Een update:
Zondag verder gewerkt. Eerst en vooral met de vaststelling dat ik de juwel achtergrond poster (zwart) echt niet goed kreeg. Er waren altijd wel wat strepen te zien, dus die heb ik er toch nog vlug afgehaald en de achterkant heb ik uiteindelijk met bordverf zwart geschilderd, met een veel beter resultaat. Dan met de kinderen plantjes gaan kiezen, waarbij mij jongste toch nog pogingen is blijven ondernemen om er een spongebob huisje in te krijgen. Volgende plantjes 's avonds laat nog ingezet:
- lilaeopsis novae-zelandiae
- microanthemim Monte Carlo (dank aan eternity-91 voor de tip. Wel moeilijk om te planten vond ik)
- Cryptocoryne wendtii brown
- Valisneria spiralis
- Echinodorus Latifolius
- Ludwigia Perennis
De tip van biljoenblik om het hout vast te leggen was ook goed, alleen heb ik die te laat gezien. Het hout is dus beginnen drijven. Ik was er gerust in omdat ik het eerst een tijdlang in bad had laten weken, tot het daar wel onder bleef. Ondertussen heb ik ze verzwaard met een steen, het ziet er wankel uit maar is echt wel stevig, hij steunt niet op 1 takje zoals het hieronder lijkt. Het hout was een constructie van drie aparte stukken, en dat is nu wel om zeep. Het ziet er nu maar een rommeltje uit, die constructie moet ik dus opnieuw maken. In elk geval, zondagnacht zag het er zo uit:
De cryptocoryne stond nogal onzichtbaar, die heb ik vandaag verzet. En dan ontbrak er nog een wat grotere plant voor achteraan, dus vandaag heb ik nog een Echinodorus impaii opgepikt. Op dit moment staat het er zo bij:
Je ziet het ook op de foto's, maar toen ik vanavond thuis kwam, hing er een witte waas in de bak. Ik had er toen geen bacterieën in gedaan, maar lees dat dat normaal zou kunnen zijn? Ondertussen is er een klein beetje nitrivec bij, de waas is niet echt erger geworden. Ik vraag me wel af of het zoals ik lees bacteriën zijn, of misschien toch iets anders. Ik heb de uitstroom van de interne filter wat meer naar boven gericht, zodat er wat meer beweging is in het oppervlakte water, ook omdat ik ergens gelezen had dat dat de bacteriegroei kan bevorderen. Vandaag krijgen de plantje 5 uur licht. Gaandeweg zal ik dat wat uitbreiden.
De JBL Proflora 160 bio-co2 is ook geïnstalleerd en is vanavond belletjes beginnen produceren, ongeveer ééntje om de 7-8 seconden. De belletjes blijven wel halfweg de reactor hangen, maar dat zou normaal kunnen zijn volgens de handleiding en ik veronderstel dat het sowieso niet problematisch is. De wortelplantjes hebben een voedingsbolletje gekregen.
Het enige dat ik nog wil doen is het hout weer goed leggen, dat is iets voor morgen. Verder ben ik reuzebenieuwd naar het verdere verloop en merk ik dat ik zelfs zonder vissen al onredelijk lang naar mijn bak kan kijken. De kinderen zijn ook nog steeds enthousiast, zelfs zonder het sponge bob huisje. Dat verklaart trouwens meteen waarom ik er toch een klein beetje nitrivec heb ingedaan, dat was op aanraden van een verkoper die zei dat we zo naar alle waarschijnlijkheid al binnen twee weken aan de eerste visjes kunnen beginnen, wat ze natuurlijk gehoord hadden. Hij sprak van een klein scheutje elke week, dus dat laat ik voorlopig verder achterwege. Ergens heb ik de verwachting dat nu de planten gaan sterven en alg en slakken zullen opduiken. Ik hoop dat het vlotter gaat dan dat.
David