@jodocus bedankt!

@tuinkabouter : leuk te weten dat mijn gsm het even goed doet als een D40 😛

Gisteren nog eens de waarden gemeten met een standaard JBL teststrip. Nitriet is niet helemaal wit meer, misschien begint het stilaan toch op gang te komen. Vandaag nog de laatste planten aangevuld, nu is ie echt wel af en buiten de waterwaarden klaar voor vissen. En omdat je toch iets moet, heb ik eens een foto genomen vanuit een andere hoek. Ik heb het blauwe maar gewoon zo gelaten, voor de liefhebbers 🙂

IMG_20160928_230855047-3.jpg

Bedankt allemaal, toch telkens leuk om te lezen. Maar in alle eerlijkheid, het is nog vrij makkelijk om het er goed uit te laten zien. De bak draait nu een tiental dagen, de plantjes zijn nog allemaal vrij nieuw, er is nog weinig tijd geweest opdat problemen zich zouden kunnen manifesteren. En op foto ziet het er ook wat beter uit dan in het echt en van dichtbij. De Echinodorus Latifolius doet het bijvoorbeeld echt niet goed. Voorlopig kijk ik alles wat aan, ik ga ervan uit dat het niet veel zin heeft nu met vanalles te beginnen experimenteren tot de bak wat stabiliteit heeft gevonden. Ik veronderstel dat de echinodorus zich misschien aan het leven onder water aan het aanpassen is. Of misschien is hij al dood. Ik lees ondertussen maar door, maar zit ondertussen ook met heel wat vragen. Ik weet nauwelijks hoe ik met die planten moet omgaan. Maar goed, zo was het ook toen ik wat kamerplanten zette, daar heeft het me ook wat tijd gekost om te ontdekken hoe je die dingen groen houdt 🙂.

Maar goed, ik amuseer me zeer met mijn eerste stapjes in de aquariumwereld en ben blij dat ik eindelijk de sprong gewaagd heb. En foto's volgen zeker nog, tenzij het toch op een ramp uitdraait 🙂

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan