riparium dieren


hoe zorg ik dan dat het niet beslaat? alstublieft help mij! heb ik heb besloten dat ik geen landdieren ga houden in verband met licht, warmte en temperatuur
en dan gaat mijn voorkeur toch naar vissen maar heb jij misschien tips voor inrichting en planten en ook zou ik graag een waterval hebben eentje die lekker hard stroomt
en tips voor het houden van killi's landdieren komen misschien over een paar jaar als ik een echt geschikte soort tegenkom
 
dus dit wordt het:
weten jullie enkele sites die goed zijn en veel vertellen over de verzorging van de dieren die ik wil
houden?
grtjes seahorse
De garnalen en kreeften database.

hoe zorg ik dan dat het niet beslaat? alstublieft help mij! heb ik heb besloten dat ik geen landdieren ga houden in verband met licht, warmte en temperatuur
Een bak maken of kopen die geschikt is voor de doeleinden die je wilt...
Een aquarium is nu eenmaal niet ontworpen om een landdeel te hebben, aqua-terraria wel, deze hebben speciale ventilatie stroken die zorgen voor een luchtdoorstroom die condens verminderen of zelfs geheel verhelpen.
 
dat zie ik niet zitten maar ik heb gehoord over ventilatoren die je onder de lampenkap hangt ik wil absoluut een landdeel hebben
grtjes seahorse
 
heb besloten om water tot 15 cm te laten zakken zijn er vissen die hierin kunnen overleven honing goerami's misschien (aangezien ze in kleine poeltjes leven) of killi's (net hetzelfde als met de goerami's) en zonder landbewoners (heb nog geen leuke soort gevonden en moet ook nog overleggen of dat er later wel landbewoner mogen komen)
dus dat komt neer op 15 cm water en 15 cm water wat betreft planten ga ik in het water hoornblad en op land bromelia en zo die plant met witte randen even opzoeken hoe die heet eum vind hem niet maar goed dan ook nog een klimplant veenmos veel veenmos en nog andere planten ik heb een perfect voorbeeld gevonden
namelijk dit.Dat ga ik eigenlijk na-apen
811625_0_82_dsc00474.jpg
Voor werkelijke foto zie 60x30x30 paludarium van mchl sorry weet nog niet hoe ik links moet plaatsen maar dit is mijn groot voorbeeld snap wel niet hoe hij de ruiten beslagvrij kan houden wand als ik goed kan zien is dat ook een aquarium met een lichtkap met dezelfde ventilatie als mij weet wel niet welke planten het zijn maar vind dat wel mooi en weet ook niet hoe je op een achterwand planten kan laten groeien waar het veenmos staat wil ik nog wat meer planten en wat voor achterwand raden jullie aan? turfplaat of zo kan je denk ik goed mos op laten groeien of zelf gemaakt naar daar gaat toch mijn voorkeur omdat ik ook graag een watervalletje zou willen en dat er kan inbouwen en terrassen in kan bouwen en daar schuilplaatsen in kan maken maar jullie weten het veel beter
grtjes seahorse
 
nog een vraagje als ik het landgedeelte opbouw uit turfblokken gaan die dan ook een lagere ph geven? want misschien is het net het zelfde als met filteren over turf...met de juiste gh en kh dan wel en voor af te ronden nog een vraagje is zo'n kleine mistmachine voor 20 euro degelijk want en noodzakelijk want anders moet ik zo'n duur geval aanschaffen en dat zie ik niet echt zitten verder de groetjes seahorse
 
Ik denk dat het heel lastig wordt om waterbewoners te vinden die zich fijn voelen in een laagje van 15 cm water.
het klopt inderdaad dat Goerami's in hun natuurlijke habitat wonen in rijstvelden ed waar het waterniveau ook laag ligt.
Echter: ik denk dat het bijzonder moeilijk gaat zijn om een goede waterkwaliteit te behouden als je dit probeert na te bootsen in een (relatief klein) aquarium.
Dat is echt iets voor de gevorderde hobbyist.

Persoonlijk denk ik dat je je heel wat op de hals haalt met dit project.

Als ik je posts goed heb gelezen (en mocht ik ernaast zitten: zeg dat gerust!), ben je een beginnend aquariaan.
Uit ervaring weet ik, dat het al genoeg spannend en intensief is om een gezelschapsbak goed te houden.
Ik zou mijn vingers hier niet aan branden, net als dat ik zoutwater aquaria graag overlaat aan anderen met meer ervaring.

Ik ben erg benieuwd naar de reden van de plotselinge verandering van 'inrichting gezelschapsaquarium' naar 'riparium'.
De vragen die je stelt (en dat is heel goed, dat je dat doet!), wijzen er voor mij op, dat je er wellicht niet aan toe bent om te starten met zo'n bijzonder project......
Het is niet mijn bedoeling om je te kwetsen, laat ik dat voorop stellen.
Maar ik weet uit ervaring dat het houden van een aquarium best een hele toer is. Ik heb me daar erg in vergist, toen ik ermee begon.
En ik vraag me af, of een 'riparium' met bewoners zoveel makkelijker is.....
 
dank je voor de informatie ik ben inderdaad een beginnend aquariaan maar lijkt me toch erg leuk om een riparium ik weet niet of je het hebt gelezen (niet slecht of arrogant bedoelt) maar ik ga geen landbewoners als ik de waterpeil tot 20 cm verhoog is het dan mogelijk om waterbewoners te houden zonder verdere problemen maar het lijkt mij zoals ik reeds vermeld heb leuk om een riparium te houden dan heb je echt een stukje prachtige natuur en zou een groepje guppy's man (endler) echt niet kunnen in 20 cm water en waarom ik een landgedeelte wil is om als ik ooit een echt leuke landbewoner tegenkom er een mooi ingedraaid plaatsje voor hem zal zijn
super bedankt voor de (minder leuke) informatie
grjes seahorse
 
Ik vind het moeilijk om antwoord te geven op je vragen, omdat ik 0 ervaring heb met paludaria/ riparia/ terraria.
Hopelijk reageert er nog iemand die dat wel heeft.

Vanuit mijn eigen aquariumervaring zou ik zeggen dat het bijzonder moeilijk is om vissen langere tijd gezond te houden in een laagje water van 20 cm op een breedte van 60cm.

Wat ik graag zou willen weten is waar je precies naar op zoek bent: je geeft aan dat je graag een mooi stukje natuur wil. Dat kan ook in de vorm van een biotoop. Dus inrichting, planten en bewoners uit een specifiek land of werelddeel.
Daar kan echt een levend kunstwerk uitkomen!

Of gaat het je om de uitstraling van het riparium? Want dan zou je kunnen starten met puur de planten en het water. Kijk dit een paar maanden aan: blijft alles goed gaan, zijn de planten gezond? Mogelijk kun je daarna dierentoevoegen. In de tussentijd heb je dan al veel gelezen en bijgeleerd.

Ik merk dat je het graag goed wil doen, en dat je op zoek bent naar ervaringen en informatie. Wat dat betreft zit je hier goed!
Compliment aan jou, dat je deze vragen stelt!
 
je moest jezelf bedanken waarom wel het is voor antwoord 2 dat ik het doe de uitstraling van een riparium vind het echt prachtig dat ik de vragen stel is omdat ik het goed wil doen en omdat ik goed voor de dieren wil zorgen maar voor andere mensen met een riparium/paludarium wil ik vragen is drie maand goed om op te starten?
grtjes seahorse
 
Hi Seahorse, Een echte aanrader voor een vivarium is de Occidozyga lima, een drijfkikkertje. Deze zijn de hele tijd in het water, ook al is er land beschikbaar, rustend op wat drijvende planten. Ik heb ook niet de indruk dat ze vissen aanvallen, zelfs oppervlakte vissen. Je moet ze wel kleine krekeltjes of fruitvliegjes eten geven (en niet rode muggelarven zoals je af en toe in aquarium winkels ziet, dus vraag jezelf af of je die iedere 3 weken bereidt bent te kopen), en ze hebben schoon water nodig en een redelijke oppervlakte zodat ze niet op elkaars huid gaan zitten. Mocht je ze kopen, koop dan goede, gezonde exemplaren daar die keren dat ze worden verkocht ze vaak uitgemergeld zijn. En zoals de collegas op het forum hebben gezegd, lees je wel eerst goed in.
 
Gifkikkers houden niet van natte voeten.
De combinatie met vis is niet evident, zeker al niet in jouw formaat van bak...

Ik zou een copella/killi nemen.
 
kan ik ook guppy's nemen met de kikker dat tropicalis zegt? maar het maakt toch niet uit of er een natte grond is voor de soorten die in het water leven (niet arrogant bedoelt) alvast bedankt
grtjes seahorse
 
heb een paar filmpjes gekeken en...mooi maar beweegt niet echt zo veel wil graag diertjes die veel bewegen
grtjes seahorse
 
ga er wel veel van op zoeken om te kijken of hij wel bij eventuele drukke visjes kan zoals guppy's
grtjes seahorse
 
heb een paar filmpjes gekeken en...mooi maar beweegt niet echt zo veel wil graag diertjes die veel bewegen
grtjes seahorse
Tropicalis noemt deze dieren dus vast juist met die reden: omdat ze niet zo beweeglijk zijn en passen dus in jouw 60 cm bakje.
Als je wat beweeglijkers wilt loop je weer aan tegen het toch beperkte formaat van dit bakje.

Killis zijn leuk en je kunt er best wat mee. Als je het aquarium nu gewoon helemaal vult kun je misschien wel drie soortjes kwijt.
 
ook leuk kan 25 cm ook maar ik wil dus echt graag een mooi riparium maar als jullie me kunnen laten zien hoe je een mooi biotoop aquarium inricht kan ik hem misschien wel (bijna) helemaal vullen en nog een paar planten potjes in de achter en zijwanden plaatsen maar waarom begrijpen ze thuis niet dat (gif)kikkers zo mooi zijn?:6 mant als ze dat zouden begrijpen zou ik wel rap weten wat ik er mee zou doen nu ben ik dus nog tussen 2 dingen aan het twijfelen of gewoon een aquarium of een riparium/paludarium iemand tips zo dat ik de juiste keus maak
alvast super bedankt
groetjes seahorse
 
Als ik jouw was zou ik hier gewoon een mooi aquarium van maken. Je kunt met aquascaping echt prachtige dingen maken, google daar maar eens op!
Dan heb je ook de prachtige uitstraling die jij zo graag wilt en kun je ook de vissen houden die jij graag wilt.
Het is natuurlijk wel een hele uitdaging om dit te maken en mooi te houden, maargoed dat is een paludarium maken van een aquarium ook.:p
Dit is 1 van de eerste plaatjes die ik tegen kwam:
0IWYCJG9ebUnSVFjosoxesbM8KwfWpY7.jpeg


En dan zou ik verder sparen zodat je een keer een echt geschikt paludarium/riparium kan kopen!
(wellicht staat er iets marktplaats? Dat is vaak veel goedkoper dan in de winkel)

Succes ermee!
 
zo'n dingen zijn inderdaad mooi maar weet echt niet of ik dan kan inrichten ben bijna zeker en het idee "riparium" blijft echt door mijn hoofd spoken ga er thuis nog is over praten
grtjes seahorse
 
heb mij nog effe ingelezen en heb beslist (ik loop een beetje hard van stapel en verander vaak van dieren zoals macha&ivo al zegt maar heb nu echt beslist )
ga water 25 cm vol doen (is bijna de hele hoogte) en in de (zelfgemaakte) achterwand veel potjes verwerken wat houtwortels onder water uit de achterwand laten komen veel planten en 2 soorten killi's ga effe kijken welke ik wil nog een klijn vraagje kan ik ook varenwortel plaat als achterwand gebruiken? heb hier wel zo men twijfels over of er wel planten op kunnen groeien maar heb ergens gelezen (kan ook turfplaat zijn) dat het de ph omlaag brengt net zoals filteren over turf verder zijn mijn vragen nog welke planten moet ik gebruiken dacht aan mossen, varens, bromelia,...enz zit ik goed of er helemaal naast
alvast echt super bedankt grtjes seahorse
 
ik heb de austrolebias nigripinnis gevonden is die iets voor mijn bakje ga nu op zoek naar een andere soort binnekort misschien een fotoalbum over men bakkie maar eerst nog lezen, lezen, lezen en nog eens lezen
super bedankt grtjes seahorse
 
nu heb ik de fundulopanchax gardneri gevonden is die ook goed ben wel terug aan het twijfelen of ik geen andere soort ga nemen nog effe zoeken moet ik trouwens een topic openen in killivissen voor ervaring of is dat niet nodig zou wel handig zijn want dan kon ik hun mening is vragen of is er iemand die gereageerd heeft of nog gaat reageren die ervaring heeft met killi's?
super bedankt hihi eigenlijk wel grappig van a.borelli tot killi's
groetjes seahorse
 
heb gelezen dat mensen de aphyosemion australe in bakjes houden van 30x20x20 de maten van het aquarium voor het koppeltje of groepje (1m/2v) kili's dat ik wil houden is 60x30x15 als ik dan optel (ben rare berekening aan het maken) dan is het 20cm-5cm= 15cm en dat is dan de hoogte van het de aquarium maten die ik in gedachten heb dan zijn mijn maten zelfs groter (als je het bovenste niet snapt lees dan gewoon dit) waar het op neer komt is eigenlijk gewoon kan ik een koppel of groepje (1m/2v) aphyosemion australe houden in de maten die ik in gedachten heb?
grtjes seahorse
 
Nu probeer eerst eens een tijdje het volgende uit: laat het waterpeil zakken tot die 20 cm die je in gedachten had.
En bekijk dan:
- die krappe 10cm boven water die overblijven, heb ik daar plezier van?
- wat gebeurt er met condens? gaan de ruiten beslaan?


Als je nu je lampen kap zou vervangen voor een hangende lamp, zou het al een stuk makkelijker worden.
Zie bijvoorbeeld dit bakje: video, dat is een 60b * 30d * 36 hoogte


PS: je begint zelf steeds over allerlei dieren. Vertrouw er maar op dat je echt wel wat leuks vindt. Maar eerst je setup werkend krijgen.
 
dankjewel voor een reactie was inderdaad aan het twijfelen aan die 10cm dat overblijft water laten zakken ga ik nog effe mee wachten ga pas riparium inrichten in april,mei of juni aangezien het dan mijn verjaardag is maar kan je killi's houden in een waterlaag van 15 cm of echt niet?
super bedankt voor het antwoord
grtjes seahorse
 
Waterpeil verlagen om te zien hoe veel/weinig 10 hoogte boven water is en om te testen wat er gebeurd qua condens kan nu al ;)
Dan weet je tegen april ook of je het wel of niet gaat doen
 
heb op gifkikker portaal iemand gezien die zelf hout had gemaakt van ijzerdraad met elastopur over en heb effe een vraagje inverband met ventilators moet je die aan de kap hangen of moet je die in de achterwand verwerken en is een mini-mist maker nodig vind het wel cool:cool: en is een fan filter mini geschikt voor een klein watergedeelte?
en welke planten moet je gebruiken want vind echt nikske op internet vergeet de namen weet niet hoeveel licht ze nodig hebben of waar ze moeten staan ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer hebben jullie een lijstje met planten die niet te groot worden voor men bakkie (max 7cm maar liefst minder en kan je elastopur gebruiken een hoeveel heb ik er van nodig en hoeveel kost zo'n pot elastopur er komen bij de a australe geen andere vissen maar zou er wel in het zelfde bakje mee willen kweken maar wil geen lelijke kweekbak sorry voor de vele vragen maar wil het goed doen
alvast bedankt grtjes seahorse
 
Heb je dat filmpje bekeken?
Je wilt nu veel doen en allerlei spullen aanschaffen, maar met een nieuwe/andere lichtunit ben je er misschien ook al.
En dan zit je dus niet met de kap die in de weg zit als planten omhoog willen.
 
is inderdaad super mooi maar vind een kap veel mooier (eigen mening) qua inrichting vind ik het super maar weet spijtig genoeg welke planten dat zijn ik vind ze wel super mooi
super bedankt grtjes seahorse
 

Terug
Bovenaan